Hei
Er helt fersk mc kjører, kjøpte min første sykkel forrige uke.Ble en honda cbf 600n, 2012 modell, er veldig førnøyd med valget!!
Har ett spørsmål, forrige eier har montert ei Yoshimura Rs-3 potte for å få bedre lyd. Spiller dette noen rolle ifht garanti, skal snart på 1.gangsservice, noen som har erfaringer med dette? Fikk selvfølgelig med orginalpotte, skal være enkel sak og skifte.
mvh
Boje
Eksospotte og garanti
- Plumber
- Motorsykkelen din: Ingen...
Re: Eksospotte og garanti
Skal ikke ha noe å si det. Forhandleren min satt på en Leovince-potte. Om potten ikke er godkjent, kan du evt bli tatt i lydkontroll...
Suzuki GS 650 G Katana, Suzuki GS 1100 F Katana, Kawasaki 250 R, Kawasaki ER 6 F 2013
30/9-2014 ER-6F Solgt
2014: 10719 KM ( Start ) Oppdatert: 30/9-2014 : 22476
2013: 10719 KM på Kawasaki ER6F ( Ny 4/7-13 )
2013: 1914 KM på Kawasaki 250 R ( TIL 30/5-13., Solgt )
2012: 5 000 KM på Kawasaki 250 R (Fra 7/7-12., NY )
Medlem av: NMCU
30/9-2014 ER-6F Solgt
2014: 10719 KM ( Start ) Oppdatert: 30/9-2014 : 22476
2013: 10719 KM på Kawasaki ER6F ( Ny 4/7-13 )
2013: 1914 KM på Kawasaki 250 R ( TIL 30/5-13., Solgt )
2012: 5 000 KM på Kawasaki 250 R (Fra 7/7-12., NY )
Medlem av: NMCU
Tror ikke det har noe å si for verksted eller garanti. Forskjell for motoren blir i størrelsesorden 2-3% og når vanlige produksjonsstandarder har en feilmargin på 10%, så skulle det ikke ha noe å si.
Ta vare på originalpotta - EU-kontrollen for MC, som kommer fra 2016, kommer garantert til å bry seg om potter med for høy lyd...
Ta vare på originalpotta - EU-kontrollen for MC, som kommer fra 2016, kommer garantert til å bry seg om potter med for høy lyd...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Det poenget du nevner bør de som kjøper brukt tenke på. At de får med seg originalpotten når de kjøper slik at de har å fremvise hvis det går dit høna sparker, les EU-kontroll :)RuneMC skrev:Tror ikke det har noe å si for verksted eller garanti. Forskjell for motoren blir i størrelsesorden 2-3% og når vanlige produksjonsstandarder har en feilmargin på 10%, så skulle det ikke ha noe å si.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Noen ganger har det faktisk det!RuneMC skrev:Tror ikke det har noe å si for verksted eller garanti. Forskjell for motoren blir i størrelsesorden 2-3% og når vanlige produksjonsstandarder har en feilmargin på 10%, så skulle det ikke ha noe å si.
Dette gjelder vel helst mopeder og lettsykler, kanskje spesielt 2-taktere.
Det har vært tilfeller der effektanlegg og andre former for effektendringer og trimming har forårsaket motorhavari. I slike tilfeller er du helt garantiløs...
Ser heller ikke bort i fra at en større sykkel med motorskade og garanti...og at det påvises en eller annen form for effektmanipulasjon...også vil kunne møte betydelig motstand i forbindelse med reklamasjon..
OK, skal ikke være for kategorisk. Selvfølgelig finnes det tilfeller der en har satt på "straka rør" som blir feil ift hva motoren forventer av mottrykk og dermed kan det belaste motoren ugunstig, den kan gå varm, osv.kjellv skrev:Noen ganger har det faktisk det!
Hvis en derimot tar eksempelet hvor det er de mest vanlige typene "effekt-potter" og eieren er litt bevisst og får lagt inn en mapping som stemmer overens med ny eksos så bør det ikke være noen problem. Jeg mener jo at når man kjøper ny uoriginal eksospotte, så bør man også ta seg råd til en re-mapping av motorkontrollen som stemmer overens med ny eksospotte.
"Effektøkningen" er forøvrig primært på lyd og bare bittelitt på hestekrefter.
Noen tar dette med lyd så langt at en ikke skal se bort ifra at motorsyklister taper endel goodwill på det...
Når det vibrerer i glassrutene fordi en med hemningsløs lyd kjører 1 km unna så er det for mye lyd IMHO.
RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
- PCP
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Hvis man har "re-mappet", (eller "om-dyset" for de av oss som kjører 70-talls teknologi), så er det i alle fall ikke noe teknisk problem, men man må jo da gjøre det igjen hvis man vil skifte tilbake til original-potte, og jeg vet ikke hvordan de ulike forhandlere stiller seg til omprogrammering av motorstyring. Er det å betrakte som "normal bruk", og helt uproblematisk ifht garanti? Er det eventuelt greit under forutsetning at det blir gjort hos forhandler?RuneMC skrev:OK, skal ikke være for kategorisk. Selvfølgelig finnes det tilfeller der en har satt på "straka rør" som blir feil ift hva motoren forventer av mottrykk og dermed kan det belaste motoren ugunstig, den kan gå varm, osv.
Hvis en derimot tar eksempelet hvor det er de mest vanlige typene "effekt-potter" og eieren er litt bevisst og får lagt inn en mapping som stemmer overens med ny eksos så bør det ikke være noen problem. Jeg mener jo at når man kjøper ny uoriginal eksospotte, så bør man også ta seg råd til en re-mapping av motorkontrollen som stemmer overens med ny eksospotte.
"Effektøkningen" er forøvrig primært på lyd og bare bittelitt på hestekrefter.
Noen tar dette med lyd så langt at en ikke skal se bort ifra at motorsyklister taper endel goodwill på det...
Når det vibrerer i glassrutene fordi en med hemningsløs lyd kjører 1 km unna så er det for mye lyd IMHO.
Min tanke er at det generelt er forhandler/verksted som har bevisbyrden, og må påvise eller sannsynliggjøre at det finnes en årsakssammenheng mellom problemet som har oppstått, og den ettermonterte potta, eller endrede motorstyringen. Kommer man inn med blinklys som ikke fungere er det ingen problemer med garantien, men har man bare stukket på en slip-on, eller eventuelt gjort det sammen med ny map fra Fjøsnebbet Tuning, og man kommer inn med stempel som ser sånn ut:

Så blir det kanskje verre, eller?

Jeg tillater meg et annet spørsmål også i denne tråden, siden det går på noe av dette samme;
Hvis det nå blir PKK/Eu-kontroll fra 2016, eller for den saks skyld jeg i dag skulle bli stoppet av Vegevesen/Politi, er det da spesielle merkekrav ("E" "CE", etc) som er det eneste saliggjørende, eller vil jeg være good to go så lenge jeg møter eller undergår dB-nivået spesifisert i vognkort?
Har nemlig ingen original-potte, kun en åpen karbon-sak, og da jeg hadde den av for en stund siden oppdaget jeg at det med små bokstaver på undersiden visst står "Not for road use" på den...

(Av hva jeg har sett på tv-serier om Politiet og deres engelsk-kunnskaper skulle det ikke være noen større fare der, men kan jo risikere å møte en som har "Google Translate" på sin iPhone, og da ryker jeg vel...

Kommer an på hvor gammel MC'n er. Det går et skille ved 2003 (f.o.m. tror jeg) hvor dB-støy og typegodkjennings "e-nr" står i vognkortet. Samme "e-nr" skal stå stemplet i metallet på potta. (Min har f.eks. et som ser slik ut: e4*2002/24*0724*01 ) Hvis det er uoriginal erstatningspotte må du evt ha papirer som bekrefter at støy ikke er over det som står i vognkortet.
For MC'er før 2003 er det litt mer romslig og muligens bare en 100dB grense de forholder seg til.
For MC'er før 2003 er det litt mer romslig og muligens bare en 100dB grense de forholder seg til.

RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr