Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av fireman »

Jeg har gjennom mange år i mitt yrke dessverre altfor ofte vært borti tragiske hendelser, også på veien.

Det har vært med alle slags kjøretøy. Det gjør meg så forbannet sint at så mange gir blaffen, at det de fleste er mest redd for er å bli tatt av politiet? Man kan jo miste lappen!!!??? Hva fanken slags "offer" er det??? Ja, mange synes jo til og med at det er politiet som er drittsekkene!??

At mange tar seg så til rette at de risikerer andres liv og helse fordi de "har lyst" til å kjøre for fort eller påvirket er skremmende! Når jeg sier "fort", så mener jeg ikke 10-20 km/t over i 80-100 soner. Jeg mener dem som kjører uforsvarlig fort! Hvilken rett har de til å risikere andres liv? Hvem FA.. tror de at de er???

Vår (dengang) 23 år gamle datter ble for noen år siden tatt for å kjøre for fort med bil, faktisk så fort at hun mistet "lappen" i ett år og ble dømt til ganske mange timers samfunnstjeneste. (mener å huske at hun ble dømt for å ha kjørt i 135 km/t i en 80 sone.)

"Gudskjelov at du ble tatt" sa jeg til henne, "dette får bli din sjanse til å lære!" "Hva om du hadde kjørt utfor, for ikke å snakke om krasjet med noen andre?"

Jeg tok henne for meg ganske så kraftig, og husker at jeg viste henne ganske så brutale bilder og klipp fra ulykker (funnet på nett!) Jeg fortalte også ganske så brutale ting fra episoder jeg har vært borti, for i virkeligheten er det ingen sensur dessverre. Der er det blod og gørr så det holder, sorg og fortvilelse for så ufattelig mange. Det gjorde heldigvis inntrykk, og hun var ganske så blek om nebbet etter seansen. Hun sier selv også at hun i ettertid har blitt mye mer bevisst på både fart og farer ellers i trafikken.

Det mest tragiske jeg ser er de mange unge som dessverre ikke har en anelse om hvilke krefter som er i sving ved en ulykke. De vet ikke at kroppsdeler ofte rives av, at det er så mye blod i en menneskekropp at det blir fryktelig mange kvadratmeter blod man må vasse i på et ulykkessted. De har aldri kjent luktene, hørt skrikene og sett de skrekkslagne eller tomme blikkene fra slike steder.

De vet ikke hvor mange hjelpemannskaper som utsettes for ganske så store påkjennelser, for vi er ikke usårbare og vi blir dessverre heller aldri "herdet" av slike syn. Ofte er det ikke mye vi kan gjøre for å redde liv, jeg har sett altfor mange som har nådd "Point of no return". Ja, jeg har gått fra mang et skadested skikkelig deprimert, uvel og tankefull.

Jeg har heldigvis vært så heldig å få holde en del foredrag om holdninger, ansvar, og konsekvenser av trafikkulykker, mest på videregående skoler, og da spesielt for russen. Der har jeg følt at budskapet tildels har kommet frem, men vi fikk dessverre ikke lov til å bruke så mye audiovisuelle virkemidler som vi kunne ønsket. Skoleledelsen og skolehelsetjenesten mente at en del av det vi hadde lyst til å vise ble "for brutalt!" ?????? Fortvilende innstilling spør du meg, for virkeligheten blir aldri sminket og er mer brutal enn de fleste har opplevd!

Allikevel gjør ord seg også godt som virkemiddel, og jeg kan love at det aldri er mye bråk og prat på tilhørerplass under slike foredrag.

Poenget mitt er at jeg mener at dersom skal det nytte med kampanjer, så må de være så brutalt sterke at de avspeiler virkeligheten og at folk blir bevisst sitt ansvar som sjåfør. Det tror jeg er det eneste som vil ha noen særlig virkning dessverre.

Kjør forsiktig folkens, det er mange som er glad i dere alle!
Jeg fant denne fra Australia, og det er nok en av de beste og ærligste kampanjevideoer jeg har funnet:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=Z2mf8DtWWd8[/video]
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Legendary »

Velformulert innlegg om et viktig tema! :thumleft

Da jeg tok trafikalt grunnkurs for 7 år siden, ble vi derimot vist bilder av hva som kunne være resultat av ulykker i normal hastighet; 80-100km/t. De bildene satte en støkk i meg og har nok bidratt til at jeg holder meg rimelig greit innenfor fartsgrensene. Kjøre fort gjør man på bane.

Liker forøvrig mottoet; det er vesentlig mer moro å kjøre en treg bil fort, enn en rask bil sakte. Vet ikke helt om regla kan overføres til MC, men kjenner meg greit igjen iom. at jeg kjører en sportsbil med bare ca. 130hk, som gjøre at jeg kan nå rødlinja på turtelleren i flere gir uten at jeg bryter fartsgrensen. Kommer vel knapt ut av 1.giret i en Ferrari før man har brutt maks lovlig hastighet i Norge! :P :p

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av olepeder »

Bra og viktig innlegg.

ZZR-Erling

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av ZZR-Erling »

Vil nu bare si, at dersom man holder fartsgrensen bestandig, vil jeg sterkt anta man er i mindretall her inne. Jeg finner liten glede av å ligge å daffe der jeg er kjent og liker meg..da vil jeg kjøre slik at jeg og biken er i fin flyt, og det blir gjerne over fartsgrensen...men holder meg stort sett innenfor mistelappen grensene. Er enig i at hinsides fort er forkastelig og uansvarlig.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av jhn »

Meget godt innlegg fireman, men likevel ... hvem skal definere hva som er "uforsvarlig fort!"?
Jeg vil tro de aller fleste vil si de kjører forsvarlig, om det er 10-20 eller 50 km/t for fort.
Bare spør medlemmene her inne
Det er mange trafikkanter som mener at også 10-20 km/t er uforsvarlig, så til tross for at du går så hardt ut så overlater du likevel til den enkelte å avgjøre hva som er "uforsvarlig fort!"
De fleste som kommer med en slik kraftsalve har vel nærmest 0-toleranse for å bryte fartsgrensene.
Det er forøvrig ganske likt holdninger man ser hos mange trafikkanter, "alle som kjører fortere enn meg kjører som idioter, og alle som kjører saktere er i veien og bør snarest flytte seg siden de utgjør en stor fare", og det er fullstendig uavhengig av fartsgrenser.
Men som sagt, et godt innlegg :thumleft

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av fireman »

ZZR-Erling skrev:Vil nu bare si, at dersom man holder fartsgrensen bestandig, vil jeg sterkt anta man er i mindretall her inne. Jeg finner liten glede av å ligge å daffe der jeg er kjent og liker meg..da vil jeg kjøre slik at jeg og biken er i fin flyt, og det blir gjerne over fartsgrensen...men holder meg stort sett innenfor mistelappen grensene. Er enig i at hinsides fort er forkastelig og uansvarlig.
Dette er faktisk veldig interessant å diskutere, og la meg si med en gang at jeg (dessverre) heller ikke alltid holder fartsgrensene.

Om jeg oppfatter deg riktig så trives du best når du og biken er i "fin flyt". Jada, jeg må innrømme at jeg kjenner godt den følelsen, for fart er utvilsomt spennende og adrenalinet gjør utvilsomt turen til noe annet enn en "daffe-tur". Jeg har også vært i "fin flyt" flere ganger enn jeg liker å tenke på. Vel, helst liker jeg å tillegge at det gikk bra til mine utvilsomt gode evner og lange erfaring som sjåfør. Men,... det har vært et par episoder om jeg tenker meg nærmere om som kunne endt skikkelig ille.

Mange ser ut til å "legalisere" egen adferd, spesielt det med å kjøre for fort. Man anser seg selv for å være så dyktige sjåfør at sjansen for at en ulykke skal skje er lite sannsynlig. Selvsagt finnes det mange utrolig dyktige sjåfører, men alle vil før eller siden havne i situasjoner der hastigheten kan ha mye å si for utfallet dersom noe uventet hender.

Spesielt dyktig var jeg nok de første årene, siden hen har jeg ikke strukket strikken så langt lenger. For jeg har lært at for å overleve så er det utrolig lurt å legge inn marginer, og jo lenger erfaring man har jo flinkere blir man (forhåpentligvis) til å bedømme hvilke marginer man bør gir seg selv. Visste du forresten at rundt 70% mener de er dyktigere sjåfører enn gjennomsnittet? Så det er ikke selvtilliten som mangler!

Jeg har også sett konsekvensene av feilbedømming, det å ikke gi seg selv marginer. Det er ikke noe vakkert syn, og ikke noen trøst for de etterlatte at "han/hun var jo så dyktig til å kjøre!" Slike erfaringer har vært med på å modne min bevissthet rundt dette med trafikksikkerhet.

I mine øyne er en dyktig sjåfør en som ikke kommer opp i uventede situasjoner, en som slipper å gjøre kritiske unnamanøvrer forårsaket av en selv eller andre. Selvsagt kan man ikke unngå at andre medtrafikkanter gjør brølere som kan sette ens liv i fare, men man kan faktisk ta høyde for det!
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av fireman »

jhn skrev:Meget godt innlegg fireman, men likevel ... hvem skal definere hva som er "uforsvarlig fort!"?
Jeg vil tro de aller fleste vil si de kjører forsvarlig, om det er 10-20 eller 50 km/t for fort.
Bare spør medlemmene her inne
Det er mange trafikkanter som mener at også 10-20 km/t er uforsvarlig, så til tross for at du går så hardt ut så overlater du likevel til den enkelte å avgjøre hva som er "uforsvarlig fort!"
De fleste som kommer med en slik kraftsalve har vel nærmest 0-toleranse for å bryte fartsgrensene.
Det er forøvrig ganske likt holdninger man ser hos mange trafikkanter, "alle som kjører fortere enn meg kjører som idioter, og alle som kjører saktere er i veien og bør snarest flytte seg siden de utgjør en stor fare", og det er fullstendig uavhengig av fartsgrenser.
Men som sagt, et godt innlegg :thumleft
Vel, jeg vet jeg kanskje stikker hånda litt inn i et vepsebol med denne tråden, men det skal jeg tåle! :-)
Jeg har gode hensikter, og ønsker minst av alt å drepe gleden ved å kjøre på 2 eller flere hjul.

La meg også med en gang si at jeg langt fra prøver å illudere noen glorie over egen hjelm, til det har jeg nok selv tatt flere sjanser gjennom årenes løp enn jeg liker å tenke på.

Jeg kan ikke si annet enn at "forsvarlig fort" er den hastigheten eller kjøremåten du VET du ikke setter hverken deg selv eller andre i fare på. Dersom du er bevisst på at du ved din kjøremåte setter andre i fare, ja da kjører du uforsvarlig fort! Alle vet hva som skjer dersom man blir tatt for "råkjøring", da blir det en bot eller en annen tilmålt straff fra lovens lange arm. Det er ikke DEN grensen jeg er ute etter å bevisstgjøre, det er hensynet til en selv og andres liv og helse som opptar meg. For hva kan vel være en verre straff enn å vite at man med vitende og vilje har forårsaket andres smerte eller i verste fall død ved ens egen egoistiske og uforsvarlige adferd?

Hele poenget med innlegget er å prøve å bevisstgjøre egen adferd i trafikken. Hvorfor tillater man seg selv å kjøre "for fort"? Hvor mange har ikke kjørt ALT for fort uten annen grunn at det er gøy og spennende? Hva skal man egentlig rekke, VG på sofaen hjemme?

Hvorfor bruker man mobiltelefon under kjøring? Hvorfor fortsetter man å kjøre selv om man kjenner at man er så sliten at man burde ta en rast? Hvorfor, .... det er så utrolig mange "hvorfor" som i ettertid av en alvorlig ulykke aldri vil få mening? Er det verdt det? Selvsagt er det ikke verd det dersom det går galt. Det skumle er at så mange TROR det aldri går galt med en selv. Det er jo nettopp derfor ulykker oppstår!!!

Jeg blir bare så trist av å skrape dyktige sjåfører opp av asfalten, eller klippe dem løs fra forvridd stål!!!!

Har forresten et illustrerende videoklipp av hvor mye bare 5 km/t ekstra kan ha å si for utfallet:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=BpZRxo3EWAc[/video]
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

ZZR-Erling

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av ZZR-Erling »

fireman skrev:
ZZR-Erling skrev:Vil nu bare si, at dersom man holder fartsgrensen bestandig, vil jeg sterkt anta man er i mindretall her inne. Jeg finner liten glede av å ligge å daffe der jeg er kjent og liker meg..da vil jeg kjøre slik at jeg og biken er i fin flyt, og det blir gjerne over fartsgrensen...men holder meg stort sett innenfor mistelappen grensene. Er enig i at hinsides fort er forkastelig og uansvarlig.
Dette er faktisk veldig interessant å diskutere, og la meg si med en gang at jeg (dessverre) heller ikke alltid holder fartsgrensene.

Om jeg oppfatter deg riktig så trives du best når du og biken er i "fin flyt". Jada, jeg må innrømme at jeg kjenner godt den følelsen, for fart er utvilsomt spennende og adrenalinet gjør utvilsomt turen til noe annet enn en "daffe-tur". Jeg har også vært i "fin flyt" flere ganger enn jeg liker å tenke på. Vel, helst liker jeg å tillegge at det gikk bra til mine utvilsomt gode evner og lange erfaring som sjåfør. Men,... det har vært et par episoder om jeg tenker meg nærmere om som kunne endt skikkelig ille.

Mange ser ut til å "legalisere" egen adferd, spesielt det med å kjøre for fort. Man anser seg selv for å være så dyktige sjåfør at sjansen for at en ulykke skal skje er lite sannsynlig. Selvsagt finnes det mange utrolig dyktige sjåfører, men alle vil før eller siden havne i situasjoner der hastigheten kan ha mye å si for utfallet dersom noe uventet hender.

Spesielt dyktig var jeg nok de første årene, siden hen har jeg ikke strukket strikken så langt lenger. For jeg har lært at for å overleve så er det utrolig lurt å legge inn marginer, og jo lenger erfaring man har jo flinkere blir man (forhåpentligvis) til å bedømme hvilke marginer man bør gir seg selv. Visste du forresten at rundt 70% mener de er dyktigere sjåfører enn gjennomsnittet? Så det er ikke selvtilliten som mangler!

Jeg har også sett konsekvensene av feilbedømming, det å ikke gi seg selv marginer. Det er ikke noe vakkert syn, og ikke noen trøst for de etterlatte at "han/hun var jo så dyktig til å kjøre!" Slike erfaringer har vært med på å modne min bevissthet rundt dette med trafikksikkerhet.

I mine øyne er en dyktig sjåfør en som ikke kommer opp i uventede situasjoner, en som slipper å gjøre kritiske unnamanøvrer forårsaket av en selv eller andre. Selvsagt kan man ikke unngå at andre medtrafikkanter gjør brølere som kan sette ens liv i fare, men man kan faktisk ta høyde for det!

"Fin flyt" handler ikke for meg om å kjøre fortest mulig, men slik jeg vil...og som du nevner, fortsatt ha marginene på min side..å kjøre med "tvangstrøye"/på fartsgrensa overalt, (noen plasser passer det jo fin fint), er ikke min stil, da kjøper jeg i såfall meg en Goldwing og drar på en ren campingtur..og der er ikke jeg.

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av fireman »

ZZR-Erling skrev:"Fin flyt" handler ikke for meg om å kjøre fortest mulig, men slik jeg vil...og som du nevner, fortsatt ha marginene på min side..å kjøre med "tvangstrøye"/på fartsgrensa overalt, (noen plasser passer det jo fin fint), er ikke min stil, da kjøper jeg i såfall meg en Goldwing og drar på en ren campingtur..og der er ikke jeg.
Flott, tror du har du forstått hva jeg mener. At man kjører 100% etter fartsgrensene betyr vel nemlig heller ikke at man nødvendigvis alltid kjører forsvarlig?
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

ZZR-Erling

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av ZZR-Erling »

fireman skrev:
ZZR-Erling skrev:"Fin flyt" handler ikke for meg om å kjøre fortest mulig, men slik jeg vil...og som du nevner, fortsatt ha marginene på min side..å kjøre med "tvangstrøye"/på fartsgrensa overalt, (noen plasser passer det jo fin fint), er ikke min stil, da kjøper jeg i såfall meg en Goldwing og drar på en ren campingtur..og der er ikke jeg.
Flott, tror du har du forstått hva jeg mener. At man kjører 100% etter fartsgrensene betyr vel nemlig heller ikke at man nødvendigvis alltid kjører forsvarlig?
nei, langt derifra.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av simpson »

Jeg er litt fristet til å si "hvem faen er du som bryr deg om hva jeg gjør"?
Med mindre du er politi skal du forsåvidt drite i hva jeg gjør i trafikken og hvor fort jeg velger å kjøre.
Men jeg regner med at du setter dette litt på spissen for å provosere så jeg skal ikke dømme deg etter dette innlegget, men moralvoktere og pekefingerhevende medtrafikanter har jeg ikke sans for i det hele tatt.
Jeg kan kjøre helt fint etter mitt skjønn, mens andre vil garantert si dette er helt uforsvarilg, ihvertfall hvis du ikke har kjørt sykkel selv eller mener at alt over fartsgrenesen er ekstremt, de finnes de også som mener det.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av ArcticTiger »

@Simpson: Det er Fireman som må skrape deg (restene av deg) opp av veibanen/fjellveggen/den møtende trailern når du har krasja fordi du var litt i overkant tøff.
Han har gjort det mange ganger allerede, og vil helst slippe å gjøre det igjen.
Han trenger ikke overdrive.

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av fireman »

simpson skrev:Jeg er litt fristet til å si "hvem faen er du som bryr deg om hva jeg gjør"?
Med mindre du er politi skal du forsåvidt drite i hva jeg gjør i trafikken og hvor fort jeg velger å kjøre.
Men jeg regner med at du setter dette litt på spissen for å provosere så jeg skal ikke dømme deg etter dette innlegget, men moralvoktere og pekefingerhevende medtrafikanter har jeg ikke sans for i det hele tatt.
Jeg kan kjøre helt fint etter mitt skjønn, mens andre vil garantert si dette er helt uforsvarilg, ihvertfall hvis du ikke har kjørt sykkel selv eller mener at alt over fartsgrenesen er ekstremt, de finnes de også som mener det.
Jeg er ikke politi, og prøver ikke å fremstå som det heller. Allikevel påberoper jeg meg å ha lov til å synes det jeg vil om folk som ber meg drite i hva de gjør så lenge det kan gå ut over meg eller de jeg er glad i!

Selvsagt har jeg satt det litt på spissen, nettopp for å få frem slike synspunkt som du har.

Vi kjenner ikke hverandre, og jeg håper aldri vi vil møtes i mitt distrikt mens jeg er på vakt på grunn av at du "har kjørt som du vil" og forårsaket en tragisk ulykke.

Du spør: hvem faen jeg er som bryr meg om hva du gjør i trafikken?" Jo det kan jeg godt si, jeg er en brannmann som i løpet av de siste 27 år i yrket har sett så altfor mange som "har gjort som de vil" i trafikken. Jeg har sett så utrolig mye blod og gørr som tragisk nok har skjedd pga enten overvurdering av egne kjøreferdigheter eller ren dumhet. Det har i mange tilfeller endt med at helt uskyldige mennesker har blitt drept eller kvestet for livet på grunn av unnskyld uttrykket "idioter".

