Nye regler - nye muligheter...?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Nye regler - nye muligheter...?

Legg inn av MrPitlane »

Nå er det bestemt at det blir påbudt å ha med seg refleksvest når en kjører mc.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10112486

Det har tidligere vært lange diskusjoner omkring effekten ved å bruke en når man kjører mc. Jeg lar den ligge og konstaterer at et påbud er vedtatt, og kommer.

Kanskje mc-siden burde smi mens tanken er varm, og trykke opp et stort antall mc-refleksvester med Mc-siden logo? Lager man mange nok blir prisen lav, og ved å bruke medlemmer som selgere vil man oppnå god markedsføring.

Kanskje bruke overskuddet til allmennyttig formål for å profilere siden og motorsyklister?

Bare en sommertanke i ferien, etter å ha vasket og polert etter vestlandsferie på mc. :prop:

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Nye regler - nye muligheter...?

Legg inn av Snikendeugle »

Skjønte ikke helt siste delen av artikkelen. Påbud som i å måtte ha det med seg, eller ha det på seg?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Nye regler - nye muligheter...?

Legg inn av Carpa »

Påbudet gjelder at man må ha det med seg og ikke på seg, akkurat som i bil.

Forøvrig en god ide MrPitlane :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Nye regler - nye muligheter...?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:21, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Nye regler - nye muligheter...?

Legg inn av jongsanim »

Snikendeugle skrev:Skjønte ikke helt siste delen av artikkelen. Påbud som i å måtte ha det med seg, eller ha det på seg?
Ettersom det står i kontekst av samme påbud for bil (fra 2007) må det nok gjelde å ha med seg til bruk ved stopp ved veien, ikke påbud om å ha det på seg under kjøring.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Nye regler - nye muligheter...?

Legg inn av Snikendeugle »

Ah, så bra.. :-)å
Dét kan jeg ganske enkelt støtte.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Nye regler - nye muligheter...?

Legg inn av TBI81 »

Håper det deles ut noen slike 'røykpakker' da..

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Nye regler - nye muligheter...?

Legg inn av hakhap »

Hmm, så hver gang jeg stopper med mc lengs veien må jeg pakke opp denne tulle vesten?

Ser ikke det hele poenget der?

Må da ha den i en lomme i jakke for jeg har ikke noe sted på sykkelen å ha den, :evil
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Nye regler - nye muligheter...?

Legg inn av MrPitlane »

hakhap skrev:Hmm, så hver gang jeg stopper med mc lengs veien må jeg pakke opp denne tulle vesten?

Ser ikke det hele poenget der?

Må da ha den i en lomme i jakke for jeg har ikke noe sted på sykkelen å ha den, :evil
Poenget er vel ikke annet enn at ønsker at du ikke skal kjøres ned av en halvblind bilist, som hevder han ikke så deg på grunn av sorte klær. Og skal vel strengt tatt ikke brukes annet enn ved farlig stans. Rasteplass og tissepause går nok greit.

Greia er at ved et påbud så får politi og biltilsynet enda en ting å kikke etter, men såklart, vil du ta sjansen og risikere et gebyr, så fritt frem.

Var bare en tanke om å kunne profilere oss samtidig som vi unngår gebyrer. :prop:

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Nye regler - nye muligheter...?

Legg inn av hakhap »

MrPitlane skrev:
hakhap skrev:Hmm, så hver gang jeg stopper med mc lengs veien må jeg pakke opp denne tulle vesten?

Ser ikke det hele poenget der?

Må da ha den i en lomme i jakke for jeg har ikke noe sted på sykkelen å ha den, :evil
Poenget er vel ikke annet enn at ønsker at du ikke skal kjøres ned av en halvblind bilist, som hevder han ikke så deg på grunn av sorte klær. Og skal vel strengt tatt ikke brukes annet enn ved farlig stans. Rasteplass og tissepause går nok greit.

Greia er at ved et påbud så får politi og biltilsynet enda en ting å kikke etter, men såklart, vil du ta sjansen og risikere et gebyr, så fritt frem.

Var bare en tanke om å kunne profilere oss samtidig som vi unngår gebyrer. :prop:
Ikke noe mot at profilere mcsiden :thumleft er mot denne tingen, men er det en lov så er det, like ikke alle lover. Skal bare finne noen måte å få det med meg, ser ikke helt hensiktmessig å ta dne på hver gang jeg stiger av mopeden langs veien for å ta en foto eller lignende men nå er det ikke jeg som endret loven.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Nye regler - nye muligheter...?

Legg inn av jhn »

hakhap skrev:
MrPitlane skrev:
hakhap skrev:Hmm, så hver gang jeg stopper med mc lengs veien må jeg pakke opp denne tulle vesten?

Ser ikke det hele poenget der?

Må da ha den i en lomme i jakke for jeg har ikke noe sted på sykkelen å ha den, :evil
Poenget er vel ikke annet enn at ønsker at du ikke skal kjøres ned av en halvblind bilist, som hevder han ikke så deg på grunn av sorte klær. Og skal vel strengt tatt ikke brukes annet enn ved farlig stans. Rasteplass og tissepause går nok greit.

Greia er at ved et påbud så får politi og biltilsynet enda en ting å kikke etter, men såklart, vil du ta sjansen og risikere et gebyr, så fritt frem.

Var bare en tanke om å kunne profilere oss samtidig som vi unngår gebyrer. :prop:
Ikke noe mot at profilere mcsiden :thumleft er mot denne tingen, men er det en lov så er det, like ikke alle lover. Skal bare finne noen måte å få det med meg, ser ikke helt hensiktmessig å ta dne på hver gang jeg stiger av mopeden langs veien for å ta en foto eller lignende men nå er det ikke jeg som endret loven.
Tanken er vel at om du ved f.eks pungtering eller motorproblemer må stanse på veien/veiskulderen skal bruke vesten ... altså et sted hvor andre trafikkanter har behov for å se deg, og du kan ha nytte av å bli sett ... ikke på en avkjørsel/rasteplass.
Man behøver ikke gjøre det vanskeligere enn det er

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Nye regler - nye muligheter...?

Legg inn av MrPitlane »

jhn skrev:
hakhap skrev:
MrPitlane skrev:
hakhap skrev:Hmm, så hver gang jeg stopper med mc lengs veien må jeg pakke opp denne tulle vesten?

Ser ikke det hele poenget der?

Må da ha den i en lomme i jakke for jeg har ikke noe sted på sykkelen å ha den, :evil
Poenget er vel ikke annet enn at ønsker at du ikke skal kjøres ned av en halvblind bilist, som hevder han ikke så deg på grunn av sorte klær. Og skal vel strengt tatt ikke brukes annet enn ved farlig stans. Rasteplass og tissepause går nok greit.

Greia er at ved et påbud så får politi og biltilsynet enda en ting å kikke etter, men såklart, vil du ta sjansen og risikere et gebyr, så fritt frem.

Var bare en tanke om å kunne profilere oss samtidig som vi unngår gebyrer. :prop:
Ikke noe mot at profilere mcsiden :thumleft er mot denne tingen, men er det en lov så er det, like ikke alle lover. Skal bare finne noen måte å få det med meg, ser ikke helt hensiktmessig å ta dne på hver gang jeg stiger av mopeden langs veien for å ta en foto eller lignende men nå er det ikke jeg som endret loven.
Tanken er vel at om du ved f.eks pungtering eller motorproblemer må stanse på veien/veiskulderen skal bruke vesten ... altså et sted hvor andre trafikkanter har behov for å se deg, og du kan ha nytte av å bli sett ... ikke på en avkjørsel/rasteplass.
Man behøver ikke gjøre det vanskeligere enn det er
:thumleft

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Nye regler - nye muligheter...?

Legg inn av JK95 »

Kunne ikke Mcsiden ha laget noen med "L" på også, da dette trengs for øvelseskjøring, men ikke er å oppdrive i butikk?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Nye regler - nye muligheter...?

Legg inn av Snikendeugle »

JK95 skrev:Kunne ikke Mcsiden ha laget noen med "L" på også, da dette trengs for øvelseskjøring, men ikke er å oppdrive i butikk?
Rød tusj fungerer nok
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Nye regler - nye muligheter...?

Legg inn av Carpa »

JK95 skrev:Kunne ikke Mcsiden ha laget noen med "L" på også, da dette trengs for øvelseskjøring, men ikke er å oppdrive i butikk?
Jeg har et par liggende, de er skikkelig bra for jeg sto på første forsøk :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar