Bytte topp på Rmz 450.
Bytte topp på Rmz 450.
Toppen røk nettopp på sykkelen. Får tak i en nyoverhalt en til uka.
Men å bytte dette, hva gjør jeg med registerkjedet, er det en strammer eller må det kappes å byttes?
Aldri skrudd på no lignende så sitter egentlig noe grønn her.
Men å bytte dette, hva gjør jeg med registerkjedet, er det en strammer eller må det kappes å byttes?
Aldri skrudd på no lignende så sitter egentlig noe grønn her.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Bytte topp på Rmz 450.
Hvis du aldri har gjort det før så er første bud å registrere plasseringene til kammene mot merkene, både på svinghjulet og på kamdrevene og ta bilder slik at du har noe å gå etter under montering. Jeg vil sterkt anta at det er merker på kamdrevene som skal flukte med sylindertoppen når svinghjulet står plassert på tenningsmerket.
Når du har fått deg oversikten og stoler på at du skjønner systemet er det bare å rive av :)
Men husk å bruke kameraet flittig under demontering.
Eksempel på tenningsmerke.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 6b3680.jpg[/img]
Når du har fått deg oversikten og stoler på at du skjønner systemet er det bare å rive av :)
Men husk å bruke kameraet flittig under demontering.
Eksempel på tenningsmerke.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 6b3680.jpg[/img]
Sist redigert av DrGreve den 16 jul 2013, 17:48, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Bytte topp på Rmz 450.
Rive av? Der jeg er lost. Er det kjedelås eller må jeg gå laus med kjedekutter?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Bytte topp på Rmz 450.
Hadde det vært min motor og topp hadde enten alliert meg med en kompis som kan, eller rett og slett betalt for å få jobben gjort.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Bytte topp på Rmz 450.
Siden du har overliggende kammer, dohc?, så må alt fjernes og da vil registerkjeden henge fast i veivakselen så når du drar av toppen må du tre den igjennom tunellen til topppen når du monterer igjen..Rønningen skrev:Rive av? Der jeg er lost. Er det kjedelås eller må jeg gå laus med kjedekutter?
Her ser du kjeden henge ute i nedkanten av bildet.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 6ce885.jpg[/img]
Altså ingen kutting..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Bytte topp på Rmz 450.
Skal nok alltids få det til, har overliggende kammer ja.
Bare justere de inn til punktene. Løsne de å vri de ut så kjedet blir slakt?
Betale er uaktuelt. Betaler 7000 for deler å maskinering. Betaltr 14 for sykkelen for en uke siden..
Bare justere de inn til punktene. Løsne de å vri de ut så kjedet blir slakt?
Betale er uaktuelt. Betaler 7000 for deler å maskinering. Betaltr 14 for sykkelen for en uke siden..
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Bytte topp på Rmz 450.
Hvis jeg ikke tar helt feil så har du to plugger på venstre siden hvor det store er for å tørne motoren MOT klokken til du finner tenningsmerket (TDC) som ligger gjemt under den lille pluggen?Rønningen skrev:Skal nok alltids få det til, har overliggende kammer ja.
Bare justere de inn til punktene. Løsne de å vri de ut så kjedet blir slakt?
Betale er uaktuelt. Betaler 7000 for deler å maskinering. Betaltr 14 for sykkelen for en uke siden..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Bytte topp på Rmz 450.
Hvis du gir meg en epostadresse så sender jeg den manualen jeg har. Den gjelder for 2005-2007, tror jeg, men det kan vel ikke være den store forskjellen til din?
Du må ha acrobat reader installert for å lese den.
Du må ha acrobat reader installert for å lese den.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Bytte topp på Rmz 450.
Passer nok veldig greit. Har 2006:)DrGreve skrev:Hvis du gir meg en epostadresse så sender jeg den manualen jeg har. Den gjelder for 2005-2007, tror jeg, men det kan vel ikke være den store forskjellen til din?
Du må ha acrobat reader installert for å lese den.
Roenningen93@live.no
Re: Bytte topp på Rmz 450.
Det sitter en kamkjedestrammer,enten foran eller bak sylinderen,på samme side som kjedet går.Den må du løsne for å få nok slakke til å løfte kjeden til sides for å få ut kammene. Ikke noe hokuspokus,men som greven sier,det er viktig å vite at veiv og kammer er riktig plassert når du skal ha det isammen igjen.Rønningen skrev:Toppen røk nettopp på sykkelen. Får tak i en nyoverhalt en til uka.
Men å bytte dette, hva gjør jeg med registerkjedet, er det en strammer eller må det kappes å byttes?
Aldri skrudd på no lignende så sitter egentlig noe grønn her.
Kan også være at du må unngå å gi slakke på kjeden,sånn at den får sjans å hoppe av drevet på veivakslingen.Vet ikke hvordan moppen din er konstruert,men på noen motorer kan det by på et problem hvis det skjer.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Bytte topp på Rmz 450.
Han må fjerne strammeren før han fjerner kammen. Tror det bare er ei fjærstang med glider i enden og med den borte så er det slakke nok....?Juleniss1 skrev:Det sitter en kamkjedestrammer,enten foran eller bak sylinderen,på samme side som kjedet går.Den må du løsne for å få nok slakke til å løfte kjeden til sides for å få ut kammene. Ikke noe hokuspokus,men som greven sier,det er viktig å vite at veiv og kammer er riktig plassert når du skal ha det isammen igjen.Rønningen skrev:Toppen røk nettopp på sykkelen. Får tak i en nyoverhalt en til uka.
Men å bytte dette, hva gjør jeg med registerkjedet, er det en strammer eller må det kappes å byttes?
Aldri skrudd på no lignende så sitter egentlig noe grønn her.
Kan også være at du må unngå å gi slakke på kjeden,sånn at den får sjans å hoppe av drevet på veivakslingen.Vet ikke hvordan moppen din er konstruert,men på noen motorer kan det by på et problem hvis det skjer.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Bytte topp på Rmz 450.
Tror det sitter en god gammeldags strammer på utsiden..
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Bytte topp på Rmz 450.
He, he, ja av Suzukitypen, som forøvrig har vært ganske solid sammenlignet med tidligere løsninger Honda har brukt :)Juleniss1 skrev:Tror det sitter en god gammeldags strammer på utsiden..
Han fjerner den enkelt med å fjerne ett par bolter og ei pakning.
Har sendt han en manual og han spør sikkert hvis det er noe som er uklart.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Bytte topp på Rmz 450.
DrGreve skrev:He, he, ja av Suzukitypen, som forøvrig har vært ganske solid sammenlignet med tidligere løsninger Honda har brukt :)Juleniss1 skrev:Tror det sitter en god gammeldags strammer på utsiden..
Han fjerner den enkelt med å fjerne ett par bolter og ei pakning.
Har sendt han en manual og han spør sikkert hvis det er noe som er uklart.
Fikk ikke manualen, får du sendt den på noe annet vis?
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Bytte topp på Rmz 450.
Jeg fikk feilmelding på at filen er for stor. Enkelte epostklienter har begrensninger på filstørrelse som kan sendes/mottas.Rønningen skrev:Fikk ikke manualen, får du sendt den på noe annet vis?DrGreve skrev:He, he, ja av Suzukitypen, som forøvrig har vært ganske solid sammenlignet med tidligere løsninger Honda har brukt :)Juleniss1 skrev:Tror det sitter en god gammeldags strammer på utsiden..
Han fjerner den enkelt med å fjerne ett par bolter og ei pakning.
Har sendt han en manual og han spør sikkert hvis det er noe som er uklart.
Jeg prøvde å komprimere den med winrar, men det gikk heller ikke.. Den er på ca. 30 mb...
Er det andre datakyndige som har andre løsninger?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
