Slitasje på dekk
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Slitasje på dekk
Hei,
jeg har kjøpt ny bakdekk i fjor, ca. 10.000 km siden. Nå er det helt slitt og jeg må ha ny. Maskinen er en Yamaha Dragstar... en cruiser.
Nå spør jeg dumt, er dette vanlig???? Jeg vet at dekk slites forskjellige, og noen (litt dyrere) holder lenger, men 10.000 km??? hvert år et nytt dekk ???
Det er drøyt...
Hva slags erfaringer har dere??
Dortmunder
jeg har kjøpt ny bakdekk i fjor, ca. 10.000 km siden. Nå er det helt slitt og jeg må ha ny. Maskinen er en Yamaha Dragstar... en cruiser.
Nå spør jeg dumt, er dette vanlig???? Jeg vet at dekk slites forskjellige, og noen (litt dyrere) holder lenger, men 10.000 km??? hvert år et nytt dekk ???
Det er drøyt...
Hva slags erfaringer har dere??
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy...
Jeg kjørte en Honda Shadow i mange år, men sleit ikke mye dekk på den. Kjørte rundt 20.000km på dekket før jeg byttet. Det holdt i to sesonger for meg.
Men det kommer mye på kjørestil.
Mye gassing og la motoren bremse ned farten igjen...(motorbrems) sliter mye på dekket. Og for å ikke snakke om å kjøre på Svenske veier som det er slik oljegrus på. Reine raspa for dekk.
Jeg kjørte med Metzeler dekk
Jeg kjørte en Honda Shadow i mange år, men sleit ikke mye dekk på den. Kjørte rundt 20.000km på dekket før jeg byttet. Det holdt i to sesonger for meg.
Men det kommer mye på kjørestil.
Mye gassing og la motoren bremse ned farten igjen...(motorbrems) sliter mye på dekket. Og for å ikke snakke om å kjøre på Svenske veier som det er slik oljegrus på. Reine raspa for dekk.
Jeg kjørte med Metzeler dekk
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
OK da, må vel venne meg til det at jeg trenger hvert år ett nytt dekk :-( Prøver en annen type dekk denne gang (Bridgestone) og la dere vite hvor lenge det gikk. Framdekket forresten (Metzler Maraton) hold i 3 år, vil tippe rund 20000 km. Kjørestilen min vil jeg si er cruising/touring uten burning
:
Fint vær ute, så kom dere ut istedenfor å sitte her foran dataen
Ses på Ogge imorgen??? (treffsted på Sørlandet)
Dortmunder

Fint vær ute, så kom dere ut istedenfor å sitte her foran dataen

Ses på Ogge imorgen??? (treffsted på Sørlandet)
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Jeg har hatt tre forskjellige dekkmerker på min TDM etter at jeg kjøpte den ny i sept. 2006:
Den ble levert med Dunlop Sportmax, som jeg slett ikke følte meg helt trygg på... ikke minst fordi de rett som var glapp i rundkjøringer.
Etter kun ca. 5000 km. punkterte bakdekket og dermed skiftet jeg like så godt front og bak og valgte Bridgestone BAttlax BT-021, som helt klart var et bedre dekk enn Sportmax hva gjaldt grep. Men de var følsomme for bla. langsgående asfaltkanter og jeg synes også at de var ikke helt til å stole på ved litt heftig svingkjøring, litt uforutsigbare på en måte ved at sykker'n ikke alltid reagerte slik den burde... Kan jo ha vært førerfeil også, men jeg heller mer til at det var dekkenes skyld.
Battlax'ene varte (bakdekket, that is...) i mer enn 10.000 km, men da var corden i ferd med å komme fram og profilen på dekket en anelse trapesformet...
Nå har jeg nettopp byttet til AVON Storm ST foran og bak og må si at sykker'n nesten ikke er å kjenne igjen!
Disse dekkene har bygd opp tilliten fra første km og de virker svært solide og trygge. Ikke minst forutsigbare så det holder i forhold til mine kontrasvingmanøvre.
Svinger går som en lek og tryggheten er på plass i rikelig monn!
Svært gode erafinger så langt, men understreker at jeg kun har kjørt noen få hundre km.
Er spent på slitasjen. Det er det selvfølgelig altfor tidlig å si noe om
Den ble levert med Dunlop Sportmax, som jeg slett ikke følte meg helt trygg på... ikke minst fordi de rett som var glapp i rundkjøringer.
Etter kun ca. 5000 km. punkterte bakdekket og dermed skiftet jeg like så godt front og bak og valgte Bridgestone BAttlax BT-021, som helt klart var et bedre dekk enn Sportmax hva gjaldt grep. Men de var følsomme for bla. langsgående asfaltkanter og jeg synes også at de var ikke helt til å stole på ved litt heftig svingkjøring, litt uforutsigbare på en måte ved at sykker'n ikke alltid reagerte slik den burde... Kan jo ha vært førerfeil også, men jeg heller mer til at det var dekkenes skyld.
Battlax'ene varte (bakdekket, that is...) i mer enn 10.000 km, men da var corden i ferd med å komme fram og profilen på dekket en anelse trapesformet...
Nå har jeg nettopp byttet til AVON Storm ST foran og bak og må si at sykker'n nesten ikke er å kjenne igjen!
Disse dekkene har bygd opp tilliten fra første km og de virker svært solide og trygge. Ikke minst forutsigbare så det holder i forhold til mine kontrasvingmanøvre.
Svinger går som en lek og tryggheten er på plass i rikelig monn!
Svært gode erafinger så langt, men understreker at jeg kun har kjørt noen få hundre km.
Er spent på slitasjen. Det er det selvfølgelig altfor tidlig å si noe om
Sist redigert av AJ den 01 nov 2008, 14:49, redigert 2 ganger totalt.
Det viktigste punktet for å oppnå flest mulig kilometer på dekkene er ikke nevnt her. Det er luft-trykket i dekkene. Stort sett de fleste kjører med for lavt trykk i dekkene. Dette leder til større varme i dekket og dermed større slitasje.
Nå har jeg mest erfaring med sykler som ikke er R-sykler, så det er mulig ting er annerledes på sykler beregnet på bane og/eller heftigere kjøring enn det jeg bedriver.
Når jeg fikk Voyageren søkte jeg råd på et amerikansk forum vedr. dekk-trykk. Og tilbakemeldingene tilsa at man på en tung touringsykkel skulle glemme det som sto i instruksjonsboka for sykkelen, og heller stole på det som dekkfabrikanten anbefalte. Ved nærmere undersøkelse viste det seg at dekkfabrikantens anbefalinger gjerne lå 15-20 % over det som sykkelfabrikanten anbefalte. Så sjekk på dekkfabrikantens hjemmeside og følg de anbefalingene som står der.
Jeg kjører på Metzeler Marathon ME880 både foran og bak på Voyageren, og trykket jeg bruker er makstrykket som tår på dekkenes side. 42 psi foran og 50 psi bak. Jeg kan fint kjøre ca 20 - 22000 km på et bakdekk, og ca 25000 km på et fordekk. Og dekkene beholder profilen hele levetiden. Jeg kjører på all slags underlag.
På en Kawa Z750 jeg hadde kjørte jeg på Metzeler Z6. Fulgte instruksjonsboka og fikk 9000 km på bakdekk og 14000 km på fordekket. Satt på nytt sett og fulgte Metzelers anbefalinger, 19000 km på både for- og bakdekk. Metzeler anbefalinger lå (så vidt jeg husker) ca 20% høyere enn Kawasakis anbefalinger.
Så sjekk dekktrykket, hold det på det nivået dekkfabrikanten anbefaler, og du vil oppnå større kjørelengde på dekkene helt gratis.
Nå har jeg mest erfaring med sykler som ikke er R-sykler, så det er mulig ting er annerledes på sykler beregnet på bane og/eller heftigere kjøring enn det jeg bedriver.
Når jeg fikk Voyageren søkte jeg råd på et amerikansk forum vedr. dekk-trykk. Og tilbakemeldingene tilsa at man på en tung touringsykkel skulle glemme det som sto i instruksjonsboka for sykkelen, og heller stole på det som dekkfabrikanten anbefalte. Ved nærmere undersøkelse viste det seg at dekkfabrikantens anbefalinger gjerne lå 15-20 % over det som sykkelfabrikanten anbefalte. Så sjekk på dekkfabrikantens hjemmeside og følg de anbefalingene som står der.
Jeg kjører på Metzeler Marathon ME880 både foran og bak på Voyageren, og trykket jeg bruker er makstrykket som tår på dekkenes side. 42 psi foran og 50 psi bak. Jeg kan fint kjøre ca 20 - 22000 km på et bakdekk, og ca 25000 km på et fordekk. Og dekkene beholder profilen hele levetiden. Jeg kjører på all slags underlag.
På en Kawa Z750 jeg hadde kjørte jeg på Metzeler Z6. Fulgte instruksjonsboka og fikk 9000 km på bakdekk og 14000 km på fordekket. Satt på nytt sett og fulgte Metzelers anbefalinger, 19000 km på både for- og bakdekk. Metzeler anbefalinger lå (så vidt jeg husker) ca 20% høyere enn Kawasakis anbefalinger.
Så sjekk dekktrykket, hold det på det nivået dekkfabrikanten anbefaler, og du vil oppnå større kjørelengde på dekkene helt gratis.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
Jeg hadde Z6 på en Kawa Z750S som jeg har solgt for en stund siden. Mener bestemt at Metzeler anbefalte 36 psi foran og 42 psi bak.
Her kan du finne trykket som Metzeler anbefaler til den sykkelen du har:
http://www.metzelermoto.com/web/fitment ... otoFull.do
Trykket varierer jo fra sykkeltype til sykkeltype selv om de har samme dekk.
Her er forøvrig en grei omregning:
http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html
Her kan du finne trykket som Metzeler anbefaler til den sykkelen du har:
http://www.metzelermoto.com/web/fitment ... otoFull.do
Trykket varierer jo fra sykkeltype til sykkeltype selv om de har samme dekk.
Her er forøvrig en grei omregning:
http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")