lanesplitting på sykkelsti i byen

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

lanesplitting på sykkelsti i byen

Legg inn av ega16 »

Hvordan er det med reglene på å bruke sykkelstien til å lanesplitte når bilene står bom stille i byen, f.eks her http://goo.gl/maps/hVSHS" onclick="window.open(this.href);return false;.

Og dersom reglene sier at det ikke er lov, er det noen som faktisk har blitt tatt på det? :)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: lanesplitting på sykkelsti i byen

Legg inn av DrGreve »

Kinkig spørsmål, gitt :)
Men mener at jeg har hørt en eller annen gang at gang og sykkelsti er forbudt for motorkjøretøy.. ?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: lanesplitting på sykkelsti i byen

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg kan ikke innbille meg at man har lov til å kjøre i oppmerket sykkelfelt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: lanesplitting på sykkelsti i byen

Legg inn av SuperMorten »

Det spørs jo hva du har mellom beina? Dersom det står DBS er det sikkert greit :lol

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: lanesplitting på sykkelsti i byen

Legg inn av ega16 »

skru av motoren og trille da :)

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: lanesplitting på sykkelsti i byen

Legg inn av AleksanderRH »

ega16 skrev:skru av motoren og trille da :)
Et fullt lovlig forslag, så lenge man ikke er til hinder for andre syklende i sykkelfeltet.

Viser til trafikkreglenes §4 -

§ 4. Bruk av kjørebane
1. Kjørende skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller gangveg.

Andre kjørende enn syklende må ikke bruke sykkelveg eller sykkelfelt. Syklende må bare bruke sykkelfelt på høyre side av vegen.
2. På motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg må det bare foregå trafikk med motorvogn, eller vogntog, som lovlig kan kjøres med minst 40 km i timen på vannrett veg. Vegdirektoratet eller den det gir fullmakt kan gjøre unntak i enkelttilfelle fra dette.
Moped må ikke kjøres på motorveg eller motortrafikkveg.
Endret ved forskrifter 6 mars 1998 nr. 181 (i kraft 1 mai 1998), 22 april 2005 nr. 348 (i kraft 1 juni 2006 iflg forskrift 7 okt 2005 nr. 1221).
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: lanesplitting på sykkelsti i byen

Legg inn av Carpa »

Så det var du som drev med det i Oslo i dag ja. Jeg møtte nemlig en som gjorde akkurat det og tenkte i mitt stille sinn at det der kan vel ikke være lov....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: lanesplitting på sykkelsti i byen

Legg inn av ega16 »

Carpa skrev:Så det var du som drev med det i Oslo i dag ja. Jeg møtte nemlig en som gjorde akkurat det og tenkte i mitt stille sinn at det der kan vel ikke være lov....
Hvordan farge var det på sykkelen og hvor i Oslo? :)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: lanesplitting på sykkelsti i byen

Legg inn av Carpa »

ega16 skrev:
Carpa skrev:Så det var du som drev med det i Oslo i dag ja. Jeg møtte nemlig en som gjorde akkurat det og tenkte i mitt stille sinn at det der kan vel ikke være lov....
Hvordan farge var det på sykkelen og hvor i Oslo? :)
Jeg og Oslo, hmmm, vel, det var i krysset rett før man kjører ut på E18 retning Drammen, med operaen tvers over veien..., rett ved Oslo S, klokka var ca 16:15
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: lanesplitting på sykkelsti i byen

Legg inn av ega16 »

Carpa skrev:
ega16 skrev:
Carpa skrev:Så det var du som drev med det i Oslo i dag ja. Jeg møtte nemlig en som gjorde akkurat det og tenkte i mitt stille sinn at det der kan vel ikke være lov....
Hvordan farge var det på sykkelen og hvor i Oslo? :)
Jeg og Oslo, hmmm, vel, det var i krysset rett før man kjører ut på E18 retning Drammen, med operaen tvers over veien..., rett ved Oslo S, klokka var ca 16:15
Ok, da var det nok ikke meg :) Men jeg har sett det er flere andre som også gjør det. Er jo utrolig fristende når feltet er tomt og det er umulig å kjøre forbi på venstre side av bilene som står bom stille. Burde jo egentlig kke være noe problem så lenge man ikke er i veien for syklistene og man holder en lav hastighet. Det er kanskje noe man bare gjør men ikke snakker høyt om :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: lanesplitting på sykkelsti i byen

Legg inn av RuneMC »

Er nok ikke lov, som AleksanderRH siterte fra lovverket - men jeg har også sett motoriserte bruke det, mest scootere og tidvis biler som skal svinge til høyre i neste kryss (hvis det er plass)...

Bot 4200,- for kjøring på gangvei eller sykkelsti iflg http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900629-0492-0.html - men det kan fort klassifiseres som å ha kjørt forbi til høyre og da er det bøtesats 5200,- (og når flere regler brytes, så er det høyeste bøtesats).
"Lanesplitting" med MC er nok mellom bil-felt i samme retning, ikke på høyre veiskulder eller i sykkelfeltet...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: lanesplitting på sykkelsti i byen

Legg inn av ega16 »

Huff, det kan fort bli dyrt.

Mens vi er inne på tema hvordan er det med lanesplitting over den gule linjen (ikke dobbel sperrelinje), dvs over i motsatt kjørefelt?

Og da snakker jeg om i tilfeller hvor man f.eks står i en kø et stykke foran et lyskryss, man har oversikt over hele motsatt kjørefelt fra lyskrysset, det er rødt og man vet da at det ikke kommer noen biler i mot.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: lanesplitting på sykkelsti i byen

Legg inn av SuperMorten »

Jeg tenker vel at dersom man forflytter seg i noe tilnærmet gangfart, med en fot i bakken osv frem mot et lyskryss, ja da er det meste lov. Mulig jeg tar feil men...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: lanesplitting på sykkelsti i byen

Legg inn av RuneMC »

ega16 skrev:Huff, det kan fort bli dyrt.
Mens vi er inne på tema hvordan er det med lanesplitting over den gule linjen (ikke dobbel sperrelinje), dvs over i motsatt kjørefelt?
Og da snakker jeg om i tilfeller hvor man f.eks står i en kø et stykke foran et lyskryss, man har oversikt over hele motsatt kjørefelt fra lyskrysset, det er rødt og man vet da at det ikke kommer noen biler i mot.
Den er greiere - da er det vanlig forbikjøring og så lenge den er forsvarlig så er det greit. MC'n har der helt klart et fortrinn med at mer av slik type forbikjøring kan kalles forsvarlig. Er det godt samspill med bilistene kan det tilogmed hende de hjelper til og legger seg mer mot høyre.

Men det er jo fort å komme opp i gråsoner, f.eks. hvis du siger helt fram og står på siden av første bil ved lyskrysset og den bilen først da finner ut at han skal sette på venstre blinklys for å ta en venstresving... eller lyset skifter før du er framme ved en plass hvor du har litt marginer så du kan sige tilbake på riktig side av gulstripa igjen... pluss at noen bilister kan sikkert bli irriterte også...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: lanesplitting på sykkelsti i byen

Legg inn av TheHaughom »

RuneMC skrev:
ega16 skrev:Huff, det kan fort bli dyrt.
Mens vi er inne på tema hvordan er det med lanesplitting over den gule linjen (ikke dobbel sperrelinje), dvs over i motsatt kjørefelt?
Og da snakker jeg om i tilfeller hvor man f.eks står i en kø et stykke foran et lyskryss, man har oversikt over hele motsatt kjørefelt fra lyskrysset, det er rødt og man vet da at det ikke kommer noen biler i mot.
Den er greiere - da er det vanlig forbikjøring og så lenge den er forsvarlig så er det greit. MC'n har der helt klart et fortrinn med at mer av slik type forbikjøring kan kalles forsvarlig. Er det godt samspill med bilistene kan det tilogmed hende de hjelper til og legger seg mer mot høyre.

Men det er jo fort å komme opp i gråsoner, f.eks. hvis du siger helt fram og står på siden av første bil ved lyskrysset og den bilen først da finner ut at han skal sette på venstre blinklys for å ta en venstresving... eller lyset skifter før du er framme ved en plass hvor du har litt marginer så du kan sige tilbake på riktig side av gulstripa igjen... pluss at noen bilister kan sikkert bli irriterte også...
Jeg skjønner ikke helt logikken med bilister som blir irritert på dette. Skulle alle to-hjulingene også stått og stampet på rekke og rad i rush-tiden ville dem jo kommet mye senere til/fra jobb!
Nei, det er nok best at det praktiseres litt slik det gjør nå, to-hjulinger kan kjøre "der det er plass" så lenge man ikke er til hinder/fare.

Jeg lanesplitta til høyre for en politibil her om dagen, la ikke merke til det før jeg var på sida av den. Skulle jo ut til høyre i neste avkjørsel (10 meter frem). Ble noen nervøse blikk i speilet for å se om blålysa kom på, men neida. Kan nok avhenge av hvem som sitter i bilen også...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar