Kaskoskade: Reperasjon eller "Brutto-oppgjør"?
Kaskoskade: Reperasjon eller "Brutto-oppgjør"?
Vdr. Suzuki GS 500 F 1998 modell, 12500 km, kjøpt i fjor kr. 40 000,-
Jeg fikke en skade på min motorsykkel i vår, taksert til kr. 20 000.
Ifølge verkstedet er det bare utseendemessige konsekvenser + litt småplukk.
Iflg. Bilsport & MC kan man får såkalt bruttooppgjør, men man får ikke hele reperasjonsbeløpet. Jeg vil få anslagsvis 14 000 kroner utbetalt.
=> Lønner det seg å ta sykkelen på verksted å få den "så god som ny" eller lønner det seg å cashe inn og leve med skaden evt. selge den billigere med skade?
Kjør debatt!
Iflg. Bilsport & MC kan man får såkalt bruttooppgjør, men man får ikke hele reperasjonsbeløpet. Jeg vil få anslagsvis 14 000 kroner utbetalt.
=> Lønner det seg å ta sykkelen på verksted å få den "så god som ny" eller lønner det seg å cashe inn og leve med skaden evt. selge den billigere med skade?
Kjør debatt!
-
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Kaskoskade: Reperasjon eller "Brutto-oppgjør"?
Cash ut pengene og gjør reparasjoner litt etter litt etter hvert som du finner kåpedeler osv. pent brukt fra utlandet.
My £0.02
My £0.02

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
-
Onlinepoulet_cavalier
- Motorsykkelen din: R1200GS
På grunn av skattesystemet i Norge
lønner det seg *stort* å gjøre ting selv heller enn å bruke håndverkere.
Men om du ikke liker å skru og fikse ting: få det gjort på verksted.

Men om du ikke liker å skru og fikse ting: få det gjort på verksted.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
-Pythagoras
- GSF
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Det gjør det heller ikke billigere her i landet at selv den minste selvstendige næringsdrivende forventer å ha råd til en privatbilpark til 2,5-3 mill og enebolig til 8-10 millioner.... Norge the land of the greedy!poulet_cavalier skrev:På grunn av skattesystemet i Norgelønner det seg *stort* å gjøre ting selv heller enn å bruke håndverkere. .
-
- Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL
Og hvor langt på venstresida befinner du deg ! Makan til pisspreik om selvstendige næringsdrivende finner man nemlig kun langt ut til venstre. Er du så indoktrinert ?GSF skrev:Det gjør det heller ikke billigere her i landet at selv den minste selvstendige næringsdrivende forventer å ha råd til en privatbilpark til 2,5-3 mill og enebolig til 8-10 millioner.... Norge the land of the greedy!poulet_cavalier skrev:På grunn av skattesystemet i Norgelønner det seg *stort* å gjøre ting selv heller enn å bruke håndverkere. .
- GSF
Og hvor langt til høyre befinner du deg? Å bli så opphisset over en kommentar om at mange selvstendige næringsdrivende er grådige indikerer at man er en mørkeblå markedsliberalist. En ideoliogi som kjennetegnes av grådighet og selvsentrerthet. Der tanken "først seg selv, deretter seg selv og er det noe igjen så skal jeg ha det også" står i fremste rekke.Vagabond60 skrev:Og hvor langt på venstresida befinner du deg ! Makan til pisspreik om selvstendige næringsdrivende finner man nemlig kun langt ut til venstre. Er du så indoktrinert ?GSF skrev:Det gjør det heller ikke billigere her i landet at selv den minste selvstendige næringsdrivende forventer å ha råd til en privatbilpark til 2,5-3 mill og enebolig til 8-10 millioner.... Norge the land of the greedy!poulet_cavalier skrev:På grunn av skattesystemet i Norgelønner det seg *stort* å gjøre ting selv heller enn å bruke håndverkere. .
Når en håndtverker som driver for seg selv tar mer enn 1000.- i timen og forventer å sitte med en inntekt (IKKE omsetning men inntekt) på rundt millionen eller mer i året ved å arbeide normalarbeidstid så er det grådighet.
Bare så det er sagt så står jeg politisk verken til venstre eller høyre, så kan du gjette deg til hvilket parti jeg stemmer på.
- gsx750_80
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Kontakt:
Er det vanlig å få utbetalt vesentlig lavere beløp enn skadetakst? (14 000 blir 70 % av de 20 000..)PAULUS skrev:Vdr. Suzuki GS 500 F 1998 modell, 12500 km, kjøpt i fjor kr. 40 000,-
Kjør debatt!
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
Onlinepoulet_cavalier
- Motorsykkelen din: R1200GS
Etter en rask googling fant jeg dette på et annet forum: http://www.bilforumet.no/andre_forum/ju ... idige.html
Tror det bør gå an å krangle på det tilbudet.
Tror det bør gå an å krangle på det tilbudet.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
-Pythagoras
-Pythagoras
Ja det må bli KRF det daGSF skrev:Vagabond60 skrev:Og hvor langt på venstresida befinner du deg ! Makan til pisspreik om selvstendige næringsdrivende finner man nemlig kun langt ut til venstre. Er du så indoktrinert ?[/quoteGSF skrev:Det gjør det heller ikke billigere her i landet at selv den minste selvstendige næringsdrivende forventer å ha råd til en privatbilpark til 2,5-3 mill og enebolig til 8-10 millioner.... Norge the land of the greedy!poulet_cavalier skrev:På grunn av skattesystemet i Norgelønner det seg *stort* å gjøre ting selv heller enn å bruke håndverkere. .
Bare så det er sagt så står jeg politisk verken til venstre eller høyre, så kan du gjette deg til hvilket parti jeg stemmer på.

- GSF
You wish!simpson skrev:Ja det må bli KRF det daGSF skrev:Vagabond60 skrev:Og hvor langt på venstresida befinner du deg ! Makan til pisspreik om selvstendige næringsdrivende finner man nemlig kun langt ut til venstre. Er du så indoktrinert ?[/quoteGSF skrev:Det gjør det heller ikke billigere her i landet at selv den minste selvstendige næringsdrivende forventer å ha råd til en privatbilpark til 2,5-3 mill og enebolig til 8-10 millioner.... Norge the land of the greedy!poulet_cavalier skrev:På grunn av skattesystemet i Norgelønner det seg *stort* å gjøre ting selv heller enn å bruke håndverkere. .

hvor mye koster den kaskoforsikringen?PAULUS skrev:Vdr. Suzuki GS 500 F 1998 modell, 12500 km, kjøpt i fjor kr. 40 000,-
Kjør debatt!
Kasko på en så gammel og billig sykkel er det nok bare forsikringselskapet som tjener på.
-
- Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL
Du sier: "at selv den minste selvstendig næringsdrivende", det er er et mindretall av selvstendige næringsdrivere som er håndverkere. Men du skjærer alle over en kam og det er dette jeg reagerer på. Er selvstendig næringsdrivende og har langt mindre lønn enn det du sier alle krever og er fornøyd med å skape min egen arbeidsplass. Det er retorikken din jeg reagerer på, siden det ikke er noen undersøkelser som vil underbygge din påstand ! Det blir ikke sant, selv om en løgn gjentaes flere ganger !GSF skrev:Og hvor langt til høyre befinner du deg? Å bli så opphisset over en kommentar om at mange selvstendige næringsdrivende er grådige indikerer at man er en mørkeblå markedsliberalist. En ideoliogi som kjennetegnes av grådighet og selvsentrerthet. Der tanken "først seg selv, deretter seg selv og er det noe igjen så skal jeg ha det også" står i fremste rekke.Vagabond60 skrev:Og hvor langt på venstresida befinner du deg ! Makan til pisspreik om selvstendige næringsdrivende finner man nemlig kun langt ut til venstre. Er du så indoktrinert ?GSF skrev:Det gjør det heller ikke billigere her i landet at selv den minste selvstendige næringsdrivende forventer å ha råd til en privatbilpark til 2,5-3 mill og enebolig til 8-10 millioner.... Norge the land of the greedy!poulet_cavalier skrev:På grunn av skattesystemet i Norgelønner det seg *stort* å gjøre ting selv heller enn å bruke håndverkere. .
Når en håndtverker som driver for seg selv tar mer enn 1000.- i timen og forventer å sitte med en inntekt (IKKE omsetning men inntekt) på rundt millionen eller mer i året ved å arbeide normalarbeidstid så er det grådighet.
-
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Enig med deg, kjenner flere sjølstendig næringsdrivende( i dette tillfelle , tømrere) som faktisk har blitt ansattVagabond60 skrev:Du sier: "at selv den minste selvstendig næringsdrivende", det er er et mindretall av selvstendige næringsdrivere som er håndverkere. Men du skjærer alle over en kam og det er dette jeg reagerer på. Er selvstendig næringsdrivende og har langt mindre lønn enn det du sier alle krever og er fornøyd med å skape min egen arbeidsplass. Det er retorikken din jeg reagerer på, siden det ikke er noen undersøkelser som vil underbygge din påstand ! Det blir ikke sant, selv om en løgn gjentaes flere ganger !GSF skrev:Og hvor langt til høyre befinner du deg? Å bli så opphisset over en kommentar om at mange selvstendige næringsdrivende er grådige indikerer at man er en mørkeblå markedsliberalist. En ideoliogi som kjennetegnes av grådighet og selvsentrerthet. Der tanken "først seg selv, deretter seg selv og er det noe igjen så skal jeg ha det også" står i fremste rekke.Vagabond60 skrev:Og hvor langt på venstresida befinner du deg ! Makan til pisspreik om selvstendige næringsdrivende finner man nemlig kun langt ut til venstre. Er du så indoktrinert ?GSF skrev:Det gjør det heller ikke billigere her i landet at selv den minste selvstendige næringsdrivende forventer å ha råd til en privatbilpark til 2,5-3 mill og enebolig til 8-10 millioner.... Norge the land of the greedy!poulet_cavalier skrev:På grunn av skattesystemet i Norgelønner det seg *stort* å gjøre ting selv heller enn å bruke håndverkere. .
fordi dette forenkler hverdagen. Lønnen blir stort sett den samme, får både feriepenger,forsikringer,sykepenger fra første dag osv...
1000,- kr i tmen har hvertfall ingen her på vestlandet

- E-strom
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Kontakt:
Basert på taksten så tilbyr mitt forsikringsselskap "delepris + halve arbeidspengene". Hvis jeg senere kjøper deler og betaler moms, så kan jeg sende inn kvittering og få moms refundert. Dette gjelder også om jeg kjøper deler fra utlandet.gsx750_80 skrev:Er det vanlig å få utbetalt vesentlig lavere beløp enn skadetakst? (14 000 blir 70 % av de 20 000..)PAULUS skrev:Vdr. Suzuki GS 500 F 1998 modell, 12500 km, kjøpt i fjor kr. 40 000,-
Kjør debatt!
Det kaller jeg en vinn-vinn situasjon for en selvlært hjemmemekker

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Jeg fikk med meg kasko i vanvare! Hadde ikke tenkt å ta det, men forhandleren hadde krysset av. Så var jeg så uheldig å velte under baneøvelse, og skaden vare et faktum.... Blir nok neppe kasko heretter nei.pelsen skrev:hvor mye koster den kaskoforsikringen?PAULUS skrev:Vdr. Suzuki GS 500 F 1998 modell, 12500 km, kjøpt i fjor kr. 40 000,-
Kjør debatt!
Kasko på en så gammel og billig sykkel er det nok bare forsikringselskapet som tjener på.