Trenger sikkerhetsutstyr...

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av Bjerknez »

Er ikke så fryktelig lenge til jeg skal kjøpe min første MC nå og trenger derfor nødvendig beskyttelsesutstyr.

Så det jeg trenger i første omgang er vel hjelm, bukse, jakke og hansker.
Har ikke helt bestemt meg for type sykkel ennå, men det blir nok enten en sort Ducati Monster 1100 EVO (ny) eller en sort Yamaha XVS 1300 (ny).

Tenkte å legge meg på en sort linje hele veien. Sort hjelm med sotet visir, sort bukse, sort jakke og sorte hansker.

Men hva er det som gjelder her, er det skinn eller stoff og hva er best?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av mortenolb »

Om du vil ha skinn eller tekstil må du nesten bare avgjøre selv. Smak og behag etter min mening. Jeg tror skinn vil se best ut på begge de syklene, da, hvis man er opptatt av å se best mulig ut. Har ingen erfaring med skinnklær selv. Husk at du også trenger kjørestøvler.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Om du vil ha skinn eller tekstil må du nesten bare avgjøre selv. Smak og behag etter min mening. Jeg tror skinn vil se best ut på begge de syklene, da, hvis man er opptatt av å se best mulig ut. Har ingen erfaring med skinnklær selv. Husk at du også trenger kjørestøvler.
Jeg tror vel kanskje ikke skinn er noe jeg kan se for meg :)

Jeg er nok ute etter mørke/sorte plagg som er gode og ha på seg. Kjørestøvler er notert :)

Har vært inne å kikket her:
http://www.24mx.no" onclick="window.open(this.href);return false;

En ting er hansker, bukser, jakker og støvler, men når det kommer til valg av Hjelm så ser jeg det har skjedd saker og ting de siste 20-årene!
I mine yngre dager da jeg kjørte moped var det i hovedsak to hjelm leverandører. Nemmelig Nolan og AGV. I dag ser jeg Nolan ikke er like godt representert, men AGV er jo med.

Utvalget av hjelmer er jo mildt sagt enormt og jeg blir helt svett når jeg se hjelmer fra 999,- og opp mot 10.000,- hvor alle er beregnet på MC.

Det eneste jeg vet er at jeg vil ha en helsort hjelm. Muligens med litt innslag av grått, men ingen farger. Jeg vil også ha mulighet for lett og bytte visir selv. Jeg skjønner at hjelmer må prøves etc. men de MC sjappene jeg har vert i har ikke akkurat et voldsomt utvalg av hjelmer. De fleste er fargerike og kjedelige (men sikkert gode).

Jeg er villig til å bruke litt penger på en god hjelm, men 10.000,- blir ikke aktuelt.

Schuberth har noen flotte (og dyre) hjelmer, eller så ser det ut til at Shoei er et trygt valg som mange MC forhandlere har...
Det med lufting og at det ikke dugger på glass etc. er også viktig.

I det store og hele så er jeg ute etter en veldig god hjelm som ikke koster skjorta. jeg er villig til å betale, men ikke noe mer enn nødvendig.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av Andreas »

Skal du handle helt ny sykkel til forhandler, så kan det jo være verdt å prøve å få prutet til seg en god deal på utstyr der?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av Bjerknez »

Andreas skrev:Skal du handle helt ny sykkel til forhandler, så kan det jo være verdt å prøve å få prutet til seg en god deal på utstyr der?
Joda, men forhandleren jeg handler sykkel av er en sån typisk "nisje" forhandler med høy "penge-faktor" hvor man ofte ser Ferarri og Porcher på utsiden av døren. Dem hadde bare de dyreste Ducati syklene inne i butikken og det var mange av dem, men ingen Monstere som dem selger mest av.

Dem hadde et lite utvalg av hjelmer og dresser der men dem var ganske dyre (ikke overraskende) :)

Så jeg tror nok kanskje det er bedre for meg å kjøpe alt sikkerhetsutstyr ett annet sted vil jeg tro?
Men jeg skal så klart høre med dem, men det virker ikke som om dette er en butikk man får så veldig mye på kjøpet for å si det sån...

Betjeningen går pent kledd med dressbukse og dressjakke og dem har høy kompetanse på Ducati sykler og det dem selger (virket det som), men dette er nok ikke en butikk jeg kommer til å shoppe så mye annet enn sykkel i :)

Men... jeg kan som sagt ta feil da... :)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av tagesk »

Ryggskinne!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av Bjerknez »

tagesk skrev:Ryggskinne!

[TaSK]
Tegn og forklar :)

Husk at jeg er HELT noob på dette...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av SuperMorten »

Erfaringsmessig er Hof MC bra OG billig. De har jakker, bukser, støvler, hansker, hjelmer m.m. Jeg har kjøpt alt mitt der. Schuberth-hjelmen koster 1000 kr mindre her enn hos konkurrentene :thumleft

Det absolutt verdt å ta turen dit.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av Flanker »

SuperMorten skrev:Erfaringsmessig er Hof MC bra OG billig. De har jakker, bukser, støvler, hansker, hjelmer m.m. Jeg har kjøpt alt mitt der. Schuberth-hjelmen koster 1000 kr mindre her enn hos konkurrentene :thumleft

Det absolutt verdt å ta turen dit.
... Men bare vær obs på at det er helt sinnsykt rotete inni butikken. Og da snakker jeg i-dine-villeste-fantasier rotete! Men ikke la det vippe deg av pinnen, eier finner merkelig nok frem i dette kaoset. Jeg skal opp dit selv å teste hjelmer over en lav sko til uka.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av SuperMorten »

Flanker skrev:
SuperMorten skrev:Erfaringsmessig er Hof MC bra OG billig. De har jakker, bukser, støvler, hansker, hjelmer m.m. Jeg har kjøpt alt mitt der. Schuberth-hjelmen koster 1000 kr mindre her enn hos konkurrentene :thumleft

Det absolutt verdt å ta turen dit.
... Men bare vær obs på at det er helt sinnsykt rotete inni butikken. Og da snakker jeg i-dine-villeste-fantasier rotete! Men ikke la det vippe deg av pinnen, eier finner merkelig nok frem i dette kaoset. Jeg skal opp dit selv å teste hjelmer over en lav sko til uka.
Det var derfor jeg la til at "det er verdt å ta turen dit", i stedet for å handle på nettet. Kjerringa var med en gang, men neste gang valgte hun å sitte i bilen.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av evike »

Jeg ser at du skriver SVARTE klær og hjelm, men vil på det sterkeste anbefale deg å tenke over dette en gang til, av sikkerhetsmessige årsaker.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av SuperMorten »

evike skrev:Jeg ser at du skriver SVARTE klær og hjelm, men vil på det sterkeste anbefale deg å tenke over dette en gang til, av sikkerhetsmessige årsaker.
Støttes :prf Erfaringsmessig er dette spesielt viktig når man er fersk. Er ikke så lenge siden jeg var der :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
evike skrev:Jeg ser at du skriver SVARTE klær og hjelm, men vil på det sterkeste anbefale deg å tenke over dette en gang til, av sikkerhetsmessige årsaker.
Støttes :prf Erfaringsmessig er dette spesielt viktig når man er fersk. Er ikke så lenge siden jeg var der :knegg
Og så finnes det my stilige fargekombinasjoner. Idag trenger man ikke se ut som man jobber i vegvesnet:) Kjedelig å kjøpe helt sort for så å finne ut at man trenger litt farge. Og så ende opp med å kjøre med refleksvest.
Er nok mange av oss som har byttet bort sort etter et par nære på opplevelser. Selv om ikke alle er enig i at det hjelper så er det noen av oss som tror at det finnes en bitte liten gevinst.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av Andreas »

evike skrev:Jeg ser at du skriver SVARTE klær og hjelm, men vil på det sterkeste anbefale deg å tenke over dette en gang til, av sikkerhetsmessige årsaker.
Knallrød Ducati ordner det med synligheten :prop: hehe

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av ega16 »

Sjekk revzilla.com de har video guider og gjennomganger av omtrent alt av utstyr.

Skinn gir jo best beskyttelse og ser jo absoultt ikke noe dårligere ut enn tekstil, se f.eks

http://www.revzilla.com/motorcycle/dain ... her-jacket" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.revzilla.com/motorcycle/alpi ... her-jacket" onclick="window.open(this.href);return false;

Ulempen er at de veier og koster litt mer.

Om mørke klær er så farlig som de andre sier her kommer så kommer det jo litt an på fargen på sykkelen da.

Mørke klær og sort sykkel kan jeg være enig at er vanskligere å få øye på.

Selv synes jeg sort og hvit på klærne er en bra mellomting (det gir litt kontraster)

Og jeg ville definitivt gått for monstern :)

Svar