Er sotet/tintet visir lovlig??

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Yma yzf r125 <3
Innlegg: 13
Registrert: 15 jun 2012, 14:05
Motorsykkelen din: Husqvarna sms 125cc, 2010 modell

Er sotet/tintet visir lovlig??

Legg inn av Yma yzf r125 <3 »

Hei!

Jeg hører fra noen kompiser at det ikke er lovlig med sotet visir?

Er dette riktig? Vil gjerne ha "speil" foran på visiret, men hvis dette er ulovlig så kan jeg jo ikke det :sk?
Finner heller ikke noen gode svar på noen forum heller. har også googlet det.

Takker for svar! :roll

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Er sotet/tintet visir lovlig??

Legg inn av Svolp »

Vell..

Jeg kjører jo med svæææære pilotbriller inni hjelmen så det er jo like vanskelig og se ansiktet mitt da som med speil/sota..
MAO syntes jeg at det er rart hvis det er forbudt men det var ikke et svar, bare synsing :prop:
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Er sotet/tintet visir lovlig??

Legg inn av ojda »

Om det finnes et forbud, noe jeg ubekreftet har hørt tidligere.
Har det garantert ikke med identifisering å gjøre, men sikt for fører :D
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Er sotet/tintet visir lovlig??

Legg inn av TheHaughom »

Sotet er lovlig (står vel på dem "only for use in daytime"), men disse speil-visirene (iridium?) er ulovlig.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Yma yzf r125 <3
Innlegg: 13
Registrert: 15 jun 2012, 14:05
Motorsykkelen din: Husqvarna sms 125cc, 2010 modell

Re: Er sotet/tintet visir lovlig??

Legg inn av Yma yzf r125 <3 »

TheHaughom skrev:Sotet er lovlig (står vel på dem "only for use in daytime"), men disse speil-visirene (iridium?) er ulovlig.
Takk for svar :thumleft

Nå er jeg ikke sikker på hva forskjellen er på "iridium" og speil er? eller går det under det samme?

Så er dette lovlig? :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Er sotet/tintet visir lovlig??

Legg inn av RuneMC »

Ikke regler mot sotet/speil/iridium visir i Norge direkte. Det går mer på om du har god nok sikt - dvs du kan nok fort komme i konflikt med §3 om aktsomhet/hensynsfullt om du kjører med sotet visir på kvelden eller i tunnel etc. (Da kan du jo utsette både deg selv og andre for fare.)

Speilvisirene (og evt i forskjellige farger som iridium-blå, gull etc) gir ofte sikt innenfra som er i klasse med de sotede eller svakt sotede, så det bør ikke være noe problem på dagtid, men igjen, på kvelden og i skumringen er det lurt også for egen del å skifte til klart visir siden enhver demping av lyset går utover sikten.

Andre land har andre regler, f.eks. UK så er det en regel om max % toning av sotede visir - dvs kun veldig svak toning - og speil er ikke tillatt (formodentlig fordi politiet eller kamera skal kunne identifisere føreren).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Er sotet/tintet visir lovlig??

Legg inn av KydeX »

Derfor er hjelmer med ekstra solvisir geniale. Bare å vippe ned når sola skinner og vippe opp igjen om kvelden/i tunneller(har selv Schubert C3).


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Yma yzf r125 <3
Innlegg: 13
Registrert: 15 jun 2012, 14:05
Motorsykkelen din: Husqvarna sms 125cc, 2010 modell

Re: Er sotet/tintet visir lovlig??

Legg inn av Yma yzf r125 <3 »

Da fikk jeg svaret jeg trenge :D

Takk igjen for svar! :prop:

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Er sotet/tintet visir lovlig??

Legg inn av TheHaughom »

Jeg mener å ha lest at iridium er ulovlig grunnet at speilet kan blende andre førere, om det stemmer har jeg ikke sjekket - men anså det som en logisk forklaring i alle fall.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Er sotet/tintet visir lovlig??

Legg inn av AndreasB »

Etter å ha kjørt 22 mil med speilvisir kan jeg skrive under på at det er MEGET uaktsomt å gjøre dette.
Da siden kjøreturen startet kort tid før 2200, og varte til 0120.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Er sotet/tintet visir lovlig??

Legg inn av simpson »

AndreasB skrev:Etter å ha kjørt 22 mil med speilvisir kan jeg skrive under på at det er MEGET uaktsomt å gjøre dette.
Da siden kjøreturen startet kort tid før 2200, og varte til 0120.
MEGET uaktsomt???
Det er ikke meget uaksomt å kjøre med dette men det er du som i så fall er uaktsom som kjører nattestid med sotet visir.
Det står tydelig på visirene " day itme use only".
Hadde forøvrig oppkjøring med "speilvisir" og fikk ingen kommentar av bilsynet av den grunn.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Er sotet/tintet visir lovlig??

Legg inn av Duville »

simpson skrev:
AndreasB skrev:Etter å ha kjørt 22 mil med speilvisir kan jeg skrive under på at det er MEGET uaktsomt å gjøre dette.
Da siden kjøreturen startet kort tid før 2200, og varte til 0120.
MEGET uaktsomt???
Det er ikke meget uaksomt å kjøre med dette men det er du som i så fall er uaktsom som kjører nattestid med sotet visir.
Det står tydelig på visirene " day itme use only".
Hadde forøvrig oppkjøring med "speilvisir" og fikk ingen kommentar av bilsynet av den grunn.
Det er jo opp til deg selv om du kjører med speilvisir, sotet visir eller mørke solbriller. Har aldri hørt om noen lov som sier noe spesifikt om dette. Det du risikerer er vel dersom du kjører med noe av dette i mørke og kommer ut for ett uhell, - og det blir oppdaget, - så får du problemer i forhold til uaktsomhet både mht skyld og ansvar.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Er sotet/tintet visir lovlig??

Legg inn av AndreasB »

simpson skrev:
AndreasB skrev:Etter å ha kjørt 22 mil med speilvisir kan jeg skrive under på at det er MEGET uaktsomt å gjøre dette.
Da siden kjøreturen startet kort tid før 2200, og varte til 0120.
MEGET uaktsomt???
Det er ikke meget uaksomt å kjøre med dette men det er du som i så fall er uaktsom som kjører nattestid med sotet visir.
Det står tydelig på visirene " day itme use only".
Hadde forøvrig oppkjøring med "speilvisir" og fikk ingen kommentar av bilsynet av den grunn.
Nå må du VIRKELIG se det jeg skrev i kontekst, og ikke bare se på ene delen. Turen hjem startet nærmere 2200, det var mørkt, og derav var det uaktsomt. I tillegg regna det som f.. noe som gjorde det enda mer uaktsomt. Jeg har aldri påstått at det er uaktsomt midt på dagen :) Jeg har, og kommer fortsette med å kjøre med det på dagtid. (Men ja, det klare visiret havner i toppboksen!)
Det er direkte idioti å kjøre med speilvisir om natta.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Er sotet/tintet visir lovlig??

Legg inn av simpson »

AndreasB skrev:
simpson skrev:
AndreasB skrev:Etter å ha kjørt 22 mil med speilvisir kan jeg skrive under på at det er MEGET uaktsomt å gjøre dette.
Da siden kjøreturen startet kort tid før 2200, og varte til 0120.
MEGET uaktsomt???
Det er ikke meget uaksomt å kjøre med dette men det er du som i så fall er uaktsom som kjører nattestid med sotet visir.
Det står tydelig på visirene " day itme use only".
Hadde forøvrig oppkjøring med "speilvisir" og fikk ingen kommentar av bilsynet av den grunn.
Nå må du VIRKELIG se det jeg skrev i kontekst, og ikke bare se på ene delen. Turen hjem startet nærmere 2200, det var mørkt, og derav var det uaktsomt. I tillegg regna det som f.. noe som gjorde det enda mer uaktsomt. Jeg har aldri påstått at det er uaktsomt midt på dagen :) Jeg har, og kommer fortsette med å kjøre med det på dagtid. (Men ja, det klare visiret havner i toppboksen!)
Det er direkte idioti å kjøre med speilvisir om natta.
Hvis jeg har lest innlegget ditt feil beklager jeg selvfølgelig det.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Er sotet/tintet visir lovlig??

Legg inn av RuneMC »

Er sunn fornuft som gjelder, som i så mange andre tilfelle - og §3 tar seg av alt som det ikke spesifikt er laget detalj-lover mot. Bøtene/prikkene/konsekvensene for lappen trenger heller ikke være små selv om det er den litt "skjønnsmessige" §3 som slår inn.

Skumring/kveld og enkelte dager hvor blytunge regnskyer gjør det halvmørkt, eller man kjører i tett løvskog som får alt til å ligge i halvskygge... ingen av disse er godt egnet til å kjøre med sotet/speil visir.
Dagtid i sollys - egentlig samme fordel som med solbriller, ingen problem med sikten med sotet eller speilvisir da.

Det verste jeg kan tenke meg og det mest edruelige i forhold til både sikt og hvordan man kjører er å tenke seg situasjoner der man kan komme til å kjøre på barn som leker. Har selv opplevd at barn har kommet løpende etter ball midt på Ring 3 ved Radiumhospitalet på kvelden - og det er en rimelig trafikkert 4-felts vei med midtrekkverk, som man lett kan sløves til å bare se på baklysene til bilen foran... de synes jo gjennom sotet visir selv på kvelden, men kanskje ikke ballen og barnet som kommer løpende etter... :gk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar