Hva er egentlig motorsykkelolje?
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Hva er egentlig motorsykkelolje?
Jeg forstår at motorsykkelolje betyr "til bruk i motorer hvor clutchen er i oljen".
Men hva er gjort med oljen for at den skal tåle det?
Eller er det slik at noe er gjort med oljen for at clutchen skal tåle det?
(eller begge deler?)
[TaSK]
Men hva er gjort med oljen for at den skal tåle det?
Eller er det slik at noe er gjort med oljen for at clutchen skal tåle det?
(eller begge deler?)
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- maglil
- Innlegg: 105
- Registrert: 16 feb 2011, 22:24
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
- Bosted: Lillestrøm
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Saken er vel at "bilolje" er tilsatt additiver for å senke friksjonen, men på en mc med våtclutch vil additivene legge seg på clutchlamellene og forårsake sluring. Tror dette er hovedforskjellen (sikkert andre som kan mer om dette)
Maglil
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
All slags olje tåler den lille belastninga en våtclutch klarer å utsette den for.
Hva clutchen tåler av olje er det allerede skrevet mange sider om.
Leste en gang i Mc-nytt eller et annet svensk blad om hva som er den vesentligste forskjellene på motorolje,gearolje og mc-olje.
Motoroljen, som skal smøre imellom to flater i glidelager, har lange molekyltråder som dette ----------.
Hjulene i en gearboks vil "tygge" på oljen og dermed bryte ned molekyltrådene.
Derfor har gearoljen molekyltråder som ser mere ut som dette@.
En liten "molekylball".
Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.
Hva clutchen tåler av olje er det allerede skrevet mange sider om.
Leste en gang i Mc-nytt eller et annet svensk blad om hva som er den vesentligste forskjellene på motorolje,gearolje og mc-olje.
Motoroljen, som skal smøre imellom to flater i glidelager, har lange molekyltråder som dette ----------.
Hjulene i en gearboks vil "tygge" på oljen og dermed bryte ned molekyltrådene.
Derfor har gearoljen molekyltråder som ser mere ut som dette@.
En liten "molekylball".
Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.
Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Gielas
- Innlegg: 772
- Registrert: 31 aug 2011, 19:34
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
- Bosted: Sandefjord
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Fin beskrivelseJompa skrev: Motoroljen, som skal smøre imellom to flater i glidelager, har lange molekyltråder som dette ----------.
Hjulene i en gearboks vil "tygge" på oljen og dermed bryte ned molekyltrådene.
Derfor har gearoljen molekyltråder som ser mere ut som dette@.
En liten "molekylball".
Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.

Gielas
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
poulet_cavalier skrev:Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.
Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Det er bare tull. Det er forskjell
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Utgangspunktet her er BMWs nye "wethead". Den har separat girolje, men clutchen er "våt".Jompa skrev: Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.
Så da er vel ikke urimelig å forvente at en (syntetisk) olje som skal tåle både høy temperatur i motoren og (betydelig) mekanisk slitasje er dyrere.
Takk.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Leste du artikkelen? Jeg synes den var ganske grundig, så det er interessant om du kan si hvorfor du er uenig?Duville skrev:poulet_cavalier skrev:Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.
Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Det er bare tull. Det er forskjell
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
poulet_cavalier skrev:Leste du artikkelen? Jeg synes den var ganske grundig, så det er interessant om du kan si hvorfor du er uenig?Duville skrev:poulet_cavalier skrev:Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.
Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Det er bare tull. Det er forskjell
Ganske enkelt fordi jeg har erfart at clutchlamellene ikke tåler vanlig olje - clutchen begynner å slure - så enkelt....
- Bikes4life
- Innlegg: 43
- Registrert: 24 jul 2013, 09:30
- Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Står vel det meste her http://www.mobiloil.com/USA-English/Mot ... _FAQs.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Likeverdige oljer (syntetisk/samme viskositet)? Jeg skjønner at lavere grads olje eller feil viskositet kan få clutchen til å slure, men at additivene i MC oljen skulle ha den effekten skjønner jeg ikke. Noen som kan forklare det? Eller er det additiver i bil-oljen som MC oljen ikke har?Duville skrev:poulet_cavalier skrev:Leste du artikkelen? Jeg synes den var ganske grundig, så det er interessant om du kan si hvorfor du er uenig?Duville skrev:poulet_cavalier skrev:Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.
Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Det er bare tull. Det er forskjell
Ganske enkelt fordi jeg har erfart at clutchlamellene ikke tåler vanlig olje - clutchen begynner å slure - så enkelt....
Beklager kveruleringen, men jeg liker å skjønne hvorfor ting er som de er


FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Mange bil oljer er tilsatt antifriksjonsmidler som gjør clutch lammellene glatte slik at de slurer.

If it ain't broke, I'll break it.
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Husker at jeg i 1996 som fersk tung-MC-fører skulle ta mitt første oljeskift på min Suzuki gsx750es. Intetanende tenkte jeg at vanlig MOBIL 1 (helsyntetisk bilolje) var tingen. Det var det ikke..
Sluret som f... på cluthen. På med delsyntetisk mc-olje, og sluringen forsvant etter litt kjøring. 


Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Yes, mange oljer beregnet på bil har etterhvert mange additiver - og noen av dem er for at oljen skal gi minst mulig friksjon, det blir feil i forhold til våtclutch.
Friksjon og viskositet er to forskjellige ting.
Ellers synes jeg ikke en JASO MA2 spesifisert MC-olje (dvs med friksjon passende våtclutch og som tåler våtclutch over tid uten å endre viskositet) trenger være dyr. 89,90 pr liter på Biltema er da ikke dyrt... De oljene beregnet på bil som MCN nevner i artikkelen koster jo mer her til lands...
Syntetisk vs mineralsk/delsyntetisk er en annen historie...
Syntetisk er best.
Friksjon og viskositet er to forskjellige ting.
Ellers synes jeg ikke en JASO MA2 spesifisert MC-olje (dvs med friksjon passende våtclutch og som tåler våtclutch over tid uten å endre viskositet) trenger være dyr. 89,90 pr liter på Biltema er da ikke dyrt... De oljene beregnet på bil som MCN nevner i artikkelen koster jo mer her til lands...
Syntetisk vs mineralsk/delsyntetisk er en annen historie...
Syntetisk er best.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Det hadde ingen ting med bil/mc å gjøre. I 1996 var det ingen krav til lav friksjon i bil olje og forskjellene på sytetiske oljer var helt minimale. Dermot er det vel kjennt at enkelte sarte clutcher ikke tåler enkelte oljer, uansett hva de er ment brukt til.biker7 skrev:Husker at jeg i 1996 som fersk tung-MC-fører skulle ta mitt første oljeskift på min Suzuki gsx750es. Intetanende tenkte jeg at vanlig MOBIL 1 (helsyntetisk bilolje) var tingen. Det var det ikke..Sluret som f... på cluthen. På med delsyntetisk mc-olje, og sluringen forsvant etter litt kjøring.