Tips til låsing av MC?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Tips til låsing av MC?

Legg inn av bshagen »

Hei! :-)

Har skrevet litt her alt, og jeg har sikkert fått noen litt lettere irritert allerede, hehe, men jeg tenkte jeg kunne si at jeg er helt fersk på dette forumet! Så; hei alle sammen! :-)

Jeg trenger noen tips til hvordan jeg skal låse sykkelen min, jeg bor slik til at jeg er nødt til å parkere den utendørs, og det dessverre ganske opplyst og tilgjengelig for alle. Alternativet mitt er å parkere sykkelen min hos moren min, men hun bor en time unna, og da må jeg hele tiden reise for å hente sykkelen, hver gang det er fint vær.

Kan nevne at jeg fra før av bruker skivelås og styrelåsen, de få gangene jeg lar sykkelen stå utenfor. Dessverre så har det allerede vært noen som har prøvd å tukle med tenningslåsen, da nøkkelen plutselig var litt vrang og få i, så la jeg merke til en bulk i den lille støvbeskytteren på tenningslåsen. :-(

Så, hva gjør dere? Har det boltet ned kroker i asfalten? Parkerer dere der hvor det som oftest er mye folk, eller prøver dere og skjule sykkelen bak hjørnet? Fordeler ulemper? Osv osv. Trenger sårt noen tips til dette, slik at jeg kan sove litt bedre om natta.

Tips mottas med stor takk :-)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tips til låsing av MC?

Legg inn av simpson »

bshagen skrev:Hei! :-)

Har skrevet litt her alt, og jeg har sikkert fått noen litt lettere irritert allerede, hehe, men jeg tenkte jeg kunne si at jeg er helt fersk på dette forumet! Så; hei alle sammen! :-)

Jeg trenger noen tips til hvordan jeg skal låse sykkelen min, jeg bor slik til at jeg er nødt til å parkere den utendørs, og det dessverre ganske opplyst og tilgjengelig for alle. Alternativet mitt er å parkere sykkelen min hos moren min, men hun bor en time unna, og da må jeg hele tiden reise for å hente sykkelen, hver gang det er fint vær.

Kan nevne at jeg fra før av bruker skivelås og styrelåsen, de få gangene jeg lar sykkelen stå utenfor. Dessverre så har det allerede vært noen som har prøvd å tukle med tenningslåsen, da nøkkelen plutselig var litt vrang og få i, så la jeg merke til en bulk i den lille støvbeskytteren på tenningslåsen. :-(

Så, hva gjør dere? Har det boltet ned kroker i asfalten? Parkerer dere der hvor det som oftest er mye folk, eller prøver dere og skjule sykkelen bak hjørnet? Fordeler ulemper? Osv osv. Trenger sårt noen tips til dette, slik at jeg kan sove litt bedre om natta.

Tips mottas med stor takk :-)
Om du ikke irriterer med innleggene dine så er kanskje noen litt oppgitt? :D
Skivelås kan være vanskelige å få opp hvis du har en av god kvalitet, men de kan også ødelegge skiva de hvis tjuvpakket ikke ser den og prøver å flytte sykkelen.

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Tips til låsing av MC?

Legg inn av Vagabond60 »

Lås den slik du gjør og kjøp en mc-presening som passer over. Gir tjuvraddere mer å jobbe med før de kommer inn til låsene og det er nok hinder, men helt sikker er man aldri.

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Tips til låsing av MC?

Legg inn av GSF »

bshagen skrev:og det dessverre ganske opplyst og tilgjengelig for alle.
At det er opplyst er jo bare bra. Jo mer lys jo større risiko for å bli oppdaget for en potensiell kjeltring. Gjemmer du den bort så er det jo det samme som at en tyv vil få gratis beskyttelse mot å bli oppdaget så det er vel ikke å anbefale. Hvis du da ikke har mulighet til å gjemme den så godt at ingen finner den.
Har selv garasje. Til og med der bruker jeg skivelås sammen med rattlåsen. Hvis jeg var deg ville jeg gått for en skivelås med alarm samt en kjetting som låses fast i noe.

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Tips til låsing av MC?

Legg inn av Lamberghini »

At det er andre folk til stede virker sterkt forebyggende, så det er nok best å parkere den mest mulig synlig for gud og hvermann. På den annen side kan dette virke mot sin hensikt om natten, siden slike steder gjerne er allfarvei, og plutselig kommer det en skurk forbi som ikke hadde lagt merke til den om den sto i smuget. Alt i alt tror jeg likevel det er best at den står godt synlig. Ellers er det lurt å parkere inntil en vegg, slik at om noen skulle klare å få has på skivelåsen vil styrelåsen fortsatt hindre dem fra å komme langt. Ingenting er ustjelelig, stikkordet er å få tyveriet til å fremstå som ikke verdt innsatsen. FG-godkjente skivelåser tror jeg det godt skal gjøres å bite gjennom uten tungt spesialverktøy, og folk som har det, er så proffe at det ikke er så mye å gjøre med dem annet enn å oppfylle kravene forsikringen din stiller, slik at du i hvert fall er dekket der.
Sykkelen min står mye på fortauet i Nygårdsgaten, og selv om det går mye tvilsomme (og/eller godt berusede) folk forbi har jeg enda til gode å oppleve tukling. Det er rett og slett for risikabelt i et så folksomt mråde.

Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Re: Tips til låsing av MC?

Legg inn av bshagen »

Mye bra tips her altså, tusen takk! :-) Skal gå til innkjøp av trekk og lås med alarm ASAP! :D

Tanken om at det er best å la den stå så synlig som mulig har slått meg, men jeg er redd det ikke er nok folk ute i Hokksund på natta uansett, det er jo ikke store plassen det her, dessverre. :-( Skulle ønske jeg hadde en mulighet til å feste den i noe, noe skikkelig kroker i bakken eller noe, noen som har erfaring med og lage til noe sånt? Som kan gå i asfalten? Kanskje feste den i felgen på bilen?

Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Re: Tips til låsing av MC?

Legg inn av bshagen »

Om du ikke irriterer med innleggene dine så er kanskje noen litt oppgitt? :D
Skivelås kan være vanskelige å få opp hvis du har en av god kvalitet, men de kan også ødelegge skiva de hvis tjuvpakket ikke ser den og prøver å flytte sykkelen.
Hehe, det er vel det som er det fine med slike diskusjoner kanskje? Stå på krava dine mann! ;-)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tips til låsing av MC?

Legg inn av JohnnyTh »

bshagen skrev:Mye bra tips her altså, tusen takk! :-) Skal gå til innkjøp av trekk og lås med alarm ASAP! :D

Tanken om at det er best å la den stå så synlig som mulig har slått meg, men jeg er redd det ikke er nok folk ute i Hokksund på natta uansett, det er jo ikke store plassen det her, dessverre. :-( Skulle ønske jeg hadde en mulighet til å feste den i noe, noe skikkelig kroker i bakken eller noe, noen som har erfaring med og lage til noe sånt? Som kan gå i asfalten? Kanskje feste den i felgen på bilen?
vet jeg har sett det til salgs et sted. Krok til å feste i bakken.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tips til låsing av MC?

Legg inn av simpson »

Personlig liker jeg at ALLE er enig med meg :lol
Men det hadde kanskje blitt kjedelig det vel :scratch

Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Re: Tips til låsing av MC?

Legg inn av bshagen »

Hehe, det samme tenker jeg, og det er vel der problemet ligger. :thumleft
JohnnyTh skrev:
bshagen skrev:Mye bra tips her altså, tusen takk! :-) Skal gå til innkjøp av trekk og lås med alarm ASAP! :D

Tanken om at det er best å la den stå så synlig som mulig har slått meg, men jeg er redd det ikke er nok folk ute i Hokksund på natta uansett, det er jo ikke store plassen det her, dessverre. :-( Skulle ønske jeg hadde en mulighet til å feste den i noe, noe skikkelig kroker i bakken eller noe, noen som har erfaring med og lage til noe sånt? Som kan gå i asfalten? Kanskje feste den i felgen på bilen?
vet jeg har sett det til salgs et sted. Krok til å feste i bakken.
Husker du hvor? Jeg har sett kroker som kan settes i gulv, men ikke i asfalt. Kanskje ikke så lett heller, å sette slikt i asfalt? :-k

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tips til låsing av MC?

Legg inn av simpson »

bshagen skrev:Hehe, det samme tenker jeg, og det er vel der problemet ligger. :thumleft
JohnnyTh skrev:
bshagen skrev:Mye bra tips her altså, tusen takk! :-) Skal gå til innkjøp av trekk og lås med alarm ASAP! :D

Tanken om at det er best å la den stå så synlig som mulig har slått meg, men jeg er redd det ikke er nok folk ute i Hokksund på natta uansett, det er jo ikke store plassen det her, dessverre. :-( Skulle ønske jeg hadde en mulighet til å feste den i noe, noe skikkelig kroker i bakken eller noe, noen som har erfaring med og lage til noe sånt? Som kan gå i asfalten? Kanskje feste den i felgen på bilen?
vet jeg har sett det til salgs et sted. Krok til å feste i bakken.
Husker du hvor? Jeg har sett kroker som kan settes i gulv, men ikke i asfalt. Kanskje ikke så lett heller, å sette slikt i asfalt? :-k
I asfalt kan du bruke en kraftig øyebolt for treverk med langt gjengeparti, men asfalt er ikke hardt som betong og vil, uansett hva du bruker gi etter.

Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Re: Tips til låsing av MC?

Legg inn av bshagen »

Hmm, du sier noe der ja. :-k
Jeg får gå for lås med alarm og trekk som tidligere nevnt, og håpe på at det holder. :-)

Skal forske litt på muligheten om å dra kjetting rundt hjulet på bilen også, kan jo hende det funker greit også.

Det er gammel sykkel egentlig, men jeg bare HATER! tjuver og folk som gjør hærverk noe så inn i granskauen! Har hatt innbrudd i bil også, det er kjipt, uansett.
Skulle nesten satt strøm i alt en eide, slik at de holder seg unna. :evil

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tips til låsing av MC?

Legg inn av JohnnyTh »

bshagen skrev:Hehe, det samme tenker jeg, og det er vel der problemet ligger. :thumleft
JohnnyTh skrev:
bshagen skrev:Mye bra tips her altså, tusen takk! :-) Skal gå til innkjøp av trekk og lås med alarm ASAP! :D

Tanken om at det er best å la den stå så synlig som mulig har slått meg, men jeg er redd det ikke er nok folk ute i Hokksund på natta uansett, det er jo ikke store plassen det her, dessverre. :-( Skulle ønske jeg hadde en mulighet til å feste den i noe, noe skikkelig kroker i bakken eller noe, noen som har erfaring med og lage til noe sånt? Som kan gå i asfalten? Kanskje feste den i felgen på bilen?
vet jeg har sett det til salgs et sted. Krok til å feste i bakken.
Husker du hvor? Jeg har sett kroker som kan settes i gulv, men ikke i asfalt. Kanskje ikke så lett heller, å sette slikt i asfalt? :-k
prøver å huske det men kommer ikke på hvor. bør ikke være noe problem å feste i asfalt. men tror største problemet er at asfalten er for myk. burde sikkert skjære et lite hull og støpe ned festet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tips til låsing av MC?

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
bshagen skrev:Hehe, det samme tenker jeg, og det er vel der problemet ligger. :thumleft
JohnnyTh skrev:
bshagen skrev:Mye bra tips her altså, tusen takk! :-) Skal gå til innkjøp av trekk og lås med alarm ASAP! :D

Tanken om at det er best å la den stå så synlig som mulig har slått meg, men jeg er redd det ikke er nok folk ute i Hokksund på natta uansett, det er jo ikke store plassen det her, dessverre. :-( Skulle ønske jeg hadde en mulighet til å feste den i noe, noe skikkelig kroker i bakken eller noe, noen som har erfaring med og lage til noe sånt? Som kan gå i asfalten? Kanskje feste den i felgen på bilen?
vet jeg har sett det til salgs et sted. Krok til å feste i bakken.
Husker du hvor? Jeg har sett kroker som kan settes i gulv, men ikke i asfalt. Kanskje ikke så lett heller, å sette slikt i asfalt? :-k
prøver å huske det men kommer ikke på hvor. bør ikke være noe problem å feste i asfalt. men tror største problemet er at asfalten er for myk. burde sikkert skjære et lite hull og støpe ned festet.
Men siden asfalten er myk vil ikke betongen feste og du drar bare opp "proppen".
Er dette på ett fortau, parkeringsplass, boretslag eller lignende er det ikke sikkert eiere er lysten på at du kjerneborrer i asfalten deres.

Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Re: Tips til låsing av MC?

Legg inn av bshagen »

Det siste du sier der, stemmer, for jeg bor i et leilighetskompleks, og tviler sterkt på at de er interresert i at jeg begynner og bore og styre her ut. Hmm. Tror jeg dropper hele krok-ideen jeg. Får vel heller kjøpe meg hus med garasje. :P :p

Over til låser, noen av disse som er og anbefale?
http://www.24mx.no/mc/k/mc-las-og-sikkerhet/k239/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den Abus Detecto X-Plusc 8000 ser vel bra ut?

Svar