Årsavgift, halv og hel.

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Årsavgift, halv og hel.

Legg inn av DrGreve »

Det er ikke mye av livets viderverdigheter som irriterer meg, men praksisen rundt årsavgift er en av de få ting som gjør det.
I dag, med dataprogrammer som er så fleksibel at det meste går an å programmere ut i fra hvilket behov man har, så forundrer det meg at oppdelingen av årsavgift for såkalte sesongbrukte kjøretøy er såpass rigorøs.
Vegvesenet krever at skal du betale halv årsavgift, så må kjøretøyet være avskiltet mellom nyttårsavgiften og 31 juni, alternativt 1 juli til nyttårsaften. Hvorfor har man ikke muligheten til å registrere og sette skiltene på for eksempel 15 april og levere inn skiltene igjen et halvt år senere, 15 oktober? Eller 1 mai-1 november?
Er dette noe du mener NMCU burde vurdert å ta opp med samferdselsdepartement og Toll og Avgiftsdirektoratet?
Det byr i alle fall meg i mot å betale for 12 måneder når jeg bruker kjøretøyet i ca. 5 av de...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kenny_85
Motorsykkelen din: Nei

Re: Årsavgift, halv og hel.

Legg inn av Kenny_85 »

Selv om jeg ikke er spesielt stor fan av avgifter, synes jeg ikke avgiften på 1800kr er spesielt farlig. Hadde også blitt mer arbeid på de stakkars kundebehandlerene i Statens vegvesen med alle som skal ha skiltene sine inn og ut. Føler at det er nok kø der fra før.

En må vel bare innse at avgiftene her til lands ikke er til for det en betaler dem for, både på godt og vondt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

Kenny_85 skrev:Selv om jeg ikke er spesielt stor fan av avgifter, synes jeg ikke avgiften på 1800kr er spesielt farlig. Hadde også blitt mer arbeid på de stakkars kundebehandlerene i Statens vegvesen med alle som skal ha skiltene sine inn og ut. Føler at det er nok kø der fra før.

En må vel bare innse at avgiftene her til lands ikke er til for det en betaler dem for, både på godt og vondt.

Nå er det ikke størrelsen på avgiften som plager meg, den står i forhold til bil, blant annet. Det som jeg mener er at det skulle vært mulig å betale årsavgift for ett halvt år fra og med den datoen du henter ut skiltene og ikke fra nyttårsaften til 1 juli eller 1 juli til nyttårsaften.
I dag med de systemene og fordelene data gir oss burde dette vært mer fleksibelt for alle kjøretøy hvor det kreves inn årsavgift om det er bil, mc, moped eller hva det måtte være. Og med dette verktøyet som data er, så kan jeg ikke tenke meg at det blir noe merarbeid for de som jobber på trafikkstasjonene. Det er jo bare en liten programmeringsendring som skal til?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kenny_85

Legg inn av Kenny_85 »

Med merarbeid tenkte jeg på alle som da ville ha møtt opp på trafikkstasjonene for å hente og levere skiltene sine for å få halv årsavgift. En mulighet hadde jo vært at man hadde logget seg på vegvesen.no og registrert perioden man skal bruke kjøretøyet og betalt deretter. Også hadde man fått bot om man kjørte utenfor dette tidsrommet.

Greia er vel at staten bruker årsavgiften til annen morro enn bare vei. Og da er vel ikke staten så veldig interessert i å endre på det, samme hvor praktisk gjennomførbart det egentlig er.

Kjørelengde

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Synes halv årsavgift (i forhold til bil) er greit nok. Kunne nok vært smidigere om det offentlige automatiserte IT systemene mer.

Skulle heller gjerne sett nasjonale regler på bomveier - dvs at private bomveier også måtte sette gratis for MC. Noen gjør det, men langtfra alle.
Eller parkering - hva med lov til å parkere overalt hvor det ikke er til hinder - kunne utnyttet plassen på siden av sykkelstativ etc da.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Kenny_85

Legg inn av Kenny_85 »

RuneMC skrev: Eller parkering - hva med lov til å parkere overalt hvor det ikke er til hinder - kunne utnyttet plassen på siden av sykkelstativ etc da.
Gjør det allerede jeg :knegg

Kjørelengde

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Kenny_85 skrev:
RuneMC skrev: Eller parkering - hva med lov til å parkere overalt hvor det ikke er til hinder - kunne utnyttet plassen på siden av sykkelstativ etc da.
Ikke prøv det på IT-Fornebu - har sett flere besøkende MC'er som har fått gule dekorasjoner a 760,- kr stykket. Kun tillatt å stå nede i P-huset der. (Men masse ledig plass ved sykkelstativ etc ellers)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
gorbys
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Legg inn av gorbys »

Årsavgift for Mc er nå grei. Men det som irriterer meg er at om jeg har en bil som står i garasje halve året, så må jeg fortsatt betale full årsavgift.
I Sverige kan de registrere og avregistrere selv på nett, smidig løsning for de som har kjøretøy de ikke vil bruke på vinteren

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

gorbys skrev:Årsavgift for Mc er nå grei. Men det som irriterer meg er at om jeg har en bil som står i garasje halve året, så må jeg fortsatt betale full årsavgift.
I Sverige kan de registrere og avregistrere selv på nett, smidig løsning for de som har kjøretøy de ikke vil bruke på vinteren

Sent from my C6603 using Tapatalk 2
Ja, og mange har slike show-off kjøretøy som bare brukes på sommeren og da på diverse vårslipp og motorsykkelens dag og disse arrangeres gjerne på våren/tidlig sommer.
Det er ikke prisen jeg reagerer på, men den helt fraværende fleksibiliteten. Vi bor jo tross alt i ett land hvor snøen ligger, i alle fall i deler av landet, halve året.

Bilde

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Ikke for å spore helt av i denne tråden, men at voksene tilsynelatende oppegående personer syns det er greit at vi betaler åravgift skremmer vannet av meg! :[-(

Beklager om noen føler seg tråkket på, eller at jeg kanskje er litt direkte i uttalelsen. Men Åravgiften er helt forbanna tussete! Når en ser hvem som må betale, hva som blir betalt for og systemet i sin helhet.
Men dette er en annen diskusjon :-)å

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

LordShaft skrev:Ikke for å spore helt av i denne tråden, men at voksene tilsynelatende oppegående personer syns det er greit at vi betaler åravgift skremmer vannet av meg! :[-(

Beklager om noen føler seg tråkket på, eller at jeg kanskje er litt direkte i uttalelsen. Men Åravgiften er helt forbanna tussete! Når en ser hvem som må betale, hva som blir betalt for og systemet i sin helhet.
Men dette er en annen diskusjon :-)å
Du har helt rett i at det er en annen diskusjon, men jeg føler meg ikke tråkket på :)
Først kalte de det luksusskatt da det var rasjonering på biler på 50 og 60-tallet. Deretter het det veiavgift siden det norske veinettet måtte oppgraderes for å takle den økte trafikkmengden. Når den ikke gikk til veier alene, men også til andre samfunnsoppgaver/goder ble navnet endret til årsavgift.
Argumentet er jo at det følger med en masse andre utgifter relatert til veitrafikk, blant annet ulykker med tragiske utfall, lemlestelse, lammelser og død og det koster samfunnet milliarder i året. Så for å avslutte avsporingen, så tror jeg de fleste som havner på feil side av statistikken og som overlever er glad for den norske måten å gjøre det på.
Bompenger derimot :[-X :))
Sist redigert av DrGreve den 07 jun 2013, 14:37, redigert 1 gang totalt.

Bilde

Brukeravatar
Kenny_85

Legg inn av Kenny_85 »

For å gå litt videre ut av sporet så er jeg faktisk for at vi skal betale avgifter og skatter til fellesskapet, jeg tror dette er en av årsakene til at vi har det så godt som vi har det her i landet. På en annen side så begynner jeg å bli mer og mer overbevist om at statens pengebruk ikke kommer til fellesskapets gode, slik det burde gjøre. Gruer meg litt til valget til høsten, blir nok ikke fornøyd samme hva jeg stemmer.
Kjørelengde

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Kenny_85 skrev:

Ikke i Kristinsand heller!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Jeg prøvde meg påomtrent samme tankegang vedr forsikring. Eventuelt ta av skilter 5-6 månder, og bare betale forsikring for halvlåret.
DET har selskapene elegant lurt seg unna med at forsingrings premieen er 5 % ( ca) utenfor sesongen og resten i sesosng,,dvs minimalt å spare.

Men tilbake til veiskatt..
Vi betaler vel over 50% av bilavgift til tross for bare 2 hjul og kjøring 6 mndr!?

Men..trøsten er...vi får jo så fine veier for pengene våre!! ;-) ....... :scratch
"Do the right thing"

Brukeravatar
Kenny_85

Legg inn av Kenny_85 »

Det beste hadde vel vært om vi hadde avgifter på alt, også måtte avgiftskronene gått til det en betalte avgift for.
Årsavgift hadde blitt veiavgift igjen og hadde kun gått til vei.
En eldreavgift som hadde gått til å betale pensjoner og plasser på eldrehjem.
En helsevesenavgift som hadde gått til å holde helsevesenet gående.
En Bhattiavgift for å holde Aftan Bhatti og hans meningsfellers abonnement hos NAV gående. ;-)
Osv osv

Da hadde vi fått full oversikt over hva vi faktisk betaler og hva vi får igjen for det :mk
Kjørelengde

Svar