"Oppblåst" batteri
- SuperTenere
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
"Oppblåst" batteri
Etter oljeskift idag tenkte jeg å putte i batteriet for å "dra han litt rundt", sjekke trykk og slikt. Batteriet har stått inne i ett skap i hele vinter(frostfritt). Det var sevføøøølgeli tomt for strøm, men enda rarere....det var "oppblåst"! Riktignok er det ett Biltema-batteri, type gel, kjøpt ifjor vår. Nå buler det altså ut på alle kanter.Ingen lekkasjer. Ladet det i ett par tre timer igår, ser ut som det tar lading. Har noen vært borti slikt;)?
- Bjønnavind
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Re: "Oppblåst" batteri
Jeg ville kvittet meg med det asap og kjøpt nytt batteri! Det der er såvidt jeg vet veldig farlig!
Tæppatå'k!

Tæppatå'k!
Tyder vel på trykk innenfra, ikke bra...
Batterier skal lagres kjølig, å ta de inn i romtemperatur istedenfor å la de stå kaldt i garasjen er faktisk ikke så bra.
Overlading kan tørke ut gel-elektrolytten (max 14.1 volt ser jeg angitt for gel batterier) og evt danne gass, og evt få det til å eksplodere hvis trykket blir stort nok...
(Siden vi snakker Biltema, så kan også produksjonsfeil være en mulighet.)
Batterier skal lagres kjølig, å ta de inn i romtemperatur istedenfor å la de stå kaldt i garasjen er faktisk ikke så bra.
Overlading kan tørke ut gel-elektrolytten (max 14.1 volt ser jeg angitt for gel batterier) og evt danne gass, og evt få det til å eksplodere hvis trykket blir stort nok...
(Siden vi snakker Biltema, så kan også produksjonsfeil være en mulighet.)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Oppblåst kan vel bare bety en ting og det er at det er trykk inni batteriet. Der er det også syre. Hvis dette er tilfelle så kan det eksplodere.
Hadde sjekket ut dette med noen som virkelig kan det før jeg flyttet på det i det hele tatt. Snakk med noe i lokalområdet ditt, eller ring Biltema og og snakk med dem asap. Syreskader og eksplosjon, - hadde ikke rørt det jeg, uten mer viten om dette og i hvert fall ikke ladet det opp med mer energi (strøm).
Hadde sjekket ut dette med noen som virkelig kan det før jeg flyttet på det i det hele tatt. Snakk med noe i lokalområdet ditt, eller ring Biltema og og snakk med dem asap. Syreskader og eksplosjon, - hadde ikke rørt det jeg, uten mer viten om dette og i hvert fall ikke ladet det opp med mer energi (strøm).
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Det høres ut som batteriet har vært frosset.
Har vært borti det etpar ganger, batteriet kan godt ta lading men det er svekket for at hvis det
har vært frosset vil endel av blyet løsne og falle ned i bunnen med fare for kortslutning.
Har vært borti det etpar ganger, batteriet kan godt ta lading men det er svekket for at hvis det
har vært frosset vil endel av blyet løsne og falle ned i bunnen med fare for kortslutning.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Jeg ville definitivt kastet dette :-)å
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Men først gi det en shotgunsalve fra sikker avstand slik at det ikke eksploderer i nærheten av en søppelkjører..?TBI81 skrev:Jeg ville definitivt kastet dette :-)å

Jeg har hørt at det bygger seg opp trykk under lading men ikke under lagring.
Dagens ladere har innebygget spenningsregulator mens de gamle kunne gjøre det slik at det dannes oksygen på slutten av ladeprosessen hvis toppladingen gikk for raskt..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette kan leveres gratis til alle som selger batterier regner jeg med - og til gjenvinningsanlegg. IKKE ødelegg det før levering som greven sier - syresøl overalt er vel ikke å anbefale...
Poenget er uansett at dette bør en være forsiktig med
Det går helt sikkert finfint, men viktig å være forsiktig med batterier. Og buler det så bør et par varsellamper begynne å lyse. Har selv sett folk som har blitt hentet av sykebil pga eksplodert batteri. Dette var riktignok mange år siden og på mye større batterier (båt - gikk av pga knallgass og uforsiktig/uheldig montering/demontering), men jeg ser for meg at et mc-batteri kan gjøre litt skade det også ..

