BMW K1300S..testet nok?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ZZR-Erling

BMW K1300S..testet nok?

Legg inn av ZZR-Erling »

Vel...leser skuffende lesing gjenngitt fra Ride Magazine på ZX14R-forumet:

ref:

Ride Magazine K1300

Postby rasher » Sat Feb 02, 2013 9:47 am
I know a lot of you got upset when Ride Magazine noted the ZZR1400 discs can warp, forks aren't the best and the finish could be a shade better, but at least they were being honest, in this months mag they review the BMW K1300, I know a couple of 1400 owners have tried these "superior" machines first....

Engine...

The K1200 was a bit prone to camchain and tensioner problems and the 1300 is getting a similar reputation...theres a BMW special part which stops the chain jumping a tooth...this parts optional, but according to BMW if you don't have it fitted then it will invalidate your warranty....There were a couple of cases of main bearings failing but the ones we have heard of were very low mileage examples....some owners reported erratic running.

Hot Starting....

Several owners reported problems restarting the bike......most managed to restart after leaving it to cool down for 15 minutes but a couple ended up going home on a breakdown truck.

Electrics....

There are more niggles with this aspect than any other

Final Drive....

This was uprated from the 1200, which was a little troublesome ((this means lasts as long as a chain if your lucky and costs 8 times as much) it can still be affected by collapsing rear hub bearings

Finish...

Not as good as you might expect

The I own one side pieces has three owners all of which experienced some difficulties and warranty claims.

OK I picked the bad bits,but I don't think they found anyone who had a roadside breakdown on the ZZR1400 for that article, I am not even sure if anyone here has ever reported one, and apart from discs and tanks virtually nobody has claimed onanything else under warranty. The ZZR Engine, Gearbox and Clutch are bulletproof, the electrics very reliable and finish no worse than most other similar bikes on the market. Bearing in mind this was an upgrade model, how bad was the original 1200 :?:

Hope that cheers up everyone who was offended by the ZZR being "slated" so badly, and puts into perspective how good these bikes are, and if they do ever go wrong you don't need to pay a main dealer £100 per hour to patronise you.
Old has-been, well past being able to handle a ZZR, or be trusted with one, put myself out to pasture on an "Adventure Bike".

Jeg tror dette er tatt ut fr Ride Reader Survey. Dog vant akkurat denne biken:
http://blog.vinesbmwbikes.co.uk/2011/02 ... urvey.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Selv med relativt mange problemer og feil. Dog må jeg bare si, mine K1200S'er var jævelsk gode, når de virka!
Sist redigert av ZZR-Erling den 02 feb 2013, 13:58, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Re: BW K1300S..testet nok?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg var å så på en blå K1200s som stop hos Ride i Bergen. Flott sykkel men hovedsaklig så var det de bittesmå sideveskene som avgorde at det ikke ble handel.
Andre ting jeg misslikte var utrolig glatt sal som jeg skled frem på hele tiden. Og nedre del av sidedekslene var litt for mye ...vet ikke helt hvordan jeg skal si det.. men for flate og kjedelige. Mulig de hadde sett bedre ut i en annen farge en den Biltema blåfargen den hadde.

Ellers var det en flott sykkel
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Voodoodoo
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013

Legg inn av Voodoodoo »

K13s er en jævlig bra sykkel, neste handel så står det nok mellom den eller 12- zzr1400
Har lånt litt k13s og den passet meg veldig godt..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

Ja, hva skal man si.
Om man ønsker info om BMW så finner man den mest uhildete informasjonen i et Kawasaki forum. :knegg

Nåvel, ingen røyk uten ild, sies det.

Dog greier jeg ikke motstå fristelsen om å kommentere.
ZZR-Erling skrev: Vel...leser skuffende lesing gjenngitt fra Ride Magazine på ZX14R-forumet:

Engine...

The K1200 was a bit prone to camchain and tensioner problems and the 1300 is getting a similar reputation...theres a BMW special part which stops the chain jumping a tooth...this parts optional, but according to BMW if you don't have it fitted then it will invalidate your warranty....There were a couple of cases of main bearings failing but the ones we have heard of were very low mileage examples....some owners reported erratic running.
Strammer for kamkjede ble modifisert i 2007. Registerkjede ble også modifisert til en versjon med litt dypere tenner.
Strammer ble modifisert vederlagsfritt på de eldre modeller for de som hadde indikasjon på problem (ca 5% iflg BMW forhandler)
'Chain jumpguard' kom i 2010 og ble vederlagsfritt ettermontert på alle k-modeller.
ZZR-Erling skrev: Hot Starting....

Several owners reported problems restarting the bike......most managed to restart after leaving it to cool down for 15 minutes but a couple ended up going home on a breakdown truck.
Problemet dukket opp på K1300 modellene. De fikk nye brytere på handtakene, og de første var av for dårlig kvalitet. Bryterne var svake for både varme og fuktighet.

BMW har vedkjent seg problemet, og alle med problem har fått disse byttet. Har selv vært inne 3 ganger og byttet brytere. Det hele skjer uten diskusjon, man kan 'poppe' innom, og ventetiden tar en kaffekopp.

For å være ærlig tror jeg ikke problemet er løst. For 99% av eierne er det dog et irritasjonsmoment, ikke noe mer. Uhyre sjelden at noen får stopp på veien av den grunn.
ZZR-Erling skrev:

Electrics....
There are more niggles with this aspect than any other
Problemet har vært bryterne. Elsystemet for øvrig har ikke vist nevneverdige svakheter. Tatt i betraktning at sykkelen har et sofistikert system sammenlignet med de fleste, har systemet vist seg svært pålitelig og problemfritt.
CAN-Bus er også en fordel for eiere, selv-service er problemfritt. Feilsøking er faktisk mye lettere enn på konvensjonelt system, da man gjør det via PC.
ZZR-Erling skrev: Final Drive....

This was uprated from the 1200, which was a little troublesome ((this means lasts as long as a chain if your lucky and costs 8 times as much) it can still be affected by collapsing rear hub bearings
BMW gikk over til tørt hovedlager og det ligger nå på utsiden av kardangklokken, beskyttet av en simmerring. Det betyr at bruk av høytrykkspyler ikke lenger er bra for lagrene. En ny erfaring for BMW eiere.

Nye lager og tetninger koster dog under en tusenlapp, og det tar ca 2 timer på verksted å skifte, så en reell pris i Norge ligger på 3500, m/moms. Det koster mer å skifte kjede og drev…

Men om man ikke spyler lagrene holder de jo som oftest lenge. Men det er klart, de er ikke så beskyttet som tidligere. Dog deler de skjebne med fleste mc-merker, og er ikke mer utsatt enn hjullager på andre mc merker.
ZZR-Erling skrev:
Finish...

Not as good as you might expect
Her får man bedømme selv.

Om man anser et Kawasakiforum som den beste kilde til å tolke en artikkel om et annet produkt får bli opp til hver enkelt.

I mellomtiden kan man jo hver i sær tenke på seg selv og hvor mange BMW sykler man har observert i veikanten.

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Re: BMW K1300S..testet nok?

Legg inn av Bringisen »

Hmm....hakk i platen fra nok et forum :popcrn
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Legg inn av Kjellrf »

En bekjent som kjører mye, kjøpte ny BMW Kserie i 2006, og kjørt BMW siden. Han har måttet blitt berget på bergningsbil 5 ganger med BMW siden 2006, det er visst mer enn på de forrige 20 åra, med Honda og Kawasaki.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

knutk

Legg inn av knutk »

Gutter...
Kan dere ikke bare kjøpe dere en BMW og bli ferdig med det....

Dette blir jo som i barneskolen, hvor gutta som ikke turte å snakke med den fineste jenta i klassen benyttet en hver sjangse til å dytte til henne og kaste snøball :lol

http://www.bmwsuperbikes.com/BMSB_SR_K13SvsBusa.pdf

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

knutk skrev:Gutter...
Kan dere ikke bare kjøpe dere en BMW og bli ferdig med det....

Dette blir jo som i barneskolen, hvor gutta som ikke turte å snakke med den fineste jenta i klassen benyttet en hver sjangse til å dytte til henne og kaste snøball :lol

http://www.bmwsuperbikes.com/BMSB_SR_K13SvsBusa.pdf
Jeg har hørt, at det er ikke alltid det er de fineste jentene som er de mest.....villige :scratch

knutk

Legg inn av knutk »

ArcticTiger skrev: Jeg har hørt, at det er ikke alltid det er de fineste jentene som er de mest.....villige :scratch
Å, du tenker på de villige som var billige... :knegg

EasyRider
Motorsykkelen din: Kawa

Legg inn av EasyRider »

knutk skrev:

ZZR-Erling skrev: Hot Starting....

Problemet dukket opp på K1300 modellene. De fikk nye brytere på handtakene, og de første var av for dårlig kvalitet. Bryterne var svake for både varme og fuktighet.

BMW har vedkjent seg problemet, og alle med problem har fått disse byttet. Har selv vært inne 3 ganger og byttet brytere. Det hele skjer uten diskusjon, man kan 'poppe' innom, og ventetiden tar en kaffekopp.
Hmm er vel 2 ganger for mye spør du meg? Hvis du har vært inne 3 ganger for å rette samme feil.
Hvis jeg har forstått det rett så bytter da BMW ut en bryter med tilsvarende bryter??? Så i utgangspunktet så kan du bare vente på en "breakdown".
Jaja.. høres ut som en plan :D :P :p
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

knutk

Legg inn av knutk »

EasyRider skrev:
Hmm er vel 2 ganger for mye spør du meg? Hvis du har vært inne 3 ganger for å rette samme feil.
Hvis jeg har forstått det rett så bytter da BMW ut en bryter med tilsvarende bryter??? Så i utgangspunktet så kan du bare vente på en "breakdown".
Jaja.. høres ut som en plan :D :P :p
Vel.
Ikke samme brytere hver gang.
Etter sigende skulle de nye være av bedre kvalitet.
Uansett ikke et stort problem for min del. Vil vel kalle det mer et irritasjonsmoment, selv om man i BMWs styrerom helt sikkert hadde ønsket at de var problemet forruten.

Om de siste versjonene holder vet jeg når sommeren (som forhåpentlig vis kommer i år og) er over.

Sykkelen forøvrig er uansett så god til mitt bruk at denne potensielle irritasjonen kan jeg leve med. Til nå har bryterne ikke skapt noe reelt problem, mer at man har konstatert at de ikke har funket perfekt, og så har jeg bedt om å få dem skiftet ut, og det har jeg gjort når jeg kjørte forbi i allefall og bare droppet innom. Bryterne har plugg i selve brytern så de byttes på 1-2-3.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Blir litt som den ene naboen... kjøpte seg helt ny Audi for 2 år siden..."beste bilen jeg har hatt" sa han her om dagen-den er hentet 3 ganger på flatvogn her hjemme,og det er ikke de eneste stoppa.. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

All extremisme er skummel,
så også for BMW`isme :[-X :lol
Men det sies det skal være mulig
å omvende de :scratch
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Er det mulig at jeg har solgt sjelen min??!! Det høres skummelt ut :knegg

Sendt med Note2

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

LordShaft skrev:Er det mulig at jeg har solgt sjelen min??!! Det høres skummelt ut :knegg

Sendt med Note2
Med tanke på det blikket som lyste utav hjelmen din i går,
er jeg stygt redd for det :evil
Nyt det så lenge det varer :yeyeye
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar