Sykkel'n har gått amokk :S
- ShadowRider
- Innlegg: 98
- Registrert: 12 aug 2011, 08:40
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
- Bosted: Lindås, Hordaland
Sykkel'n har gått amokk :S
Hei!
Eg greide med et uhell og lade ut det forrige batteriet mitt ved at eg glemte tenningen... Så eg skaffet meg et nytt batteri på samme størrelsen (12V 6AH) Eg satt den inni og starta opp uten problem, så kjørte eg opp bakken og da sloknet den og alt eletrisk skrudde seg av, også motoren. Så eg trillet bort til naboen der vi skrudde litt og fant ut at hovedsikringen hadde røke. Så skiftet vi den. så starta den fint. då kjørte me opp på bensinstasjonen for å kjøpe ny sikring. Når vi hadde kjøpt ny, så ville den ikke starte. Då trillet vi den ned igjen til naboen og feilsøkte litt. Batteriet var ikke noe problem, sikringen var heller ikke gått. den negative polen var koblet i jord. pluss-polen hadde strøm til kontaktoren. alle sikringene i sikringsboksen hadde vist strøm.
Så trillet eg den i gang og då gikk den på tomgang (fikk ikke turtall) Så kommer det merkelige, eg skrudde på blinklys, bremselys, fjernlys og tuta vilt med hornet og da fikk den mer turtall :S Hvordan kan dette ha seg? er det noe gale med den databrikken?
Honda VT125c Shadow 1999'
Eg greide med et uhell og lade ut det forrige batteriet mitt ved at eg glemte tenningen... Så eg skaffet meg et nytt batteri på samme størrelsen (12V 6AH) Eg satt den inni og starta opp uten problem, så kjørte eg opp bakken og da sloknet den og alt eletrisk skrudde seg av, også motoren. Så eg trillet bort til naboen der vi skrudde litt og fant ut at hovedsikringen hadde røke. Så skiftet vi den. så starta den fint. då kjørte me opp på bensinstasjonen for å kjøpe ny sikring. Når vi hadde kjøpt ny, så ville den ikke starte. Då trillet vi den ned igjen til naboen og feilsøkte litt. Batteriet var ikke noe problem, sikringen var heller ikke gått. den negative polen var koblet i jord. pluss-polen hadde strøm til kontaktoren. alle sikringene i sikringsboksen hadde vist strøm.
Så trillet eg den i gang og då gikk den på tomgang (fikk ikke turtall) Så kommer det merkelige, eg skrudde på blinklys, bremselys, fjernlys og tuta vilt med hornet og da fikk den mer turtall :S Hvordan kan dette ha seg? er det noe gale med den databrikken?
Honda VT125c Shadow 1999'
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Sykkel'n har gått amokk :S
Heia...
Jeg er langt i fra en ekspert på området.. Men en helt vill tanke som jeg har her er at om tenningsmodulen får FOR MYE strøm, så vil den ikke gi ut riktige verdier og dermed ikke "tillate" økning i turtall.. Når du setter på en del andre strøm hungrige saker som fjernlys og horn, og at da turtallet kommer... Kan da bety at tenningsmodulen er inne på optimal strømtilførsel...
Som sagt. En vill tanke, men eneste fornuftige jeg kom på i farta. Sikker på at de mer erfarne feilsøkerene her har bedre forslag til deg
Jeg er langt i fra en ekspert på området.. Men en helt vill tanke som jeg har her er at om tenningsmodulen får FOR MYE strøm, så vil den ikke gi ut riktige verdier og dermed ikke "tillate" økning i turtall.. Når du setter på en del andre strøm hungrige saker som fjernlys og horn, og at da turtallet kommer... Kan da bety at tenningsmodulen er inne på optimal strømtilførsel...
Som sagt. En vill tanke, men eneste fornuftige jeg kom på i farta. Sikker på at de mer erfarne feilsøkerene her har bedre forslag til deg

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Sykkel'n har gått amokk :S
vet om et tenningsanlegg som drar opp fortenninga når batterispenninga synker under et visst nivå.
Mer fortenning på tomgang gir høyere turtall.
Foreslår å lade batteriet helt opp, det skal man gjøre før det tas i bruk.
Mer fortenning på tomgang gir høyere turtall.
Foreslår å lade batteriet helt opp, det skal man gjøre før det tas i bruk.
- ShadowRider
- Innlegg: 98
- Registrert: 12 aug 2011, 08:40
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
- Bosted: Lindås, Hordaland
Re: Sykkel'n har gått amokk :S
Det skal eg ta å gjøre! :) Eg målte 12,67 med multimeter, men eg kan ta å gjere det uansett! :) Eg fikk og tips om å sette sykkelen inn i huset og føne den litt, dere vet jo hvordan været er her på vestlandet, kanskje det er noe fuktihet i de elektriske komponentene 

Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
- ShadowRider
- Innlegg: 98
- Registrert: 12 aug 2011, 08:40
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
- Bosted: Lindås, Hordaland
Re: Sykkel'n har gått amokk :S
Då har eg satt batteriet på lading. Så eg lurte på om noen kunne forklare meg helt basic hvordan et eletrisk system funker på en motorsykkel. Er det generelt eller er det forskjellig for alle sykler? Altså strømmens vei gjennom sykkelen :) og hva som skjer fra og med eg vrir om tenneren til eg presser på start motor.
Honda VT125c Shadow 1999'
Honda VT125c Shadow 1999'
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Sykkel'n har gått amokk :S
Husk å bruke rett lader og ikke lade for lenge. Har du gel-batteri, er det lett å lade istykker batteriet hvis du ikke har en spesiell lader, beregnet på gel-batterier.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Sykkel'n har gått amokk :S
Man har en viss basic som ligger i bunn på alle sykler, men... Man skal aldri stole helt på det "normale". Det kan være avvik.ShadowRider skrev:Då har eg satt batteriet på lading. Så eg lurte på om noen kunne forklare meg helt basic hvordan et eletrisk system funker på en motorsykkel. Er det generelt eller er det forskjellig for alle sykler? Altså strømmens vei gjennom sykkelen :) og hva som skjer fra og med eg vrir om tenneren til eg presser på start motor.
Honda VT125c Shadow 1999'
En veldig generell tegning for Harley'er er slik:

Her er derimot en for din Honda VT: (riktig nok til en 750, men går ut i fra at det er likt med din).

Evt følg denne linken for stort bilde: http://www.750ace.com/files/750ace_wiring_1998_2000.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- ShadowRider
- Innlegg: 98
- Registrert: 12 aug 2011, 08:40
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
- Bosted: Lindås, Hordaland
Re: Sykkel'n har gått amokk :S
Tusen takk, Crinos! Dette hjalp virkelig! No skjønner eg i det minste hvordan det funker inni detta spaghettistyret :) Får ta meg en titt når eg kjem fra jobb :)
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Re: Sykkel'n har gått amokk :S
Har du målt ladespenningen over polene når den går? 

- ShadowRider
- Innlegg: 98
- Registrert: 12 aug 2011, 08:40
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
- Bosted: Lindås, Hordaland
Re: Sykkel'n har gått amokk :S
Får den jo ikke i gang, så hvordan kan eg få målt den når den går? 

Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Re: Sykkel'n har gått amokk :S
Ordentlig opplading av batteri og ordentlig jording av batteriet så er nok sykkelen helt grei igjen den.
- ShadowRider
- Innlegg: 98
- Registrert: 12 aug 2011, 08:40
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
- Bosted: Lindås, Hordaland
Re: Sykkel'n har gått amokk :S
Vet eg e litt noob, men med jording av batteriet er det å sjekke at den negative polen er jordet til rammen?
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Sykkel'n har gått amokk :S
Ja :)ShadowRider skrev:Vet eg e litt noob, men med jording av batteriet er det å sjekke at den negative polen er jordet til rammen?
Sjekk om du har motstand mellom batteripol og ramme. Det skal du ikke ha. Beveg gjerne litt på - kabelen, kan være "variabelt" brudd i kabelen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Sykkel'n har gått amokk :S
Kan det tenkes at du har koblet litt om på ledningene fra de som stod på pluss og minus på det gamle batteriet og nå på det nye?
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom