Nordkapp om vinteren.
Nordkapp om vinteren.
Hei alle!
Tenkte å lodde stemningen for Nordkapptur på motorsykkel midt på vinteren. Jeg var der opp nå i uken og må si det fristet til gjentakelse. Helt fantastisk tur med skikkelig vinterføre størsteparten av veien. Om noen er interressert så ta kontakt. Kanskje vi kan ordne en ny tur før det blir vår.
Jan Tore
http://www.reiersenmotor.no
Bilder fra denne turen:
http://s99.photobucket.com/albums/l287/ ... ar%202008/
Tenkte å lodde stemningen for Nordkapptur på motorsykkel midt på vinteren. Jeg var der opp nå i uken og må si det fristet til gjentakelse. Helt fantastisk tur med skikkelig vinterføre størsteparten av veien. Om noen er interressert så ta kontakt. Kanskje vi kan ordne en ny tur før det blir vår.
Jan Tore
http://www.reiersenmotor.no
Bilder fra denne turen:
http://s99.photobucket.com/albums/l287/ ... ar%202008/
Jan Tore
- fireman
- Innlegg: 451
- Registrert: 14 jun 2004, 17:41
- Motorsykkelen din: Kawa ER5
- Bosted: Kristiansand
- Kontakt:
Re: Nordkapp om vinteren.
Spennende å se bilder fra turen,... Hva med å lage en liten reiseskildring? Så kan jeg legge den ut som en artikkel på forsiden? Helt sikkert mange som er intersessert i å vite hva som kreves for en slik tur!Jan Tore skrev:Hei alle!
Tenkte å lodde stemningen for Nordkapptur på motorsykkel midt på vinteren. Jeg var der opp nå i uken og må si det fristet til gjentakelse. Helt fantastisk tur med skikkelig vinterføre størsteparten av veien. Om noen er interressert så ta kontakt. Kanskje vi kan ordne en ny tur før det blir vår.
Jan Tore
http://www.reiersenmotor.no
Bilder fra denne turen:
http://s99.photobucket.com/albums/l287/ ... ar%202008/
Re: Nordkapp om vinteren.
Nordkapp på vinterføre, det første jeg tenker på er god bekledning, gode dekk … Beskyttelse mot vind der vil jeg tro vindskjerm, kåpe som beskytter mest mulig av kroppen er bedre vs bare bekledning … Hvilke motorsykkel ville være best egnet for en slik tur … En motorsykkel med helkåpe …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nordkapp om vinteren.
En KTM 1290 SuperAdventure ville antagelig fungert helt utmerket, dypen. Med varmeholker og varme i salen så det holder :) .dypen skrev: 13 nov 2022, 21:04 Nordkapp på vinterføre, det første jeg tenker på er god bekledning, gode dekk … Beskyttelse mot vind der vil jeg tro vindskjerm, kåpe som beskytter mest mulig av kroppen er bedre vs bare bekledning … Hvilke motorsykkel ville være best egnet for en slik tur … En motorsykkel med helkåpe …
Men helt klart også andre sykler, ikke minst de du hinter til - med helkåpe...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Nordkapp om vinteren.
Varme i salen og holker hjelper ikke en dritt i kuldegrader. Det er bare noe man tror.
Det beste er nok å sitte på et skinn og samtidig ha et skinn over seg og beina for å skjerme for vinden. Samtidig som man er godt kledd.
Det viktigste er å holde seg bevegelig i kjøreutstyret så man må kle seg effektivt på kroppen og ikke for mye. Det viktigste er å skjerme seg for fartsvinden. Det er det aller viktigste.
Ha gjerne varmeholker og varmesete, men sitter du i vinden så er det ingen hjelp i det.
Har vel nevnt før at det er for mange solskinnshistorier om Mc-kjøring på vinteren, men å kjøre langt i -5 grader og lavere i mørket med skiftende vær og føre er hårde bud.. En liten formiddagstur en søndag i fint vær, da trenger man ikke vinterdekk engang.
Det beste er nok å sitte på et skinn og samtidig ha et skinn over seg og beina for å skjerme for vinden. Samtidig som man er godt kledd.
Det viktigste er å holde seg bevegelig i kjøreutstyret så man må kle seg effektivt på kroppen og ikke for mye. Det viktigste er å skjerme seg for fartsvinden. Det er det aller viktigste.
Ha gjerne varmeholker og varmesete, men sitter du i vinden så er det ingen hjelp i det.
Har vel nevnt før at det er for mange solskinnshistorier om Mc-kjøring på vinteren, men å kjøre langt i -5 grader og lavere i mørket med skiftende vær og føre er hårde bud.. En liten formiddagstur en søndag i fint vær, da trenger man ikke vinterdekk engang.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nordkapp om vinteren.
Varmedress er antakelig det beste. Og noe av det beste man kunne oppdrive av hansker.
Funka i hvert fall fint på de noe lengre turene på 6-12 mil jeg gjorde midtvinters med lånte Husabergsykler fra den lokale importøren dengang for en god del år siden.
Ingen kåper og skjerm, ingen varme i sal og holker, men funket likevel ganske så bra.
Funka i hvert fall fint på de noe lengre turene på 6-12 mil jeg gjorde midtvinters med lånte Husabergsykler fra den lokale importøren dengang for en god del år siden.
Ingen kåper og skjerm, ingen varme i sal og holker, men funket likevel ganske så bra.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Nordkapp om vinteren.
Jeg har prøvd varmedress også. Jeg brukte det i to dager. Du får punktvarme på kroppen og får ikle varmen. Igjen så er det fartsvinden som er problemet. Jeg prøvde alt mulig av hansker, til og med snøscooter-hansker, men måtte tilslutt ty til styremuffer og tjukke hansker. Det funka.
Det er som sagt ikke så vanskelig eller kaldt å kjøre vinterstid under visse forhold, men kuldegrader og litt fuktig luft kan være noe skikkelig dritt om man sitter stille og banker landevei eller motorvei i 80+. Tørt innenlandsklima er nok bedre forhold for vinterkjøring.
Jeg kjørte ved en anledning nesten 20 mil på Jawaen i -15grader i veldig tørt og fint vinterføre. Det gikk helt fint, så kunne man fryse av seg både det ene og det andre i -3 grader i fuktig luft halvveis til jobb.
Det er som sagt ikke så vanskelig eller kaldt å kjøre vinterstid under visse forhold, men kuldegrader og litt fuktig luft kan være noe skikkelig dritt om man sitter stille og banker landevei eller motorvei i 80+. Tørt innenlandsklima er nok bedre forhold for vinterkjøring.
Jeg kjørte ved en anledning nesten 20 mil på Jawaen i -15grader i veldig tørt og fint vinterføre. Det gikk helt fint, så kunne man fryse av seg både det ene og det andre i -3 grader i fuktig luft halvveis til jobb.
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Nordkapp om vinteren.
Jeg hadde nok valgt 12V Gerbingutstyret mitt, og supplert med styremuffer, kalosjer og regndress.
Enig med Fredrik her, fartsvinden er det verste.
I tørre kuldegrader går det bedre enn med fuktig kystluft.
En utfordring vil jo være ising på visir, men det finnes løsninger på dette også
Enig med Fredrik her, fartsvinden er det verste.
I tørre kuldegrader går det bedre enn med fuktig kystluft.
En utfordring vil jo være ising på visir, men det finnes løsninger på dette også
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Nordkapp om vinteren.
Det som er viktig for meg å få frem er at vinterkjøring kan være lunefullt. Det er veldig avhengig av vær, temperatur og luftfuktighet. Samtidig har de som har prøvd å kjøre litt på vinteren som regel gjort det i lave hastigheter. Det er noe helt annet å sitte rett opp og ned mil etter mil i 80+ km/t.
Man legger ikke på tur til Nordkapp med en KTM 1290 med hansker, varme i holker og i setet.. Det er bare dumt. Da må man lage seg innretninger som skjermer hele kroppen fra fartsvinden. Hvis ikke snur man tidlig og reiser hjemover igjen.
Man legger ikke på tur til Nordkapp med en KTM 1290 med hansker, varme i holker og i setet.. Det er bare dumt. Da må man lage seg innretninger som skjermer hele kroppen fra fartsvinden. Hvis ikke snur man tidlig og reiser hjemover igjen.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nordkapp om vinteren.
Det er vel neppe noen som har "romantiske" forestillinger om vinterkjøring på MC, at det bare et å sette seg på sykkelen å kjøre.
Slik kjøring er krevende og de som vil begi seg ut på dette må planlegge godt og sørge for at både sykkel og fører er skikkelig utstyrt.
Neppe noen særlig tvil om dette hos de fleste med MC-erfaring.
Men lykkes man med gode forberedelser og utstyr kan man oppleve kanskje noen av sine mest spektakulære MC-opplevelser på vinterføre
!
Men selvfølgelig, ut fra egne erfaringer, avhengig av hvor man kjører; langt bedre på usaltede snø- og islagte veier enn der hvor saltgørra sauser ned sykkel og fører, selvfølgelig...
Slik kjøring er krevende og de som vil begi seg ut på dette må planlegge godt og sørge for at både sykkel og fører er skikkelig utstyrt.
Neppe noen særlig tvil om dette hos de fleste med MC-erfaring.
Men lykkes man med gode forberedelser og utstyr kan man oppleve kanskje noen av sine mest spektakulære MC-opplevelser på vinterføre

Men selvfølgelig, ut fra egne erfaringer, avhengig av hvor man kjører; langt bedre på usaltede snø- og islagte veier enn der hvor saltgørra sauser ned sykkel og fører, selvfølgelig...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nordkapp om vinteren.
Funker det for Sjaak Lucassen med en modifisert Yamaha YZF-R1 til Nordpolen så tror jeg ganske sikkert det også ville fungert for en med innbitt innsatsvilje på vinterstid med en KTM 1290 SuperAdventure til Nordkapp...FredrikE24 skrev: 13 nov 2022, 22:28 Man legger ikke på tur til Nordkapp med en KTM 1290 med hansker, varme i holker og i setet.. Det er bare dumt. Da må man lage seg innretninger som skjermer hele kroppen fra fartsvinden. Hvis ikke snur man tidlig og reiser hjemover igjen.

https://www.advpulse.com/adv-news/all-t ... orth-pole/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nordkapp om vinteren.
Synd at bildene ikke lenger er tilgjengelig siden disse bildebankene på nett, med få unntak, plutselig fant at de ville ta seg betalt... Og hvis man ikke gjorde det så... forsvant bildene. Dessverre.Jan Tore skrev: 22 feb 2008, 20:21 Hei alle!
Tenkte å lodde stemningen for Nordkapptur på motorsykkel midt på vinteren. Jeg var der opp nå i uken og må si det fristet til gjentakelse. Helt fantastisk tur med skikkelig vinterføre størsteparten av veien. Om noen er interressert så ta kontakt. Kanskje vi kan ordne en ny tur før det blir vår.
Jan Tore
Bilder fra denne turen:
http://s99.photobucket.com/albums/l287/ ... ar%202008/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Nordkapp om vinteren.
Takker for seriøse innspill fra alle her
Hentet opp tråden da det var tema under middag med venner i går kveld hvor en gammel kompis fortalte om sine tanker etter å ha snakket med flere utlendinger som har kjørt turen på vinterføre.
Min første tanke var at det har jeg mulighet for å bli med på, tenkte mer på en eldre sykkel med helkåpe og vinterdekk vs min KTM som er ny serva og mangler bare vinterdekk som teknisk hadde vært det beste valget. Etter å ha lest innleggene deres her og tenkt litt vil det kreve en del både i planlegging og utstyr som jeg ikke har. Men jeg ble litt tennt :)

Min første tanke var at det har jeg mulighet for å bli med på, tenkte mer på en eldre sykkel med helkåpe og vinterdekk vs min KTM som er ny serva og mangler bare vinterdekk som teknisk hadde vært det beste valget. Etter å ha lest innleggene deres her og tenkt litt vil det kreve en del både i planlegging og utstyr som jeg ikke har. Men jeg ble litt tennt :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1