Skifte dekk selv?
Skifte dekk selv?
Møtte en kar på Rudskogen på senior MC-banedag. Han sa han skiftet dekkene selv og at det var en grei affære, også balansering var mye enklere enn på bil. Det var stor gevinst, for da kunne han bestille dekk på nettet. Er det mulig også for vanlige mennesker å skifte dekk selv, eller bør man overlate dette til proffene?
Re: Skifte dekk selv?
Jeg skifter dekkene mine stort sett alltid selv. Bruker dekkspaker fra biltema og zalo. Ballansering har jeg så langt sluppet unna 

Re: Skifte dekk selv?
Denne bruker jegTheBandit skrev:Jeg skifter dekkene mine stort sett alltid selv. Bruker dekkspaker fra biltema og zalo. Ballansering har jeg så langt sluppet unna

http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... toy-82542/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Skifte dekk selv?
Jeg bruker bare en skrustikke hvis man ikke kan bare bruke hælen te å trokke det løst.kbentsen skrev:Denne bruker jegTheBandit skrev:Jeg skifter dekkene mine stort sett alltid selv. Bruker dekkspaker fra biltema og zalo. Ballansering har jeg så langt sluppet unna![]()
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... toy-82542/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Skifte dekk selv?
Ja, det er enkelt å balansere dekkene selv. Du finner mye ok her:
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkstedutstyr/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkstedutstyr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Skifte dekk selv?
Har skiftet dekk selv noen ganger nå. Hvor lønnsomt det er kommer an på hvor mye din lokale dekkpusher skal ha for å gjøre hele jobben - og/eller om du har mulighet til å ta av begge hjulene (dekk med felg) og få de lagt om nær sagt hvorsomhelst til en billigere penge.
For meg er det å få hjulene av og på halve jobben, så synes det er greit å skifte selv.
Det er dog en god del mer tidkrevende å gjøre det selv enn å la proffene gjøre det - så vær obs på det som "tradeoff".
Du trenger som flere nevner - for å få dekket av (også fint for å få mesteparten på før man må til med dekkspakene) følgende dekkverktøy (helt essensielt)
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... toy-82542/
I tillegg trenger du fremre og bakre depotstøtte. Fremre depotstøtte som har feste under gaffelkrone er nok best pga at det er mest stabilt.
Videre trengs 3 stk gode dekkspaker for å få dekket på. Beskyttelse for felgkanten tar du en hageslange og klipper av 3 biter og splitter ene langsiden av hver av de.
Med dekkverktøyet er det lett å få dekket av - men hvor lett kan variere litt avhengig av felg.
Mine felger har en god fordypning på midten, så der er det lett både å få dekket av og på, men problemet er faktisk å få dekk-kantene ut mot kanten av felgen så ikke luften siver ut raskere enn jeg pumper den inn (dvs før dekket popper på plass mot felgkanten). Måtte derfor bite i det sure eplet i vår etter å ha strevd noen timer med fotpumpe og gikk til innkjøp av luftkompressor til 1100,- (25L Biltema) - og selv med det jeg fikk til av "sjokkluft" fra den, så tok det endel forsøk før jeg tilslutt lykkes.
Avbalansering er enkelt på MC, trenger bare en slik http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... -MC-82351/
Metodikken er å snurre på hjulet og se om det stopper samme sted hver gang -> isåfall tyngste punkt nederst og da er det å feste vekt på felgen på øverste punkt og snurre igjen -> gjenta til hjulet ikke stopper noe bestemt sted. Men på de dekkene jeg har hatt så har det vært greit med opprinnelige vekter - dvs har ikke funnet grunn til å justere. Har heller ikke merket noen antydninger til vibrasjon grunnet evt avbalansering.
Konklusjon: Det er endel jobb, det tar endel tid og det koster endel i utstyr. Med priser for komplett skifte som ligger på 500-700 pr dekk (hjul av sykkel, skifte/avbalansere, hjul på sykkel) pluss ofte litt dyrere dekkpriser hos forhandler enn på motorsykkeldekk.com så synes jeg likevel det lønner seg i det lange løp. Luftkompressoren er forresten grei å ha til dekkene på bilen også.
For meg er det å få hjulene av og på halve jobben, så synes det er greit å skifte selv.
Det er dog en god del mer tidkrevende å gjøre det selv enn å la proffene gjøre det - så vær obs på det som "tradeoff".
Du trenger som flere nevner - for å få dekket av (også fint for å få mesteparten på før man må til med dekkspakene) følgende dekkverktøy (helt essensielt)
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... toy-82542/
I tillegg trenger du fremre og bakre depotstøtte. Fremre depotstøtte som har feste under gaffelkrone er nok best pga at det er mest stabilt.
Videre trengs 3 stk gode dekkspaker for å få dekket på. Beskyttelse for felgkanten tar du en hageslange og klipper av 3 biter og splitter ene langsiden av hver av de.
Med dekkverktøyet er det lett å få dekket av - men hvor lett kan variere litt avhengig av felg.
Mine felger har en god fordypning på midten, så der er det lett både å få dekket av og på, men problemet er faktisk å få dekk-kantene ut mot kanten av felgen så ikke luften siver ut raskere enn jeg pumper den inn (dvs før dekket popper på plass mot felgkanten). Måtte derfor bite i det sure eplet i vår etter å ha strevd noen timer med fotpumpe og gikk til innkjøp av luftkompressor til 1100,- (25L Biltema) - og selv med det jeg fikk til av "sjokkluft" fra den, så tok det endel forsøk før jeg tilslutt lykkes.
Avbalansering er enkelt på MC, trenger bare en slik http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... -MC-82351/
Metodikken er å snurre på hjulet og se om det stopper samme sted hver gang -> isåfall tyngste punkt nederst og da er det å feste vekt på felgen på øverste punkt og snurre igjen -> gjenta til hjulet ikke stopper noe bestemt sted. Men på de dekkene jeg har hatt så har det vært greit med opprinnelige vekter - dvs har ikke funnet grunn til å justere. Har heller ikke merket noen antydninger til vibrasjon grunnet evt avbalansering.
Konklusjon: Det er endel jobb, det tar endel tid og det koster endel i utstyr. Med priser for komplett skifte som ligger på 500-700 pr dekk (hjul av sykkel, skifte/avbalansere, hjul på sykkel) pluss ofte litt dyrere dekkpriser hos forhandler enn på motorsykkeldekk.com så synes jeg likevel det lønner seg i det lange løp. Luftkompressoren er forresten grei å ha til dekkene på bilen også.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Skifte dekk selv?
Dekk 1 på voll tar 200kr for demontering/montering på løs felg samt balansering... Kjøper dekk på motorsykkeldekk.com!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- MrPitlane
- Innlegg: 624
- Registrert: 01 feb 2011, 22:26
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- Bosted: Eidsvoll
- Kontakt:
Re: Skifte dekk selv?
Helt ok å skifte dekk selv, dersom du føler at du behersker det. Jeg anbefaler derimot å være litt forsiktig, dersom du ikke har rett verktøy og vet hva du skal gjøre.
Fort gjort å skade skivene dersom du ikke har rett utstyr når dekket skal klemmes løs fra felg. Bredere felg er vanskeligere enn smalere.
Jeg anbefaler å kjøpe monteringspasta fremfor å bruke zalo. Litt dyrere, men kjøper du monteringspasta fra Biltema, kan du jo samarbeide med noen kompiser. Monteringspastaen forenkler montering, tetter mellom dekk og felg samt sikrer at dekket ikke sklir ved aksellerasjonstester.
Dekkspaker er ok, men det er stor fare for å lage skader i felg. Jeg har kjøpt meg en proff Dekkmaskin som sikrer problemfri omlegging uten skader på felg. Får ypperlig service selv, samtidig som venner kan tilbys billig omlegging og balansering, dersom de har handla på motorsykkeldekk.com.
Fort gjort å skade skivene dersom du ikke har rett utstyr når dekket skal klemmes løs fra felg. Bredere felg er vanskeligere enn smalere.
Jeg anbefaler å kjøpe monteringspasta fremfor å bruke zalo. Litt dyrere, men kjøper du monteringspasta fra Biltema, kan du jo samarbeide med noen kompiser. Monteringspastaen forenkler montering, tetter mellom dekk og felg samt sikrer at dekket ikke sklir ved aksellerasjonstester.
Dekkspaker er ok, men det er stor fare for å lage skader i felg. Jeg har kjøpt meg en proff Dekkmaskin som sikrer problemfri omlegging uten skader på felg. Får ypperlig service selv, samtidig som venner kan tilbys billig omlegging og balansering, dersom de har handla på motorsykkeldekk.com.

Re: Skifte dekk selv?
For noen år siden gikk vi sammen 4 kompiser og kjøpte en helt basic dekk-maskin. Faktisk bare et stativ som holder felgen på plass, samt en arm for å løse dekket fra felgen. Den opereres med dekkspaker, og går ikke på strøm.
Vi handlet før forhandlerne satte ned prisen på dekk, og ved å kjøppe dekk på nett sparte vi inn dekk-maskinen i løpet av første dekkskift.
For dekkbalansering kjøpte vi en helt enkel statisk balanserer.
Begge deler funker som bare det. Dekk maskinen kan slåes sammen når ikke i bruk, og tar minnimalt med plass.
Selv om den økonomiske gevinsten nå har krympet vil vi nok fortsette å legge om dekk selv. I tillegg til økonomisk utteling opplevde vi at hver gang felgen hadde vært hos dekk-pusher kom den tilbake med ferske hakk. I seg selv svært irriterende.
For å konkludere vil jeg si at vår dekkpålegger har vært en ubetinget suksess.
Vi handlet før forhandlerne satte ned prisen på dekk, og ved å kjøppe dekk på nett sparte vi inn dekk-maskinen i løpet av første dekkskift.
For dekkbalansering kjøpte vi en helt enkel statisk balanserer.
Begge deler funker som bare det. Dekk maskinen kan slåes sammen når ikke i bruk, og tar minnimalt med plass.
Selv om den økonomiske gevinsten nå har krympet vil vi nok fortsette å legge om dekk selv. I tillegg til økonomisk utteling opplevde vi at hver gang felgen hadde vært hos dekk-pusher kom den tilbake med ferske hakk. I seg selv svært irriterende.
For å konkludere vil jeg si at vår dekkpålegger har vært en ubetinget suksess.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Skifte dekk selv?
Her er min DIY løsning på bytte av dekk selv
Byttet bakdekk på Multistradaen i dag, så jeg tok noen bilder med det samme.
Bruker en stålstang som er opphengt i en bolt i veggen. På stangen har jeg skrudd sammen noen plankebiter som funker som "bead breaker". Greit når dette er i tre, lite fare for å lage riper i felgen. Smører så med noe som glir godt å bruker Biltema sine felgkantbeskyttere sammen med noen gode dekkspaker. Det som er viktig nå er at man på motsatt side av dekket, presser det ned mot midten av felgen hvor den har minst diameter. Dette må til for at man skal klare å få dekket vrengt av felgen. Veldig enkelt når man har funnet teknikken. Man merker når man gjør det rett, for da trenger man nesten ikke å bruke noe kraft.
Montering av nytt dekk er så enkelt at man nesten ikke trenger å bruke dekkspaker
Bare et lite dytt over kanten trengs med en spake, så er dekket på
Fyll med luft, dekket vil smelle på plass hvis alt er i orden.
Jeg bruker også utstyr fra Biltema for statisk balansering av hjul. Man må trikse litt ekstra for å spenne opp felgen til Ducatien som er for singelsvingarm. Her bruker jeg en slik gummirulle som brukes på båttilhengere som kjølen til båten skal rulle på. Fant en i passende dim som er sagd i to. I dag ble hjulet i balanse bare ved å faktisk ta av en av de to loddene som sto på fra før
Når alt utstyret er framme så bruker jeg ca en halvtime på å bytte dekk og balansere et hjul. Da også inkludert vask å rengjøring av felgen. Enkelt å greit
Presser dekket av felgkanten:


Legg merke til nederste del av dekket som er presset ned mot senter av felgen:

Balansering:


Bruker en stålstang som er opphengt i en bolt i veggen. På stangen har jeg skrudd sammen noen plankebiter som funker som "bead breaker". Greit når dette er i tre, lite fare for å lage riper i felgen. Smører så med noe som glir godt å bruker Biltema sine felgkantbeskyttere sammen med noen gode dekkspaker. Det som er viktig nå er at man på motsatt side av dekket, presser det ned mot midten av felgen hvor den har minst diameter. Dette må til for at man skal klare å få dekket vrengt av felgen. Veldig enkelt når man har funnet teknikken. Man merker når man gjør det rett, for da trenger man nesten ikke å bruke noe kraft.
Montering av nytt dekk er så enkelt at man nesten ikke trenger å bruke dekkspaker


Jeg bruker også utstyr fra Biltema for statisk balansering av hjul. Man må trikse litt ekstra for å spenne opp felgen til Ducatien som er for singelsvingarm. Her bruker jeg en slik gummirulle som brukes på båttilhengere som kjølen til båten skal rulle på. Fant en i passende dim som er sagd i to. I dag ble hjulet i balanse bare ved å faktisk ta av en av de to loddene som sto på fra før

Når alt utstyret er framme så bruker jeg ca en halvtime på å bytte dekk og balansere et hjul. Da også inkludert vask å rengjøring av felgen. Enkelt å greit

Presser dekket av felgkanten:


Legg merke til nederste del av dekket som er presset ned mot senter av felgen:

Balansering:

-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Skifte dekk selv?
Liten og grei guide! Blir nok å bytte dekk selv, når den tid kommer 


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: Skifte dekk selv?
Ser bra ut detteAndreas skrev:Her er min DIY løsning på bytte av dekk selvByttet bakdekk på Multistradaen i dag, så jeg tok noen bilder med det samme.
Bruker en stålstang som er opphengt i en bolt i veggen. På stangen har jeg skrudd sammen noen plankebiter som funker som "bead breaker". Greit når dette er i tre, lite fare for å lage riper i felgen. Smører så med noe som glir godt å bruker Biltema sine felgkantbeskyttere sammen med noen gode dekkspaker. Det som er viktig nå er at man på motsatt side av dekket, presser det ned mot midten av felgen hvor den har minst diameter. Dette må til for at man skal klare å få dekket vrengt av felgen. Veldig enkelt når man har funnet teknikken. Man merker når man gjør det rett, for da trenger man nesten ikke å bruke noe kraft.
Montering av nytt dekk er så enkelt at man nesten ikke trenger å bruke dekkspakerBare et lite dytt over kanten trengs med en spake, så er dekket på
Fyll med luft, dekket vil smelle på plass hvis alt er i orden.
Jeg bruker også utstyr fra Biltema for statisk balansering av hjul. Man må trikse litt ekstra for å spenne opp felgen til Ducatien som er for singelsvingarm. Her bruker jeg en slik gummirulle som brukes på båttilhengere som kjølen til båten skal rulle på. Fant en i passende dim som er sagd i to. I dag ble hjulet i balanse bare ved å faktisk ta av en av de to loddene som sto på fra før![]()
Når alt utstyret er framme så bruker jeg ca en halvtime på å bytte dekk og balansere et hjul. Da også inkludert vask å rengjøring av felgen. Enkelt å greit![]()
Presser dekket av felgkanten:
Legg merke til nederste del av dekket som er presset ned mot senter av felgen:
Balansering:
