Høyt støynivå / skrangelyd i motor. Honda CBR125
-
- Motorsykkelen din: Honda-CBR-125-2005
Høyt støynivå / skrangelyd i motor. Honda CBR125
Har nå fått lappen og er veldig fornøyd med min Honda CBR125, men i dag hørte jeg en "skrangelyd" når motoren går (både på tomgang og under kjøring). I tillegg er støynivået generelt høyere! Har sjekket oljenivå. Er det noen som har en anelse på hva dette kan være? Hadde vært supert om noen har tips, så kanskje jeg slipper en dyr verkstedregning! :)
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Re: Høyt støynivå / skrangelyd i motor. Honda CBR125
Du må nok lokalisere lyden litt mer nøyaktig før du kan få noe hjelp. Er det på toppen av motoren eller i bunn, til høyre eller venstre?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Motorsykkelen din: Honda-CBR-125-2005
Vanskelig å si når det er såppass liten motor, men kan virke som det er litt foran til høyre...DrGreve skrev:Du må nok lokalisere lyden litt mer nøyaktig før du kan få noe hjelp. Er det på toppen av motoren eller i bunn, til høyre eller venstre?

Forestill deg den "klikkelyden" som kommer når man spinner et lykkehjul på tivoli! Den lyden kommer, og hastigheten øker med turtallet.
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Det er ikke greit å gjette utifra en beskrivelse, men det som normalt lager lyd hvis motoren i utgangspunktet er "frisk" er ventiler, kamaksel og registerkjede.jonas.johnstad skrev:Vanskelig å si når det er såppass liten motor, men kan virke som det er litt foran til høyre...DrGreve skrev:Du må nok lokalisere lyden litt mer nøyaktig før du kan få noe hjelp. Er det på toppen av motoren eller i bunn, til høyre eller venstre?![]()
Forestill deg den "klikkelyden" som kommer når man spinner et lykkehjul på tivoli! Den lyden kommer, og hastigheten øker med turtallet.
Nå vet jeg ikke om din cbr har kjente problemer (gjengangerfeil), men hvis det er noe på toppen som lager lyd, så er det mest sannsynlig enten slakke ventiler, kam/kamdrev, registerkjede eller registerkjedestrammer.
Få en kompis med ett snev av motor/mekanisk kunnskap til å se over toppen ved å ta av toppdekselet.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
For å finne rota til ulyder, kan denne hjelpe:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... kop-20338/" onclick="window.open(this.href);return false;
Selv har jeg brukt en høvelig skrutrekker (litt stor), og lagt øret inntil den andre enden. Gir en indikasjon om hvor lyden kommer ifra.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... kop-20338/" onclick="window.open(this.href);return false;
Selv har jeg brukt en høvelig skrutrekker (litt stor), og lagt øret inntil den andre enden. Gir en indikasjon om hvor lyden kommer ifra.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Ja, lokaliser hvor på motoren kommer fra.
Ellers er det interessant å vite om lyden blir borte eller forandrer seg når du klemmer inn clutchen.
Ellers er det interessant å vite om lyden blir borte eller forandrer seg når du klemmer inn clutchen.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
-
- Motorsykkelen din: Honda CBR 125r
Jeg og pappa ser på noe akkurat likt og vi skulle måle avstanden på ventilene. Men da vi skrudde registerkjede rundt, oppdaga vi hvor lyden kom fra. Det sitter en plastbit nede ved kjede som holder det på plass. Vi skrudde ut feste til plastbiten og fant en fjær som hadde delt seg. Den sitter inne i en aluminiumsbit. Fjæra er der for å holde strammeren på plass. Hvis noen av dere vet hvor detgår an å få tak i en slik fjær hadde jeg blitt glad :) (Den ser ut som en mini versjon av fjæren som sitter i starteren til en motorsag.
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Den må bestilles hos en Honda-forhandler.espeliencbr skrev:Jeg og pappa ser på noe akkurat likt og vi skulle måle avstanden på ventilene. Men da vi skrudde registerkjede rundt, oppdaga vi hvor lyden kom fra. Det sitter en plastbit nede ved kjede som holder det på plass. Vi skrudde ut feste til plastbiten og fant en fjær som hadde delt seg. Den sitter inne i en aluminiumsbit. Fjæra er der for å holde strammeren på plass. Hvis noen av dere vet hvor detgår an å få tak i en slik fjær hadde jeg blitt glad :) (Den ser ut som en mini versjon av fjæren som sitter i starteren til en motorsag.
Medlem av Tønsberg mc klubb