Sykkel i butikk hos forhandler

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020

Sykkel i butikk hos forhandler

Legg inn av lasse_hansen »

Hei sann.

Spørr for en kompis av meg, som hadde et lite spørsmål han spurte meg om.
Han har tittet på en helt ny sykkel, av typen VFR800... Og vurderer å kjøpe denne helt ny. Og forhandler har denne utstilt i butikk. Helt ny altså. Og forhandleren sa han fikk evt den som sto i butikken, ettersom den var helt ny...

Men kompisen min lurte litt på dette, kan han kreve å få en helt ny? Eller regnes den sykkelen som står i butikken som helt ny?

Har prøvd å hintet til at han kompisen min skal komme seg inn på mc siden, så vi får se om han dukker opp.. Spørr ihvertfall for han her nå... Og ettersom jeg er på utkikk etter sykkel selv, så er det kanskje et spørsmål jeg lurer litt selv på også :scratch

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Sykkel i butikk hos forhandler

Legg inn av AJ »

Utstillingsmodell i butikk med en 0 - 1 km på telleren ser i hvert fall jeg på som ny. På samme måte som nybil i lokalene til en bilforhandler...
Men det kan jo hende det er rom for litt mer prisforhandling med selger på en slik utstillings-modell. Ville helt klart gjort noen framstøt i så måte, ja... ;-)

Brukeravatar
lasse_hansen

Så han kan faktisk ikke si imot at han vil ha en splitter ny, hvis forhandler mener den som står i butikken er HELT ny?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:Så han kan faktisk ikke si imot at han vil ha en splitter ny, hvis forhandler mener den som står i butikken er HELT ny?
Jo, det er klart han kan. Men kunden kan vel strengt tatt ikke kreve (som "med loven i hånd"...) at selger gjør som han sier.
Vil ikke selger selge ham en annen VFR enn den som står i butikken er det bare å rusle til neste forhandler og be om å få kjøpe en splitter ny som ikke stå i butikken. Den selgeren som gir etter for kundens ønsker og blir enig med kunden om pris og leveringstid, får et salg når kunden stiller slike krav.
Den selger'n som ikke gir etter taper et salg. Så enkelt er det, faktisk.
Men mellom disse ytterpunktene finnes mange varianter og det er vel i det spekteret den dyktige selgeren utpeker seg... ;-) - til egen og kundens fordel.

Brukeravatar
lasse_hansen

Jeg mener selv at om sykkelen står utstilt i butikk, og har under 1km på telleren, så mener jeg selv den er ny jeg da... Men om den har stort mere enn 1km på telleren, så er den ikke ny i mine øyne... Men det er det jeg mener da.. Selv hadde jeg pent og pyntlig betalt full pris for en ny mc som står i butikk..

Brukeravatar
lasse_hansen

Ingen som var enig med meg der nei :P :p

Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Legg inn av Svolp »

Er det en utstillingsmodell som ikke har blitt kjørt, er det jo en ny sykkel!
Er det derimot en demo sykkel er den langt fra ny!

Han kan pent si at han vil ha en rykende fersk fra fabrikk.. Vil de ikke levere det kan han gå en annen plass som vil! :prop:
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:Ingen som var enig med meg der nei :P :p
Joda :knegg
Eller... kanskje nei :-k
TDM'en jeg kjøpte hadde noen få meter på telleren og sto utstilt i lokalet med veskesett og det hele. Til salgs med fullt veskesett. Men da jeg påpekte at de var ripete sa selger at jeg selvfølgelig ville få med helt nye vesker. Sykker'n for øvrig var fri for skader og fettflekker (fra svette "sånn-sykkel-kan-jeg-godt-tenke-meg" siklefingre... ) og framstå altså som kliss ny.
Kjøpte denne, jeg. Og fikk en meget god pris og prutet også til meg midtstøtte. Uten å nevne noe om at den var utstillingsmodell.
En ulempe med ustillingsmodeller i trange lokaler er at kunder (og selgere også, for så vidt...) bryr seg mindre om de kommer borti sykker'n på en litt mindre heldig måte...

Brukeravatar
lasse_hansen

Ja demo sykkel og en utstillingsmodell er to forskjellige. For meg er en demo sykkel en brukt sykkel.. Mens en utstillingsmodell er en ny sykkel.. Mener nå jeg, og sikkert noen andre og...
Hvis man krever en rykende fersk sykkel ifra fabrikk så er vel man bare litt sta? Er man ikke? Når man kan få den som står i butikken, som er helt ny.. hehe

Det Aj skrev der er jo litt sant.. Om man får en utstillingsmodell så bør man kanskje se godt over den, og oppdager man noen små riper, eller flekker så bør man kanksje kreve å få en splitter ny sykkel.. Det hadde jeg gjort.. Men det kan kanskje virke litt frekt? Eller?

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

AJ skrev: Den selgeren som gir etter for kundens ønsker og blir enig med kunden om pris og leveringstid, får et salg når kunden stiller slike krav.

....og den ettergivende selgeren kan da også fort medføre at forhandleren går konk...over tid :P :p ... eller hva AJ? :knegg

Brukeravatar
lasse_hansen

hehe.. Men om jeg hadde skulle hatt en sykkel.. Og forhandler hadde sagt jeg fikk den som sto i butikken.. Og hvis den hadde hatt noen form for riper eller merker ifra noen som hadde prøvesittet sykkelen, og vært litt uheldige og fått noen så å si "veldig" usynlige riper. Så hadde jeg helt klart krevd å få en helt ny sykkel. For kjøper man ny, så kjøper man ny, og da bør den være fri for merker... Er dere ikke enig? Snakket nettopp med han kompisen min, og han sa at den sykkelen som han så i butikken, som var den forhandler sa han fikk som var ny, der hadde han oppdaget noen bitte små, usynlige nesten, riper på tanken, og et sko merke bakpå. Evt etter noen som hadde prøvesittet sykkelen... Da bør han kunne kreve å få en helt ny mener nå jeg, han kjøper tross alt ny sykkel... Eller er det for mye å kreve tru? :scratch Dette er da min mening, mulig jeg er egen?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Globe skrev:
AJ skrev: Den selgeren som gir etter for kundens ønsker og blir enig med kunden om pris og leveringstid, får et salg når kunden stiller slike krav.

....og den ettergivende selgeren kan da også fort medføre at forhandleren går konk...over tid :P :p ... eller hva AJ? :knegg
Kjenner til tilfelle hvor det også har skjedd, ja... :P :p

Brukeravatar
Svolp

Legg inn av Svolp »

For og si det slik...

Når jeg skal bytte inn min zzr1400 om 2 år i en helt ny skal jeg ha helt ny...
Når en bruker mange hundre tusen kroner på sykkel skal jeg ha akkurat det jeg vil ha... :mk

Brukeravatar
lasse_hansen

nettopp det jeg mener å.. Poster det jeg skrev rett over her, som muligens forsvant mellom et par andre poster:
hehe.. Men om jeg hadde skulle hatt en sykkel.. Og forhandler hadde sagt jeg fikk den som sto i butikken.. Og hvis den hadde hatt noen form for riper eller merker ifra noen som hadde prøvesittet sykkelen, og vært litt uheldige og fått noen så å si "veldig" usynlige riper. Så hadde jeg helt klart krevd å få en helt ny sykkel. For kjøper man ny, så kjøper man ny, og da bør den være fri for merker... Er dere ikke enig? Snakket nettopp med han kompisen min, og han sa at den sykkelen som han så i butikken, som var den forhandler sa han fikk som var ny, der hadde han oppdaget noen bitte små, usynlige nesten, riper på tanken, og et sko merke bakpå. Evt etter noen som hadde prøvesittet sykkelen... Da bør han kunne kreve å få en helt ny mener nå jeg, han kjøper tross alt ny sykkel... Eller er det for mye å kreve tru? :scratch Dette er da min mening, mulig jeg er egen?

Brukeravatar
Svolp

Legg inn av Svolp »

Helt enig...
Fra forhandler sitt ståsted vil han selvsagt selge ut det som står i butkken først men for enkelte "kresende" kunder slik som meg selv tjener han jo mer på og bestille en sykkel fremfor at jeg blir furt og går i en annen butikk og bestiller?

Svar