Skifte dekk selv?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Skifte dekk selv?

Legg inn av PAULUS »

Møtte en kar på Rudskogen på senior MC-banedag. Han sa han skiftet dekkene selv og at det var en grei affære, også balansering var mye enklere enn på bil. Det var stor gevinst, for da kunne han bestille dekk på nettet. Er det mulig også for vanlige mennesker å skifte dekk selv, eller bør man overlate dette til proffene?

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Skifte dekk selv?

Legg inn av TheBandit »

Jeg skifter dekkene mine stort sett alltid selv. Bruker dekkspaker fra biltema og zalo. Ballansering har jeg så langt sluppet unna :thumleft

kbentsen
Innlegg: 9
Registrert: 20 feb 2012, 17:30
Motorsykkelen din: Honda VFR 800

Re: Skifte dekk selv?

Legg inn av kbentsen »

TheBandit skrev:Jeg skifter dekkene mine stort sett alltid selv. Bruker dekkspaker fra biltema og zalo. Ballansering har jeg så langt sluppet unna :thumleft
Denne bruker jeg :prop:
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... toy-82542/" onclick="window.open(this.href);return false;

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Skifte dekk selv?

Legg inn av TheBandit »

kbentsen skrev:
TheBandit skrev:Jeg skifter dekkene mine stort sett alltid selv. Bruker dekkspaker fra biltema og zalo. Ballansering har jeg så langt sluppet unna :thumleft
Denne bruker jeg :prop:
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... toy-82542/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg bruker bare en skrustikke hvis man ikke kan bare bruke hælen te å trokke det løst. :banansplit

ZZR-Erling

Re: Skifte dekk selv?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, det er enkelt å balansere dekkene selv. Du finner mye ok her:

http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkstedutstyr/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Skifte dekk selv?

Legg inn av RuneMC »

Har skiftet dekk selv noen ganger nå. Hvor lønnsomt det er kommer an på hvor mye din lokale dekkpusher skal ha for å gjøre hele jobben - og/eller om du har mulighet til å ta av begge hjulene (dekk med felg) og få de lagt om nær sagt hvorsomhelst til en billigere penge.

For meg er det å få hjulene av og på halve jobben, så synes det er greit å skifte selv.
Det er dog en god del mer tidkrevende å gjøre det selv enn å la proffene gjøre det - så vær obs på det som "tradeoff".

Du trenger som flere nevner - for å få dekket av (også fint for å få mesteparten på før man må til med dekkspakene) følgende dekkverktøy (helt essensielt)
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... toy-82542/


I tillegg trenger du fremre og bakre depotstøtte. Fremre depotstøtte som har feste under gaffelkrone er nok best pga at det er mest stabilt.
Videre trengs 3 stk gode dekkspaker for å få dekket på. Beskyttelse for felgkanten tar du en hageslange og klipper av 3 biter og splitter ene langsiden av hver av de.

Med dekkverktøyet er det lett å få dekket av - men hvor lett kan variere litt avhengig av felg.
Mine felger har en god fordypning på midten, så der er det lett både å få dekket av og på, men problemet er faktisk å få dekk-kantene ut mot kanten av felgen så ikke luften siver ut raskere enn jeg pumper den inn (dvs før dekket popper på plass mot felgkanten). Måtte derfor bite i det sure eplet i vår etter å ha strevd noen timer med fotpumpe og gikk til innkjøp av luftkompressor til 1100,- (25L Biltema) - og selv med det jeg fikk til av "sjokkluft" fra den, så tok det endel forsøk før jeg tilslutt lykkes.

Avbalansering er enkelt på MC, trenger bare en slik http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... -MC-82351/
Metodikken er å snurre på hjulet og se om det stopper samme sted hver gang -> isåfall tyngste punkt nederst og da er det å feste vekt på felgen på øverste punkt og snurre igjen -> gjenta til hjulet ikke stopper noe bestemt sted. Men på de dekkene jeg har hatt så har det vært greit med opprinnelige vekter - dvs har ikke funnet grunn til å justere. Har heller ikke merket noen antydninger til vibrasjon grunnet evt avbalansering.

Konklusjon: Det er endel jobb, det tar endel tid og det koster endel i utstyr. Med priser for komplett skifte som ligger på 500-700 pr dekk (hjul av sykkel, skifte/avbalansere, hjul på sykkel) pluss ofte litt dyrere dekkpriser hos forhandler enn på motorsykkeldekk.com så synes jeg likevel det lønner seg i det lange løp. Luftkompressoren er forresten grei å ha til dekkene på bilen også.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Skifte dekk selv?

Legg inn av Svolp »

Dekk 1 på voll tar 200kr for demontering/montering på løs felg samt balansering... Kjøper dekk på motorsykkeldekk.com!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Skifte dekk selv?

Legg inn av MrPitlane »

Helt ok å skifte dekk selv, dersom du føler at du behersker det. Jeg anbefaler derimot å være litt forsiktig, dersom du ikke har rett verktøy og vet hva du skal gjøre.

Fort gjort å skade skivene dersom du ikke har rett utstyr når dekket skal klemmes løs fra felg. Bredere felg er vanskeligere enn smalere.

Jeg anbefaler å kjøpe monteringspasta fremfor å bruke zalo. Litt dyrere, men kjøper du monteringspasta fra Biltema, kan du jo samarbeide med noen kompiser. Monteringspastaen forenkler montering, tetter mellom dekk og felg samt sikrer at dekket ikke sklir ved aksellerasjonstester.

Dekkspaker er ok, men det er stor fare for å lage skader i felg. Jeg har kjøpt meg en proff Dekkmaskin som sikrer problemfri omlegging uten skader på felg. Får ypperlig service selv, samtidig som venner kan tilbys billig omlegging og balansering, dersom de har handla på motorsykkeldekk.com. :prop:

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Skifte dekk selv?

Legg inn av knutk »

For noen år siden gikk vi sammen 4 kompiser og kjøpte en helt basic dekk-maskin. Faktisk bare et stativ som holder felgen på plass, samt en arm for å løse dekket fra felgen. Den opereres med dekkspaker, og går ikke på strøm.

Vi handlet før forhandlerne satte ned prisen på dekk, og ved å kjøppe dekk på nett sparte vi inn dekk-maskinen i løpet av første dekkskift.
For dekkbalansering kjøpte vi en helt enkel statisk balanserer.
Begge deler funker som bare det. Dekk maskinen kan slåes sammen når ikke i bruk, og tar minnimalt med plass.

Selv om den økonomiske gevinsten nå har krympet vil vi nok fortsette å legge om dekk selv. I tillegg til økonomisk utteling opplevde vi at hver gang felgen hadde vært hos dekk-pusher kom den tilbake med ferske hakk. I seg selv svært irriterende.
For å konkludere vil jeg si at vår dekkpålegger har vært en ubetinget suksess.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Skifte dekk selv?

Legg inn av Andreas »

Her er min DIY løsning på bytte av dekk selv :vs Byttet bakdekk på Multistradaen i dag, så jeg tok noen bilder med det samme.

Bruker en stålstang som er opphengt i en bolt i veggen. På stangen har jeg skrudd sammen noen plankebiter som funker som "bead breaker". Greit når dette er i tre, lite fare for å lage riper i felgen. Smører så med noe som glir godt å bruker Biltema sine felgkantbeskyttere sammen med noen gode dekkspaker. Det som er viktig nå er at man på motsatt side av dekket, presser det ned mot midten av felgen hvor den har minst diameter. Dette må til for at man skal klare å få dekket vrengt av felgen. Veldig enkelt når man har funnet teknikken. Man merker når man gjør det rett, for da trenger man nesten ikke å bruke noe kraft.

Montering av nytt dekk er så enkelt at man nesten ikke trenger å bruke dekkspaker :thumleft Bare et lite dytt over kanten trengs med en spake, så er dekket på :D Fyll med luft, dekket vil smelle på plass hvis alt er i orden.

Jeg bruker også utstyr fra Biltema for statisk balansering av hjul. Man må trikse litt ekstra for å spenne opp felgen til Ducatien som er for singelsvingarm. Her bruker jeg en slik gummirulle som brukes på båttilhengere som kjølen til båten skal rulle på. Fant en i passende dim som er sagd i to. I dag ble hjulet i balanse bare ved å faktisk ta av en av de to loddene som sto på fra før :thumleft

Når alt utstyret er framme så bruker jeg ca en halvtime på å bytte dekk og balansere et hjul. Da også inkludert vask å rengjøring av felgen. Enkelt å greit :prf

Presser dekket av felgkanten:
Bilde

Bilde
Legg merke til nederste del av dekket som er presset ned mot senter av felgen:
Bilde
Balansering:
Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Skifte dekk selv?

Legg inn av TheHaughom »

Liten og grei guide! Blir nok å bytte dekk selv, når den tid kommer :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

ZZR-Erling

Re: Skifte dekk selv?

Legg inn av ZZR-Erling »

Andreas skrev:Her er min DIY løsning på bytte av dekk selv :vs Byttet bakdekk på Multistradaen i dag, så jeg tok noen bilder med det samme.

Bruker en stålstang som er opphengt i en bolt i veggen. På stangen har jeg skrudd sammen noen plankebiter som funker som "bead breaker". Greit når dette er i tre, lite fare for å lage riper i felgen. Smører så med noe som glir godt å bruker Biltema sine felgkantbeskyttere sammen med noen gode dekkspaker. Det som er viktig nå er at man på motsatt side av dekket, presser det ned mot midten av felgen hvor den har minst diameter. Dette må til for at man skal klare å få dekket vrengt av felgen. Veldig enkelt når man har funnet teknikken. Man merker når man gjør det rett, for da trenger man nesten ikke å bruke noe kraft.

Montering av nytt dekk er så enkelt at man nesten ikke trenger å bruke dekkspaker :thumleft Bare et lite dytt over kanten trengs med en spake, så er dekket på :D Fyll med luft, dekket vil smelle på plass hvis alt er i orden.

Jeg bruker også utstyr fra Biltema for statisk balansering av hjul. Man må trikse litt ekstra for å spenne opp felgen til Ducatien som er for singelsvingarm. Her bruker jeg en slik gummirulle som brukes på båttilhengere som kjølen til båten skal rulle på. Fant en i passende dim som er sagd i to. I dag ble hjulet i balanse bare ved å faktisk ta av en av de to loddene som sto på fra før :thumleft

Når alt utstyret er framme så bruker jeg ca en halvtime på å bytte dekk og balansere et hjul. Da også inkludert vask å rengjøring av felgen. Enkelt å greit :prf

Presser dekket av felgkanten:
Bilde

Bilde
Legg merke til nederste del av dekket som er presset ned mot senter av felgen:
Bilde
Balansering:
Bilde
Ser bra ut dette :thumleft

Svar