Strøyk i kjøregården

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Strøyk i kjøregården

Legg inn av ega16 »

Er det vanlig at man kjører noen runder i kjøregården hos trafikkstasjonen man skal kjøre opp på i forveien før oppkjøringen?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke gjorde dette og strøyk i kjøregården. Mye av dette skyldes stress fordi jeg ikke kjente kjøregården på trafikkstasjonen og hvor de forskjellige øvelsene skulle gjøres. Greit nok jeg fikk det sånn halveis forklart og av sensor underveis (som så dummere og dummere på meg etterhvert som jeg spurte) men ikke like lett å forstå hvilke kjegler han mener når han står på avstand og peker på en haug av kjegler som står samlet og man er stressa/har nerver.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøyk i kjøregården

Legg inn av Globe »

"Vanlig" er vel at man har en oppvarmingstime rett før oppkjøringen, og da er kjøregården en helt selvfølgelig del å øve på...slik jeg ser det ihvertfall!! :scratch

Synes vel at det her virker veldig merkelig at kjøreskolen din "hev deg ut på dypt vann" som det kan virke som om de har gjort her, fortusatt at hendelsesforløpet stemmer!

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Strøyk i kjøregården

Legg inn av ega16 »

Globe skrev:"Vanlig" er vel at man har en oppvarmingstime rett før oppkjøringen, og da er kjøregården en helt selvfølgelig del å øve på...slik jeg ser det ihvertfall!! :scratch
Jeg varmet opp litt på kjøregården som vi vanligvis øver i (ikke på trafikkstasjonen) og alt gikk fint der som det har gjort de siste gangene jeg har kjørt, men ikke i kjøregården på trafikkstasjonen, den hadde jeg aldri kjørt i før oppkjøringen.

Kjøregården på trafikkstasjonen er mye mindre og kjeglene for de forskjellige øvelsene står litt annerledes. De står blant annet mye tettere på hverandre så det er litt vanskelig å forstå med engang hvilke øvelse som er hvor når man er vant til at kjeglene for de forskjellige øvelsene står mye lenger fra hverandre.

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Strøyk i kjøregården

Legg inn av Jacobsen »

Ja, det er normalt å øve på disse øvelsene en liten stund før oppkjøring. Snodig at du ikke fikk gjort det :eh

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Strøyk i kjøregården

Legg inn av ega16 »

Jacobsen skrev:Ja, det er normalt å øve på disse øvelsene en liten stund før oppkjøring. Snodig at du ikke fikk gjort det :eh
Jeg øvde på øvelsene men altså ikke i samme kjøregård.

Brukeravatar
sky7
Innlegg: 25
Registrert: 24 aug 2012, 08:01
Motorsykkelen din: Yamaha XJ6 600cc 2012
Sted: Bergen

Re: Strøyk i kjøregården

Legg inn av sky7 »

Det har litt å si for nervene sin del. Merker at man blir vant til å gjøre øvelsene på et sted, da kan det virke litt unaturlig et annet sted.

Prøv å få øve der før neste oppkjøring
2012 - August/September: 4500 km - Norge, Danmark, Tyskland, Østerrike.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Strøyk i kjøregården

Legg inn av RuneMC »

+1 til hva Globe sier, men tenk også at du er sjefen for din egen oppkjøring, så hvis kjørelæreren ikke legger turen om trafikkstasjonen hvor du skal kjøre opp, så bestill en ekstra time med det som tema.

Jeg fikk oppkjøring på en annen trafikkstasjon enn den nærmeste som vi hadde vært innom, og da bestilte jeg en ekstra time som oppvarming før oppkjøringen (hadde nok gjort det uansett) - det var nok lurt for der var det bl.a. litt skrått underlag der kjeglene var satt opp så fikk tips om å bruke bakbremsen på saktekjøringen med 90 graders sving (som ikke er nødvendig når det er helt flatt).

At det er mindre forhold på trafikkstasjonen enn i kjøregården til kjøreskolen er også ganske vanlig, så da er det gunstig å ha sett løypene for hhv unnamanøver, sving etc forut, så du ikke er i tvil om hvilke kjegler som er til hvilken øvelse. Sensor forventer nok at du har sett løypene, slik at han kan klare seg med minimale beskjeder.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Strøyk i kjøregården

Legg inn av SuperMorten »

Jeg kom dit samtidig med en annen som skulle kjøre opp. Først fikk jeg se på han mens han kjørte rundt kjeglene i kjøregården. Så fikk jeg selv varme opp/øve mens han andre var ute på veien. Så når det ble min tur, var kjøregården ikke noe problem
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Strøyk i kjøregården

Legg inn av ega16 »

RuneMC: Sant det du sier. Akkurat! Det var spesielt sving og unnamanøveren jeg sleit med, blandet kjeglene dems sammen. Samt at at jeg ikke var vant til at krypkjøringen har helling, jeg bomma på 90 graders inngangssvingen når jeg trillet sykkelen til startpunktet første gangen, det var fordi jeg stressa litt og fikk dermed ikke sykkelen helt rett ved start (var usikker på hvor lang tid jeg skulle/kunne bruke på å rette den opp før sensor reagerte) og ble dermed litt for stor sving radius for å klare den. Andre runden gikk fint helt jeg jeg skulle tilbake igjen etter 360en og bommet på første kjegle porten men fullført resten.

Jeg vet ikke om det var "planlagt" at jeg skulle prøve noen ganger oppe trafikkstasjonen før oppkjøringen, men det begynte ihvertfall plutselig å striregne samtidig som det var rush trafikk på vei opp, så jeg rakk ikke gjøre noe annet enn å løpe av sykkelen gjennomvåt og kald, betale og løpe til sensor som stod og ventet.

Det er ihvertfall utrolig irriterende å betale nesten 4 tusen kroner for å kjøre motorsykkel i 10 minutter for så å få beskjed at man ikke duger i noen øvelser som man vet at man egentlig klarer, og som jeg mest sannsynlig også hadde klarte uten problemer hvis jeg bare hadde kjørt igjennom en runde eller 2 først.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Strøyk i kjøregården

Legg inn av RuneMC »

Hehe, ja pleier å klaffe... det plaskregnet når jeg kjørte opp - sånn erre bare...

Betaling av sensor er et annet lurt punkt som jeg sølte vekk tid på av oppvarmingstimen. Bare betal for sensor aller først, før oppvarmingstimen og oppkjøringen. Sensor skal bare ha kvitteringen som viser at du har betalt for oppkjøringen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Strøyk i kjøregården

Legg inn av Gielas »

Bare lurer litt; kjøregården du måtte kjøre opp i, lå den langt unna der du vanligvis hadde kjøretimer/kjøregården du var 'vant' til?

Fra min egen opplæring var kjøregården jeg skulle benytte ved oppkjøring noe av det første vi (les kjørelæreren) oppsøkte.
Bor i Sandefjord og kjørte opp på Ås utenfor Tønsberg, kunne like gjerne ha benyttet 'kjøregården' i Larvik, omtrent like langt unna, men som sagt...
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Strøyk i kjøregården

Legg inn av ega16 »

Gielas skrev:Bare lurer litt; kjøregården du måtte kjøre opp i, lå den langt unna der du vanligvis hadde kjøretimer/kjøregården du var 'vant' til?

Fra min egen opplæring var kjøregården jeg skulle benytte ved oppkjøring noe av det første vi (les kjørelæreren) oppsøkte.
Bor i Sandefjord og kjørte opp på Ås utenfor Tønsberg, kunne like gjerne ha benyttet 'kjøregården' i Larvik, omtrent like langt unna, men som sagt...
Nei, den ligger vel sånn ca 10 minutter (med normal traffikk) unna kjøreskolens kjøregård.

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Strøyk i kjøregården

Legg inn av Gielas »

ega16 skrev:
Gielas skrev:Bare lurer litt; kjøregården du måtte kjøre opp i, lå den langt unna der du vanligvis hadde kjøretimer/kjøregården du var 'vant' til?

Fra min egen opplæring var kjøregården jeg skulle benytte ved oppkjøring noe av det første vi (les kjørelæreren) oppsøkte.
Bor i Sandefjord og kjørte opp på Ås utenfor Tønsberg, kunne like gjerne ha benyttet 'kjøregården' i Larvik, omtrent like langt unna, men som sagt...
Nei, den ligger vel sånn ca 10 minutter (med normal traffikk) unna kjøreskolens kjøregård.
Har du tatt det opp med kjørelæreren? Lyder merkelig... :-k
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Strøyk i kjøregården

Legg inn av evike »

Ikke så merkelig. Det er strenge krav til at kjøregårdene skal ha lik oppmaling og være Statens vegvesens eget område såvidt jeg vet. I hele Vestfold f.eks. er det bare en kjøregård for motorsyklister og den er på Ås.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Strøyk i kjøregården

Legg inn av RuneMC »

Tror Gielas mente det var merkelig at kjørelæreren ikke hadde tatt en seanse på trafikkstasjonens kjøregård, spesielt når den lå bare 10 min unna - og det skal jeg være enig i. :-k

Som sagt tror jeg du må være litt sjef for din egen opplæring. Spør om å øve på det du er usikker på eller tror er lurt. Det er du som betaler og det er du som skal kjøre opp - ikke kjørerlæreren.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar