Oslo-Bergen i bil :( Ruteforslag?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Oslo-Bergen i bil :( Ruteforslag?

Legg inn av erikh »

Hei til helgen skal jeg og samboeren en tur til Bergen på weekend ferie.
Ettersom jeg er rimelig fersk på sykkel og hun ikke helt komfortabel bakpå enda, så ble det bil gitt :(

MEN det jeg lurer på er hva den fineste veien over fjellet er? mtp natur, utsikt og opplevelser.. Håper å kunne kjøre to forskjellige ruter hver vei... Der Oslo-Bergen ikke behøver å være direkte den raskeste, mens Bergen-Oslo gjerne kan være litt mer direkte.

Håper på svar :thumleft
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Oslo-Bergen i bil :( Ruteforslag?

Legg inn av LordShaft »

Du kan kjøre via hemsedal
Du kan gjøre via geilo
Du kan kjøre over hardangervidden... siste er helt klart finest i forhold til natur og får med deg hardangerveien. Kan legge ut ruteforslag via google maps senere i kveld. Nå rekker jeg det ikke pga trening :-)

Kan også meddele at det er meldt et jævlig ruskevær, å hvor mye aktiviteter dere får gjort på turen er vel relativt, Husk å ta med vannavstøtende klær om dere skulle finne på å gå ut av bilen :knegg

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Oslo-Bergen i bil :( Ruteforslag?

Legg inn av mortenolb »

Jeg har aldri kjørt over hardangervidda før, men jeg synes haukeli er fantastisk flott. E134 fra Drammen og hele veien til du tar av mot Odda, så enten Jondalstunnelen og ferja fra Jondal til Tørvikbygd og kjøre til Norheimsund og til Bergen derfra, eller ferja fra Utne til Kvanndal og til Norheimsund via Øystese.

Gud, jeg tror jeg anbefaler å kjøre via jondalstunnelen. Etter å ha brukt litt tid på street view så innser jeg at jeg hadde glemt hvor fantastisk vakkert hardangerfjorden er.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Oslo-Bergen i bil :( Ruteforslag?

Legg inn av RuneMC »

E16 til Bergen er ikke så dum - og så er det lett for MC'er å passere biler på den :lol
Ganske så severdig fra Fagernes og vestover langs E16 er det uansett. Stopp i Gudvangen kan anbefales.
Evt kan man ta omveien om Årdal hvis en vil se mest mulig fjord.
Lærdalstunnelen kan vel omgås hvis en har god tid med Fv243 (Aurlandsvegen)

Tilbake kan en variere enten via Aurlandsvangen (50 over fjellet til Hol) eller satse på noe lenger sør - f.eks. Norheimsund - Odda - Røldal - Haukeli - E134
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

MåsaBjønn
Innlegg: 6
Registrert: 05 jul 2013, 15:35
Motorsykkelen din: Honda Shadow VT750C 2004
Sted: Kongsberg

Re: Oslo-Bergen i bil :( Ruteforslag?

Legg inn av MåsaBjønn »

Jeg drar fra Kongsberg til Hardanger/Voss/Bergen selv til helgen (også i bil :(). Dette er en tur jeg kjører ofte da jeg er opprinnelig vestlending.

I forhold til opplevelser og vær er vel hardangervidda ikke så værst på fredag mens det enda er sol. Har selv planlagt å kjøre oppom Fossli hotell og ta en titt på Vøringsfossen derfra denne gang. Ellers er jo Måbødalen med sine svinger og tunneller en opplevelse. Du kan også stoppe i Øvre Eidfjord og få med deg natursenteret. Når du tar ferja Brimnes-Bruravik får du også sett den nye majestetiske Hardangerbrua som åpner i august.
Raskeste vei videre til Bergen blir da via Voss.

Hjemtur kan tas via Kvamskogen og Haukelifjell (blir jo en del lenger, men fin tur).

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: Oslo-Bergen i bil :( Ruteforslag?

Legg inn av erikh »

Takker for mange svar!

Så langt ser det ut som om det blir E134 vestover hvertfall :-)

Litt usikker på veivalg når jeg kommer til Odda.

Ett alternativ er Odda-Folgefonntunnelen-Jondalstunnelen-Eiklandsosen- Riksvei 552
Denne ruten virker interessant egentlig..http://goo.gl/maps/Hbmpu

Østover blir det antagelig via Geilo, så dermed blir jo mye av Hardangerfjorden dekket da jeg tenker å kjøre via Norheimsund..
http://goo.gl/maps/54cEh

Hele ruta: http://goo.gl/maps/aW9Pp" onclick="window.open(this.href);return false;

Men mens jeg sitter her dukker det jo opp alternativer i øst og vest :scratch :lol
Sist redigert av erikh den 10 jul 2013, 13:02, redigert 1 gang totalt.
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Oslo-Bergen i bil :( Ruteforslag?

Legg inn av mortenolb »

Den så ikke dum ut den ruta du har lagt opp der, da får du jo maksimalt med fjord også! Kvamskogen er jo ikke så spennende, egentlig. Er du litt eventyrlysten og har kjempegod tid kan du jo ta deg en liten tur opp på Folgefonna også, er vel en 20 minutters kjøretur fra nede i Jondal. Veldig fint oppover der!

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: Oslo-Bergen i bil :( Ruteforslag?

Legg inn av erikh »

Ja sitter egentlig og er ganske fornøyd, her er hele turen http://goo.gl/maps/aW9Pp" onclick="window.open(this.href);return false;

På returen er det mulig det blir en tur med ferje fra Kvanndal til Kinsarvik for å kunne se enda mer fjord..

Ble ganske nøyaktig 100 mil :)
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Oslo-Bergen i bil :( Ruteforslag?

Legg inn av mortenolb »

Den turen så jo fantastisk ut. Lurer på om jeg skal bruke mye av den til neste gang jeg skal til Bergen!

Svar