Motorrens?
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Motorrens?
Leser i service guiden til min Shadow og tror jeg kan ha "Carbon buildup" og da står det at man kan bruke "fuel additive" som renser det. Det jeg lurer på er dette en god ide og hvis noen kan vet noe merke som kan kjøpes i norge?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39762
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Motorrens?
Har lest litt om dette på nett og mange mener at man bør unngå STP produkter. Har ikke helt fått taket på hvorfor, men... 

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Motorrens?
Det jeg har lest er at man bør unngå det på gamle motorer. Pakninger osv. kan være morkne og avfallsstoffene kan tette disse, når man da tilsetter engine clean blir avfallsstoffene vasket bort og lekkasjer kan oppstå.
På nye motorer har jeg ikke lest om noen problemer. Jeg har selv brukt det før oljeskift på Duken - Motul Engine Clean.
På nye motorer har jeg ikke lest om noen problemer. Jeg har selv brukt det før oljeskift på Duken - Motul Engine Clean.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: Motorrens?
Hva får deg til å tro at du har dette problemet?
Er det injection eller forgassere på sykkelen din?
Er det injection eller forgassere på sykkelen din?
"Do the right thing"
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Motorrens?
I går på siste biten hjem, hørte jeg noe , som på engelsk blir "knocking and pinging" er for så vidt første gang jeg hører det.Relax skrev:Hva får deg til å tro at du har dette problemet?
Er det injection eller forgassere på sykkelen din?
Er relativt sikker det er forgassare, den er fra -94
Tror ikke jeg skal ordne det nå, og jeg har funnet på nett at på eldre motorer kanskje det ikke er så god ide, akkurat som dere sier.
Skal få byttet olje i dag og skal tale med verksted så tenkte spørre der og for sikkerhetskyld.
Re: Motorrens?
Pinging kommer av for tidlig detonasjon?
Vil ikke det være sjeldent for en motor med relativ lav kompresjon?
Vil ikke det være sjeldent for en motor med relativ lav kompresjon?
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km
Kjørelengde
- 2013: 10 000km
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Motorrens?
Kenny_85 skrev:Pinging kommer av for tidlig detonasjon?
Vil ikke det være sjeldent for en motor med relativ lav kompresjon?
Det e mulig, vet for lite om dette for å si noe om det, men skal høre med verkstedet senere i dag.
Re: Motorrens?
Bruker du 98 octan?hakhap skrev:I går på siste biten hjem, hørte jeg noe , som på engelsk blir "knocking and pinging" er for så vidt første gang jeg hører det.Relax skrev:Hva får deg til å tro at du har dette problemet?
Er det injection eller forgassere på sykkelen din?
Er relativt sikker det er forgassare, den er fra -94
Tror ikke jeg skal ordne det nå, og jeg har funnet på nett at på eldre motorer kanskje det ikke er så god ide, akkurat som dere sier.
Skal få byttet olje i dag og skal tale med verksted så tenkte spørre der og for sikkerhetskyld.
"Do the right thing"
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Motorrens?
Nei bare brukt 95Relax skrev:Bruker du 98 octan?hakhap skrev:I går på siste biten hjem, hørte jeg noe , som på engelsk blir "knocking and pinging" er for så vidt første gang jeg hører det.Relax skrev:Hva får deg til å tro at du har dette problemet?
Er det injection eller forgassere på sykkelen din?
Er relativt sikker det er forgassare, den er fra -94
Tror ikke jeg skal ordne det nå, og jeg har funnet på nett at på eldre motorer kanskje det ikke er så god ide, akkurat som dere sier.
Skal få byttet olje i dag og skal tale med verksted så tenkte spørre der og for sikkerhetskyld.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Motorrens?
"Pinging" kommer vel typisk av enten dårlig bensin eller feil tenning?
(eller oljetomt men det har du vel sjekket).
(eller oljetomt men det har du vel sjekket).
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Motorrens?
Jeg og andre har brukt STP's injektor/injektionrens med stort hell på gamle forgassere.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Motorrens?
Hvis det er tenningsbank ..pingling ..du erfarer, så er 98 octan bedre.hakhap skrev:Nei bare brukt 95Relax skrev:Bruker du 98 octan?hakhap skrev:I går på siste biten hjem, hørte jeg noe , som på engelsk blir "knocking and pinging" er for så vidt første gang jeg hører det.Relax skrev:Hva får deg til å tro at du har dette problemet?
Er det injection eller forgassere på sykkelen din?
Er relativt sikker det er forgassare, den er fra -94
Tror ikke jeg skal ordne det nå, og jeg har funnet på nett at på eldre motorer kanskje det ikke er så god ide, akkurat som dere sier.
Skal få byttet olje i dag og skal tale med verksted så tenkte spørre der og for sikkerhetskyld.
(Men trodde ikke motoren hadde slik kompresjon at det skulle være nødvendig, men ,ja, man får vanligvis mindre "bank" med 98 octan)
Ellers , hadde jeg tatt ut plugget og sjekket for sot osv.Bare for å få en indikasjon på tingenes tildtand inne i sylinderen.
"Do the right thing"
Re: Motorrens?
Det var vel ganske vanlig med amerikanske V8ere med dårlige forgassere og dårlig bensin at man fikk oppbygging av karbon.
Det kan utmerket godt føre til selvtenning/tidlig tenning. Karbonen tar plass som øker kompresjonen og den gløder og står for gnisten.
Så langt er det i teorien fullt mulig. 98 octan høres ut som en veldig dårlig ide. Det blir som å pisse i buksa for å holde seg varm.
Vann skal også være utmerket til å fjerne karbon. Et par skikkelige drag renser også en daukjørt motor.
Det kan utmerket godt føre til selvtenning/tidlig tenning. Karbonen tar plass som øker kompresjonen og den gløder og står for gnisten.
Så langt er det i teorien fullt mulig. 98 octan høres ut som en veldig dårlig ide. Det blir som å pisse i buksa for å holde seg varm.
Vann skal også være utmerket til å fjerne karbon. Et par skikkelige drag renser også en daukjørt motor.
Re: Motorrens?
Stemmer bra det. Amerikansk mangel på presisjon og kjent problem...beckern skrev:Det var vel ganske vanlig med amerikanske V8ere med dårlige forgassere og dårlig bensin at man fikk oppbygging av karbon.
Det kan utmerket godt føre til selvtenning/tidlig tenning. Karbonen tar plass som øker kompresjonen og den gløder og står for gnisten.
Bygger det seg opp mye køl i motoren så den selvantenner ville i alle fall jeg i det minste tatt av toppen og gått over det mekanisk. I stedet for å prøve å få sakene til å løsne med kjemi og i verste fall sette seg i ventilene.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Motorrens?
Jeg mener å huske at vi brukte farris på de gamle bilmotorene vi hadde på slutten av 80 tallet
. Monterte en slangebit på vakumet på forgasseren, ruset opp motoren og lot den slurpe i seg farris. Den røyk og hostet noe jævlig, men vi syns selvfølgelig den gikk mye bedre etter denne behandlingen
Vet ikke om dette hadde noe for seg, men ideen kom fra en som jobbet som lærling hos Isbergs i Drammen på denne tiden.


Vet ikke om dette hadde noe for seg, men ideen kom fra en som jobbet som lærling hos Isbergs i Drammen på denne tiden.