Jeg mener, om hjelmen ikke har falt i marken, eller har andre "skavanker", er det da nødvendig å bytte, hva vet du?
Eldes den rett og slett av sollys ol?
Reimene og låsen er fin fin, og jeg liker den svært godt.

fireman skrev:Dette er bra spørsmål. Hjelmer bør av sikkerhetsmessige årsaker skiftes ut etter ca 5-7 års bruk. Dette fordi det støtabsorberende materialet mister noe av sine egenskaper på sikt. Husk at svette, salter og andre "forurensinger" også påskynder denne prosessen. ...
Jeg mener å si at jeg har lest et sted med at ca 5 år er riktig alder for å bytte hjelm. Dette er gjennomsnittlig beregnet etter antall brukstimer. Av og på tagelse utvider jo skallet ørlite, pluss det er nok også tatt høyde for at hjelmen blir dunket borti i ny og ne fra den gjennomsnittlige uforsiktige bruker.poulet_cavalier skrev:Er ikke dette en myte? Deformasjonsmaterialet i de fleste hjelmer er EPS (expanded polystyrene). Dette brytes ikke ned (kun mekanisk slitasje). Det kan komprimeres litt ved bruk slik at hjelmen blir romsligere etterhvert, men dette skjer jo ganske fort.
Det kan sikkert stemme mtp fysisk slitasje, men kjemisk forvitring av materiale pga svette og andre ting synes jeg høres litt tvilsomt ut. Da burde det også taes hensyn til hvor i verden man måtte befinne seg, men det har jeg aldri hørt bli nevntCrinos skrev:Jeg mener å si at jeg har lest et sted med at ca 5 år er riktig alder for å bytte hjelm. Dette er gjennomsnittlig beregnet etter antall brukstimer. Av og på tagelse utvider jo skallet ørlite, pluss det er nok også tatt høyde for at hjelmen blir dunket borti i ny og ne fra den gjennomsnittlige uforsiktige bruker.poulet_cavalier skrev:Er ikke dette en myte? Deformasjonsmaterialet i de fleste hjelmer er EPS (expanded polystyrene). Dette brytes ikke ned (kun mekanisk slitasje). Det kan komprimeres litt ved bruk slik at hjelmen blir romsligere etterhvert, men dette skjer jo ganske fort.
Ting er nok annerledes for den som virkelig tar vare på hjelmen.
Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk 2
Nei, det går ikke fort, de aller fleste hjelmer blir vel også oppbevart inne.jhn skrev:Jo, det har du muligens rett i Jompa, men tror du det går så fort?
Se på alle de gamle plastbåtene som enda er i bruk, både store og små.
Ja, nei, ikke vet æ