Vindusspyling fungerer ikke, på Mitsubishi

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Kontakt:

Vindusspyling fungerer ikke, på Mitsubishi

Legg inn av gsx750_80 »

Vindusspyler på Space Wagon (Mitsubishi) fungerer ikke lengre. (Nettopp fikset vindusviskermekanismen som ble "kvalt" av snølass som seglet fram på taket.)
Jeg finner ingen spesiell sikring for dette i følge instruksjonsboka. Viskerne foran fungerer. Det samme gjør visker og spyler på bakruta. Tanken for spylevæske er nesten full. Når hendelen trekkes tilbake for å aktivere spyling, går viskerne, men jeg hører ikke lyd fra motoren ("pumpa"). Noen ide om hvordan jeg evt kan finne ut av det? Motor defekt? Rele? "skjult" sikring? Rele? Annet?

Generell framgangsmåte, illustrert med bilder, på linken under. Der henvises det til en sikring for pumpa, men jeg finner altså ingen slik fra
instruksjonsboka.
http://www.wikihow.com/Troubleshoot-a-W ... asher-Pump" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av gsx750_80 den 09 mar 2013, 19:34, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Re: Vindusspyling fungerer ikke, på Mitsubishi

Legg inn av pelsen »

en enkel feilsøking er å ta av kontakten til spylerpumpa og sjekke om det er spenning der når pumpa aktiveres.
Sjekk med multimeter eller en prøvelampe.

Brukeravatar
gsx750_80
Kontakt:

Legg inn av gsx750_80 »

pelsen skrev:en enkel feilsøking er å ta av kontakten til spylerpumpa og sjekke om det er spenning der når pumpa aktiveres.
Sjekk med multimeter eller en prøvelampe.
Ja, det er et godt forslag. Jeg bør se om jeg kan finne ut hvor jeg evt kan måle. I det vedlagte bildet kan toppen av reservoaret sees i øvre halvdel av bildet, og litt til venstre. Pumpa / motoren er antakelig tilgjengelig fra undersiden av bilen, via hjulbrønn. Jeg vet ikke..

Ellers står det i instruksjonsboka at "Tabellen viser det viktigste utstyret som hører til hver sikring". Hvis pumpa ikke hører til det "viktigste" utstyret kan det jo hende at den sorterer under noen av de andre som er vist ti de to tabellene. Jeg får vel google litt videre..
spyle.jpg
sikringer1.jpg
sikringer2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av gsx750_80 den 09 mar 2013, 20:24, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

Pumpa sitter i bunn av tanken, har ikke noe peiling på din bil, men pumper kan jeg litt om :D
Søk litt i bilforumer om temaet, hvis det er en vanlig feil finnes det alltid noe skriveri om det.

Brukeravatar
gsx750_80
Kontakt:

Legg inn av gsx750_80 »

pelsen skrev:Pumpa sitter i bunn av tanken, har ikke noe peiling på din bil, men pumper kan jeg litt om :D
Søk litt i bilforumer om temaet, hvis det er en vanlig feil finnes det alltid noe skriveri om det.
Jeg tror pumpa sannsynligvis er gåen. Viskere foran og bak fungerer. Det samme gjør spyling på bakrute. Det er to separate
pumper / motorer. Den for bakruta høres godt, mens det ikke er tilfellet for den for frontrute. I tillegg har jeg hørt at de
har en tendens til å ryke.. Huggere har pumper for 1999-2004 årgangene, samt de tidligere. For meg ser pumpene såpass
like ut at jeg antar begge typer kan fungere greit. Jeg håper det, siden pumper for Space Wagon fra midten av 90-tallet er
vesentlig rimeligere.
Slide1.JPG
P.S. Fikk opplyst at delenummer er MR 339063 . Mitsubishi L 200 benytter samme pumpe, men for L 200 tilbys de brukt for nede i
150-200, for tida. (Ny Mitsubishi pumpe koster nærmere 1000 NOK, opplyste i dag et bilfirma som tar service på Mitsubishi.)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Kontakt:

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
pelsen skrev:Pumpa sitter i bunn av tanken, har ikke noe peiling på din bil, men pumper kan jeg litt om :D
Jeg tror pumpa sannsynligvis er gåen. Viskere foran og bak fungerer. Det samme gjør spyling på bakrute. Det er to separate
pumper / motorer. Den for bakruta høres godt, mens det ikke er tilfellet for den for frontrute. I tillegg har jeg hørt at de
har en tendens til å ryke.. Huggere har pumper for 1999-2004 årgangene, samt de tidligere. For meg ser pumpene såpass
like ut at jeg antar begge typer kan fungere greit. Jeg håper det, siden pumper for Space Wagon fra midten av 90-tallet er
vesentlig rimeligere.
Slide1.JPG
P.S. Fikk opplyst at delenummer er MR 339063 . Mitsubishi L 200 benytter samme pumpe, men for L 200 tilbys de brukt for nede i
150-200, for tida. (Ny Mitsubishi pumpe koster nærmere 1000 NOK, opplyste i dag et bilfirma som tar service på Mitsubishi.)
Jeg kjøpte vindusspylertank med 2 pumper i dag, på et lokalt huggeri. Så testet jeg pumpa (den jeg trodde var gåen) etter noen kilometer, og jaggu fungerte den.
Jeg håper det ikke er "vakkel" i det elektriske systemet, men at det kan skyldes at det har vært is i systemet. Jeg hørte ikke at pumpa
gikk, når spylingen ikke fungerte, men den kan muligens ha vært blokkert av is.. Det var rundt -10 grader C i den tida da jeg registrerte at
spylinga av frontruta ikke fungerte, mens det i dag var -2 grader C, i følge bilens termometer.
Slipper å tenke på bytte av pumpe på en stund, forhåpentligvis..
Trodde spylevæska skulle tåle atskillig mer enn -10 grader C, men kan ikke vite 100 % sikkert hvordan dette hang sammen..
mvh

-gsx750_80

Svar