Ukjent brukernavn dukker opp ved pålogging

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Ukjent brukernavn dukker opp ved pålogging

Legg inn av Kawasaki »

Hva er det som skjer?

Når jeg skal logge på enten her eller andre plasser som krever at jeg skriver inn "brukernavn",så får jeg ved å venstreklikke i rubrikken for brukernavn,frem begge brukernavn jeg selv tidligere har lagt inn i rubrikken. Og så kan jeg velge en av dem. Dette er det vel Windows som "husker",går jeg ut ifra.

MEN, i dag oppdaget jeg et tredje brukernavn,et totalt ukjent for meg. Hva er det som skjer?? Har jeg grunn til bekymring?

Kun meg selv som har tilgang til denne brukeren på denne pc'en,kan ikke tenke meg noen andre her i huset har i det hele tatt brydd seg med å prøve få tilgang.Den er passordbeskyttet.

Noen data-nerder som kan forklare?
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Ukjent brukernavn dukker opp ved pålogging

Legg inn av hakhap »

Har du noen gang skrivet feil bruker navn? Det pleier å bli spart det og hvis du automatisk sparer passord.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Ukjent brukernavn dukker opp ved pålogging

Legg inn av TheHaughom »

Evt. kan den også huske brukernavn du har brukt på andre nettsider.
Eller så har noen andre hjemme hos deg lånt maskinen litt.
Dette er neppe noe "hjelp-jeg-er-blitt-hacket"-fenomen... :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Ukjent brukernavn dukker opp ved pålogging

Legg inn av Kawasaki »

TheHaughom skrev:Evt. kan den også huske brukernavn du har brukt på andre nettsider.
Ja,det forstår jeg jo.Og det gjør den,jeg har kun ett brukernavn her inne. (kawasaki) og KliffArne på den andre. Begge disse kommer opp som et alternativ,både her og der,i tillegg til det ukjente.
Eller så har noen andre hjemme hos deg lånt maskinen litt.
Tvilsomt,ingen kjenner passordet til brukerkontoen min. Men det er andre brukere på samme maskinen.
Dette er neppe noe "hjelp-jeg-er-blitt-hacket"-fenomen... :thumleft
Hehe,det var faktisk det første som slo meg,at noen hadde hacket meg.De ville isåfall blitt skuffet over hva de fant :knegg

Men 2 minutter etter at jeg postet ,og jeg hadde fintenkt litt på dette,så tror jeg at jeg kom opp med en "fornuftig" forklaring. Jeg holder den for meg selv en stund,så ser vi hva dere kloke hoder kommer opp med.
ikkebike.norwegianforum.net

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Ukjent brukernavn dukker opp ved pålogging

Legg inn av TheHaughom »

Jeg vil tippe du har glemt å logge av brukeren. Noen har brukt pcen rett etter deg og logget inn på en eller annen nettside...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ukjent brukernavn dukker opp ved pålogging

Legg inn av Crinos »

Måten windows (eller andre OS) kjenner igjen slikt på er ikke URL spesefikt. (så fremt det ikke ligger inne en coockie på dette).
Dvs at windows kjenner igjen et felt som heter fks "username" og der vil den huske alle mulige brukernavn du har brukt i alle felt som er navngitt "username".

For å gjøre det ytterlig mer artig.. i Windows og kun windows så husker den også brukernavn der felt har vert navngitt "username" også for ANDRE brukere som har logget seg på maskinen. Fordi windows og Internet Explorer har funnet det ut av at dette er smart info å ha delt felles mellom brukerene.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ukjent brukernavn dukker opp ved pålogging

Legg inn av ArcticTiger »

:scratch Hmm, kanskje har du vært på noen sider som du ikke vil fortelle andre om :redface ?

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Ukjent brukernavn dukker opp ved pålogging

Legg inn av Kawasaki »

Crinos skrev: For å gjøre det ytterlig mer artig.. i Windows og kun windows så husker den også brukernavn der felt har vert navngitt "username" også for ANDRE brukere som har logget seg på maskinen. Fordi windows og Internet Explorer har funnet det ut av at dette er smart info å ha delt felles mellom brukerene.
Når jeg logger meg på maskinen på "felles-brukere" som er åpen så skjer ikke dette,så det stemmer ikke med denne pc'en. Det ville isåfall kunne ha vært en forklaring på mitt fenomen,men det ukjente brukernavnet som dukker opp rimer heller ikke med noen her i husstanden.
Men er jo ikke sikkert jeg kjenner dem så godt som jeg tror :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Ukjent brukernavn dukker opp ved pålogging

Legg inn av Kawasaki »

ArcticTiger skrev::scratch Hmm, kanskje har du vært på noen sider som du ikke vil fortelle andre om :redface ?
Hehe,har vært innom mange rare sider,jeg.

Ikke noe problem å fortelle om det,hva vil du helst høre :lol
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ukjent brukernavn dukker opp ved pålogging

Legg inn av RuneMC »

Sannsynligvis bare Internet Explorer etc som husker innhold i web-formularer.

Men hvis du ikke kjører noe særlig antivirus og/eller fortsatt mistenker muffens, så kan det lønne seg med full sjekk.
Det er flere trojanere som baserer seg på å logge brukernavn/passord og sende til ukjent mottager.
Antivirus: Bruk et godt program. Evt Microsoft Security Essentials som er gratis og på høyde med mange som koster penger. Kjør full scan - ikke bare hurtig scan.
Malware: Scann for sikkerhets skyld med Hitman pro og Malwarebytes
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar