Hjelp til valg av første motorsykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Borgers
Innlegg: 25
Registrert: 14 sep 2012, 21:02
Motorsykkelen din: Din MC her

Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av Borgers »

Hei!

Fikk nettopp lappen, 22 år. Vurderer å kjøpe motorsykkel allerede i år (ja, jeg har dårlig tålmodighet). Uansett, jeg står mellom Honda vfr, eller en Ducati som en kamerat av meg selger.

Ducati 750 ss er 1999 modell, kjørt 35.000 km, storservice 2500 km sida. Denne er for 45 000 kroner. En kammerat av meg er VELDIG skeptisk til Ducati. "Dyre service, bruker reim, kan ikke kjøpe ducati eldre enn 2008" o.l. Er dette tullsnakk? Reimdrifte skjer hvert andre år (?) og koster 3-4 tusen(?). Ellers koster en service omtrent 3-4 tusen på Ducati?

Annen grunn til at jeg vil ha ducati er fordi de er billige å forsikre (3,400 kr i året). Kan hende jeg har lett for lite, men jeg har enda ikke funnet noen Honda vfr til 45.000 kr som har gått under 60.000 km. Hvorfor er Ducati så mye billigere? Andre tips og råd settes stor pris på!

Gleder meg til å kjøre mc :)

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av lasse_hansen »

Velkommen til Mc-siden =)
Jeg var i samme situasjon ifjor, tok og fikk lappen i fjor sommer, kjøpte sykkel i fjor også.. Var veldig opphengt i et par spesielle sykler. Men endte opp med TDM, som jeg egentlig ikke hadde tittet på i utgangspunket.
Jeg gir deg helt sikkert ikke noe svar på det du spørr om, men et tips, sjekk litt rundt etter andre typer/merker av sykkel å, ikke stå fast med VFR`en og den ducatien.. Godt mulig du har sjekket etter andre sykler å, men det er ihvertfall et tips fra mæ :prf

Og du bør glede deg til å få sykkel, den følesen av å sette seg alene på sykkel for første gang, helt alene. MAGISK :thumleft :P :p

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av Andreas »

Registerreimbytte på eldre Ducatier skal gjøres vær 20000km eller vært 2.år ifølge Ducati selv. Det holder nok mye lengre, men det er nå alltså dette intervallet Ducati har satt. På de nyeste er intervallet øket til 24000km eller vært 5.år. Det er ikke en vanskelig jobb, og en middels hobbymekaniker klarer å gjøre det selv. Evt får du jobben sikkert litt billigere hvis du lever sykkelen på verksted med kåpene av. Kåpedemontering tar lengre tid en selve reimbytte. Reimene koster ca rett under 1000lappen :D

At service på Ducati er så mye dyrere enn andre merker er bare en myte. Intervallene er ca det samme, deleprisene er relativt rimelige, ivertfall på en 750SS.

Er det innsprøytning på den 750SS du vet av? Lurer på om ikke det kom før noen år etterpå. Jeg ville hatt en med innsprøyting :D

Edit: Ja, velkommen som fersk MC-fører! Har du lyst på en Ducati, så skaff deg en, du kommer ikke til å bli skuffet. Så får alle de skeptiske kompisene dine bare sitte der å være missunelige :prop:

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av Fidel »

MC handler om å ha det gøy. Du vil ha det morsomst på en Ducati! Hands down! Kos deg!
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av Rottenikken »

Om du ikke bor altfor langt unna Holmestrand og Løvaas motor er det jo kort vei til forhandler og service på Ducati.
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av Andreas »

Rottenikken skrev:Om du ikke bor altfor langt unna Holmestrand og Løvaas motor er det jo kort vei til forhandler og service på Ducati.
Eller Trondheim og Eberg Motor, Haugesund og Sigma Motor eller Fredrikstad og EkerPerformance :vs
Sist redigert av Andreas den 14 sep 2012, 22:02, redigert 1 gang totalt.

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av Fidel »

Eller i nærheten av Askim MC på Mysen.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av VFR-Kristian »

Jeg vil selvfølgelig anbefale en VFR. :)

Kjøpte min for rundt en mnd siden. 99 VFR 800. Bare dager etter at lappen var i boks. Er ihvertfall veldig godt fornøyd med den så langt. Behagelig kjørestilling og mer enn nok power. Morro å kjøre. Prøvde ett par andre sykler også, men var ikke i tvil. Betalte 45000 for min :) og den var da kjørt 55000. VFR ligger vel litt høyt pga at de er lettsolgte.
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av pelsen »

lurer på Ducati eller Honda... kjøp Ducati med en gang :D

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av Andreas »

pelsen skrev:lurer på Ducati eller Honda... kjøp Ducati med en gang :D
Synes de HIFI-klubben reklamene er morsomme: "Du kjøper ikke stereoanlegg der de selger brødristere og kjøleskap"

Slik kunne en Ducati-reklame vært og: "Man kjøper ikke motorsykkel der de selger gressklippere"

Borgers
Innlegg: 25
Registrert: 14 sep 2012, 21:02
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av Borgers »

Takk for gode svar:)
Jeg har tittet litt rundt, Lasse, og på grunn av litt trang økonomi for tiden så er jeg nødt til å ha en sykkel med billig forsikring:) hvertfall til jeg blir 25. Etter det åpner mange andre dører for meg! hehe.. fin sykkel du har btw

Jeg bor i Fredrisktad, så det er en Ducati forhandler 10 minutter unna meg. Blir ingen problem.. :) Takk for bekretelse Andreas!

Nå er det ca. bare en månede igjen av sesongen? Går det ann å kjøpe forsikring for kun en mnde, eller må jeg ta hele året? Da koster det meg 3.400 kroner å kjøre i en mnde :) med min tålmodighet er det ikke umulig jeg gjør det. Er det vanlig å avbestille forsikring når kulda kommer?

Sikkert mange dumme spørsmål, men er man ny så er man ny :)

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av Andreas »

Vet flere som avskilter på vinteren. Men det er jo lurt å ha brann og tyveriforsikring da også. En annen ting er at man oppsparer ikke bonus når man avskilter om vinteren. Det fant kvinnfolket mitt ut, hun leverte inn skiltet til sin Suzuki i fjor. Så alt i alt tror jeg ikke man sparer så mye på det i lengden. Men der å da er det jo penger spart.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av AndreasB »

Andreas skrev:Vet flere som avskilter på vinteren. Men det er jo lurt å ha brann og tyveriforsikring da også. En annen ting er at man oppsparer ikke bonus når man avskilter om vinteren. Det fant kvinnfolket mitt ut, hun leverte inn skiltet til sin Suzuki i fjor. Så alt i alt tror jeg ikke man sparer så mye på det i lengden. Men der å da er det jo penger spart.
Seriøst? Så man må ha forsikringen sammenhengende i 1 år for at bonusen skal øke?

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av Andreas »

AndreasB skrev:
Andreas skrev:Vet flere som avskilter på vinteren. Men det er jo lurt å ha brann og tyveriforsikring da også. En annen ting er at man oppsparer ikke bonus når man avskilter om vinteren. Det fant kvinnfolket mitt ut, hun leverte inn skiltet til sin Suzuki i fjor. Så alt i alt tror jeg ikke man sparer så mye på det i lengden. Men der å da er det jo penger spart.
Seriøst? Så man må ha forsikringen sammenhengende i 1 år for at bonusen skal øke?
Det var nå det hun fikk til svar når hun hørte med banken hvorfor hun fortsatt står med samme bonus på sykkelen sin etter å ha eid den i 2år... :-k

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hjelp til valg av første motorsykkel

Legg inn av AndreasB »

Andreas skrev:
AndreasB skrev:
Andreas skrev:Vet flere som avskilter på vinteren. Men det er jo lurt å ha brann og tyveriforsikring da også. En annen ting er at man oppsparer ikke bonus når man avskilter om vinteren. Det fant kvinnfolket mitt ut, hun leverte inn skiltet til sin Suzuki i fjor. Så alt i alt tror jeg ikke man sparer så mye på det i lengden. Men der å da er det jo penger spart.
Seriøst? Så man må ha forsikringen sammenhengende i 1 år for at bonusen skal øke?
Det var nå det hun fikk til svar når hun hørte med banken hvorfor hun fortsatt står med samme bonus på sykkelen sin etter å ha eid den i 2år... :-k
Er jo på en måte logisk da. Man får bonus for hvert år man kjører ulykkesfritt.

Svar