Vindushviskermotor går, men vindusviskere står..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Vindushviskermotor går, men vindusviskere står..

Legg inn av gsx750_80 »

Tung våt snø seilte av taket på bilen i dag tidlig, og havnet i området mellom bakre kant av panseret
og vindusviskerne. Viskernes fulle retur ble blokkert. Når jeg tok bilen senere i dag rikket ikke viskerne seg.
Sikring ble skiftet, og det later til at motoren går, ut fra lyd å dømme. Vindusviskerne står fortsatt stille.
de lot seg relativt motstandsløst bevege med håndkraft.
Antakelig er noe ødelagt i den mekaniske overføringen fra motor til viskere. Bilen er en Mitsubishi
Space Wagon. Noen som vet om det er dyrt og/eller vanskelig å reparere?
Vi snakker om trøndelag, hvor det er "drittvær" storparten av året. Mao trenges viskere..
Takk.
mvh

-gsx750_80

DL Roger
Innlegg: 3
Registrert: 04 mar 2013, 19:24
Motorsykkelen din: Suzuki DL650 V Strom K7

Re: Vindushviskermotor går, men vindusviskere står..

Legg inn av DL Roger »

gsx750_80 skrev:Tung våt snø seilte av taket på bilen i dag tidlig, og havnet i området mellom bakre kant av panseret
og vindusviskerne. Viskernes fulle retur ble blokkert. Når jeg tok bilen senere i dag rikket ikke viskerne seg.
Sikring ble skiftet, og det later til at motoren går, ut fra lyd å dømme. Vindusviskerne står fortsatt stille.
de lot seg relativt motstandsløst bevege med håndkraft.
Antakelig er noe ødelagt i den mekaniske overføringen fra motor til viskere. Bilen er en Mitsubishi
Space Wagon. Noen som vet om det er dyrt og/eller vanskelig å reparere?
Vi snakker om trøndelag, hvor det er "drittvær" storparten av året. Mao trenges viskere..
Takk.
Jeg byttet den mekaniske overføringen på en Mazda jeg hadde for noen år siden. Problemet jeg hadde var at leddene i overføringen satt fast. Jeg sjekket pris ,ny kr 1300. Brukt hos en bilopphøgger kr 100. Det ble høggeren.
Vet ikke hvor flink du er til å skru. Men det er ingen stor jobb. Men jo nyere bilen er jo mer knotette kan det være.
Det kan jo bare være at overføringen har "hoppet" av en plass. Demonter vinduspussere og/eller se om det går ann å komme til fra motorrommet.
Lykke til. :scratch

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Vindushviskermotor går, men vindusviskere står..

Legg inn av DrGreve »

På de fleste biler i dag er det glidefunksjon på låsingen/mutteren for at motoren ikke skal ødelegges ved slike situasjoner du opplevde. Sett viskeren i rett posisjon og stram til glidemutteren, så tror jeg du har alt i orden.. håper jeg :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Vindushviskermotor går, men vindusviskere står..

Legg inn av E-strom »

Hei...!

Var ut for det samme for noen år siden. Da var det kuleleddet på festet på motorsiden som var utslitt. Fikk det til å henge på noen dager ekstra med hjelp av noen strips. Det kostet ikke all verden å få nytt.

Som DrGreve skrev over her; det kan være en sikkerhet bygd inn i mekanismen - kanskje er det bare å presse på plass leddet eller tilsvarende :-k
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Vindushviskermotor går, men vindusviskere står..

Legg inn av gsx750_80 »

[album][/album]
E-strom skrev:Hei...!

Var ut for det samme for noen år siden. Da var det kuleleddet på festet på motorsiden som var utslitt. Fikk det til å henge på noen dager ekstra med hjelp av noen strips. Det kostet ikke all verden å få nytt.

Som DrGreve skrev over her; det kan være en sikkerhet bygd inn i mekanismen - kanskje er det bare å presse på plass leddet eller tilsvarende :-k
Takk for diverse tips. Jeg ser at hugger har overføring, som vist i foto under (forhåpentligvis). Det ser ut som at plastdeksel mellom frontrute og bakre kant av motorrommet må fjernes. Der er det noe som ser ut som 2 skruer i plast, som må fjernes. Det later ikke til at det fungerer kun å skru, så det er muligens et spesielt trick med disse (?) Viskeroverføring og "plastskrue" er vist under.
Jeg har et lite håp om at jeg kan få fikset det uten å måtte skifte hele mekanismen, men får se.. Når det gjelder mekkekunnskaper er de vel ikke all verden, men får til noe selv, som feks skifte av kjede og drev på mc, ombygging av varebil til 7-seter og slikt småtteri. Har ikke plukket en motor i sine enkelte bestanddeler, feks..
viskeroverføring.png
.
plastskrue.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Vindushviskermotor går, men vindusviskere står..

Legg inn av gsx750_80 »

DrGreve skrev:På de fleste biler i dag er det glidefunksjon på låsingen/mutteren for at motoren ikke skal ødelegges ved slike situasjoner du opplevde. Sett viskeren i rett posisjon og stram til glidemutteren, så tror jeg du har alt i orden.. håper jeg :thumleft
viskerarm2.jpg
Jeg fant bildet over hos bildelsbasen.se . Det skal være mekanismen fra en tilsvarende bil. Når jeg beveger en visker, beveger også den andre seg. Jeg ser også at staget mellom de to delene der bla viskerne er opphengt, beveger seg. Dermed antar jeg at det er sannsynlig at det på min bil er en skade på tilsvarende del, enten der akslingen fra motoren (festes til hull lengst til venstre på mekanismen på bildet) er festet til viskermekanismen på bildet, eller
i den neste sammenkoplingen mellom delen lengst til venstre og "resten".
Jeg hører at viskermotoren går, og gir fra seg det jeg oppfatter som en normal lyd. Jeg håper det finnes et slags mekanisk motstykke til en elektrisk sikring, slik
du sier at det kanskje er. :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh

-gsx750_80

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Vindushviskermotor går, men vindusviskere står..

Legg inn av ArcticTiger »

Det kan være kula/lageret på den armen som er festa på motoren (venstre i bildet) som er så slitt at den har hoppa av. Mottorn går da like fint, men ingeenting skjer. Det har jeg opplevd ved etpar anledninger. Det leddet får hele belastningen med å overføre krafta, og slites vel derfor mest.

Det kan og hende at selve viskerarmen blir løs på akselen. Den er festet på en kon, og trekkt til med en mutter. Prøv on viskerarmene er løse, og evt trekk til mutterne.

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Vindushviskermotor går, men vindusviskere står..

Legg inn av olepeder »

gsx750_80 skrev:[album][/album]
E-strom skrev:Hei...!

Var ut for det samme for noen år siden. Da var det kuleleddet på festet på motorsiden som var utslitt. Fikk det til å henge på noen dager ekstra med hjelp av noen strips. Det kostet ikke all verden å få nytt.

..
viskeroverføring.png
.
plastskrue.jpg
Trykk inn pinnen i midten, så vil du kunne dra klipsen opp. Bruk gjerne flatt skrujern eller en kniv til å vippe den ut. Det er vanskelig å se på bildet om det er en stjerneskru der, i så fall må denne skrues ut før du vipper ut resten. Det er en ekspansjonsplugg i plast i begge tilfeller.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Vindushviskermotor går, men vindusviskere står..

Legg inn av gsx750_80 »

olepeder skrev:
gsx750_80 skrev:[album][/album]
E-strom skrev:Hei...!

Var ut for det samme for noen år siden. Da var det kuleleddet på festet på motorsiden som var utslitt. Fikk det til å henge på noen dager ekstra med hjelp av noen strips. Det kostet ikke all verden å få nytt.

..
viskeroverføring.png
.
plastskrue.jpg
Trykk inn pinnen i midten, så vil du kunne dra klipsen opp. Bruk gjerne flatt skrujern eller en kniv til å vippe den ut. Det er vanskelig å se på bildet om det er en stjerneskru der, i så fall må denne skrues ut før du vipper ut resten. Det er en ekspansjonsplugg i plast i begge tilfeller.
olepeder skrev:
gsx750_80 skrev:[album][/album]
E-strom skrev:Hei...!

Var ut for det samme for noen år siden. Da var det kuleleddet på festet på motorsiden som var utslitt. Fikk det til å henge på noen dager ekstra med hjelp av noen strips. Det kostet ikke all verden å få nytt.

..
viskeroverføring.png
.
plastskrue.jpg
Trykk inn pinnen i midten, så vil du kunne dra klipsen opp. Bruk gjerne flatt skrujern eller en kniv til å vippe den ut. Det er vanskelig å se på bildet om det er en stjerneskru der, i så fall må denne skrues ut før du vipper ut resten. Det er en ekspansjonsplugg i plast i begge tilfeller.
olepeder skrev:
gsx750_80 skrev:[album][/album]
E-strom skrev:Hei...!

Var ut for det samme for noen år siden. Da var det kuleleddet på festet på motorsiden som var utslitt. Fikk det til å henge på noen dager ekstra med hjelp av noen strips. Det kostet ikke all verden å få nytt.

..
viskeroverføring.png
.
plastskrue.jpg
Trykk inn pinnen i midten, så vil du kunne dra klipsen opp. Bruk gjerne flatt skrujern eller en kniv til å vippe den ut. Det er vanskelig å se på bildet om det er en stjerneskru der, i så fall må denne skrues ut før du vipper ut resten. Det er en ekspansjonsplugg i plast i begge tilfeller.
Det var en ekspansjonsplugg, som du nevnte. Ellers viste det seg at det det lot seg gjøre å presse inn pluggen langt til venstre på bildet av viskermekanismen, vist på bildet lengre opp. Dermed fungerer viskerne igjen, takket være bistand fra folk her og "hands-on" hjelp av en kamerat. Takk.
mvh

-gsx750_80

Svar