Hvordan fikse unnamanøver i kjøregården??

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Mrs.Harley
Innlegg: 19
Registrert: 09 mai 2013, 21:22
Motorsykkelen din: Harley Davidson sportster 883
Sted: Sandnes, Rogaland

Hvordan fikse unnamanøver i kjøregården??

Legg inn av Mrs.Harley »

Hei alle sammen!

Noen som kan gi meg noen tips og triks for å klare unnamanøveren i kjøregården? Holder på å ta lappen og hadde min første time i kjøregården denne uka. Ble kastet rett inn i unnamanøveren og fikser ikke å få dratt sykkelen tilbake i rett linje etter manøveren. What to do??

Takker på forhånd for alle fornuftige svar :roll

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hvordan fikse unnamanøver i kjøregården??

Legg inn av gorbys »

Har du bare gjort det en gang? isåfall er det nok ikke noe å bekymre seg over, det blir repetert til du kan det...

Men, det som er viktig er en god forankring, skvis låra inn i tanken. Kontrastyring er alfa og omega for å svinge raskt unna...og komme seg rask på rett spor igjen!
Prøv også å ta den litt saktere enn du skal så øker du farten etterhvert, 10 km/t forskjell har mye å si fant jeg ut når jeg tok lappen.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hvordan fikse unnamanøver i kjøregården??

Legg inn av poulet_cavalier »

Mrs.Harley skrev:Hei alle sammen!

Noen som kan gi meg noen tips og triks for å klare unnamanøveren i kjøregården? Holder på å ta lappen og hadde min første time i kjøregården denne uka. Ble kastet rett inn i unnamanøveren og fikser ikke å få dratt sykkelen tilbake i rett linje etter manøveren. What to do??

Takker på forhånd for alle fornuftige svar :roll
1. Start med lavere fart og øk på når det begynner å sitte
2. Ikke sitt med stiv overkropp
3. Slipp av på gassen etter den første styrekommandoen

Noen synes den er lettere å ta i tredjegir enn i andre.

Har ikke kjørelæreren noe input å gi da?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvordan fikse unnamanøver i kjøregården??

Legg inn av Carpa »

Bare gjør det samme som når du svinger ut til venstre men motsatt... :knegg
Jeg har prøvd denne noen ganger og det går greit i 30 km men sliter litt med å få hastigheten opp i 50 km.

Min kjørelærer satte opp en slalomløypa av kjegler som er en bra øvelse for å lære seg å svinge både til høyre og til venstre.

Ellers er det en aktiv tråd her inne som heter "Oppkjøring i mai", her er det mange gode råd å finne, og noen videoer av de forskjellige øvelsene.
http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=21&t=5628
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Mrs.Harley
Innlegg: 19
Registrert: 09 mai 2013, 21:22
Motorsykkelen din: Harley Davidson sportster 883
Sted: Sandnes, Rogaland

Re: Hvordan fikse unnamanøver i kjøregården??

Legg inn av Mrs.Harley »

poulet_cavalier skrev:
Mrs.Harley skrev:Hei alle sammen!

Noen som kan gi meg noen tips og triks for å klare unnamanøveren i kjøregården? Holder på å ta lappen og hadde min første time i kjøregården denne uka. Ble kastet rett inn i unnamanøveren og fikser ikke å få dratt sykkelen tilbake i rett linje etter manøveren. What to do??

Takker på forhånd for alle fornuftige svar :roll
1. Start med lavere fart og øk på når det begynner å sitte
2. Ikke sitt med stiv overkropp
3. Slipp av på gassen etter den første styrekommandoen

Noen synes den er lettere å ta i tredjegir enn i andre.

Har ikke kjørelæreren noe input å gi da?
Takker for svar! Tenker nok kanskje at jeg ikke slapper nok av. Kjørelæreren sier at jeg skal forankre meg til sykkelen og bøye meg fremover. Tror kanskje jeg "pyser" ut etter første styrekommando.........

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan fikse unnamanøver i kjøregården??

Legg inn av DrGreve »

Neste gang du setter deg på sykkelen og før du skal trene på unnamanøver, skal du trene på kontrastyring med kjøring rett frem (pass på at du har god plass til å svinge) og presser vekselvis styreholkene venstre-høyre fra deg. Skal du svinge til venstre, presser du venstre styreholk fremover og motsatt, høyre styreholk presser du fremover når du skal svinge til høyre.
Vær obs på at resultatet av styrekommandoen kommer brått på, så ikke press for hardt til du får feelingen. Når du har trent litt på det, så kommer unnamanøveren automatisk.
Lykke til.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Mrs.Harley
Innlegg: 19
Registrert: 09 mai 2013, 21:22
Motorsykkelen din: Harley Davidson sportster 883
Sted: Sandnes, Rogaland

Re: Hvordan fikse unnamanøver i kjøregården??

Legg inn av Mrs.Harley »

gorbys skrev:Har du bare gjort det en gang? isåfall er det nok ikke noe å bekymre seg over, det blir repetert til du kan det...

Men, det som er viktig er en god forankring, skvis låra inn i tanken. Kontrastyring er alfa og omega for å svinge raskt unna...og komme seg rask på rett spor igjen!
Prøv også å ta den litt saktere enn du skal så øker du farten etterhvert, 10 km/t forskjell har mye å si fant jeg ut når jeg tok lappen.

Har bare gjort det en gang ja, men vil jo helst at alt skal sitte med en gang :-) Litt utålmodig kanskje :)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvordan fikse unnamanøver i kjøregården??

Legg inn av Carpa »

Mrs.Harley skrev:
poulet_cavalier skrev:
Mrs.Harley skrev:Hei alle sammen!

Noen som kan gi meg noen tips og triks for å klare unnamanøveren i kjøregården? Holder på å ta lappen og hadde min første time i kjøregården denne uka. Ble kastet rett inn i unnamanøveren og fikser ikke å få dratt sykkelen tilbake i rett linje etter manøveren. What to do??

Takker på forhånd for alle fornuftige svar :roll
1. Start med lavere fart og øk på når det begynner å sitte
2. Ikke sitt med stiv overkropp
3. Slipp av på gassen etter den første styrekommandoen

Noen synes den er lettere å ta i tredjegir enn i andre.

Har ikke kjørelæreren noe input å gi da?
Takker for svar! Tenker nok kanskje at jeg ikke slapper nok av. Kjørelæreren sier at jeg skal forankre meg til sykkelen og bøye meg fremover. Tror kanskje jeg "pyser" ut etter første styrekommando.........
Det er viktig å løfte blikket og se fremover mot neste mål/sving/kjegle..., da får du både bedre balanse og mer fokus på hvor du skal
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Mrs.Harley
Innlegg: 19
Registrert: 09 mai 2013, 21:22
Motorsykkelen din: Harley Davidson sportster 883
Sted: Sandnes, Rogaland

Re: Hvordan fikse unnamanøver i kjøregården??

Legg inn av Mrs.Harley »

Carpa skrev:Bare gjør det samme som når du svinger ut til venstre men motsatt... :knegg
Jeg har prøvd denne noen ganger og det går greit i 30 km men sliter litt med å få hastigheten opp i 50 km.

Min kjørelærer satte opp en slalomløypa av kjegler som er en bra øvelse for å lære seg å svinge både til høyre og til venstre.

Ellers er det en aktiv tråd her inne som heter "Oppkjøring i mai", her er det mange gode råd å finne, og noen videoer av de forskjellige øvelsene.
http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=21&t=5628
DrGreve skrev:Neste gang du setter deg på sykkelen og før du skal trene på unnamanøver, skal du trene på kontrastyring med kjøring rett frem (pass på at du har god plass til å svinge) og presser vekselvis styreholkene venstre-høyre fra deg. Skal du svinge til venstre, presser du venstre styreholk fremover og motsatt, høyre styreholk presser du fremover når du skal svinge til høyre.
Vær obs på at resultatet av styrekommandoen kommer brått på, så ikke press for hardt til du får feelingen. Når du har trent litt på det, så kommer unnamanøveren automatisk.
Lykke til.
Takk for svar:) Skal ta en kikk på tråden du har lagt ut.


Takk! :) Skal ha kjøretime igjen i morgen tidlig. Satser på at det går bedre da :)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvordan fikse unnamanøver i kjøregården??

Legg inn av Carpa »

Og velkommen hit forresten, hyggelig med flere damer :thumleft
Har du lyst til å introdusere deg litt nærmere så har vi blant annet en egen jentetråd her: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=12&t= ... er#p165334
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Mrs.Harley
Innlegg: 19
Registrert: 09 mai 2013, 21:22
Motorsykkelen din: Harley Davidson sportster 883
Sted: Sandnes, Rogaland

Re: Hvordan fikse unnamanøver i kjøregården??

Legg inn av Mrs.Harley »

Carpa skrev:Og velkommen hit forresten, hyggelig med flere damer :thumleft
Har du lyst til å introdusere deg litt nærmere så har vi blant annet en egen jentetråd her: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=12&t= ... er#p165334

Tusen takk for det :-) :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvordan fikse unnamanøver i kjøregården??

Legg inn av RuneMC »

Mrs.Harley skrev:Har bare gjort det en gang ja, men vil jo helst at alt skal sitte med en gang :-) Litt utålmodig kanskje :)
It ain't gonna happen - vil jeg påstå - gjelder alle.

Krype før en kan gå, gå før en kan løpe osv...

Stusser på at det ble rett ut i den øvelsen, ingen krypkjøring etc først? Tidligere erfaring - eventuelle uvaner? Kjørelæreren vil uansett kunne si deg hva du må øve på og evt korrigere hvis han/hun er verdt sitt salt.
Forankring som flere nevner. Overkroppen og armene helt avslappet bortsett fra kraften du skal bruke på styret når du styrer (dytt - dytt - dytt - rett opp og brems - blikket opp og langt fram hele tiden). Øve - øve - øve.
En av de nyttigste øvelsene du kan ha drillet skikkelig i vanlig trafikk, for med all sannsynlighet vil du komme opp i situasjoner der du ser at du ikke har nok avstand til å kunne bremse opp. (Bil fra sidevei eller busslomme f.eks.) Da gjelder det å se etter utganger, der du kan styre utenom fare/kollisjon.

Mange ferdigheter må læres både mentalt og erfares av kroppen. Belønningen er mestringsfølelsen når det endelig sitter :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvordan fikse unnamanøver i kjøregården??

Legg inn av SuperMorten »

Jeg husker min første kjøretime veldig godt. Fikk nøklene til sykkelen. Kjørelærer peker på sykkelen, og så på kjøregården, og sier "Gå og lek..." Så der kjørte jeg rundt og bare hadde det gøy første kjøretime. Stort sett alene. Tror hele poenget var at jeg skulle bli kjent med sykkelen, og tørre å kanskje utfordre meg selv litt. Jeg husker kjørelærer kikket ut til meg sånn innimellom, for å se hvordan det gikk, og kom med små oppgaver som jeg burde prøve på.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Mrs.Harley
Innlegg: 19
Registrert: 09 mai 2013, 21:22
Motorsykkelen din: Harley Davidson sportster 883
Sted: Sandnes, Rogaland

Re: Hvordan fikse unnamanøver i kjøregården??

Legg inn av Mrs.Harley »

Takker for alle tips jeg fikk i går! Har akkurat vært på kjøretime igjen og fikk til unnamanøveren i dag :-) Yeah :thumleft Vi øvde først på å kjøre slalom på veien noen runder. Da jeg fikk det til der fikk jeg nok mestringsfølelse til å "tørre" å dra til i kjøregården.
Konklusjonen fra kjørelæreren: Kjører du sånn for sensor så er det bestått :-)

Neste uke er det krypkjøring.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Hvordan fikse unnamanøver i kjøregården??

Legg inn av evike »

Det er klart at kjørelæreren kommer til å instruere deg mht. krypkjøring, men for meg ble det aller viktigste å feste blikket godt på noe der fremme, for å bedre balansen. Dessuten er det greit å huske på å ha litt turtall, ellers blir sykkelen vanskeligere å balansere. Turtallet "reiser opp sykkelen". (Høres utrolig dumt ut før en faktisk har prøvd det).

PS - Fint om du skriver i profilen hvor du bor :)
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Svar