RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!

Legg inn av RuneMC »

Brukte samme type dekk som satt på - Anakee2 (bestilte ifjor høst, så det har stått i garasjen en god stund)

Blir vel Anakee3 på neste sett, men kan ikke fri meg helt fra at grøvre mønster på Anakee2 er en fordel på grus... men testerne påstår jo noe annet, så får stole på det. :scratch

Synes alltid jeg har hatt topp grep med dette dekket. Det blir ikke særlig varmt å ta på selv etter mye kjøring, bare lunkent, men sitter godt om det er minusgrader, sol eller regn. (Eneste er våte ferister... da kan det skli fort sideveis... respekt for ferister i sving :notworthy: )

Bakdekket holdt ca 17000 km, men da har jeg tynt det litt - er nok best å skifte litt tidligere med tanke på skikkelige regnskyll.

@ArcticTiger & AJ - nå må dere ikke være et dårlig forbilde for de som kjører opp snart da... "Både AT og AJ sa at corden skulle synes... åsså strøyk jeg på det! " :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Jeg har sett flere tester av Anakee 3, disse får veldig mye skryt. Så tror nok det kan være ålreit å prøve :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev:
@ArcticTiger & AJ - nå må dere ikke være et dårlig forbilde for de som kjører opp snart da... "Både AT og AJ sa at corden skulle synes... åsså strøyk jeg på det! " :knegg
:8-[
Sant det, RuneMC... :redface
Godt du holder oss i ørene :orefk
:knegg

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Fortsatt ikke den store sommervarmen om dagen, men jeg utnytter nå ihvertfall den daglige jobb-pendlingen og gjør en liten tur av den.

Her er dagens rute: http://goo.gl/maps/R1m05

Notater fra dagens pendling til jobb (A-C):
- vær obs på biler foran på forkjørsveien til Asker som litt før Bondivann bråbremser for å slippe inn biler som har vikeplikt :doh
- Nissan Leaf er blitt en storselger, dessverre. De er like brede som vanlige personbiler og sånn sett verre å passere i kollektivfeltet enn iMiev, Peugeot 106 og Buddy etc... sjåførene virker også mindre oppmerksomme ift MC'er...

Notater fra dagens pendling fra jobb (C-M):
- Nye kollektivfelt og kjøremønster ved Oslo S/Operaen funker ikke helt ennå, stopper helt opp
- Innsnevring i første del av gml Mossevei skaper ekstra forsinkelse (skal visst holde på et par år med ny vei til Sørenga)
- Brukbar flyt ellers via først kollektivfelt og grei men litt rykk & napp kø til motorveien begynner.
- Avkjøring mot Ingierstrand/Tyrigrava, lite trafikk og fine svinger. Her storkoser jeg meg.
- Samme gjelder fra avkjøringen til Nesodden og de fine svingete bakkene. Pleier ofte å ta denne veien, for bedre trening på svingete vei kombinert med kupert terreng er det vanskelig å finne. Selvfølgelig er det alltid biler foran i rushtiden, men tar det litt sportslig - det er god trening å avpasse fart med gass/brems/cutch/gir også. Heldigvis var det sikkert erfarne jobbpendlere foran idag så holdt brukbar fart til å begynne med, men dabbet av/køet seg i de skarpeste svingene.
- Fra man svinger av ved F, så er det oftest veldig liten trafikk og morsom vei videre til rundkjøringen før Oslofjordtunnelen. En bonus ved å ta denne veien er at det er enkelt å snu hvis Oslofjordtunnelen skulle være stengt. Alternativet er å måtte takle en kø i f.eks. Frogntunnelen.
- Stint av eksos i Oslofjordtunnelen, og folk kjører i 60 for å være på sikre siden ift gjennomsnittsmålingen som er nedoverbakken i hver retning. Jeg skjønner jo at det blir stopp der da... på vei oppover, to biler foran meg så var det en personbil med et slikt ekstra skilt som henges utenpå sykkelstativ, og det hang plutselig på skrå med ene hjørnet nede i asfalten så gnistene føyk... på med varsellys og stopp på den bilen. Heldigvis to felt der så greit å passere.
- Fra Sætre til Klokkarstua lå to tømmerbiler foran meg. Fant fort ut at her var det best å holde goood avstand ettersom det blåste gavmilde mengder barkrester av lassene.
- Klokkarstua - Hyggen - Røyken: lite trafikk og fint som alltid
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev: - Nissan Leaf er blitt en storselger, dessverre. De er like brede som vanlige personbiler og sånn sett verre å passere i kollektivfeltet enn iMiev, Peugeot 106 og Buddy etc... sjåførene virker også mindre oppmerksomme ift MC'er...
Pussig at du nevner det... ;-)
Her en testrapport om mitt inntrykk av nettopp Nissan LEAF...:
Ifarta JANUAR 2013 Nissan LEAF biltest.pdf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
taco
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion

Legg inn av taco »

Takk for flotte skildringer og som vanlig - KNALLBILDER! Du er flink til å få øye på motivene du!
Gleder meg til fortsettelsen.
:vs
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

:vs og takk taco
Sees sikkert engang i løpet av sesongen.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Bjønnavind
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom

Legg inn av Bjønnavind »

Jeg irriterer meg ofte over elbiler, for det virker som at mange av de som kjører elbil er unntatt trafikkregler! :-P

Tæppatå'k!

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Kjørte nesten samme tur idag som igår, bortsett fra at jeg svingte ut om Ingierstrandveien og holdt den til Svartskog.
Fin vei med stort sett 60 sone, men et parti med 40. Dessverre så det ut som om et kompani "EU-besøkende" hadde anrettet en søppeldynge på en av de første parkeringsplassene. Synes ikke noe om forsøpling av fine uteområder...

Over til det positive var Ingierstrandveien en fin, litt smalere vei, enn det som er vanlig nå, med "gammeldags autovern" (steinblokker) og jeg oppdaget en ny grusstrekning på hele 1 km! http://goo.gl/maps/ZDKiQ :-)

Bilde

Midtveis var det skilt om en oldtidsvei...
[img]http://farm9.staticflickr.com/8524/8675 ... a160_m.jpg[/img]
...men den lignet nå mer på en sti nå
[img]http://farm9.staticflickr.com/8523/8675 ... f4a7_m.jpg[/img]

Ned til Gjersjøen fra Svartskog er det forresten noen fantastisk krappe svinger her

Det ble en fin kombinasjon av jobbpendling og tur idag også :thumleft

Gjersjøen burde jeg sikkert tatt bilde av idag, men hender seg jeg prioriterert kjøring jeg også - det er noen fine svingkombinasjoner der, men det kjenner nok alle som har vært på Tyrigrava til.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Bjønnavind

Legg inn av Bjønnavind »

Det er bare å legge ut kart over morsomme grusstrekninger!! :[-o<

Brukeravatar
RuneMC

Re: RuneMC's blogg - Kosetur i kveldinga...

Legg inn av RuneMC »

Årets første "kosetur i kveldinga" ble kjørt idag.
Sundbyveien var kveldens mål - dvs jeg tenkte å forsøke igjen, for å se om den var blitt isfri - og det var den :thumleft
=>NB! Om du tenker å kjøre denne nå, så vær obs på at den er stengt ca midtveis man-tor kl 7-19 fram til 3mai

Starten av Sundbyveien ved Rødbyvannet
Bilde

Som jeg stod der og tok foto, ble jeg obs på noen stokkender.
Bilde

Veien er målet... utrolig flott vei å putre fram på sånn i skumringstimen...
Bilde

Man kan trygt si at det var ganske variabelt dekke, med mange "synkehull" og utraste veiskuldre markert med diverse kjegler - og stedvis veldig "bulkete" vei :D Et sted var det markert absolutt midt på veien at det var et svakt parti med store hull, så der vil jeg tro biler har problem med å komme forbi. Den her kjeglen markerte en relativt snill dump i forhold til noen av de andre...
Bilde

Dammen som markerer at det nærmer seg Tofte og slutten på veien (vel det er noen lange bakker, som for anledningen var fylt opp med mengder av småpukk da...)
Bilde

Og gikk av MC'n her for å ta et bilde andre retningen
Bilde

Vel nede fra grusveien er det bare en kort stubb til Tofte på asfaltert vei... Husker i begynnelsen at jeg brukte lang tid på å omstille meg fra å ha kjørt på grus til å kjøre på asfalt igjen - en blir liksom litt reservert i forhold til nedlegg... men nå etter å ha fått opp mengden gruskjøring så er omstillingen nesten momentan.

Jeg kjørte ned på Tofte brygge og tok et bilde av fullmånen som vistes godt selv om solen ikke var helt nede
Bilde

På tilbaketuren nordover fra Tofte fikk jeg et innfall å kjøre inn en grusvei som jeg har lagt merke til her.
Har egentlig ikke kikket så nøye på kartet, men tenkte jeg kunne prøve å følge den så langt den gikk.... og den gikk faktisk et stykke. Jeg kjørte visst forbi et lite hjemmelaget "Privat vei" skilt som stod litt vindskjevt og i veikanten (så jeg når jeg kjørte tilbake). Kom tilslutt til det som virket som slutten av veien der den endte opp i en gård og tror også jeg passerte et skilt med "Advarsel" og noe om løse hunder... og det var et par hunder som kom nysgjerrig løpende. De virket forsåvidt snille nok, men tenkte at det sikkert var best å snu, når noen setter opp "Advarsel" skilt... Et lite bilde fra der veien fulgte en bekk.
Bilde
Jeg tenkte at det er jammen noen bortgjemte plasser som enkelte bor på.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
jonnykr
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993

Legg inn av jonnykr »

RuneMC skrev:@ArcticTiger - aha, se det, hva forummedlemmene kan!

Ble forsåvidt en liten tur i kveldinga også - jeg brukte jo som vanlig noen timer på å bytte dekk :doh

Dekkskiftet idag gikk egentlig veldig bra... fikk av gamledekket etter litt streving og den geniale ideen å ta litt såpevann på kanten.
Nye dekket gikk greit på - denne gangen hadde jeg tegnet inn pil med sølvskrift på dekket (har montert det feil en gang før... og det er kjedelig det...)
...og det nye dekket tok luft etter bare litt "massering" (fordypning midt på felgen gjør det enkelt å få på nytt dekk, men samtidig gjør det det vanskelig hvis kanten på dekket ikke går nok ut, da lekker lufta like fort ut som kompressoren fylller...). Men denne gangen... psssss, pop! pop! :banansplit

Så da trodde jeg at jeg var i mål... men, denne gangen strevde jeg lenge med å løfte dekket på plass samtidig som avstandsstykkene ikke måtte falle ut, samtidig som bremseskiven måtte passes inn mellom klossene, samtidig som hjulbolten måtte dyttes inn... av en eller annen grunn gikk det meste ikke "smooth" idag... men, fikk det da montert tilslutt. :-)å

Og da måtte jeg jo ta en liten tur så det er klart til bruk imorgen.

Ble et foto langs Drammensfjorden av det
Bilde
Et lite tips for å slipe å løfte hjulet samtidig "som avstandsstykkene ikke måtte falle ut, samtidig som bremseskiven måtte passes inn mellom klossene, samtidig som hjulbolten måtte dyttes inn..." og som jeg bruker er å legge en 2 tom 2 tom under hjulet. Da er det bare å trille det på plass i stedet for løfting samtidig med alt det andre styret med å få det på plass. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

@jonnykr - hehe, joda, var inne på den ideen også, men hadde ikke noe dugelig plankestykke for hånden, bare ett som var i korteste laget til å legge på tvers over depotstøtta under hjulet - jeg må nemlig legge endel plankebiter under depotstøtta for å få hekken et stykke opp fra bakken, ellers er det vansker med å trille ut hjulet som tar oppi bakskjermen selv uten luft i... Så jeg styra litt med at den plankebiten skvatt unna og datt ned i tillegg til alt det andre. Men det gikk tilslutt med rå makt :lol
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
jonnykr
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993

Legg inn av jonnykr »

RuneMC skrev:@jonnykr - hehe, joda, var inne på den ideen også, men hadde ikke noe dugelig plankestykke for hånden, bare ett som var i korteste laget til å legge på tvers over depotstøtta under hjulet - jeg må nemlig legge endel plankebiter under depotstøtta for å få hekken et stykke opp fra bakken, ellers er det vansker med å trille ut hjulet som tar oppi bakskjermen selv uten luft i... Så jeg styra litt med at den plankebiten skvatt unna og datt ned i tillegg til alt det andre. Men det gikk tilslutt med rå makt :lol
HeHe, ja det der kjenner jeg godt til. Har en beta 2 tom liggende jeg nå og bruker den. Sparer meg for mye knoting. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
RuneMC

Re: RuneMC's blogg - kjører jeg for hardt når...

Legg inn av RuneMC »

Ble en liten tur i kveldinga idag også - i tillegg til jobb-pendling da, som ikke var verst spennende idag med kun tur/retur Nydalen.
Igår kjørte jeg forresten om Skaret-Sylling på vei hjem. Gode forhold bortsett fra det vanlige lappeteppet av asfalt her og der.

Men tilbake til dagens tur, så gikk den igjen via Sundbyveien, og i litt høyere fart med endel stående kjøring over tildels store dumper.
Asfaltveiene på Hurumlandet har jo også stedvis kraftig telehiv.
Varierende vær også med litt smådrypp her og der, men ikke noe å bli våt av.
Her mot Sandungen
Bilde

Uansett oppdaget jeg når jeg kom hjem at skivelåsen (den er en ganske tung forvokst hengelås) nok har slått hull på toppboksen :oh
Bilde

:scratch Noen som har erfaring med om dette skjer lett når skivelåsene ligger der usikret i toppboksen - eller er det rett og slett tegn på at jeg kjører i hardeste laget :lol

Hmm, får vurdere litt nå
- gaffa-tape ?
- aluplate som skrus fast, så det blir tyverisikkert når den står parkert i byen f.eks. ?
- fleske til og kjøpe ny toppboks?
- andre forslag?
RuneMC's foto på Flickr

Rottenikken
Motorsykkelen din: Yamaha

Re: RuneMC's blogg - kjører jeg for hardt når... ?

Legg inn av Rottenikken »

Så du har startet med mc-pendling, Rune-mc :thumleft , her på Konnerud er det fremdeles minusgrader på morgenen, men til uka håper jeg at det går greit og komme seg ned Konnerudbakken i god behold :-k :prop:
Veien er viktigere enn målet.

Welshen
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig

Legg inn av Welshen »

Hvis plasten i toppboksen har begynt å bli sliten kommer det jo fort skader. Plasten kan jo bli "sprø"... Hvordan er festene? Sitter den fortsatt godt? Kan være greit å ta litt i den, så ikke hele boksen løsner på en av de "tøffe" turene.......

Tja , kjøpe nytt? Usikker på hvordan du skal få lappet den så det holder, men kan jo være verdt et forsøk.....

Jeg har også startet pendlingen nå. Gårsdagen var det 0,5 grader i bånn av lierdalen, men på veien hjem var det jo nydelig! 15+
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
RuneMC

Re: RuneMC's blogg - MC-pendling... Toppboks...

Legg inn av RuneMC »

@Rotteniken: Går fint med pendling herfra - har vært fra 1,5C til 3C om morgenen denne uka. Tørt og fint i veien.

Forskjell fra ifjor er at det nå ikke er en og annen elbil, men kolonner av elbiler i kollektivfeltet - men det går da heldigvis fortsatt sånn tålelig effektivt innover mot byen. Virker faktisk som de har blitt litt mer erfarne og fått opp farten litt, disse elbilene.

@Welshen: Festene er OK ennå... tror jeg. Testet med å rugge den litt og virket som den satt greit, men tok ikke så voldsomt i da... Får ta en skikkelig test imorgen. Hmm, er kanskje ny som er best hvis dette er alderstegn på plasten.
RuneMC's foto på Flickr

Rottenikken
Motorsykkelen din: Yamaha

Legg inn av Rottenikken »

El-biler, ja, det blir nok bare flere og flere av de, tror jeg, den typen som heter "Raw" er forresten lett og komme forbi.
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

@Rottenikken: Tja, mange nye Nissan Leaf og de er ganske brede... men iMiev, buddy og Reva er smale og fine :janikk
Det hender jo uansett at det er en "sperreballong" i form av en buss fremst - de som ligger foran ruta og har allverdens tid til å kjøre sakte er favoritten... :doh
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
RuneMC

Re: RuneMC's blogg - Andebu og litt MC-filosofi...

Legg inn av RuneMC »

Det ble en tur i fint vær til Andebu idag for MCSiden's vår-slepp med ArcticTiger og frue som vertskap.
Tok straka vegen nedover på E18, hvor det store deler av strekket var nedsatt fra 100 km/t til 70 km/t pga søppelplukking i vegkanten. 70 km/t føles så sakte på en sånn vei at det var det absolutt ingen som holdt.

Filosofisk tanke #1 - hvorfor kaster folk ting ut av bilene? :-k

Jeg kom relativt sent, men fikk da både grillpølser og kaffe for det - og ellers pratet med flere.

[album]4392[/album] [album]4393[/album] [album]4394[/album][album]4395[/album]
[album]4396[/album] [album]4397[/album] [album]4398[/album] [album]4399[/album]
[album]4400[/album] [album]4401[/album] [album]4402[/album] [album]4403[/album]
[album]4404[/album]

Turen etterpå var det SuperMorten som ledet an på diverse småveier - noen av de gikk særdeles mye opp og ned og fra side til side. Alltid litt ekstra spenning når det er nye veier og bakketoppen er så krapp at man ikke ser om veien gjør en sving på andre siden. 8)

Første stopp ble Statoil ved Åsgårdstrand - og pga familiære forpliktelser valgte jeg å sette nesa hjemover derfra.
Legg forresten merke til alle fine detaljer på "RatWing'en" :lol
[album]4405[/album] [album]4406[/album] [album]4407[/album] [album]4408[/album]

Hjemover valgte jeg litt mer småveier med bl.a. Nykirke, Falkenstein, Horten, Sande, Østbygda, Fjell og til slutt via Hyggen.

Filosofisk tanke #2 Gjør bilister flere uventede ting i trafikken om sommeren? Tror det... :-k

Det var en liten rød bil som lå et godt stykke foran meg ut mot Hyggen. Bare en sånn som du ser refleksen av sollys i bilvindu/lakk før den forsvant rundt en sving laaangt der fremme i 60-sonen. Etterhvert blir det 80 og jeg gir på, her er det jo ingen bebyggelse og ingen sideveier heller, men så rundt en sving så står denne bilen på tvers over begge kjørefelt og holder tydeligvis på å snu for å kjøre tilbake. Ingen avkjørsler der, og ungdommen som satt i bilen hadde ikke akkurat denne øvelsen inne så det ut som. Men hvorfor? Hvorfor snu der, istedenfor å ta det ved første ordentlige avkjørsel (dem er det ganske mange av litt lenger fram) ??

Det er en sånn snodig manøver som jeg sikkert ikke vil se igjen med det første. Hvorfor er det interessant, jo fordi endel av ulykkene skyldes at bilister gjør helt uventede og ulogiske avgjørelser i trafikken. En kan absolutt filosofere over hvorfor! Og jeg vil si at jeg ser mer av slikt om sommeren, som tilfeldigvis er tiden da MC'ene er på veien også...
Forvent det uventede også når dere kjører rundt på veien i sommer - Ride to live. Live to ride :thumleft

P.S. Åja, apropos hullet i toppboksen (provisorisk tettet med gammel hanske idag :knegg ... ny toppboks er bestilt... den kostet bare litt mer enn en dobbelttime fant jeg ut, så da er det jo ikke noe å lure på :janikk )
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
RuneMC

Re: RuneMC's blogg - punktering i nytt bakdekk...

Legg inn av RuneMC »

Visuell inspeksjon av bakdekket idag viste et lite hyggelig hode av en stift... nå er det faktisk et par dager siden jeg har sjekket dekket visuelt, så kan ha sittet der en stund :redface

Bilde

Håpet var jo at det var en kort stift som ikke hadde gått igjennom, endel av stiften stakk jo ut igjennom dekket også. Men neida... her psssst'et det tydelig ](*,)
Her må nok plugging til. Tipper plugging kan være OK her også med tanke på å slite ut dekket siden det ligger midt på og i en del av mønsteret som er minst belastet...

Bilde

Har et pluggesett liggende, men det er litt gammelt, så lurer på om jeg tar en tur til nærmeste bensinstasjon for å kjøpe nytt, så jeg får ferske "lisser"...
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Bjønnavind

Legg inn av Bjønnavind »

Åh så kjedelig!! :doh

Det kan nok lønne seg med ferske lisser ja! Og med tanke på hullets plassering så skal det holde fint også!

Du må begynne å følge med på hvor du kjører! Ikke bare speide etter potensielle foto-objekter! :P :p :knegg

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Ja, det var det. Kjørelæreren sa at man burde holde seg unna byggeplasser - men hele Fornebu (jobbsted) er jo en stor byggeplass...

Ellers er det vel også slik at nye dekk er en "magnet" for stifter, spiker, skruer etc... har jeg hørt... :-k
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
taco
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion

Legg inn av taco »

Auda - det vakke no' gøy!
Du får sette på slicks - ikkeno' som setter seg fast der vet du. :-k

Og så får du ta bilder under reparasjonen da! Jeg har ingen erfaring med det, så det hadde vært nyttig.
:vs
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Svar