Kjøp av Bmw800gs -galskap for en som ike kjører mye på grus?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Thimian
Innlegg: 23
Registrert: 17 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 Tracer

Kjøp av Bmw800gs -galskap for en som ike kjører mye på grus?

Legg inn av Thimian »

Hei jeg solgte sykkelen min for noen uker siden og har begynnt å kikke meg om etter noei annet. Jeg kjørte litt 650gs som skolesykkel for 2 år siden og minnes å huske at jeg satt godt og likte den, tøff er den å syns jeg. Jeg ønsker en sykkel jeg kan pendle til jobb med i sommerhalvåret (uansett vær), samt kjøre lengre turer uten å bli sliten eller vondt i rompa/knærne. Jeg er 1.90 høy. Leser jo at de som reiser jorda rundt ofte har "storebroren" 1200 så da tenker jeg at 800 også må være en behagelig sykkel å kjøre? Nå lurer jeg på om jeg skal gå for en 800gs men som emnet sier, -jeg har liten erfaringmed gruskjøring og veit ikke om jeg kommer til å gjøre det i stor grad i fremtiden heller? En å annen grusvei blir det sikkert men tror ikke det blir den voldsomme adventure kjøringa. Dess mer jeg leser ser på annonser dess større lyst har jeg på akkurat den sykkelen. Er det høl i hue av meg å kjøpe noe sånt når jeg ikke kommer til å utnytte hele "potensiale" i sykkelen? Eller isåfall hva bør jeg velge? Budsjett maks 150.000

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Kjøp av Bmw800gs -galskap for en som ike kjører mye på g

Legg inn av KydeX »

Vel, jeg kjøpte en vfr1200 med 180hk, 0-100 på 3 sekunder. Ikke ofte jeg utnytter potensialet i den heller. Men moro er det. Kjøp det du har mest lyst på, ferdig med det. MC er vel uansett ikke noe fornuftskjøp.

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Kjøp av Bmw800gs -galskap for en som ike kjører mye på g

Legg inn av Alas »

Enig, kjøp det du har lyst på.

Jeg kjøpte en Triumph Tiger 800XC og eneste grusen jeg har kjørt på før er den som ligger i veien hvor den ikke hører hjemme.

Men man vet aldri hva framtiden bringer og jeg tror jeg har fått en sykkel som jeg kan kjøre langt og kort med, både på asfalt, grus og kanskje noe sand også om det skulle bli nødvendig.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Kjøp av Bmw800gs -galskap for en som ike kjører mye på g

Legg inn av knutk »

Støtter helt og holdent svarene over.
Man velger ikke MC med hjernen, man bruker hjertet...

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kjøp av Bmw800gs -galskap for en som ike kjører mye på g

Legg inn av tagesk »

Beklager å komme med motforestillinger her i denne samlingen av samstemte. Jeg mener nemlig man skal velge sykkel med hjernen, ikke hjertet.
Jeg har sin alminnelighet mer tro på avgjørelser tatt med hjernen enn med hjertet.

Jeg synes du skal se på bruksområdet ditt, og kjøpe en sykkel som i størst mulig grad tilfredstiller det. Kjører du 5.000 km i året kan du gjerne ha sammenkrøpet kjørestilling og ubehagelig, selv om det er lekkert. Kjører du 20.000 i året, da vil du ha noe som er så stort at du sitter skikkelig. Jo mer du kjører jo viktigere er funksjonalitet og praktiske løsninger.

Fint med 180 KH og 0-100 på tre sekunder. Men kjører du 30.000 i året er det viktigere at veskene åpnes fra toppen og har plass til regntøyet under lokket. Eller at den tåler å velte.

Kjører man i trafikk er det viktigere at man sitter høyt og har oversikt enn at syelen kan kjøre i 300 km/t. Er man 190 cm er det viktigere at setehøyden er mer enn 80 cm enn om den kommer med et åpent clutch-hus.

Så la hjernen bestemme om dette er en bruksgjenstand eller en leke. Dette legger alle premissene.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

mogs
Innlegg: 191
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Kjøp av Bmw800gs -galskap for en som ike kjører mye på g

Legg inn av mogs »

Hei! :vs
Tror nesten du må prøve sykkelen, setehøyde og komfort for din egen del. Passer det er det deg er det ikke feil med det valget, uansett type underlag .Den takler alt underlag meget bra. Jeg var egentlig bestemt på 800 gs men landa med 1200 gs for det er mer plass og mer komfort for min del. Lurt faktisk på om jeg skulle gå for 800 gs adv. men den tror jeg har prisa seg ut av markedet.

ZZR-Erling

Re: Kjøp av Bmw800gs -galskap for en som ike kjører mye på g

Legg inn av ZZR-Erling »

Undersøkelser viser at stort sett alle som kjøper "allroadbikes", kjører mer enn 90% asfalt..Jeg har nettopp "konvertert" fra heftige sport/turere til Tiger 800, og er veldig nøyd med det. Sitter veldig godt, er rasende morsom i svingene, stor lastekapasitet, nydelig motor, også slår den svært ofte GS'n i test. Forøvrig enig med Tage her.

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Kjøp av Bmw800gs -galskap for en som ike kjører mye på g

Legg inn av Welshen »

Hei. KJører selv f650gs, og jobber med en som kjører f800gs. Han er 190 cm og kjører til og fra jobb og det på asfalt. Han trives godt på denne og sitter høyt og ser "over trafikken" i byen.
Tenker at en lett blanding mellom hjerte og hjernen jeg da. TageSK er jo inne på noe viktig med at den bør være tilpasset ditt behov til en hvis grad, men hvis du kjører i byen kan faktisk det at du sitter høyt og med lett oppreist kjørestilling være viktig, ikke bare grusegenskapene. I tillegg er jo du såpass høy at du vil sitte bedre på en f800 enn på en f650.....
F800gs er en super bysykkel spør du meg. Jeg gikk fra bandit til f650gs og synes kjøringa i byen er lettere med 650en.....men det er klart at det blåser litt mer på den enn på banditen på motorveien......
Men kjøp ikke bare en som passer til dine behov akkurat nå, ta med litt at du liker utseende også.....

Morsom å kikke da, prøv i vei og har du lyst på en f800gs så klink til, de nye fargene er jo utrolig fine....
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Kjøp av Bmw800gs -galskap for en som ike kjører mye på g

Legg inn av Olav K »

Jeg synes allroadere er den optimale brukssykkel, jeg slenger endel innom grusveier i ny og ne, men kjører absolutt mest asfalt...men jeg satser likevel på streetfighter nå.
Blir det helt feil, får jeg bytte inn i en Tiger 800, som også er min favoritt i klassen pt. :thumleft
Du må nesten bare prøvekjøre og la deg overbevise, om det så er hjertet eller hjernen som er sterkest.
Forøvrig synes jeg Tage har GODE poeng. Alternativt kan man ha flere sykler :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Kjøp av Bmw800gs -galskap for en som ike kjører mye på g

Legg inn av Zadnez »

Sykkel... først hjerte deretter fornuft... deretter hjerte igjen
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Svar