Ser ikke noe nytt om sykling i gangfelt som er rett forut på en hovedvei der.
Eneste presiseringen for gangfelt er at
sporvogn nå også har vikeplikt for gangfelt som har grønt fotgjengersignal (sporvogn har tidligere hatt forkjørsrett selv om fotgjengerne har hatt grønt - noe mange fotgjengere ikke var klar over inne i Oslo spesielt) Biler/MC'er har alltid hatt denne vikeplikten, som er aktuell i lyskryss hvor man skal svinge til høyre eller venstre - er det fotgjengerfelt med grønt signal dit vi svinger, har vi selvfølgelig vikeplikt for fotgjengerere/syklende da. (Og pass på trikken, den har fortsatt forkjørsrett ift biler og MC'er).
*Edit*
§7 ang vikeplikt
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0747.html" onclick="window.open(this.href);return false; gir vel det som gjelder - og ser jo at forsåvidt så blir det en ny regel å ta hensyn til - nemlig at kjørende vil få vikeplikt for både gående
og syklende i gangfelt (og fortau og gangvei og sykkelvei) når vi svinger. Skjønner tanken bak, som sikkert er å la syklistene få sykle uavbrutt på gangveier/fortau som evt er bundet sammen av gangfelt langs en forkjørsvei. Gjelder altså å se seg ekstra godt for når man svinger høyre eller venstre med tanke på syklister. Men det blir jo en liten inkonsekvens der. Igjen skjønner jeg tanken bak, at f.eks. å sykle over gangfeltet som går over en hovedvei/forkjørsvei, så må nesten syklistene gå av syklene for å gi kjørende rimelig tid til å reagere. Men spørs om syklistene i praksis vil gjøre det samme eller tenke at nå gir sykling over gangfelt bilistene (og MC'ene) samme vikeplikt uansett...