Yamaha TDM900
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Yamaha TDM900
Jeg har i dag tatt av tanken på TDMen for å bytte luftfilter. Da oppdaget jeg denne vakuumslangen som tidligere eier har blokkert av en eller annen grunn. Er det noen her inne som vet hvorfor?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39762
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha TDM900
Dette kjenner vi godt til, vi som har vært heldige å ha vært TDM 900 eiere :-)
Dette handler om å få TDM'en til å gå jevnest mulig i turtallsområdet under ca. 4000 (litt forbehold her om at jeg kan huske feil...).
Slangen er blokkert for at begge luftspjeldene til luftfilteret skal stå oppe hele tiden. Dvs. at membranen som styrer åpning og lukking av det ene ved et bestemt turtall, settes ut av spill.
Dette er kort fortalt. Gjorde det samme selv, men blokkerte slangen der den går inn i innsprøytningssystemet på høyre side av motoren. Effekten blir dog den samme.
Mer å lese her.
http://www.jbx9.allalla.com/index.php?page=AIR" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette handler om å få TDM'en til å gå jevnest mulig i turtallsområdet under ca. 4000 (litt forbehold her om at jeg kan huske feil...).
Slangen er blokkert for at begge luftspjeldene til luftfilteret skal stå oppe hele tiden. Dvs. at membranen som styrer åpning og lukking av det ene ved et bestemt turtall, settes ut av spill.
Dette er kort fortalt. Gjorde det samme selv, men blokkerte slangen der den går inn i innsprøytningssystemet på høyre side av motoren. Effekten blir dog den samme.
Mer å lese her.
http://www.jbx9.allalla.com/index.php?page=AIR" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Yamaha TDM900
AJ skrev:Dette kjenner vi godt til, vi som har vært heldige å ha vært TDM 900 eiere :-)
Dette handler om å få TDM'en til å gå jevnest mulig i turtallsområdet under ca. 4000 (litt forbehold her om at jeg kan huske feil...).
Slangen er blokkert for at begge luftspjeldene til luftfilteret skal stå oppe hele tiden. Dvs. at membranen som styrer åpning og lukking av det ene ved et bestemt turtall, settes ut av spill.
Dette er kort fortalt. Gjorde det samme selv, men blokkerte slangen der den går inn i innsprøytningssystemet på høyre side av motoren. Effekten blir dog den samme.
Mer å lese her.
http://www.jbx9.allalla.com/index.php?page=AIR" onclick="window.open(this.href);return false;



Må vel google litt kanskje
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39762
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha TDM900
Vil ikke forundre meg om Suzuki har løsninger som ligner.jhn skrev:Lurer litt på
![]()
.... tro om det kan være noe av det samme med V-stromen? Mener å huske det var prat om noe slanger og greier, nettopp for å få jevnere gange på lave turtall.
Må vel google litt kanskje
De aller fleste TDM-eiere har meldt fra om at endringen har gjort motorgangen til sykker'n mykere og mindre rykkete.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Yamaha TDM900
Takk for hjelpen AJ. Da fortsetter jeg vedlikeholdsarbeidet i morra kveld, med smøring og justering av styrekrone. Vakuumslangen lar jeg være som den er, det funker jo tålig bra som det gjør.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Yamaha TDM900
På V-Strom 1000 er det en omprogrammering som gjør susen. En kompis gjorde det, var meget vellykket. Var hos Suzuki-forhandleren i Kristiansand han gjorde det. De hadde ferdig programvare som var enkelt å laste ned, og sykkelen fungerte bra etter det. Og det gjør den fortsatt, noen år etterpå :)jhn skrev:Lurer litt på
![]()
.... tro om det kan være noe av det samme med V-stromen? Mener å huske det var prat om noe slanger og greier, nettopp for å få jevnere gange på lave turtall.
Må vel google litt kanskje
Problemet er vel for mager blanding pga støy og avgasskrav.
Edit: ser du bor på litt annen kant av landet...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Bosted: Heimdal
Re: Yamaha TDM900
Har vell litt av samme problemene her og. Har prøvd det meste av mod'er. Er ikke kvitt problemmet med vibrasjoner under 3500 nei. Noen som har noen tips, så er jeg veldig åpen for det.
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39762
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha TDM900
Mener jeg har nevnt det i en annen tråd om TDM 900, men nevner det gjerne igjen.StigRoar skrev:Har vell litt av samme problemene her og. Har prøvd det meste av mod'er. Er ikke kvitt problemmet med vibrasjoner under 3500 nei. Noen som har noen tips, så er jeg veldig åpen for det.
Vibrasjoner i TDM'en kan også bero på for stramt kjede. Kjedeslakken på dnene sykkelen bør faktisk være nærmere 6 cm. enn 5 cm.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Yamaha TDM900
Ja, bor et lite stykke unna Kristiansand, det kan man si. Får heller ta en prat med min Suzuki-forhandler i Alta til våren, ca 20 mil unna.Kjellrf skrev:På V-Strom 1000 er det en omprogrammering som gjør susen. En kompis gjorde det, var meget vellykket. Var hos Suzuki-forhandleren i Kristiansand han gjorde det. De hadde ferdig programvare som var enkelt å laste ned, og sykkelen fungerte bra etter det. Og det gjør den fortsatt, noen år etterpå :)jhn skrev:Lurer litt på
![]()
.... tro om det kan være noe av det samme med V-stromen? Mener å huske det var prat om noe slanger og greier, nettopp for å få jevnere gange på lave turtall.
Må vel google litt kanskje
Problemet er vel for mager blanding pga støy og avgasskrav.
Edit: ser du bor på litt annen kant av landet...
Tror du denne programvaren er noe alle Suzuki-forhandlerne har, eller er det no lysskye greier bare for de utvalgte?
Eller kanskje det går an å få tak i programvaren og omprogrammere selv?