Sjekk om hjelmen passer deg!

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Svar
ZZR-Erling

Sjekk om hjelmen passer deg!

Legg inn av ZZR-Erling »

En lten guide:

http://sharp.direct.gov.uk/content/how-fit-your-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Re: Sjekk om hjelmen passer deg!

Legg inn av Kjellrf »

ZZR-Erling skrev:En lten guide:

http://sharp.direct.gov.uk/content/how-fit-your-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;
Viktig info. Jeg har vært plaget med at jeg kan dra hjelmer av hodet (siste punkt). Skyldes nok formen på bakhodet...
Dette var et stort problem for 30 år siden, så blei det bra på alle hjelmer, men de siste åra har jeg prøvd et par hjelmer som jeg kan dra av hodet, selv om de ellers sitter bra.

Og det er viktig at man har på seg hjelmen 5-15 minutter i butikken, for å sjekke for stramme punkter. De merker man ofte ikke med en gang, men etterhvert som den hindrer blodtilførselen, merker man det godt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Min hjelm er blitt mer romslig etterhvert,et viktig tips er vel at du bare skal få en finger innmed når du har den på når den er ny ? :prf
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

De fleste hjelmer går seg veldig ut etter litt bruk. Jeg kjøpte ny hjelm for ikke veldig lenge siden, å klarte å presse meg inn i en L (da den passer perfekt til min hodeform)
Denne er endelig begynt å gå seg ut, den har aldri vært ubehagelig... men vært nærmest et mareritt å få av og på i begynnelsen :lol :lol

Nå går den helt greit på, men fortsatt litt hard å få av. Men herregud så godt den sitter :thumleft

Også viktig å bemerke seg, de fleste topp hjelmer kan du skifte kinnputer på i dag. Altså til mindre eller større. så veldig mange kan skvise seg inn i en størrelse mindre enn de føler er passelig ved å bytte disse i noen mm mindre. standard størrelser på disse er 25mm, 30mm, 35mm, 40mm og 45mm. Problemet er bare at det kan være litt vanskelig å få denne informansjonen eller hjelpen fra de som selger deg hjelm. Sjeldent de har ekstra utstyr til de forskjellige hjelmene inne!

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

LordShaft skrev:De fleste hjelmer går seg veldig ut etter litt bruk. Jeg kjøpte ny hjelm for ikke veldig lenge siden, å klarte å presse meg inn i en L (da den passer perfekt til min hodeform)
Denne er endelig begynt å gå seg ut, den har aldri vært ubehagelig... men vært nærmest et mareritt å få av og på i begynnelsen :lol :lol

Nå går den helt greit på, men fortsatt litt hard å få av. Men herregud så godt den sitter :thumleft

Også viktig å bemerke seg, de fleste topp hjelmer kan du skifte kinnputer på i dag. Altså til mindre eller større. så veldig mange kan skvise seg inn i en størrelse mindre enn de føler er passelig ved å bytte disse i noen mm mindre. standard størrelser på disse er 25mm, 30mm, 35mm, 40mm og 45mm. Problemet er bare at det kan være litt vanskelig å få denne informansjonen eller hjelpen fra de som selger deg hjelm. Sjeldent de har ekstra utstyr til de forskjellige hjelmene inne!
Hvilken hjelm har du?
Jeg blir vel å kjøpe meg en Schubert SR1 nu straks, bare de klarer å skaffe meg et sotet visir til den, først!

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

ZZR-Erling skrev:
LordShaft skrev:De fleste hjelmer går seg veldig ut etter litt bruk. Jeg kjøpte ny hjelm for ikke veldig lenge siden, å klarte å presse meg inn i en L (da den passer perfekt til min hodeform)

Hvilken hjelm har du?
Jeg blir vel å kjøpe meg en Schubert SR1 nu straks, bare de klarer å skaffe meg et sotet visir til den, først!
Done.
http://www.helmetcity.co.uk/products/Sc ... Visor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Snikendeugle skrev:
ZZR-Erling skrev:

Hvilken hjelm har du?
Done.
http://www.helmetcity.co.uk/products/Sc ... Visor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hmmm...snakket med en kjenning og selger av Schubert og Shoei....jeg vil ikke velge SR1, men heller gå for en Shoei, og da tror jeg det blir en XR1100...(vil ikke ha solvisir ala GT Air), med sotet visir:

Bilde

KawaKjetil

Legg inn av KawaKjetil »

Shoei er bra. Har hatt C2 og C3, men føler Shoei Neotec er hakket bedre - kvalitetsmessigt :-)

Brukeravatar
jongsanim
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Legg inn av jongsanim »

Har vært veldig fornøyd med Shoei XR1000 (forgjengeren til 1100?). Curderer selv 1100 til neste vår når jeg kjøpe sykkel.

Men det er vel fremdeles slik at man gjerne har ett hode som passer best til ett merke/design, og burde derfor prøve de ut :)

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Erling, jeg kjøpte SHOEI sin X-spirit 2
Bilde

Har selv sotet visir, da det er utrolig behagelig toning uten at det blir for mørkt på solfylte dager. Går helt fint å kjøre med i tuneller og i skumring.
Jeg brukte uendelig lang tid på å prøve de forskjellige modellene.

Schubert er sikkert en veldig god hjelm, men de kommer ikke unna at den føles veldig plastik aktig og kjip på kvalitet (sorry, nå banner jeg i kirken)
Arai og Shoei er de hjelmene som definitivt passer best til min hodeform. Siden jeg nettopp har hatt Arai, å de har en utrolig dårlig løsning på hvordan en fester visiret var egentlig valget enkelt. Shoei gikk av med seieren på både komfort og utseende.

Jeg kjøpte hjelmen fra http://www.helmetcity.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; og fikk med svar sotet racing visir, helmetbag og 3 buffer på kjøpet. Prisen var vel omtrent 4200,- om jeg ikke husker helt feil.

Svar