Blitt litt for tøff i trynet?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Blitt litt for tøff i trynet?

Legg inn av Isbilen »

Jeg pendler Mosseveien hver dag, og de som kjører der vet at det er et stadig mareritt med veiarbeid som flytter seg fra dag til dag, uke til uke. Det går rett og slett sakte. Jeg har ikke hatt sykkel lenge, men har ganske raskt lært meg å sette pris på å være liten og kjapp og kommer meg fort fram.

Forrige dagen fikk jeg en liten aha-opplevelse, og jeg vet ikke om det bare er at jeg er litt pysete eller om jeg faktisk kjørte litt tulling.

På vei innover til Oslo er det et strekk etter avkjøring mot Ulvøya hvor det er doble linjer. I enden av strekket er det en uoversiktlig høyresving. Etter at midtrabatten er forsert ved avkjøring til Ulvøya legger jeg meg på den gule stripa og kjører forbi køen. Det kommer et par biler imot, men jeg oppfatter at de har sett meg, og legger seg fint til sin høyre (de har et ledig kollektivfelt på innsiden), og jeg kjører altså på gulstripa med biler som kommer imot. Etterhvert nærmer jeg meg den uoversiktlige høyresvingen, og ligger fremdeles litt ute når jeg ser at det blinkes foran meg, jeg ser refleksjonene i støyskjermen på andre siden av veien og tror først at det er en saftblander fra en vegarbeidsbil lenger fram. Det kommer en bil fra bunnen av Bekkelaget som kjører "fort" (fartsgrensa + litt tipper jeg, fort når det er mye elementer i trafikken på stedet), mens han konstant ligger på lyshornet. Jeg oppfatter at han kommer, og får lagt meg inn, men ikke mer enn at jeg blir liggende litt på siden av en bil. Han ser ut til å ha bestemt seg for å ligge tett på midtlinja, og kjører forbi mens han fortsatt bruker lyshornet konstant. Jeg følte at det var en utrygg situasjon, hvor det ble demonstrert makt. Han lå tett på stripa og signaliserte "her kommer jeg, du BØR flytte deg".

Jeg har feiga ut litt etter denne situasjonen, og lurer litt på om det egentlig normalt er forsvarlig, det jeg gjorde. Jeg følte jeg hadde kontroll på situasjonen, men jeg er fullstendig åpen for at jeg var langt utafor det som er "greit" som motorsyklist.

Hva tenker dere om å ligge på stripa når det kommer trafikk imot?
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Blitt litt for tøff i trynet?

Legg inn av hakhap »

Jeg gjør det ikke, eller i veldig liten grad.

Jeg ansvarer for mit liv og 2 tonn metall i 60-80-180 gjør veldig vondt, men jeg er ikke helt lik tøff i trynet som en del andre her på forumet.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Blitt litt for tøff i trynet?

Legg inn av mortenolb »

Jeg gjør det bare om det er sånn dobbel gulstripe hvor det er 40-50cm mellom, hvor jeg nesten har mitt eget felt mellom stripene. Er det ikke det så gir jeg på nok til å komme forbi og legge meg inn igjen.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Blitt litt for tøff i trynet?

Legg inn av jongsanim »

Jeg gjør det kun hvis det er ingen trafikk imot, eller hvis jeg har nok plass mellom gulstripa og billene i MIN fil :-)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Blitt litt for tøff i trynet?

Legg inn av ega16 »

Dersom det er god plass, altå bred vei hender det jeg ligger på midtstripa, men det dessverre bare noen korte strekninger i løpet av løypa mi. Ellers gasser jeg på og legger meg inn så fort jeg ser det kommer en bil imot. Målet er å påvirke både trafikken i mot og som jeg kjører forbi minst mulig.

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Blitt litt for tøff i trynet?

Legg inn av Isbilen »

ega16 skrev:Ellers gasser jeg på og legger meg inn så fort jeg ser det kommer en bil imot. Målet er å påvirke både trafikken i mot og som jeg kjører forbi minst mulig.
Det er egentlig det nivået jeg også legger meg på, men det er rart med hvor lett det er å gå på akkord med seg selv når det står og stamper, og et par av de andre gutta (og damene, får man anta) legger seg ut. Jeg har dog aldri lagt merke til at de har vært nødt til å forholde seg til biler som kommer rundt svingen med blinkende lys først, mens de barberer midtstripa. :scratch
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Blitt litt for tøff i trynet?

Legg inn av evike »

Fryktelig glad i førerkortet mitt og gjerrig på både penger og prikker: En heltrukken gul linje skal ikke kjøres over. Det gjør ikke saken bedre at det er to av de...
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Blitt litt for tøff i trynet?

Legg inn av SuperMorten »

evike skrev:Fryktelig glad i førerkortet mitt og gjerrig på både penger og prikker: En heltrukken gul linje skal ikke kjøres over. Det gjør ikke saken bedre at det er to av de...
Støttes.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Blitt litt for tøff i trynet?

Legg inn av ega16 »

Isbilen skrev:
ega16 skrev:Ellers gasser jeg på og legger meg inn så fort jeg ser det kommer en bil imot. Målet er å påvirke både trafikken i mot og som jeg kjører forbi minst mulig.
Det er egentlig det nivået jeg også legger meg på, men det er rart med hvor lett det er å gå på akkord med seg selv når det står og stamper, og et par av de andre gutta (og damene, får man anta) legger seg ut. Jeg har dog aldri lagt merke til at de har vært nødt til å forholde seg til biler som kommer rundt svingen med blinkende lys først, mens de barberer midtstripa. :scratch
Nei det høres merkelig ut, men er alltid noen drittsekker. Holdt på å "utveksle" speil med en BMW her om dagen som absolutt skulle frem på en trang vei med en parkert bil i veikanten på sin side mens det gikk fortau oppover på min side.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Blitt litt for tøff i trynet?

Legg inn av TBI81 »

Tråkler igrunn svært ofte. Sikkert vel ofte med både trafikk imot og på skraverte felt eller enveis sperret med betong dersom det er plass (prøver dog å holde meg innafor heltrukne og dobbeltlinjer og ikke bevege meg alt for langt ut på skraverte felt). Forrige uke hadde jeg en kombinasjon av alle over her med politiet som tilskuere med laserkontroll (så dem ikke før jeg var på skravertfeltet ved siden av kontrollen). De bare gliste og det gjorde igrunn jeg også, selv om jeg litt fryktet å bli vinket inn lengre fram. Berget kanskje på at jeg holdt fartsgrensa. Har litt filosofien at jeg ikke har sykkel for å stå i kø. Er det derimot framgang i køen (typ 40+ i femtisona feks), så følger jeg derimot for det meste køen..

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Blitt litt for tøff i trynet?

Legg inn av Snikendeugle »

Isbilen skrev:Jeg pendler Mosseveien hver dag, og de som kjører der vet at det er et stadig mareritt med veiarbeid som flytter seg fra dag til dag, uke til uke. Det går rett og slett sakte. Jeg har ikke hatt sykkel lenge, men har ganske raskt lært meg å sette pris på å være liten og kjapp og kommer meg fort fram.

Forrige dagen fikk jeg en liten aha-opplevelse, og jeg vet ikke om det bare er at jeg er litt pysete eller om jeg faktisk kjørte litt tulling.

På vei innover til Oslo er det et strekk etter avkjøring mot Ulvøya hvor det er doble linjer. I enden av strekket er det en uoversiktlig høyresving. Etter at midtrabatten er forsert ved avkjøring til Ulvøya legger jeg meg på den gule stripa og kjører forbi køen. Det kommer et par biler imot, men jeg oppfatter at de har sett meg, og legger seg fint til sin høyre (de har et ledig kollektivfelt på innsiden), og jeg kjører altså på gulstripa med biler som kommer imot. Etterhvert nærmer jeg meg den uoversiktlige høyresvingen, og ligger fremdeles litt ute når jeg ser at det blinkes foran meg, jeg ser refleksjonene i støyskjermen på andre siden av veien og tror først at det er en saftblander fra en vegarbeidsbil lenger fram. Det kommer en bil fra bunnen av Bekkelaget som kjører "fort" (fartsgrensa + litt tipper jeg, fort når det er mye elementer i trafikken på stedet), mens han konstant ligger på lyshornet. Jeg oppfatter at han kommer, og får lagt meg inn, men ikke mer enn at jeg blir liggende litt på siden av en bil. Han ser ut til å ha bestemt seg for å ligge tett på midtlinja, og kjører forbi mens han fortsatt bruker lyshornet konstant. Jeg følte at det var en utrygg situasjon, hvor det ble demonstrert makt. Han lå tett på stripa og signaliserte "her kommer jeg, du BØR flytte deg".

Jeg har feiga ut litt etter denne situasjonen, og lurer litt på om det egentlig normalt er forsvarlig, det jeg gjorde. Jeg følte jeg hadde kontroll på situasjonen, men jeg er fullstendig åpen for at jeg var langt utafor det som er "greit" som motorsyklist.

Hva tenker dere om å ligge på stripa når det kommer trafikk imot?
Jeg gjør det om det er trafikkkort i retningen jeg skal. Pleier somregel å være plenty med plass, med mindre store trailere kommer (så det lønner seg å ha god sikt ihvertfall). Pleier også å skru på fjernlys og blink til venstre (dagtid selvfølgelig). Mange som legger merke til og gir hensyn ved å legge seg litt mer til høyre :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Blitt litt for tøff i trynet?

Legg inn av Isbilen »

SuperMorten skrev:
evike skrev:Fryktelig glad i førerkortet mitt og gjerrig på både penger og prikker: En heltrukken gul linje skal ikke kjøres over. Det gjør ikke saken bedre at det er to av de...
Støttes.

Sent from my GT-I9300
Her også. Faktisk. Jeg har lovet at jeg skal komme hjem hver dag, så noe ublidt møte med 2 tonn bil er ikke det første man ønsker seg. Og bøter+prikker er en uting.

Jeg skal stramme meg opp :thumleft
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Blitt litt for tøff i trynet?

Legg inn av Isbilen »

Snikendeugle skrev: Pleier somregel å være plenty med plass, med mindre store trailere kommer (så det lønner seg å ha god sikt ihvertfall). Pleier også å skru på fjernlys og blink til venstre (dagtid selvfølgelig). Mange som legger merke til og gir hensyn ved å legge seg litt mer til høyre :)
Jeg føler at Mosseveien er litt sånn.... "hvis jeg skal stå her, så skal f**** du også, noe hjelp får du i alle fall ikke". Og trangt er det stort sett over det hele. Så for meg blir det å roe ned litt og bruke fire minutter ekstra. Er stort sett bare det nevnte strekket hvor det er doble gule og trangt forbi.
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Blitt litt for tøff i trynet?

Legg inn av Voodoodoo »

Jeg sniker så og si uansett når køen ruller under 40, når gjøken imot ligger på lyshornet har han jo tydeligvis sett deg så da bør det ikke være noe problem for ham å unngå deg... Med mindre han er ute etter å drepe deg da men da hjelper det jo ikke å ligge innafor gulstripa heller...

Når det gjelder å kjøre imellom er jeg sikkert mer forsiktig enn de fleste, har sett mange som peiser mellom saktekjørende biler i 50-60km/t.
Dessuten passer jeg på å kjøre ellom når bilene ligger mest mulig paralellt. Er det en åpning mellom bilene kan du ta deg faen på at bilen i motsatt fil forsøker seg på filskifte og da helst uten blinklys og iallefall uten sjekk av blindsone...

I Tyskland er folk helt idioter om det ha stoppa opp... Kjørte forbi 1,5mil med stillestående kø i vår og var omtrent i håndgemeng et par ganger. Var tilogmed en som fysisk stillte seg opp i veien og sperret, hjalp litt når han så vi var 5 og førstemann gikk av sykkelen og sa noe på et språk han ikke forsto :bl3
Forøvrig bare smilte der polizei når vi tråkla oss helt fremst og smatt på siden av de trailerne som hadde klint sammen og blokka alke 3 felta.. :prf
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Blitt litt for tøff i trynet?

Legg inn av JohnnyTh »

Voodoodoo skrev:Jeg sniker så og si uansett når køen ruller under 40, når gjøken imot ligger på lyshornet har han jo tydeligvis sett deg så da bør det ikke være noe problem for ham å unngå deg... Med mindre han er ute etter å drepe deg da men da hjelper det jo ikke å ligge innafor gulstripa heller...

Når det gjelder å kjøre imellom er jeg sikkert mer forsiktig enn de fleste, har sett mange som peiser mellom saktekjørende biler i 50-60km/t.
Dessuten passer jeg på å kjøre ellom når bilene ligger mest mulig paralellt. Er det en åpning mellom bilene kan du ta deg faen på at bilen i motsatt fil forsøker seg på filskifte og da helst uten blinklys og iallefall uten sjekk av blindsone...

I Tyskland er folk helt idioter om det ha stoppa opp... Kjørte forbi 1,5mil med stillestående kø i vår og var omtrent i håndgemeng et par ganger. Var tilogmed en som fysisk stillte seg opp i veien og sperret, hjalp litt når han så vi var 5 og førstemann gikk av sykkelen og sa noe på et språk han ikke forsto :bl3
Forøvrig bare smilte der polizei når vi tråkla oss helt fremst og smatt på siden av de trailerne som hadde klint sammen og blokka alke 3 felta.. :prf
Det er faktisk ikke lov i Tyskland. Og mange tyskere har en vane i trafikken at de skal håndheve loven aktivt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar