Er de laget av Gull?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jonnykr
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993

Er de laget av Gull?

Legg inn av jonnykr »

Jeg har en interesse for veteran Goldwinger både 1000cc og 100cc. Men det jeg lurer på er følgende, jeg ser på Finn.no at noen forlanger MASSE penger for eldre Goldwinger. De er jo ikke sjeldne i Norge akkurat og jeg lurer på om det er realistisk å oppnå slike priser, eller om det bare er noen superoptimister der ute.

Det jeg lurer på: Er de spesielle NOK til å oppnå sånne priser her i Norge? Hva tror dere?

Som f.eks. denne priset til kr 82000.- http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=39959982

Eller disse her som de har forsøkt solgt i flere år nå, denne priset til kr 100000.- samt 2 stk til priset til kr 75000.-
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=39959982

Uansett, det blir spennende se om de får solgt dem i år. :D
Tut & Kjør!

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Re: Er de laget av Gull?

Legg inn av ArcticTiger »

Det er vel tidlige utgaver, med lav km, som gjør at de er litt opp i pris? "Førsteutgaver" er ofte gull ja, se på de første CB750 som det ofte forlanges over 100" for.

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

Det ligger i navnet.....Goldwing. Og som misunnelige folk sier når du kjøper noe de ikke har råd til selv, du betaler mye bare for merket :D

Æljen
Motorsykkelen din: Flere

Legg inn av Æljen »

De brune hadde gullfargede felger i hvertfall :lol

Det er jo gjerne tilbud og etterspørsel som bestemmer prisen til slutt.
Om de har ligget lenge for salg betyr jo gjerne det at prisen er for høy.
Mulig det er en entusiast som har importert disse i håp om å tjene noen kroner.
Kan virke som markedet ikke er like entusiastiske.......

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

ArcticTiger skrev:Det er vel tidlige utgaver, med lav km, som gjør at de er litt opp i pris? "Førsteutgaver" er ofte gull ja, se på de første CB750 som det ofte forlanges over 100" for.
De første CB750 har en helt annen verdi i forhold til sin motorhistoriske verdi. Utenom 1975 modellen som var den første Goldwingen, så kan jeg ikke se at selv den, har den samme historiske verdien. I USA spesielt kryr det av gamle Goldwinger, mange går fremdeles som tur og brukssykler. Mange er etter hvert bruktimportert til Norge også og selv her er det ikke en sjelden Motorsykkel.

Jeg vet at det for noen år siden gikk an å "få noen kroner" for gamle Goldvinger, eller rettere sagt, det ble skapt et inntrykk gjennom prisforlangende, at dette var mulig. Derfor var det folk som selvfølgelig så muligheten til å gjøre butikk og det er vel de som sliter med å få solgt Gullvingene sine i dag.

De siste par årene har man kunne kjøpe gamle Goldwinger i god bruksstand for mellom 25000.- til 35000.- og de er det et marked for har jeg sett og erfart. Personlig har jeg fulgt godt med på dette i flere år og jeg tror at gamle Goldwinger ikke er spesielle nok og at det er alt for mange av dem fortsatt i "live", til at slike priser er realistiske her i Norge.

Men, "time vil show" som en kjent Nordmann en gang sa. :D

Her er for øvrig min gamle 1977 Honda GL1000. :thumleft
1977 GL1000.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
rogg
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Innteressant spørsmål dette...
Hvem bestemmer prisen..??? selger eller kjøper?
Hvem mener da at den er av gull...selger eller kjøper?

Pris og etterspørsel henger sammen, legger vi til kvantiteten så er det en medvirkende faktor, mange eller få...

Hvis jeg kjøper til selgers pris, mener jeg at det er jeg som avgjør om prisen er riktig og hva den er laget av..gull eller jern.
Rogg..
Sees på veiene...

SMIA MC

Banditmannen
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500

Legg inn av Banditmannen »

rogg skrev:Hvis jeg kjøper til selgers pris, mener jeg at det er jeg som avgjør om prisen er riktig og hva den er laget av..gull eller jern.
Er jo faktisk så enkelt!

Men må innrømme at jeg noen ganger kommer over priser jeg stusser over...
Slik som denne http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=40571216" onclick="window.open(this.href);return false;
Men er noen villig til å betale prisen, er den jo pr. definisjon verd det!

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

jonnykr skrev:Bilde[/]
Denne er gull verd.... :thumleft

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

rogg skrev:Innteressant spørsmål dette...
Hvem bestemmer prisen..??? selger eller kjøper?
Hvem mener da at den er av gull...selger eller kjøper?

Pris og etterspørsel henger sammen, legger vi til kvantiteten så er det en medvirkende faktor, mange eller få...

Hvis jeg kjøper til selgers pris, mener jeg at det er jeg som avgjør om prisen er riktig og hva den er laget av..gull eller jern.
Du glemmer et punkt, nemlig HVA som bestemmer prisen. Priser reguleres normalt av tilbud og etterspørsel og Motorhistorisk verdi når man kommer til som i dette tilfellet veteransykler. Normalt er det sånn at eldre sykler det er mange av, er mindre verdt enn de det er få av.

Med motorhistorisk verdi mener jeg at f.eks. at den første Honda CB 750 skrev jo MC historie og har derfor en stor motorhistorisk verdi og derfor verdt mer penger. En Honda GL 1000 derimot har ikke den samme motorhistoriske verdien og det finnes mange av dem fremdeles i live og i daglig bruk. Rent logisk bør det også påvirke prisen.

Og man ser jo eksempler på at pris og etterspørsel ikke henger sammen, f.eks. i de tilfeller jeg nevner. Det er bare et lite nisjemarked for disse syklene som slik jeg har oppfattet det mest har en nytteverdi som en brukssykkel for mange, men liten samlerverdi. Derfor har vi i flere år sett at kurante bruks-Goldwing 1000 til ca 25000.- til 35000.- har en viss omsetning, utover det prisnivået virker det som salget går tregt.

I disse tilfellene er det i hvertfall ikke kjøperen som mener de er laget av Gull. For de har jo prøvd å selge dem i flere år, tydligvis uten hell. Og da er jo konklusjonen at det da må være selgerne som tror de sitter på en "gullgruve". :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

Banditmannen skrev:
rogg skrev:Hvis jeg kjøper til selgers pris, mener jeg at det er jeg som avgjør om prisen er riktig og hva den er laget av..gull eller jern.
Er jo faktisk så enkelt!

Men må innrømme at jeg noen ganger kommer over priser jeg stusser over...
Slik som denne http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=40571216" onclick="window.open(this.href);return false;
Men er noen villig til å betale prisen, er den jo pr. definisjon verd det!
Enig. :D
Tut & Kjør!

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

Problemstillingen er nok relevant for flere sykler enn bare GW.
Selv går jeg og sikler på en gamle Laverda, og der har ligget en på Finn i flere perioder, uten at salg er oppnådd. da er den med andre ord for høyt priset.

I blandt kan det virke som om enkelte spekulerer i innkjøp av en doning fra utlandet for videresalg i Norge, og drømmer om kjapp fortjeneste.
For å få uttelling på slike transaksjoner skal man virkeig kjenne markedet og hva som selger og ikke.
Et godt eksempel er et firma i en større by i norge som hadde en brukt BMW K1300GT til salgs. tydligvis bruktimportert selger var i bilbransjen. I utgangspunktet en fin sykkel med lav KM.
Men syklen manglet ESA, Xenonlys, varmesete og Cruisekontroll.
Siste annonse før sykkelen ble solgt hadde de droppa prisen med 50 000.
Så man bør vite hva man holder på med.

Synes også at enkelte har vel høye ambisjoner for hva gamle sykler er verdt. Enkelte priser sykkelen høyt kun fordi den er gammel.
Finnes der mange modeller av samme type blir sykkelen billigere dess eldre den blir, ingen automatikk i økning av prisen.

Så jeg henger meg på rådene fra oven om å være bevisst på hva det bør koste når man kjøper veteran. Ellers kan man fort gå på en økonomisk smell.

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Ett annet poeng, om enn litt off topic, er den begrepsforvirringen som tydeligvis råder på finn.no. Når en gammel Harley Sportster 883 med 48 hk blir plassert under fanen Sport og ikke under cruiser/custom så er det ikke lett å lete etter en spesiell type sykkel. Man må nesten lete i alle underfanene for å få oversikten.
Her syndes det mye, men sikkert ikke med hensikt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

Ikke så rart. Den kalles jo "Sportser".

Og om man kommer fra moped er den jo rask.

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

knutk skrev:Ikke så rart. Den kalles jo "Sportser".
He, he, den så jeg ikke komme :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

knutk skrev:Problemstillingen er nok relevant for flere sykler enn bare GW.
Selv går jeg og sikler på en gamle Laverda, og der har ligget en på Finn i flere perioder, uten at salg er oppnådd. da er den med andre ord for høyt priset.

I blandt kan det virke som om enkelte spekulerer i innkjøp av en doning fra utlandet for videresalg i Norge, og drømmer om kjapp fortjeneste.
For å få uttelling på slike transaksjoner skal man virkeig kjenne markedet og hva som selger og ikke.
Et godt eksempel er et firma i en større by i norge som hadde en brukt BMW K1300GT til salgs. tydligvis bruktimportert selger var i bilbransjen. I utgangspunktet en fin sykkel med lav KM.
Men syklen manglet ESA, Xenonlys, varmesete og Cruisekontroll.
Siste annonse før sykkelen ble solgt hadde de droppa prisen med 50 000.
Så man bør vite hva man holder på med.

Synes også at enkelte har vel høye ambisjoner for hva gamle sykler er verdt. Enkelte priser sykkelen høyt kun fordi den er gammel.
Finnes der mange modeller av samme type blir sykkelen billigere dess eldre den blir, ingen automatikk i økning av prisen.

Så jeg henger meg på rådene fra oven om å være bevisst på hva det bør koste når man kjøper veteran. Ellers kan man fort gå på en økonomisk smell.
Helt enig. Det er ikke tvil om at enkelte importerer sykler de tror de kan gjøre kjappe penger på. Og da kan det tyde på at man kan gå skoa av seg om man er litt kjapp i avtrekkeren. :D
Tut & Kjør!

Svar