Kjedeverktøy
Kjedeverktøy
Da har det nye kjedet mitt kommet og jeg er klar for å få det på sykkelen for det napper og lugger og klager veldig det kjedet jeg har. Men har et problem når det gjelder kjede låsen.
Dette er en sånn pressplate lås type, eller hva det nå heter og til dette trengs som mange sikkert vet et spesialvektøy til å presse det på.
Jeg ser biltema har et sett, men det koster 800kr og litt i overkant av hva jeg har lyst til å betale nå. Noen som har noen ideer? Eller eventuelt noen i bergensområdet som har slikt verktøy og kan låne meg det mot et mindre vederlag:)
Har veldig lyst til å få gjort dette før jeg kjører de 40 milene hjem neste uke.
Noen som har brukt biltemas verktøy og vet om dette er brukende?
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... -MC-82358/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette er en sånn pressplate lås type, eller hva det nå heter og til dette trengs som mange sikkert vet et spesialvektøy til å presse det på.
Jeg ser biltema har et sett, men det koster 800kr og litt i overkant av hva jeg har lyst til å betale nå. Noen som har noen ideer? Eller eventuelt noen i bergensområdet som har slikt verktøy og kan låne meg det mot et mindre vederlag:)
Har veldig lyst til å få gjort dette før jeg kjører de 40 milene hjem neste uke.
Noen som har brukt biltemas verktøy og vet om dette er brukende?
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... -MC-82358/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Kjedeverktøy
har bilremaverktøyet, det er brukbart men ikke noe god kvalitet. De små bitene er altfor sprø og ryker lett, billig herdet stål.
Anbefales ikke.
Anbefales ikke.
Du skifter vel drev også?
BTW: eBAY har flere som leverer, men det tar jo litt tid da.
http://www.ebay.com/itm/160627152050?ss ... 1423.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
BTW: eBAY har flere som leverer, men det tar jo litt tid da.
http://www.ebay.com/itm/160627152050?ss ... 1423.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
I mangel på ordentlig berktøy, ble det brukt vinkelsliper, dor og hammer på kjedet mitt da jeg skulle ha det av og rørleggertang da det skulle klinkes fast igjen.
Men jeg har kanskje et krovere kjede enn hva du har på din, kanskje ikke like lett å slipe av endetappen på låsen?
Men jeg har kanskje et krovere kjede enn hva du har på din, kanskje ikke like lett å slipe av endetappen på låsen?
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Er et 530 kjede på zzr'en. Går sikkert helt fint med hmmer. Men tnkte jeg skulle være litt ekstra nøye denne gangen. Litt redd for å presse løseskiven på skjevt
Har vært i det kreative hjørnet idag og laget noe jeg tror kan brukes
Har vært i det kreative hjørnet idag og laget noe jeg tror kan brukes
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Man trenger ikke spesialverktøy for å presse kjedelåsen, men det gjør det litt enklere. I pakka med kjede, lå det sikkert en lapp med bruksanvisning på hvordan du gjør det. Jeg bruker vannpumpetang for å presse plata på plass, og plata stopper der den skal (du ser spor på tappene på kjedelåden der den stopper). Da er det bare dor, hammer og mothold som skal til.
En fordel med en hjelper når låsen skal klinkes, da du trenger en til å holde motholdet. Kjøper du med en ekstra kjedelås, er du rimelig sikker på å gjøre det riktig første gangen...
En fordel med en hjelper når låsen skal klinkes, da du trenger en til å holde motholdet. Kjøper du med en ekstra kjedelås, er du rimelig sikker på å gjøre det riktig første gangen...

Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Jeg har gjort dette før, men problemet denne gangen er at det er ikke noe spor som viser hvor langt inn sideplaten skal presses. Bruksanvisningen sier bare trykk til verktøyet stopper. Så derfor hadde jeg lyst til å presse det på med noe som gir meg god kontroll med hvor langt inn den er presset.
- Kjellrf
Jeg bruker som regel en ( ikke så stor) vannpumpetang. Ta et skyvelær, og mål avstanden mellom platen på et vanlig ledd, og ta det steg for steg til det er likt på begge pinnene.JohnnyTh skrev:Jeg har gjort dette før, men problemet denne gangen er at det er ikke noe spor som viser hvor langt inn sideplaten skal presses. Bruksanvisningen sier bare trykk til verktøyet stopper. Så derfor hadde jeg lyst til å presse det på med noe som gir meg god kontroll med hvor langt inn den er presset.
Slik ser løsningen ut. Fungerte greit nok og så slapp jeg å løne meg en tang.

- Kjellrf
Grei løsning.JohnnyTh skrev:Slik ser løsningen ut. Fungerte greit nok og så slapp jeg å løne meg en tang.
En liten anmerkning: hvis du får riper i sideplata, kan det føre til at plata ryker lettere der.
Det er en av grunnene til at jeg er skeptisk til tang
- Andreas
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Selvgjort er vellgjort! Kreative løsninger med litt garasjeskrot løser det meste 

Ikke dum løsning det der 

Du må snu eksentrene,så får du en mere lettsvingt moppe.Helt sant 

ikkebike.norwegianforum.net
Kawasaki skrev:Du må snu eksentrene,så får du en mere lettsvingt moppe.Helt sant