Multistrada eller Panigale, valgets kvaler....

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Multistrada eller Panigale, valgets kvaler....

Legg inn av simpson »

Skal bytte inn 1098 etter denne sesongen.
Hadde egentlig bestemt meg for en ny Panigale etter at jeg hadde en på lån fra Løvaas.
Men har begynt å tenke på Multistrada 1200 S av en eller annen grunn.
Panigale har ikke registerreim lenger, ei heller tørrclutch. Dette er bra, Multistrada har reimer med det vedlikeholdet det krever, ikke like bra.
Panigale er ikke grei å ha to på eller å få med seg noe på tur, ikke bra, Multistrada har bedre plass og sidevesker, bra.
Termignoni til Multistrada koster ca 12000 kr, bra mens til Panigale ca 28000 kr, ikke bra.
Panigale har 195 hester på 166 kg, bra men Multistrada bare har 150 hk på 230 kg, ikke bra.
Og sånn kan en holde på i det uendelige.
Det beste hadde vært å ha en av hver, men det er av forskjellige grunner uaktuelt. :-)å
Hvordan er dere med Multistrada fornøyd med fart og kjøreegenskaper?
Eller er det noe dere er direkte misfornøyd med?

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Multistrada eller Panigale, valgets kvaler....

Legg inn av KydeX »

Jeg har ikke prøvd noen av dem, men det er jo to litt forskjellige sykler. Det kommer jo an på bruksområdet. Skal du en del på tur med passasjer og/eller baggasje så ville jeg kanskje valgt Multistrada. Den har mindre fres enn Panigale, men hvor mye fres som er nok kan vel bare du selv avgjøre. 150 hk er ikke så verst det da. Kommer jo an på hvor i registeret hestene hentes ut osv. Dersom en hovedsakelig kjører i Norge er kanskje Multistradaen vel så bra som Panigale?. Er du derimot helt hekta på hk og kjøreegenskaper så er vel ikke noe mindre enn Panigale godt nok?

Kort sagt, du må definere bruksområdet ditt.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Multistrada eller Panigale, valgets kvaler....

Legg inn av Busa Trond »

simpson skrev:Panigale er ikke grei å ha to på eller å få med seg noe på tur, ikke bra, Multistrada har bedre plass og sidevesker, bra.
Termignoni til Multistrada koster ca 12000 kr, bra mens til Panigale ca 28000 kr, ikke bra.
Panigale har 195 hester på 166 kg, bra men Multistrada bare har 150 hk på 230 kg, ikke bra.
Og sånn kan en holde på i det uendelige.
Egentlig et artig emne du kommer opp med her :D
Har kjørt Multistrada to ganger med to forskjellige referanse punkt.
1. Da jeg kjørte busa: Multistradan jeg kjørte da var en rød en. Det var en demo fra Løvås som AT hadde lånt, den ble veldig pinglete i forhold til Busa på effekt samt mye mer turbulens og en trang kjørestilling, også trives den ikke under 3000-4000 omdreininger men helt greit drag på topp men på langt nær sammenlignes med en sport sykkel. Utseende tiltalte og den er tøff :prf

2. Nå når jeg kjører Explorer: Opplever den som et hakk bedre på effekt, særlig på topp men nede i registret skylder den noe i forhold til Tigeren. Den til KZ hadde ikke turbulens med vindskjermen slik jeg hadde den, men pluss for betjenings vennlig skjerm som du kan regulere mens du kjører. Ser på disse to som gode tursykler men Multistradan leder klart på dempere og asfaltdekk. Vil du ut på bane så er nok Multistradan langt føre Tigeren. Men den ligger nok bak på Tigeren eller en god firer hvis du kjører over fjellet bare for opplevelse og utsikt. Skal du ha et kompromiss med kone oppakning å liker turtall er den fin. Ser bilder av den til JRO så har den en meget flott farge kombo, kjempe sexy :D
Noe jeg ikke skjønte var at den også hadde et fri gir mellom hvert gir :[-X

Den 1098 som du har kan friste meg litt, virker som du servet" den godt. Send en PM før du bytter den inn er du snill :vs


Noen mil har jeg på denne herligheten med en flott farge kombo :thumleft


Bilde
Sist redigert av Busa Trond den 27 jul 2013, 10:14, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Multistrada eller Panigale, valgets kvaler....

Legg inn av JRO »

Først vil jeg si at det er veldig hyggelig at flere vurderer Multistradaen som en sykkel de vurderer å kjøpe. Jeg har et snevert vurderingskriterier, jeg gikk fra en 1981 Kawasaki KZ 1300 en 6 sylindret sykkel med ca. 130 hk og en vekt på ca. 300 kg. som eneste sykkel jeg har kjørt de siste årene. Dreimoment på Kawan var 120 Nm.

Jeg var veldig klar på valget av klasse, jeg ønsket meg en Adventure sykkel. Så istendfor for valget du antyder hvor Ducati er sykkelen du ønsker, men mer hvilken modell som vil passe deg. Jeg hadde ingen spesielle preferanser for Ducati når jeg gjorde valget.

Så hvordan har de første 4 000 km. med Multistrada vært. Ingen tvil kraftoverskuddet er der i full monn, jeg syns 150 hk. på en sykkel rundt 200 kg. er bra. 118 Nm i dreimoment og V-twinnen til Ducati hvor dreimomentet er tilnærmet linært så drar dette etter min mening svært bra. Og når du i tillegg kan ha både sidevesker og toppboks så er dette en bra sykkel.

Når Busa sa han kjørte min sykkel så kjørte jeg hans Tiger, og jeg er ikke i tvil om at jeg sitter bedre på Ducatien, det er mer krefter i Ducatien selv på lavt turtall. Og det som har vært den store forskjellen fra 81 Kawasaki og 2012 Tiger er Skyhook demperne, jeg har aldri kjørt en sykkel som absorberer dumper bedre en denne. Det er nesten som å kjøre en sykkel som er stabilisert i forhold til sete. Sete er stabilt rett og hjul følger dumper nesten uten at du merker det.

Så ja, jeg er veldig klar på at valget jeg gjorde var riktig. Jeg har ikke hatt noen problemer så langt med sykkelen (og det skulle bare mangle etter kun 4 000 km)

Men vi har også Andreas på forumet som har Multistrada, han er nok også mer familiær med Ducati enn det jeg er. Håper han leser denne tråden og kommer med sine erfaringer.

Her et lite bilde av sykkelen min uten regn.

Bilde
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Multistrada eller Panigale, valgets kvaler....

Legg inn av simpson »

@Busa Trond. Sykkelen er vel det vi kan kalle strøken. Passer bedre på den enn kjerringa.
Har full servicehistorikk fra Løvaas.
Reiser offshore 1 mnd. nå men kan jo ta en tur og møtes på halvveien for en mc prat, :mk og kanskje en liten prøvekjøring?

@Elolz. Hadde Panigale i 4 dager og fikk over 1000 km på den og fant ut at en sånn skal jeg ha.
Helt hysterisk å kjøre.
Men så begynte jeg å tenke at skal jeg bruke 300.000 kr på sykkel, så er greit at den kanskje er litt praktisk også.
Er ikke mye på tur, men det hender. Men jeg tror at Multistrada er så rå på asfalt at den kjører fletta av mange vanlige gatesykler.
Den er ikke en vanlig turkamel som mange andre Adventuresykler, men snarere en ulv i fåreklær.

@JRO Takk for tilbakemeldingen.
For meg er det kun Ducati som gjelder, så den saken er grei. Har hatt flere Ducatier så kvaliteten er jeg ikke redd for.
Så du sitter bedre enn på selveste Tiger? Og bedre moment? Veldig interessant, siden flere Tigerentusiaster nesten har enerett på dreiemoment og lineær momentkurve :knegg
Flott med tilbakemelding fra en som har Multistrada.
PS. Flott sykkel du har.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Multistrada eller Panigale, valgets kvaler....

Legg inn av simpson »

JRO
Hva tror du om denne?
Synes det var billig.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42838809" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Multistrada eller Panigale, valgets kvaler....

Legg inn av Kenny_85 »

@Simpson Har du vurdert Panigale S? Ser jo at standard Panigale + Termis kommer på 330k. Da er du ikke langt unna en Panigale S, er dette noe du har vurdert?
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

ZZR-Erling

Re: Multistrada eller Panigale, valgets kvaler....

Legg inn av ZZR-Erling »

Ærlig talt..jeg synes MS 2013 trakk ureint og svakt under 4000, resten var bra, men dæven kor vinden tok tak i kneet mitt og dro beinet ut i 180km/t.. :-k Det er trippel som er tingen i en allroader!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Multistrada eller Panigale, valgets kvaler....

Legg inn av simpson »

[quote="simpson"]JRO
bomp
Sist redigert av simpson den 28 jul 2013, 22:36, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Multistrada eller Panigale, valgets kvaler....

Legg inn av simpson »

ZZR-Erling skrev:Ærlig talt..jeg synes MS 2013 trakk ureint og svakt under 4000, resten var bra, men dæven kor vinden tok tak i kneet mitt og dro beinet ut i 180km/t.. :-k Det er trippel som er tingen i en allroader!
Du er vel en av grunnene til at jeg nøler litt.
Du prøvde Adv og bytta?

ZZR-Erling

Re: Multistrada eller Panigale, valgets kvaler....

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev:
ZZR-Erling skrev:Ærlig talt..jeg synes MS 2013 trakk ureint og svakt under 4000, resten var bra, men dæven kor vinden tok tak i kneet mitt og dro beinet ut i 180km/t.. :-k Det er trippel som er tingen i en allroader!
Du er vel en av grunnene til at jeg nøler litt.
Du prøvde Adv og bytta?
Hva?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Multistrada eller Panigale, valgets kvaler....

Legg inn av simpson »

ZZR-Erling skrev:
simpson skrev:
ZZR-Erling skrev:Ærlig talt..jeg synes MS 2013 trakk ureint og svakt under 4000, resten var bra, men dæven kor vinden tok tak i kneet mitt og dro beinet ut i 180km/t.. :-k Det er trippel som er tingen i en allroader!
Du er vel en av grunnene til at jeg nøler litt.
Du prøvde Adv og bytta?
Hva?
Hva med Tigeren?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Multistrada eller Panigale, valgets kvaler....

Legg inn av simpson »

Kenny_85 skrev:@Simpson Har du vurdert Panigale S? Ser jo at standard Panigale + Termis kommer på 330k. Da er du ikke langt unna en Panigale S, er dette noe du har vurdert?
Panigale S med Termignoni er 380,000 kr.
Hadde en Tricolore S til nette sum av 389.000 kr på lån, og det var uten Termignoni.

ZZR-Erling

Re: Multistrada eller Panigale, valgets kvaler....

Legg inn av ZZR-Erling »

Tigern er en virkelig fin allroader, men jeg er nok mye mer en som liker å ligge frempå...sport/turer er mi greie..

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Multistrada eller Panigale, valgets kvaler....

Legg inn av simpson »

ZZR-Erling skrev:Tigern er en virkelig fin allroader, men jeg er nok mye mer en som liker å ligge frempå...sport/turer er mi greie..
Akkurat, du prøvde og feilet.
Vil ha Panigale, men er fristet av Multistrada.
Men jeg ble tvil da du prøvde ADV og bytta etter kort tid. Ble derfor i tvil om Multistrada er rette sykkelen nå.

Svar