La meg også si at jeg har kjørt mc og bil i 32 år, og lastebil i 27 år. Jeg har også kjørt utrykning i 27 år. Jeg er absolutt ikke noen sinke på veien, og har dessverre selv vært en av disse "idiotene" men har heldigvis hatt marginene på min side i et par tilfeller der det har vært veldig nære på.

Uansett, dersom du ikke har forstått eller respekterer min rett til å "fordømme" slik adferd som jeg kaller "uforsvarlig kjøring" så har du ikke tatt poenget mitt.

Kan jeg bidra til at folk blir bevisste sine valg, og kanskje med det unngå bare EN eneste tragisk hendelse så skal jeg gjerne bruke både mye tid og digitalt blekk på det.
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Brukeravatar
Löwe
Innlegg: 42
Registrert: 13 mar 2012, 08:51
Motorsykkelen din: Triumph Explorer 1200 2012
Sted: Siggerud, Akershus

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Löwe »

Etter å ha sette videoen fra galmannskjøringen for å sette nye rekord Skien-Siljan i sommer har jeg ingen problem med å forstå innholdet i innlegget. Konsekvensene kan bli store når det stort sett er flaks eller andre trafikanters reaksjoner som avverger ulykker ved kjøring med denne type risikoprofil.

Jeg ser at innlegget ble postet 00:45, og dermed kanskje spisset mer enn dersom en følger normal døgnrytme? Uansett reagerte jeg først negativt for å bli skåret over samme kam som alle andre. Jeg kjører jo - som de fleste andre - over fartsgrensen hvor den er 70+, og hvor jeg føler det er trygt. Imidlertid er jeg redd for egen død og lemlestelse, og jeg er redd for å miste lappen......gammel altså :D Dermed blir det jo til at du holder deg i skinnet og under 120 km/t på 80-sonen.

Når jeg da leser innlegget to ganger til opplever jeg at jeg faller utenfor målgruppen som Fireman adresserer - unntatt overskriften. Og jeg opplever at han definitivt har rett, hvor "irriterende" det enn er å få fingeren stukket rett i øyet...

Så jeg tar det til meg, og er enig. Imidlertid mener jeg fortsatt er fartsgrensene er feil satt - inntil det absurde - mange steder. Her etterkommes politisk press (Ringveien i oslo) og lokale pressgrupper i fullt monn. Derfor kan jeg aldri akseptere at "råkjøring" eller "grisekjøring" defineres ut fra om man overholder fartsgrensen eller ikke. det er andre faktorer som må legges til grunn.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Carpa »

simpson skrev:Jeg er litt fristet til å si "hvem faen er du som bryr deg om hva jeg gjør"?
Med mindre du er politi skal du forsåvidt drite i hva jeg gjør i trafikken og hvor fort jeg velger å kjøre.
Men jeg regner med at du setter dette litt på spissen for å provosere så jeg skal ikke dømme deg etter dette innlegget, men moralvoktere og pekefingerhevende medtrafikanter har jeg ikke sans for i det hele tatt.
Jeg kan kjøre helt fint etter mitt skjønn, mens andre vil garantert si dette er helt uforsvarilg, ihvertfall hvis du ikke har kjørt sykkel selv eller mener at alt over fartsgrenesen er ekstremt, de finnes de også som mener det.

Og jeg blir litt fristet til å si "hvem faen er du som mener du har rett til å kjøre uforsvarlig og kanskje gjøre en trailersjåfør til morder?"
Så lenge du ferdes i samme trafikken som oss andre så er vi i vår fulle rett til å bry oss om hvor fort du velger å kjøre, trenger slett ikke være politi for å ha den retten.

Jeg synes innlegget til Fireman var veldig bra, dette er den harde virkeligheten og det må vi klare å ta til oss. Det finnes mange som kjører over evne, enten ved å kjøre for fort, kjøre i ruset tilstand, kjøre kjøretøy de rett og slett ikke behersker etc..., og konsekvensene av dette er brutale greier.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar