Regelverk rundt krav om blinklys?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
alexanderyi
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 97' Kawasaki Ninja ZX9R
Sted: Valdres

Regelverk rundt krav om blinklys?

Legg inn av alexanderyi »

Etter full rehabilitering av ninjaen i vinter, så har jeg fortsatt ikke montert noe blinklys..
Har innbygget i baklykta, så der er det i orden (lovlig eller ei), men mangler fortsatt forran :roll

Husker for flere år siden at det var prat om at det var slik med 2-hjulinger at en skulle enten ha alle 4 på plass, ellers så var det tillatt å ikke ha noen, men har ikke funnet noe regelverk på dette.

Planen er å få på igjen blinklys framme også, men da de jeg har ikke ble noe fine i det hele tatt og sykkelen nesten bare har stått, så har det latt seg vente litt..

Noen som kjenner regleverket og evt kan referere til noen normer?

--
Alex
Lange eksosanlegg hører til under biler!..
1997 Kawasaki Ninja ZX9R
x: 2006 Rieju RS2 125 & 1998 Kawasaki Ninja ZX6R

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Regelverk rundt krav om blinklys?

Legg inn av Snikendeugle »

Nesten urelevant, men hva med blinkers i speilene dine?
https://www.youtube.com/watch?v=Kx7O3Ak ... age#t=182s" onclick="window.open(this.href);return false;

(han har kjøpt de fra http://www.thealphamoto.com/" onclick="window.open(this.href);return false; ,men finnes sikkert mange steder)


Og her; link til Zx6r speil med blinkers: http://www.thealphamoto.com/black-6mm-f ... -black.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Regelverk rundt krav om blinklys?

Legg inn av RuneMC »

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html
§ 1-5. Krav til kjøretøy/utstyr i bruk
Kjøretøy/utstyr i bruk skal opprettholdes i slik utførelse/vedlikeholdes slik at de til en hver tid tilfredsstiller de krav som gjaldt ved første gangs registrering, eller ibruktagelse uten registreringsplikt, med mindre annet fremgår i de enkelte kapitler
Diverse unntak for veteran, bevaringsverdige kjøretøy og importerte kjøretøy.
§ 28-2. Krav til lysutstyr på to- og trehjulede motorvogner
...
Alle lys, lyssignaler og reflekser på to- og trehjulede motorvogner, med unntak av det som er angitt i nr. 4 og 5, skal være godkjent og montert slik at de tilfredsstiller kravene i direktivene angitt i tabellen. Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter denne paragraf.
....
Retningslys Direktiv 97/24/EF kapittel 2

...

Tabellen viser typegodkjenningskravene for de forskjellige lykte- og reflekstyper. Når det gjelder antallet lykter og for hvilke kjøretøygrupper de skal eller kan anvendes, henvises det til lysmonteringsdirektivet (direktiv 93/92/EØF som endret ved direktiv 2000/73/EF, eller direktiv 2009/67/EF).


5. Annet tillatt lysutstyr.
...
- Lykter for baklys, stopplys og retningslys som er godkjent og merket etter SAE eller DOT standard godtas dersom fargen er tilnærmet i samsvar med angivelse i direktiv/standarder som nevnt i § 28-2 nr. 3 eller nr. 4.


§ 28-6. Lysutstyr som to- og trehjulede motorvogner med bredde over 130 cm skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-2)
...
RETNINGSLYS
4. To- og trehjuls motorvogn skal ha minst to lykter foran, minst to bak og/eller minst en på hver side som gir oransje, blinkende retningslys når kjøretøyet er lukket.
4.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:
a) Være E-merket i henhold til ECE-reg.nr. 50.
b) Være E-merket med symbol A i henhold til ECE-reg.nr. 6, serie 01, tillegg 5, rettelse 2.
c) Være e-merket i henhold til direktiv 76/759/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/277/EØF.
d) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a, b eller c.
4.2 Retningslysene foran og på siden kan kombineres i en lykt, dersom lyset er synlig innefor de vinkler som er angitt i nr. 4.3.
4.3 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum.
Lyset fra hver av lyktene foran og bak skal være synlig innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 80° utover.
Lyset fra hver av lyktene på sidene skal fremover være synlig innenfor en horisontalvinkel fra minst 10° innover til minst 80° utover og bakover være synlig innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 80° utover.
Horisontalvinkelen skal måles fra vertikalplanet gjennom lyktenes sentrum som er parallelt med kjøretøyets lengdeakse.

4.4 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35 cm eller mer for lykter foran og bak, og 50 cm eller mer for sidelykter. Høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Når det på grunn av kjøretøyets konstruksjon er nødvendig, kan dog høyden fra veg banen til øverste kant av den lysende flaten økes til maksimalt 190 cm. Målene skal tas når kjøretøyet er ubelastet.
4.5 Lyktene foran og bak skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra kjøretøyets ytterste kant.
4.6 Retningslys skal være sammenkoplet med kontrollampe og/eller lydsignal som skal kunne sees og/eller høres fra førerens plass, og tre i funksjon samtidig med retningslysene og vise om disse fungerer korrekt.
4.7 Blinkfrekvensen for retningslysene skal være 90 ± 30 blink pr. minutt.
4.8 Betjeningsinnretningen for retningslyset må være slik innrettet at lysene på høyre side settes i funksjon når den beveges i urviserens drei ningsretning eller mot høyre, og at lysene på venstre side settes i funksjon når den beveges mot urviserens dreiningsretning eller mot venstre.
...
§ 28-7. Lysutstyr som to- og trehjulede motorvogner med bredde ikke over 130 cm skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-2)
...
RETNINGSLYS
3. To- og trehjuls motorvogn skal ha minst to lykter foran, minst to bak og/eller minst en på hver side som gir oransje, blinkende retningslys når motorsykkelen er lukket.
3.1 Lyktene skal tilfredsstille kravene i § 28-6 nr. 4.
...
Ja, har sett div veteraner/custom uten blinklys - men tror ikke det er så lurt ift sikkerheten (din egen sikkerhet). På disse skal man vel også så langt det er mulig gi tegn med hånden - ikke spesielt praktisk spør du meg...

Du får jo små 1-LED lys nå som ikke gjør mye av seg sånn kosmetisk, men som lyser opp skikkelig.
mekkern hadde funnet noen fine til å ha på Café-raceren sin.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Regelverk rundt krav om blinklys?

Legg inn av mekkern »

på "litt eldre" sykler er det ikke noe krav-men på de syklene som har samsvarserklæring/COC (etter ca 2003) tror jeg det skal finnes godkjente blinklys..

har du i baklykten så kan du jo bruke "bar-end" blinklys..

eksempel:
http://motowheels.com/i-6922475-oberon- ... gnals.html
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Regelverk rundt krav om blinklys?

Legg inn av Carpa »

Her er "fasitsvar" fra sikkerhetskontrollspørsmålene som jeg fikk av kjøreskolen for å pugge på til førerprøven

Bak på sykkelen – Baklys, bremser, blinklys, skiltlys, refleks
Foran på sykkelen – Blinklys – er ikke påbudt, men skal virke dersom dette er montert og ha en blinketakt på 60-120 ganger per minutt Parklys skal brukes når sykkelen parkeres og når man i mørket stopper på signal før jernbaneovergang for å ikke å blende møtende kjøretøy, Nærlys – skal lyse 40 meter. Fjernlys – skal lyse minst 100 meter. Når nærlys er tent skal øvre del av reflektoren være opplyst og ved fjernlys hele reflektoren. Asymmetrisk lys kaster en lyskjegle som lyser mer ut i høyre veikant for å ikke blende motgående trafikk.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Regelverk rundt krav om blinklys?

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:Her er "fasitsvar" fra sikkerhetskontrollspørsmålene som jeg fikk av kjøreskolen for å pugge på til førerprøven

Bak på sykkelen – Baklys, bremser, blinklys, skiltlys, refleks
Foran på sykkelen – Blinklys – er ikke påbudt, men skal virke dersom dette er montert og ha en blinketakt på 60-120 ganger per minutt Parklys skal brukes når sykkelen parkeres og når man i mørket stopper på signal før jernbaneovergang for å ikke å blende møtende kjøretøy, Nærlys – skal lyse 40 meter. Fjernlys – skal lyse minst 100 meter. Når nærlys er tent skal øvre del av reflektoren være opplyst og ved fjernlys hele reflektoren. Asymmetrisk lys kaster en lyskjegle som lyser mer ut i høyre veikant for å ikke blende motgående trafikk.
Parklys...??? Eneste måten jeg klarer å få parklys til å virke, er å skru av motoren, vri styret til venstre, vir nøkkel til styrelås og ett knepp til.. Kan ikke være meningen å gjøre det hver gang man stopper for et tog vel.... :lol

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Regelverk rundt krav om blinklys?

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:
Carpa skrev:Her er "fasitsvar" fra sikkerhetskontrollspørsmålene som jeg fikk av kjøreskolen for å pugge på til førerprøven

Bak på sykkelen – Baklys, bremser, blinklys, skiltlys, refleks
Foran på sykkelen – Blinklys – er ikke påbudt, men skal virke dersom dette er montert og ha en blinketakt på 60-120 ganger per minutt Parklys skal brukes når sykkelen parkeres og når man i mørket stopper på signal før jernbaneovergang for å ikke å blende møtende kjøretøy, Nærlys – skal lyse 40 meter. Fjernlys – skal lyse minst 100 meter. Når nærlys er tent skal øvre del av reflektoren være opplyst og ved fjernlys hele reflektoren. Asymmetrisk lys kaster en lyskjegle som lyser mer ut i høyre veikant for å ikke blende motgående trafikk.
Parklys...??? Eneste måten jeg klarer å få parklys til å virke, er å skru av motoren, vri styret til venstre, vir nøkkel til styrelås og ett knepp til.. Kan ikke være meningen å gjøre det hver gang man stopper for et tog vel.... :lol

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
Hm, har ikke tenkt så mye over det, men nå som jeg gjør det så lurer jeg egentlig på om jeg har parklys på min :-k
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Regelverk rundt krav om blinklys?

Legg inn av Erman »

Carpa skrev:
SuperMorten skrev:
Carpa skrev:Her er "fasitsvar" fra sikkerhetskontrollspørsmålene som jeg fikk av kjøreskolen for å pugge på til førerprøven

Bak på sykkelen – Baklys, bremser, blinklys, skiltlys, refleks
Foran på sykkelen – Blinklys – er ikke påbudt, men skal virke dersom dette er montert og ha en blinketakt på 60-120 ganger per minutt Parklys skal brukes når sykkelen parkeres og når man i mørket stopper på signal før jernbaneovergang for å ikke å blende møtende kjøretøy, Nærlys – skal lyse 40 meter. Fjernlys – skal lyse minst 100 meter. Når nærlys er tent skal øvre del av reflektoren være opplyst og ved fjernlys hele reflektoren. Asymmetrisk lys kaster en lyskjegle som lyser mer ut i høyre veikant for å ikke blende motgående trafikk.
Parklys...??? Eneste måten jeg klarer å få parklys til å virke, er å skru av motoren, vri styret til venstre, vir nøkkel til styrelås og ett knepp til.. Kan ikke være meningen å gjøre det hver gang man stopper for et tog vel.... :lol

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
Hm, har ikke tenkt så mye over det, men nå som jeg gjør det så lurer jeg egentlig på om jeg har parklys på min :-k
Har nok det, men den kommer som regel bare på når man vrir tenninga til "P". Nærlys skal være posisjonert slik at den ikke når opp til å kunne blende førere (120cm?).
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Regelverk rundt krav om blinklys?

Legg inn av Intruder »

Trafikksikkerhet,altså lys,blinklys og bremselys må selvsagt være tilstede... :thumleft
...Men bruk gjerne utstrakt arm sålenge,det holdt til tusen i gammaldagsverdenen.. :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar