Hvordan fikse bulk i tank og knekte kjøleribber?
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Hvordan fikse bulk i tank og knekte kjøleribber?
Forslag til fix?
Jeg ser ta enkelte reklamerer for bruk av hårføner, og deretter avkjøling med kjølespray, på Youtube.
Når det gjelder kjøleribber ser det ut til at noen velger å file til nye biter av kjølefinner, som møysommelig
tilpasses skadestedet. Om det finnes lim for feste, eller om det kan gjøres med lodding eller sveis, vet ikke jeg..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Hvordan fikse bulk i tank og knekte kjøleribber?
Bør du gjøre noe med kjøleribbene da ? Ser helt greit ut for ukyndige meg.
Tanken fikser du med å skyte inn stålpinner og oppvarming. Så drar du,varmer,drar, varmer, drar osv til du er fornøyd. Deretter tar du frem din elegante vinkelsliper og kapper stålpinnene. Så er det bare å sparkle og pusse og lakkere.
Tror jeg brukte 3 timer på å dra ut bulken i tanken min, veldig lik din skade.
Stålpinnene fikk jeg et verksted til å skyte inn. Oppvarming av tanken gjorde jeg med propan brenner.
I de 3 timene inngikk kaffedrikking og litt småprat med nabo ungene og.
Tanken fikser du med å skyte inn stålpinner og oppvarming. Så drar du,varmer,drar, varmer, drar osv til du er fornøyd. Deretter tar du frem din elegante vinkelsliper og kapper stålpinnene. Så er det bare å sparkle og pusse og lakkere.
Tror jeg brukte 3 timer på å dra ut bulken i tanken min, veldig lik din skade.
Stålpinnene fikk jeg et verksted til å skyte inn. Oppvarming av tanken gjorde jeg med propan brenner.
I de 3 timene inngikk kaffedrikking og litt småprat med nabo ungene og.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Hvordan fikse bulk i tank og knekte kjøleribber?
Da Intrudertanken var bulket etter påkjørsel,var den innom en biloppretter som blåste inn luft trykk til bulken forsvant !!
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Hvordan fikse bulk i tank og knekte kjøleribber?
Det er jo kun "kosmetiske" skader som ikke påvirker funksjonen, sykkern er jo fullt brukbar som den er, så en mulighet er jo å leve med det sånn det er og bare kjøre og være glad
.
Men skal du ha det strøkent koster det litt å fikse det, og de kostnadene kan jo være grunnlag for litt pruting
Bulken i tanken kan rettes ut som overfor beskrevet, ellers så er den vel ikke større enn at det går fint å bare sparkle den og lakke på nytt.
Skal du fikse kjøleribbene ordentlig må du sveise på alu platebiter og slipe til profilen. Å sveise alu støpegods skikkelig kan være litt tricky, så der må du vel alliere deg med en erfaren tig-sveiser. Å lime på noe blir nok bare "tull".

Men skal du ha det strøkent koster det litt å fikse det, og de kostnadene kan jo være grunnlag for litt pruting

Bulken i tanken kan rettes ut som overfor beskrevet, ellers så er den vel ikke større enn at det går fint å bare sparkle den og lakke på nytt.
Skal du fikse kjøleribbene ordentlig må du sveise på alu platebiter og slipe til profilen. Å sveise alu støpegods skikkelig kan være litt tricky, så der må du vel alliere deg med en erfaren tig-sveiser. Å lime på noe blir nok bare "tull".
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Hvordan fikse bulk i tank og knekte kjøleribber?
Takk for gode råd, fra flere. Sykkelen oppgis å være fra USA, opprinnelig. Til tross for dette har den felger og styre somArcticTiger skrev:Det er jo kun "kosmetiske" skader som ikke påvirker funksjonen, sykkern er jo fullt brukbar som den er, så en mulighet er jo å leve med det sånn det er og bare kjøre og være glad.
Men skal du ha det strøkent koster det litt å fikse det, og de kostnadene kan jo være grunnlag for litt pruting![]()
Bulken i tanken kan rettes ut som overfor beskrevet, ellers så er den vel ikke større enn at det går fint å bare sparkle den og lakke på nytt.
Skal du fikse kjøleribbene ordentlig må du sveise på alu platebiter og slipe til profilen. Å sveise alu støpegods skikkelig kan være litt tricky, så der må du vel alliere deg med en erfaren tig-sveiser. Å lime på noe blir nok bare "tull".
de europeiske utgavene. Muligens kan skifte av deler ha foregått.
km. stand 80 000 (oppgitt). Det kan være litt mye for en urestaurert luftkjølt motor, men det er jo mange faktorer som spiller inn.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Svein
- Innlegg: 73
- Registrert: 02 aug 2010, 20:48
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
- Bosted: Tromsdalen
Re: Hvordan fikse bulk i tank og knekte kjøleribber?
Jeg brukte Kjemisk Metall fra Plastic Padding til å lage ny stilk på påhengsmotoren.Dette var utroligsterkt,og var veldig lett å bygge med.
Brukte en sterk Tape som underlag å sparkle mot.Gikk 10min så var det bare å begynne å pusse den til riktig størrelse.
Lykke til.
Brukte en sterk Tape som underlag å sparkle mot.Gikk 10min så var det bare å begynne å pusse den til riktig størrelse.
Lykke til.
Re: Hvordan fikse bulk i tank og knekte kjøleribber?
Bulk i tank: Micropaint.
Etter å ha fått noen kjedelige små skader på bilens karosseri, fikk jeg det fikset med ny metodikk.
En liten bulk i tanken på forrige sykkel ble utbedret etter sammeprinsipp. Og mye billigere enn ordinære reparasjoner.
Artikkelen jeg linker har link til diverse firmaer. Om alle eksisterer vet jeg ikke, har ikke testet.
http://www.klikk.no/motor/bil/article599365.ece
Etter å ha fått noen kjedelige små skader på bilens karosseri, fikk jeg det fikset med ny metodikk.
En liten bulk i tanken på forrige sykkel ble utbedret etter sammeprinsipp. Og mye billigere enn ordinære reparasjoner.
Artikkelen jeg linker har link til diverse firmaer. Om alle eksisterer vet jeg ikke, har ikke testet.
http://www.klikk.no/motor/bil/article599365.ece
Re: Hvordan fikse bulk i tank og knekte kjøleribber?
Må det ikke masseres både innen og utenfra da ?`Det gjorde de ihvertfall da bulken i min forskjerm ble rettet. Hvordan får man en hånd med pølsefingre inn en MC tank ?
Forresten utrolig artig å se på hvordan bulken forsvant på magisk vis. Den var ganske dyp og i knekken mellom der hvor den er i flukt med panseret og hvor den går "nedover" på siden av bilen. Tåke forklaring da men det ble sabla fint når han var ferdig. Behøvde ikke lakke engang ! Og bilder tok jeg ikke som det ulkehue jeg er....
Forresten utrolig artig å se på hvordan bulken forsvant på magisk vis. Den var ganske dyp og i knekken mellom der hvor den er i flukt med panseret og hvor den går "nedover" på siden av bilen. Tåke forklaring da men det ble sabla fint når han var ferdig. Behøvde ikke lakke engang ! Og bilder tok jeg ikke som det ulkehue jeg er....

- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Hvordan fikse bulk i tank og knekte kjøleribber?
Jeg så nylig at en hadde fått reparert knekte kjøleribber hos Autosmia, et firma som etter google søk kan se ut til ågsx750_80 skrev:Vedlagte fil viser skader på tank, samt knekte kjøleribber, på en Honda jeg vurderer å kjøpe.
Forslag til fix?
Jeg ser ta enkelte reklamerer for bruk av hårføner, og deretter avkjøling med kjølespray, på Youtube.
Når det gjelder kjøleribber ser det ut til at noen velger å file til nye biter av kjølefinner, som møysommelig
tilpasses skadestedet. Om det finnes lim for feste, eller om det kan gjøres med lodding eller sveis, vet ikke jeg..
ligge på Grorud i Oslo. (Det ble ikke til at jeg kjøpte sykkelen med denne skaden, men det ser altså ut som det er folk
som tar på seg denne type reparasjoner.)
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Hvordan fikse bulk i tank og knekte kjøleribber?
Man må ikke bruke luft, tanken vil kunne sprekke i skjøtene. Jeg har ødelagt en tank på den måten.Intruder skrev:Da Intrudertanken var bulket etter påkjørsel,var den innom en biloppretter som blåste inn luft trykk til bulken forsvant !!
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Hvordan fikse bulk i tank og knekte kjøleribber?
Du har sikkert rett,på Intruder tanken sprakk den grunnet rust og ble deretter sveist,rettet ut og lakka !!MGR1 skrev:Man må ikke bruke luft, tanken vil kunne sprekke i skjøtene. Jeg har ødelagt en tank på den måten.Intruder skrev:Da Intrudertanken var bulket etter påkjørsel,var den innom en biloppretter som blåste inn luft trykk til bulken forsvant !!


og synd med RBK da ? :-)å
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hvordan fikse bulk i tank og knekte kjøleribber?
En løsning jeg har brukt flere ganger for å slippe sveising er å lime en gammel ventil i bulken med smeltelim,blåse det kaldt med luft og dra bulken ut igjen.
Bruk en wisegrip tang så har du godt tak.
Fungerer nesten som sugekopp løsningen.
Vær obs viss det løsner, lett å gå på ryggen! Prøvd selv!
Bruker også glidehammer på denne viss jeg ikke klarer å dra den ut for hånd.
Bare å varme med varmepistol for å flytte ventilen for nytt tak eller fjerne limet/ ventilen igjen.
Lakken kan også løsne viss det er knekk i bulken.
Den så egentlig litt hard ut den bulken på bildet, dyp og liten i areal men koster lite å prøve.
Tig sveise kjøleribba viss du må ta den, kjekkest når allt er helt og fint
.
Ove
Bruk en wisegrip tang så har du godt tak.
Fungerer nesten som sugekopp løsningen.
Vær obs viss det løsner, lett å gå på ryggen! Prøvd selv!
Bruker også glidehammer på denne viss jeg ikke klarer å dra den ut for hånd.
Bare å varme med varmepistol for å flytte ventilen for nytt tak eller fjerne limet/ ventilen igjen.
Lakken kan også løsne viss det er knekk i bulken.
Den så egentlig litt hard ut den bulken på bildet, dyp og liten i areal men koster lite å prøve.
Tig sveise kjøleribba viss du må ta den, kjekkest når allt er helt og fint

Ove
Re: Hvordan fikse bulk i tank og knekte kjøleribber?
Jeg også har en bulk i tanken, det har vært tanktrekk på så ble ikke observert før etter kjøpet når jeg skulle vaske den.
Men det kan virke som om noen har slått sine edle deler inn i den
Hvor mye koster det hos fagkyndige ca ?
Har ikke tilgang på verktøy og slikt uten å måtte kjøpe det.
Har ingen erfaring med slikt arbeid så er redd ofr å gjøre vondt verre
Men det kan virke som om noen har slått sine edle deler inn i den

Hvor mye koster det hos fagkyndige ca ?
Har ikke tilgang på verktøy og slikt uten å måtte kjøpe det.
Har ingen erfaring med slikt arbeid så er redd ofr å gjøre vondt verre
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvordan fikse bulk i tank og knekte kjøleribber?
Var en sak i MC24 for en god stund siden om fiksing av bulker i bensintank:
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6" onclick="window.open(this.href);return false;
Mener å huske at det også var et firma på enten Skedsmokorset eller i Bærum som også gjorde slike jobber. Men husker dessverre ikke lenger hvilke verksteder dette er...
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6" onclick="window.open(this.href);return false;
Mener å huske at det også var et firma på enten Skedsmokorset eller i Bærum som også gjorde slike jobber. Men husker dessverre ikke lenger hvilke verksteder dette er...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.