RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - Andebu og litt MC-filosofi...

Legg inn av RuneMC »

Det ble en tur i fint vær til Andebu idag for MCSiden's vår-slepp med ArcticTiger og frue som vertskap.
Tok straka vegen nedover på E18, hvor det store deler av strekket var nedsatt fra 100 km/t til 70 km/t pga søppelplukking i vegkanten. 70 km/t føles så sakte på en sånn vei at det var det absolutt ingen som holdt.

Filosofisk tanke #1 - hvorfor kaster folk ting ut av bilene? :-k

Jeg kom relativt sent, men fikk da både grillpølser og kaffe for det - og ellers pratet med flere.

[album]4392[/album] [album]4393[/album] [album]4394[/album][album]4395[/album]
[album]4396[/album] [album]4397[/album] [album]4398[/album] [album]4399[/album]
[album]4400[/album] [album]4401[/album] [album]4402[/album] [album]4403[/album]
[album]4404[/album]

Turen etterpå var det SuperMorten som ledet an på diverse småveier - noen av de gikk særdeles mye opp og ned og fra side til side. Alltid litt ekstra spenning når det er nye veier og bakketoppen er så krapp at man ikke ser om veien gjør en sving på andre siden. 8)

Første stopp ble Statoil ved Åsgårdstrand - og pga familiære forpliktelser valgte jeg å sette nesa hjemover derfra.
Legg forresten merke til alle fine detaljer på "RatWing'en" :lol
[album]4405[/album] [album]4406[/album] [album]4407[/album] [album]4408[/album]

Hjemover valgte jeg litt mer småveier med bl.a. Nykirke, Falkenstein, Horten, Sande, Østbygda, Fjell og til slutt via Hyggen.

Filosofisk tanke #2 Gjør bilister flere uventede ting i trafikken om sommeren? Tror det... :-k

Det var en liten rød bil som lå et godt stykke foran meg ut mot Hyggen. Bare en sånn som du ser refleksen av sollys i bilvindu/lakk før den forsvant rundt en sving laaangt der fremme i 60-sonen. Etterhvert blir det 80 og jeg gir på, her er det jo ingen bebyggelse og ingen sideveier heller, men så rundt en sving så står denne bilen på tvers over begge kjørefelt og holder tydeligvis på å snu for å kjøre tilbake. Ingen avkjørsler der, og ungdommen som satt i bilen hadde ikke akkurat denne øvelsen inne så det ut som. Men hvorfor? Hvorfor snu der, istedenfor å ta det ved første ordentlige avkjørsel (dem er det ganske mange av litt lenger fram) ??

Det er en sånn snodig manøver som jeg sikkert ikke vil se igjen med det første. Hvorfor er det interessant, jo fordi endel av ulykkene skyldes at bilister gjør helt uventede og ulogiske avgjørelser i trafikken. En kan absolutt filosofere over hvorfor! Og jeg vil si at jeg ser mer av slikt om sommeren, som tilfeldigvis er tiden da MC'ene er på veien også...
Forvent det uventede også når dere kjører rundt på veien i sommer - Ride to live. Live to ride :thumleft


P.S. Åja, apropos hullet i toppboksen (provisorisk tettet med gammel hanske idag :knegg ... ny toppboks er bestilt... den kostet bare litt mer enn en dobbelttime fant jeg ut, så da er det jo ikke noe å lure på :janikk )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - punktering i nytt bakdekk...

Legg inn av RuneMC »

Visuell inspeksjon av bakdekket idag viste et lite hyggelig hode av en stift... nå er det faktisk et par dager siden jeg har sjekket dekket visuelt, så kan ha sittet der en stund :redface

Bilde

Håpet var jo at det var en kort stift som ikke hadde gått igjennom, endel av stiften stakk jo ut igjennom dekket også. Men neida... her psssst'et det tydelig ](*,)
Her må nok plugging til. Tipper plugging kan være OK her også med tanke på å slite ut dekket siden det ligger midt på og i en del av mønsteret som er minst belastet...

Bilde

Har et pluggesett liggende, men det er litt gammelt, så lurer på om jeg tar en tur til nærmeste bensinstasjon for å kjøpe nytt, så jeg får ferske "lisser"...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: RuneMC's blogg - punktering i nytt bakdekk...

Legg inn av Bjønnavind »

Åh så kjedelig!! :doh

Det kan nok lønne seg med ferske lisser ja! Og med tanke på hullets plassering så skal det holde fint også!

Du må begynne å følge med på hvor du kjører! Ikke bare speide etter potensielle foto-objekter! :P :p :knegg

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - punktering i nytt bakdekk...

Legg inn av RuneMC »

Ja, det var det. Kjørelæreren sa at man burde holde seg unna byggeplasser - men hele Fornebu (jobbsted) er jo en stor byggeplass...

Ellers er det vel også slik at nye dekk er en "magnet" for stifter, spiker, skruer etc... har jeg hørt... :-k
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: RuneMC's blogg - punktering i nytt bakdekk...

Legg inn av taco »

Auda - det vakke no' gøy!
Du får sette på slicks - ikkeno' som setter seg fast der vet du. :-k

Og så får du ta bilder under reparasjonen da! Jeg har ingen erfaring med det, så det hadde vært nyttig.
:vs
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: RuneMC's blogg - punktering i nytt bakdekk...

Legg inn av SuperMorten »

Jeg kjøpte et sånt pluggesett samtidig med nytt bakdekk. All erfaring tilsier at jeg vil punktere første måneden :)



Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: RuneMC's blogg - punktering i nytt bakdekk...

Legg inn av taco »

Har jeg hatt griseflaks da - har ikke punktert på de siste 8 årene... Tror ikke jeg gjorde det med syklene i ungdommen heller jeg.
:scratch
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - punktering i nytt bakdekk...

Legg inn av LordShaft »

Det er langt ifra noe problem å plugge dekket med den plasseringen der :thumleft La ingen fortelle deg noe annet.

Men dette er jo så typisk du kan få det. Helt nytt dek, og vips... :lol
Kjenner fler som har dette som fast innslag ved dekk skift :prop:

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - punktering i nytt bakdekk...

Legg inn av RuneMC »

Ja, da var man tilbake fra å ha besøkt 3 bensinstasjoner; Shell, Select og Statoil. Alle har nå kun punkteringsspray, som ikke er noe som jeg ikke vil satse på. Får se over lissene jeg har om de kan være OK, hvis jeg tar av ytterste lag.

Alle tre stedene hadde derimot rikholdig utvalg av kolonialvarer, varmretter, baguetter, yoghurt-iskrem og grillpølser :doh

Tenkte faktisk på å kjøpe nytt sett på Torshov Bilrekvisita her om dagen (de har ihvertfall hatt pluggesett før)... men, men... i etterpåklokskapens lys osv...

To be continued...
Sist redigert av RuneMC den 28 apr 2013, 14:10, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - punktering i nytt bakdekk...

Legg inn av LordShaft »

Er det dette som kalles et snev av karma :erte

Jeg tørr ikke uttale meg om hva som blir ansett som brukenes og ikke brukenes. Men vil tro at du ser dette veldig fort. Hvor gammelt er det settet du har da?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: RuneMC's blogg - punktering i nytt bakdekk...

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev:Ja, da var man tilbake fra å ha besøkt 3 bensinstasjoner; Shell, Select og Statoil. Alle har nå kun punkteringsspray, som ikke er noe som jeg ikke vil satse på. Får se over lissene jeg har om de kan være OK, hvis jeg tar av ytterste lag.

Tenkte faktisk på å kjøpe nytt sett på Torshov Bilrekvisita her om dagen (de har ihvertfall hatt pluggesett før)... men, men... i etterpåklokskapens lys osv...

To be continued...
Biltema har :lol

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - punktering i nytt bakdekk...

Legg inn av RuneMC »

OK, da ser det ut som om det gamle (mellom1-2 år gml) settet jeg hadde liggende fungerte... har nettopp fylt på luft i dekket og det virker tett.

Bilder av prosessen følger om litt...



P.S. Takk til Boxer som kom med tilbud på PM om å komme kjørende med sitt nye pluggesett.
Sist redigert av RuneMC den 28 apr 2013, 14:15, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - punktering i nytt bakdekk...

Legg inn av RuneMC »

SuperMorten skrev:Biltema har :lol
Hehe, ja, har lufkompressor derfra da - 25L kompressor til 1200,- kr syntes jeg var rimelig... men det er mulig det blir feil med Biltema luft i dekkene :-) De mest mystiske ting kan jo skje :lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - punktering i nytt bakdekk...

Legg inn av LordShaft »

Biltema luft i dekkene er vel omtrent det samme som å fylle sommerluft i vinterdekkene!!! :[-X

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - Plugging av dekk...

Legg inn av RuneMC »

Her er da kort beskrivelse av "plugging" av dekk...

Det man får kjøpt vanligvis er sett for plugging av bildekk. Ikke helt optimalt men det funker ("sylene" kunne godt vært hakket mindre for MC-dekk)

Det ser sånn ut etter å ha skranglet rundt i toppboksen 1+ år... jeg brukte den lissa som ser renest og penest ut...
Bilde

Det første en bruker er den spiralformede "sylen" og vrir denne gjennom hullet for å gjøre det større og få raspet opp veggen i hullet litt. Synes alltid dette er den mest "scary" delen, for nå er det ingen vei tilbake. Etter dette går lufta helt ut på sekunder. Det er forøvrig rå makt som gjelder - MC dekk har vel noe sånt som 50m (korrigert: ~160ft var det jeg husket fra en MC video) tynn stålvaier i seg på kryss og tvers, så det er ekstremt solid.
Bilde

Deretter blir det å presse en av lissene igjennom hullet med den andre "sylen" som er til det formålet. Erfaringsmessig har jeg funnet at hvis jeg ikke lager hullet for stort, så er det bedre å splitte opp lissene i 2-3 deler på langs og dytte igjennom først en, så en til...

Ideelt sett så skal jo sylen bare kunne stikkes inn og dras ut, men igjen kan det hende noen av ståltrådene i dekket skaper litt krøll - regn med å kjenne at en ståltråd eller to i dekket ryker. Uansett, når du har fått dyttet nok lisse igjennom hullet, er det bare å forsøke å fylle luft på det. Langs veien kan dette bli ganske nervepirrende, da det gjerne bare følger med et par CO2 patroner, men det holder forhåpentligvis til å fylle nok til at du får "haltet" deg til neste bensinstasjon med luft. Alternativt ha med batteridrevet kompressor - men ser jo et lite problem hvis den tapper batteriet...

Uansett her var det hjemme ved garasjen, så dekket ble fylt med egen luftkompressor.

Når dekket er pumpet opp er det egentlig bare å klippe av det meste av det som stikker ut av lissene
Bilde


Ferdig.

Er hullet på kanten av dekket og ikke midt på som her, så bør det byttes, sidene av dekket flekser mer, pluss er svakere.
Det samme gjelder hull i fordekket - her anbefales også å bytte.

Bedre plugging får du evt gjort på verksted der de tar hele dekket av felgen og plugger med en gummiplugg som har en lapp på innsiden.

Jeg bestiller nok nå uansett nytt sett dekk for å ha i beredskap.
Sist redigert av RuneMC den 28 apr 2013, 21:22, redigert 4 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar