Som overskriften antyder er jeg på jakt etter å høre erfaringer og/eller formeninger om Nitron Sport coilover bakdemper, når det gjelder tur-kjøring.
Har en god gammel 96 VFR750 som jeg er glad i å bruke til halvlange dagsturer. Noe av det jeg liker best er å bruke den geniale TomTom GPS-funksjonen "Svingete veier" som har tatt meg på utrolig mange fine MC-(om)veier jeg ellers aldri ville forvillet meg inn på. Men dessverre er jo veidekket på svært mange av våre veier med vakkert landskap og MC-vennlig layout, ikke fullt så mye å skryte av. Det er store hull, rugler, dårlig lapping, spor, telehiv, osv, osv.
Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg for så vidt allerede har lest en god del pent om disse Nitron Sport demperne, men det jeg leser både frister og skremmer meg litt. VFR's største akilleshæl for banekjøring er (var) at den har for myke dempere. Og det er denne typen kjøring erfaringene jeg har lest om virker å fokusere på, som for eksempel at man har klart 2,5 sekunder bedre rundetid med Nitron bak, og noe progressive fjærer i forgaffelen.
Så etter denne lange innledningen kan jeg komme til spørsmålet;
Jeg er primært ute etter mer komfort der veien er dårlig. Om kjøreegenskapene blir bedre på jevn god vei gjør jo ikke det noe, men det må for all del ikke oppleves som bare "stivere". Det må svelge humpene på en bedre måte om det skal være noe poeng for meg.
Hører veldig gjerne kommentarer fra andre om dette. Har av og til tenkt at den slappe fjæringen kanskje nettopp er noe av grunnen til at VFR har blitt en populær gubbe-racer for de litt turglade som meg selv, men jeg vet ikke…

Er forresten disse jeg ser på;