Det går helt sikkert finfint, men viktig å være forsiktig med batterier. Og buler det så bør et par varsellamper begynne å lyse. Har selv sett folk som har blitt hentet av sykebil pga eksplodert batteri. Dette var riktignok mange år siden og på mye større batterier (båt - gikk av pga knallgass og uforsiktig/uheldig montering/demontering), men jeg ser for meg at et mc-batteri kan gjøre litt skade det også ..
- DrGreve
He, he, nå regnet jeg med at skulle man gi batteriet en hagl-ladning, så bør det skje utendørs og da helst ute på for eks. ett jorde eller plen og på noen meters avstand :)Duville skrev:Dette kan leveres gratis til alle som selger batterier regner jeg med - og til gjenvinningsanlegg. IKKE ødelegg det før levering som greven sier - syresøl overalt er vel ikke å anbefale...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

-
- Motorsykkelen din: x
DrGreve skrev:He, he, nå regnet jeg med at skulle man gi batteriet en hagl-ladning, så bør det skje utendørs og da helst ute på for eks. ett jorde eller plen og på noen meters avstand :)Duville skrev:Dette kan leveres gratis til alle som selger batterier regner jeg med - og til gjenvinningsanlegg. IKKE ødelegg det før levering som greven sier - syresøl overalt er vel ikke å anbefale...

ArcticTiger skrev:DrGreve skrev:He, he, nå regnet jeg med at skulle man gi batteriet en hagl-ladning, så bør det skje utendørs og da helst ute på for eks. ett jorde eller plen og på noen meters avstand :)Duville skrev:Dette kan leveres gratis til alle som selger batterier regner jeg med - og til gjenvinningsanlegg. IKKE ødelegg det før levering som greven sier - syresøl overalt er vel ikke å anbefale...Haha, du er jammen meg mer Hill-Billy enn jeg hadde forestillt meg, Dr
- så for meg at du ville ha plassert dette på utsida av ei kirke eller noe sånt, med det navnet, Greven med etterutdanning må jo bli drGreve - men for å forstå den må du være litt opp i årene og ha fulgt med på akkurat det..... unnlot derfor å nevne den....
Batterier er ellers forsåvidt ikke å spøke med - mye opplagret energi kan være lagret der. TB??? skriver litt bra om akkurat det så det så det trenger ikke gjentas....
- DrGreve
Å, den grevenDuville skrev:- så for meg at du ville ha plassert dette på utsida av ei kirke eller noe sånt, med det navnet, Greven med etterutdanning må jo bli drGreve - men for å forstå den må du være litt opp i årene og ha fulgt med på akkurat det..... unnlot derfor å nevne den....
Batterier er ellers forsåvidt ikke å spøke med - mye opplagret energi kan være lagret der. TB??? skriver litt bra om akkurat det så det så det trenger ikke gjentas....

Nei, nicket kommer fra reklamen til DrGreve intimsåpe for kvinner.. du vet, all velvære starter nedentil :)

DrGreve skrev:Å, den grevenDuville skrev:- så for meg at du ville ha plassert dette på utsida av ei kirke eller noe sånt, med det navnet, Greven med etterutdanning må jo bli drGreve - men for å forstå den må du være litt opp i årene og ha fulgt med på akkurat det..... unnlot derfor å nevne den....
Batterier er ellers forsåvidt ikke å spøke med - mye opplagret energi kan være lagret der. TB??? skriver litt bra om akkurat det så det så det trenger ikke gjentas....![]()
Nei, nicket kommer fra reklamen til DrGreve intimsåpe for kvinner.. du vet, all velvære starter nedentil :)
hm, ok

- SuperTenere
Heller selv mot frost-teorien....kan bare ikke huske at det har stått ute i frost
Og ett ladet batteri skal vel uansett ikke fryse....? Jaja, er ikke så redd for at det skal eksplodere, overdrev vel litt med den ballong-beskrivelsen, men ser tydelig at sidene buler ut...Det er nok modent for utskifting;) Kanskje avlive det med Kragen først 

-
Shotgun og Krag
for å få levert et dårlig biltema-battri til gjennvinning, Frøktelig så Trigger-Happy dere er bltt her inne nå da

- SuperTenere
hehe...ubrukelie saker bør avlives:) En kompis måtte for mange år siden meget motvillig gå til innkjøp av nye jaktstøvler, da favorittparet hadde overlevd seg selv....men ikke for de ble skutt i fillebiter med pumpehagle
Men skal nok finne en mere human måte å kvitte meg med batteriet på;)

- DrGreve
Det er jo det dette handler om for både batteri og oss... lette på trykket :)ArcticTiger skrev:Shotgun og Kragfor å få levert et dårlig biltema-battri til gjennvinning, Frøktelig så Trigger-Happy dere er bltt her inne nå da
![]()
Har regnet grassat i natt og jeg kan kjøre til bensinstasjonen hvis jeg vil. Bare det faktum hjelper jo litt.

-
Ja det har tina godt her og siden igår, etpar dager til nå så er gårdsveien barDrGreve skrev:Det er jo det dette handler om for både batteri og oss... lette på trykket :)ArcticTiger skrev:Shotgun og Kragfor å få levert et dårlig biltema-battri til gjennvinning, Frøktelig så Trigger-Happy dere er bltt her inne nå da
![]()
Har regnet grassat i natt og jeg kan kjøre til bensinstasjonen hvis jeg vil. Bare det faktum hjelper jo litt.

- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Æ hadde tenkt å bytte nick til Lano-ungen, men droppa det. Æ hadde vel satt meg sjøl i et litt suspekt lys da.......DrGreve skrev:Å, den grevenDuville skrev:- så for meg at du ville ha plassert dette på utsida av ei kirke eller noe sånt, med det navnet, Greven med etterutdanning må jo bli drGreve - men for å forstå den må du være litt opp i årene og ha fulgt med på akkurat det..... unnlot derfor å nevne den....
Batterier er ellers forsåvidt ikke å spøke med - mye opplagret energi kan være lagret der. TB??? skriver litt bra om akkurat det så det så det trenger ikke gjentas....![]()
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
hadde det, ja.Jompa skrev:Æ hadde tenkt å bytte nick til Lano-ungen, men droppa det. Æ hadde vel satt meg sjøl i et litt suspekt lys da.......DrGreve skrev:Å, den grevenDuville skrev:- så for meg at du ville ha plassert dette på utsida av ei kirke eller noe sånt, med det navnet, Greven med etterutdanning må jo bli drGreve - men for å forstå den må du være litt opp i årene og ha fulgt med på akkurat det..... unnlot derfor å nevne den....
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Du kunne jo risikert å havne på såpeflaska ... vet ikke helt om æ hadde synes det var no stasJompa skrev:Æ hadde tenkt å bytte nick til Lano-ungen, men droppa det. Æ hadde vel satt meg sjøl i et litt suspekt lys da.......DrGreve skrev:Å, den grevenDuville skrev:- så for meg at du ville ha plassert dette på utsida av ei kirke eller noe sånt, med det navnet, Greven med etterutdanning må jo bli drGreve - men for å forstå den må du være litt opp i årene og ha fulgt med på akkurat det..... unnlot derfor å nevne den....

- SuperTenere
Ny oppdatering:) Ifølge typen på delelageret (grei kar) var batteriet mett overladet. Men ikkeno problem, jeg fikk nytt batteri med en gang:) Idag hadde jeg årets første start, tiltross for at endel skruing gjenstår..:-D Bensin på ei plastflaske fikk duge idag. Måler da ladespenningen på batteriet.....ca. 13,5 volt på tomgang....og over ATTEN volt ved rusing! Altså ALT for mye..
Konkluderer med at regulatoren er kaputt...? Den er vel ikke noe man kan reparere på, ikke engang som nødløsning..? Tar jo noen dager å få tak i ny....å nå vil jeg UT!:)

- SuperTenere
Merkelige greier....igår bestilte jeg ny regulator, idag tok jeg ny måling av ladespenningen. Nå klarte jeg ikke å presse den noe særlig over 14,3 volt, altså helt passelig
La også merke til at regulatoren idag ble ganske varm, men det skal den vel siden den "kvitter" seg med endel spenning? Men kan en regulator virke sporadisk? Jeg trodde at det var enten eller..?