Hei, Og beklager den vel korte introen. Jeg måtte plutselig stikke og fikk ikke slettet posten - så da ble det noen timers en utsettelse.
Men takk for responsen alle sammen - ikke verst med så mye positiv respons på en så kort intro!

Jada, det var jeg som traff A.J. ved Shell på Roa, måtte slå av en prat da jeg fikk øye på den elegante hvite italiener.
Som man forstår er jeg nye her på forumet, og jeg kjører en gammel 1150 GS. Jeg jobbet og bodde i Kiev et par år, og hadde da mange fine turer i Ukraina, blant annet til Krim-halvøya og Svartehavet. Nedenfor er historien om da jeg kjørte sykkelen nedover fra Oslo (i dag bor vi på Roa). Jeg hadde vært uten lappen noen måneder, så da jeg endelig kunne kjøre sykkelen igjen var jeg svært fornøyd med det.
Skulle bare bringe min motorsykkel fra Oslo til Kiev for å bruke den til reiser i Ukraina og andre steder i (Øst)-Europa. Siden jeg ikke hadde hatt sykkelen i Kiev har jeg gledet meg til denne turen en stund.
Jeg forlot Oslo fredag ettermiddag 25 september 2009 og ankom Kiev svært tidlig om morgenen den påfølgende mandag.
• Oslo - Putgarden 800 km (via Göteborg, Malmö, København, ferge fra Rødbyhavn til Putgarden
(Fra hva jeg ble fortalt fergen går hver halve time dag og en natt. Tar litt mindre enn en time å krysse.)
• Putgarden - Krakow 1.200 km (via Hamburg, Berlin, Katovice og Wrochlaw
• Krakow - Kiev 1.000 km (via Rzeszow, L'viv, Rivne og Zhytomyr
(Krysset grensen fra Polen til Ukraina på Korczowa)
Sykkelen: Min BMW R 1150 GS, produsert 2003
Reisen ble gjennomført uten ulykker eller hendelser av noe slag. Været var veldig bra, litt for varmt på dagtid og noe kaldere i om natt.
Avgang Oslo: - Nå, noe jeg har glemmt? Allt klart til avreise?
Til overnattinger tok jeg mitt godt brukte litt røde Unna-telt, laget av den svenske produsenten Hilleberg. Teltet er full av minner og mitt andre hjem så godt som noe.
Første overnatting, i nærheten av Putgarden
Etter en god natts søvn og en ganske god frokost neste morgenen var jeg klar til å fortsette. Jeg nyter turen og det vakre været.
Fint vær for kjøring gjennom Nord-Tyskland. Lett trafikk, stoppet bare for å spise litt og fylle bensin. Kjørte gjennom sentrum av Berlin og tok av mot Dresden og deretter mot Cottbus i Tyskland og videre mot Wrchlaw i Polen. Hovedformålet var å transportere sykkelen og å få meg en tur. Ikke så mye tid for turisme. Likevel, jeg likte naturen, kystlinjen i nordlige Tyskland, lukten av havet og beundret yachtene å der ute, med folk som nyter sine ritt i vinden. Jeg passerer forstedene i Hamburg før jeg kjører gjennom sentrum av Berlin, Krakow og L'viv. Månen og stjerneklar himmel gjennom natten, virkelig romantisk hele gjennom Polen og Ukraina.
Midnatt, et sted syd sentralt i Polen, langs E40
For en morgenT Like øst for Krakow.
Etter noen kilometer inn i Polen var det gode veier og effektiv trafikk hele veien til Krakow. Fra Krakow fulgte jeg skiltene, gjennom små byer og massevis av veiarbeid i Rzeszow. Basert på lokale råd styrte jeg mot grenseovergangen på Korczowa, og etter ca 2 timer med venting og prosedyrer for grensekryssing var jeg i Ukraina, klar til å fortsette mot Kiev.
Oppstilt for grensepassering ved Korczowa
Jeg reiste gjennom ssentrum byen L'viv, og passerte like ved anerkjente Opera.
Som enhver anstendig person hilser og snakker også jeg med med de bikerne jeg møter ..
Bikere, vest i Ukraina
Dnepr, denne er 20 år gammel
De var trivelige folk, åpne for å slå av en prat. På min forespørsel om sykkelen er gammel får jeg til svar: "- Nei! Bare tjue år. Og så langt denne sesongen har den gått 20.000 kilometer." Virkelig imponerende! Sykkelen er en Dnepr, som vi vet, med en boxer-motor basert på patent på Karl Benz, i utgangspunktet samme motor konstruksjon som i BMWs boxer tvillinger som i dag. Dnepr er den militære versjonen av sin sivile motpart modell Ural, begge produsert i Sovjetunionen, Dnepr versjonen ble produsert i det som i dag Ukraina, i Kiev. Det var tre av dem, på to lignende sykler. Vi ønsket hverandre lykke til og fortsatte i hver vår retning.
I Ukraina var det veiarbeid langs hele E40 vest for Zhytomyr. Likevel gikk alt fint. Og som jeg følte det, ganske snart befantfant jeg meg selv i hovedgaten nær mitt hjem i Kiev. Jeg parkerte sykkelen i garasjen i kjelleren der jeg bor, takknemlig for opplevelsen og glad for at turen hadde gått bra.
Dette var ganske tidlig i min MC-karriere, så denne turen var stor stas!

Hyggelig å hilse på her!