Sier nei til EU-kontroll på MC
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Sier nei til EU-kontroll på MC
Ok, det er ikke avgjort i EU osv, men selv synes jeg det er bra at Marit Arnstad sier klokkeklart i fra hva norske samferdselsmyndigheter mener om periodisk kjøretøykontroll på MC og moped!
http://nmcu.org/vil-ikke-ha-eu-kontroll-mc-og-moped" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nmcu.org/vil-ikke-ha-eu-kontroll-mc-og-moped" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Veldig bra 
Glad NMCU og FEMA går imot.
At en Sp-statsråd også går imot er også bra, men er usikker på om byråkratene i EU i det hele tatt legger merke til det...
Det er ikke gitt at det blir en enkel sak å vinne, ettersom lobbyisme fra motparten er noe man ikke bør undervurdere.

Glad NMCU og FEMA går imot.
At en Sp-statsråd også går imot er også bra, men er usikker på om byråkratene i EU i det hele tatt legger merke til det...
Det er ikke gitt at det blir en enkel sak å vinne, ettersom lobbyisme fra motparten er noe man ikke bør undervurdere.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Generelt sett, så er det vel ingen annen trafikkgruppe som holder sine kjøretøy i orden som mc-folket. Vårt liv er jo avhengig at dekk, dempere og styrelagre er i orden..
Dette blir bare en melkeku for verkstedene.
Dette blir bare en melkeku for verkstedene.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39739
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Om det blir noe av dette så tror jeg på relativt kort sikt at verkstedene ikke får tillit til å gjøre kontrollen. Det ender nok med at Statens Vegevesen v/ Biltilsynet får (gis...) enerett til å utføre disse kontrollene. Mot god betaling, selvfølgelig...DrGreve skrev: Dette blir bare en melkeku for verkstedene.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Det tror ikke jeg. Jeg tror mye av grunnen til at Biltilsynet sluttet med kontroll på biler var at det var altfor ressurskrevende. Da må de jo begynne å ansette folk, skolere disse, skaffe lokaler osv.AJ skrev:Om det blir noe av dette så tror jeg på relativt kort sikt at verkstedene ikke får tillit til å gjøre kontrollen. Det ender nok med at Statens Vegevesen v/ Biltilsynet får (gis...) enerett til å utføre disse kontrollene. Mot god betaling, selvfølgelig...DrGreve skrev: Dette blir bare en melkeku for verkstedene.
De kan jo heller ikke kreve ubegrenset for denne tjenesten, de må sikkert forholde seg til verkstedpriser.
Det blir nok et tapsprosjekt for staten.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Det blir nok et tapsprosjekt for alle. Hverken Staten, verkstedene eller MC-eiere vil ha noe glede eller utbytte av dette. Ei heller trafikksikkerhetsmessig. Verkstedene tjener ikke på PKK på bil heller. Dette er faste satser og har ingenting med verkstedets timepris å gjøre. Det må investeres i utstyr, dataprogrammer og kursing for å få lov til å utføre PKK, og det må gjøres grundig og rett for å ikke risikere og miste verkstedgodkjenningen. Dette blir sjekket ved stikkprøver. Til slutt får verkstedet lov til å ta betalt for ca 60% av vanlig timepris for dette. Men et verksted som ikke tilbyr dette, mister sine kunder. Derfor vil alle gjøre det.
Dette er et rent byråkratisk vedtak fra Brussel som vår egen Stalinbergregjering med glede drar inn over oss. Er vel ikke lenge til samferdselsministre i hele Europa står fram i nyhetene og skryter av at de virkelig skal gjøre noe med trafikksikkerheten... De har sikkert et press på seg til å redusere antallet dødsulykker, og dette er altså det beste de kan få til...! :-)å
Dette er et rent byråkratisk vedtak fra Brussel som vår egen Stalinbergregjering med glede drar inn over oss. Er vel ikke lenge til samferdselsministre i hele Europa står fram i nyhetene og skryter av at de virkelig skal gjøre noe med trafikksikkerheten... De har sikkert et press på seg til å redusere antallet dødsulykker, og dette er altså det beste de kan få til...! :-)å
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
kjellv skrev: .... Verkstedene tjener ikke på PKK på bil heller....


- Hjernen
- Innlegg: 802
- Registrert: 14 des 2010, 11:07
- Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
- Bosted: Porsgrunn
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Fra 400 - 680!
i Telemark;
http://www.varden.no/nyheter/stor-prisf ... -1.7537362
Har hørt om plasser som bare skal ha 300.- også, så at de tjener penger på SELVE kontrollen gjør de nok ja... (så kommer utbedringer etterpå... )

http://www.varden.no/nyheter/stor-prisf ... -1.7537362
Har hørt om plasser som bare skal ha 300.- også, så at de tjener penger på SELVE kontrollen gjør de nok ja... (så kommer utbedringer etterpå... )
Hvis en gjør slik, funker det da tru??
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Dette er ikke helt riktigkjellv skrev: Verkstedene tjener ikke på PKK på bil heller.
kjenner flere som driver bilverksteder-de TJENER penger på PKK.
Mulig enkelte merkeverksteder ikke går i + pga overheadkostnader(store glassbygg og flott beliggenhet koster)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
At mange motorsyklister har sikkerheten på stell er nok riktig, men min erfaring er at overraskende mange motorsyklister også kjører med relativt alvorlige feil. Så en bevisstgjøring og en skjerpings hos alle trafikanter, trengs.
En PKK vil neppe gjøre tingene så mye bedre. Det er den daglige sikkerheten som er problemet: Lys, dekk, lufttrykk, kjede-drev. Ting som en skal sjekke veldig ofte/hver dag, men som slett ikke alle gjør.
Det er bare å se på hvordan PKK fungerer for biler idag. Merkverdig mange tror at en PKK er et kvalitetsstempel og en fullverdig sjekk, og gjør knapt noe mer enn å fylle drivstoff mellom PKK-ene. De som har nyere kjøretøy sjekker nok langt bedre (eller får sjekket via service), men det er ikke de som er største problemet. Det er det de som kjører rundt med halvgamle kjøretøy som er.
Personlig tror jeg at langt hyppigere kontroller ute på veiene vil fungere bra. For alle trafikanter.
En PKK vil neppe gjøre tingene så mye bedre. Det er den daglige sikkerheten som er problemet: Lys, dekk, lufttrykk, kjede-drev. Ting som en skal sjekke veldig ofte/hver dag, men som slett ikke alle gjør.
Det er bare å se på hvordan PKK fungerer for biler idag. Merkverdig mange tror at en PKK er et kvalitetsstempel og en fullverdig sjekk, og gjør knapt noe mer enn å fylle drivstoff mellom PKK-ene. De som har nyere kjøretøy sjekker nok langt bedre (eller får sjekket via service), men det er ikke de som er største problemet. Det er det de som kjører rundt med halvgamle kjøretøy som er.
Personlig tror jeg at langt hyppigere kontroller ute på veiene vil fungere bra. For alle trafikanter.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Men husk at en årlig EU-kontroll betyr kontroll for hvert halvår kjøring... det virker i overkant mye kontroll...fikse skrev:At mange motorsyklister har sikkerheten på stell er nok riktig, men min erfaring er at overraskende mange motorsyklister også kjører med relativt alvorlige feil. Så en bevisstgjøring og en skjerpings hos alle trafikanter, trengs.
Prisen på EU-kontroll for MC blir enten lav hvis det er en pro-forma sak som egentlig ikke er verdt noe, eller over tusenlappen tipper jeg om man virkelig skal sjekke MC'en skikkelig (verksted timepris 700 + papirarbeid).
Med verkstedkapasiteten (de eneste som har kompetanse p.t.) vi har idag er det også klart at det vil bli lange ventetider - og viktigere - det vil føre til lange ventetider for å få reparert feil man faktisk vet om. Dvs innføringen av EU kontroll kan virke mot sin hensikt ved at man blir tvunget til å vente lenger på planlagt service eller overskride serviceintervaller.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Jepp. Derfor tror jeg det har større effekt med hyppigere kontroller ute på veiene, enn innføring av PKK.RuneMC skrev:Men husk at en årlig EU-kontroll betyr kontroll for hvert halvår kjøring... det virker i overkant mye kontroll...
Prisen på EU-kontroll for MC blir enten lav hvis det er en pro-forma sak som egentlig ikke er verdt noe, eller over tusenlappen tipper jeg om man virkelig skal sjekke MC'en skikkelig (verksted timepris 700 + papirarbeid).
Med verkstedkapasiteten (de eneste som har kompetanse p.t.) vi har idag er det også klart at det vil bli lange ventetider - og viktigere - det vil føre til lange ventetider for å få reparert feil man faktisk vet om. Dvs innføringen av EU kontroll kan virke mot sin hensikt ved at man blir tvunget til å vente lenger på planlagt service eller overskride serviceintervaller.

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC

Håper det ikke blir flere kontroller på veiene,kan risikere å måtte gå hjem, :-)å
selv om motorsykkel er i veldig god stand,men ikke helt etter "boka"

If it ain't broke, I'll break it.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Nja njo tja. Det kommer jo helt an på hvordan kontrollene utføres. Jeg mener, ting som utgjør en reell fare, der bør alle kjøretøyer stanses, samma søtten antall hjul på doningen.ejs skrev:![]()
Håper det ikke blir flere kontroller på veiene,kan risikere å måtte gå hjem, :-)å
selv om motorsykkel er i veldig god stand,men ikke helt etter "boka"
Min erfaring med BT her i Bergen/omegn er at de er nokså runde i sin tolkning av regelverket. Streng der det trengs, litt mer slapp på f.eks manglende e-merke på eksosen og slikt... Har blitt stoppet noen ganger i teknisk kontroll oppigjennom årene, har ikke annet å si enn at de gjør jobben sin på en "passe edruelig" måte. Sjeldent har mine kjøretøy vært helt etter boken, men de har aldri gjort noe stort nummer av det heller.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
En bilsakkyndig herover sa en gang til meg : Det morsomste jeg vet er å reise til Brumunddarn og avskilte trimmede mopeder..
Det gjorde han da, også i fritida...
EU-kontroller er en uting for de som holder sitt kjøretøy i orden....
Men er vel egentlig mot allverdens " overvåkning " :-)å



Det gjorde han da, også i fritida...
EU-kontroller er en uting for de som holder sitt kjøretøy i orden....

Men er vel egentlig mot allverdens " overvåkning " :-)å
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;