Tresylinder trend i MC industrien

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Tresylinder trend i MC industrien

Legg inn av AJ »

Selv om Yamaha og Laverda pekte seg ut som nyskapere med sine relativt sett moderne tresylindrede motorer for en god del år tilbake, er det likevel Triumph som har vist triple-veien de senere åra.

Nå ta Yamaha opp igjen tråden og dette oppslaget i Visordown tyder på at det skjer spennende ting hos denne produsenten for tiden.

http://www.visordown.com/motorcycle-new ... 21621.html" onclick="window.open(this.href);return false;

MV Agusta har også hivd seg på trenden med sin 675.
Benelli har fortsatt sine karakteristiske trippel modeller, som aldri har slått riktig godt an.
Men det kan det nå kanskje bli en forandring på?

Hva tror folket om denne triple-utviklingen?
Blir det snart like vanlig med tresylindrede motorer som firesylindrede og V-twins, tro... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tresylinder trend i MC industrien

Legg inn av Jompa »

Tja, det er vel enda et resultat av finanskrisa ? Knipe inn der det går an.

Nei, hvis trippelen har alle de fordelene som enkelte "misjonærer" på dette forumet påstår,
er det sikkert motorer som kommer til å bli mere vanlige.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tresylinder trend i MC industrien

Legg inn av jhn »

Hvilke fordeler e det egentlig, i forhold til V2, og i forhold til R4?

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Tresylinder trend i MC industrien

Legg inn av ZZR-Tom »

jhn skrev:Hvilke fordeler e det egentlig, i forhold til V2, og i forhold til R4?
En liker å seie at den har bunn/mellom draget til V2 og at den har effekt på toppen som R4.
På Sprint ST955i som eg hadde tideligare så dro den fra 2000odm jamnt opptil rødsona på 9000odm uten noke fall på effekt registeret.
På 3-3500odm så leverte den max NM og holdt den stødigt langt opp mot rødsona då dalte den litt.
På svingete smale vestlands veier så var motoren hærlig og motorbremse savner eg.

Har sakt det siden eg kjøpte Kawan at vist Triumph kjem med en sportstouring alà ZZR med R3 så finner du meg fremst i køa for prøvekjøring og lommebokja klar :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tresylinder trend i MC industrien

Legg inn av AJ »

jhn skrev:Hvilke fordeler e det egentlig, i forhold til V2, og i forhold til R4?
En fordel er typisk bredere dreiemomentregister, dvs. jevnt høyt moment over et større turtallsområde, som gir sterk seigdragende trekkraft fra lavt turtall. Dvs. flat freiemomentkurve.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tresylinder trend i MC industrien

Legg inn av AJ »

MC-Avisa har også triple-trenden på forsida akkurat nå...:
http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 64557117f6" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tresylinder trend i MC industrien

Legg inn av mekkern »

750 trippelmursteinen til BMW var ikke "superduperbedreenn"1000-4ern...
men R3 gir mulighet til smalere motor som kan monteres lavere enn R4..

mangler 5 sylindere på hel motor.. :P :p
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Tresylinder trend i MC industrien

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:Hvilke fordeler e det egentlig, i forhold til V2, og i forhold til R4?
Lyden, den er jo bare deiiiilig! :thumleft

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Tresylinder trend i MC industrien

Legg inn av joo »

Falt litt for trippel da jeg prøvde Triumph for noen år siden. Og ja, trippelen hadde alle fordelene som nevnt her. Bra bunndrag, og fra 4-5000RPM og oppover var den turtallsvillig og hadde gangen til en firer. Så jeg trivdes svært godt med Triumph noen år!
Men twin er også bra. Rekkefirer har mistet glansen, kanskje kjørt for mange år...? Må ha noe mer "sært" enn kjønnsløse japser med rekkefirer. Kanskje siden man selv har blitt vel sær :redface

Nå er der mange bilfabrikanter som eksperimeneterer med tripler også.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

truls
Innlegg: 9
Registrert: 18 mar 2005, 16:14
Motorsykkelen din: GS
Sted: Moss

Re: Tresylinder trend i MC industrien

Legg inn av truls »

Hvis folk kjøper 3 syl mc, blir det laget flere.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Tresylinder trend i MC industrien

Legg inn av ZZR-Tom »

ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:Hvilke fordeler e det egentlig, i forhold til V2, og i forhold til R4?
Lyden, den er jo bare deiiiilig! :thumleft
[video]http://www.youtube.com/watch?v=Z5GTCUjf2CQ&feature=plcp[/video]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tresylinder trend i MC industrien

Legg inn av AJ »

truls skrev:Hvis folk kjøper 3 syl mc, blir det laget flere.
Tror nok både Yamaha og MV Agusta har studert nøye den suksessen Triumph har hatt med sine modeller.
Og Triumph syklene selger jevnt over rimelig bra, ja... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tresylinder trend i MC industrien

Legg inn av jhn »

En liten avsporing ... finnes det noen gode nettsider hvor man finner effekt/momentkurver for forskjellige sykler?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Tresylinder trend i MC industrien

Legg inn av ejs »

jhn skrev:En liten avsporing ... finnes det noen gode nettsider hvor man finner effekt/momentkurver for forskjellige sykler?
:mk

http://www.Sportrider.com" onclick="window.open(this.href);return false; har mange dynochart.Er under "tech"




:prop:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av ejs den 24 okt 2012, 01:52, redigert 1 gang totalt.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tresylinder trend i MC industrien

Legg inn av Jompa »

Elolz skrev:
ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:Hvilke fordeler e det egentlig, i forhold til V2, og i forhold til R4?
Lyden, den er jo bare deiiiilig! :thumleft
Kan skrive under på dette, utrolig lyd :yeyeye
Sjønner ikke at dere maser om lyd hele tida.
Med lyddempere som stikker langt ut bak bakhjulet er det meste av lyden kvalt uansett,
så man hører stort sett ikke lyden av sin egen sykkel når man kjører.
Og på høyt turtall vræler vel en treer eller firer omtrent likt ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar