Ny sykkel i 2014 ?
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Ny sykkel i 2014 ?
Siden det finnes en tråd om "Ny sykkel i 2013" så starter jeg en ny tråd for neste års modeller. Neste års modeller begynner å rulle ut fra samlebåndene allerede og vinteren nærmer seg skal vi tro nyhetsbildet i Norge.
Siden jeg åpner tråden er det sikkert ingen hemmelighet at jeg vil ha ny sykkel til neste sesong. Egentlig skulle jeg vente et år til siden jeg går på skole i tillegg til jobb, men tanken om at "man lever bare en gang" , "aldri utsett noe til i morgen som du kan gjøre i dag", samt at jeg har erfart de siste årene at jeg har mistet venner i alt for ung alder. Hvorfor utsette noe man vet kommer og man har lyst til?
Derfor setter jeg min sykkel for salg hos forhandler og er i kjøpemodus.
Valget står mellom to sykler , som i utgangspunktet er to forskjellige sykler.
BMW F800GS Adventure 2014(fullt spekket)
BMW R1200GS 2014 (dynamic pakke)
Fordeler og ulemper har begge så valget er ikke enkelt slik sett, men prisen er også 60.000,- forskjellig.
Tanker som svirrer er, 800GSA har alukofferter, er litt lettere, er enklere utenfor veien, 21" forhjul,har mindre feil, er 60.000 billigere, motoren holder i massevis for meg og jeg synes den ser mer ut som en Adventure sykkel enn 1200GS.
R1200GS må ha tredjeparts aluvesker, tyngre, litt vanskeligere å ha med å gjøre utenfor veien, 19" forhjul og paralever forhjulsdemping som gjør dennbedre på asfalt. Hjuloppheng med aktive dempere ogvmer sofistikert ESA. Cruicekontroll og LED frontlykt. Mer moderne cockpit og kanskje enda mer komfortabel. Er 60.000 dyrere , motoren er ikke et must for meg og ser mer gateinspirert ut enn 800GSA. Har hørt om en del barnesykdommer allerede.
Jeg får bruke litt tid til tanker og komme med mer info etter hvert som det nærmer seg. :-)å
Siden jeg åpner tråden er det sikkert ingen hemmelighet at jeg vil ha ny sykkel til neste sesong. Egentlig skulle jeg vente et år til siden jeg går på skole i tillegg til jobb, men tanken om at "man lever bare en gang" , "aldri utsett noe til i morgen som du kan gjøre i dag", samt at jeg har erfart de siste årene at jeg har mistet venner i alt for ung alder. Hvorfor utsette noe man vet kommer og man har lyst til?
Derfor setter jeg min sykkel for salg hos forhandler og er i kjøpemodus.
Valget står mellom to sykler , som i utgangspunktet er to forskjellige sykler.
BMW F800GS Adventure 2014(fullt spekket)
BMW R1200GS 2014 (dynamic pakke)
Fordeler og ulemper har begge så valget er ikke enkelt slik sett, men prisen er også 60.000,- forskjellig.
Tanker som svirrer er, 800GSA har alukofferter, er litt lettere, er enklere utenfor veien, 21" forhjul,har mindre feil, er 60.000 billigere, motoren holder i massevis for meg og jeg synes den ser mer ut som en Adventure sykkel enn 1200GS.
R1200GS må ha tredjeparts aluvesker, tyngre, litt vanskeligere å ha med å gjøre utenfor veien, 19" forhjul og paralever forhjulsdemping som gjør dennbedre på asfalt. Hjuloppheng med aktive dempere ogvmer sofistikert ESA. Cruicekontroll og LED frontlykt. Mer moderne cockpit og kanskje enda mer komfortabel. Er 60.000 dyrere , motoren er ikke et must for meg og ser mer gateinspirert ut enn 800GSA. Har hørt om en del barnesykdommer allerede.
Jeg får bruke litt tid til tanker og komme med mer info etter hvert som det nærmer seg. :-)å
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Ut fra din egen konklusjon så har du vel mer eller mindre gitt svaret selv, så gå for en F800GS :)Bringisen skrev:Siden det finnes en tråd om "Ny sykkel i 2013" så starter jeg en ny tråd for neste års modeller. Neste års modeller begynner å rulle ut fra samlebåndene allerede og vinteren nærmer seg skal vi tro nyhetsbildet i Norge.
Siden jeg åpner tråden er det sikkert ingen hemmelighet at jeg vil ha ny sykkel til neste sesong. Egentlig skulle jeg vente et år til siden jeg går på skole i tillegg til jobb, men tanken om at "man lever bare en gang" , "aldri utsett noe til i morgen som du kan gjøre i dag", samt at jeg har erfart de siste årene at jeg har mistet venner i alt for ung alder. Hvorfor utsette noe man vet kommer og man har lyst til?
Derfor setter jeg min sykkel for salg hos forhandler og er i kjøpemodus.
Valget står mellom to sykler , som i utgangspunktet er to forskjellige sykler.
BMW F800GS Adventure 2014(fullt spekket)
BMW R1200GS 2014 (dynamic pakke)
Fordeler og ulemper har begge så valget er ikke enkelt slik sett, men prisen er også 60.000,- forskjellig.
Tanker som svirrer er, 800GSA har alukofferter, er litt lettere, er enklere utenfor veien, 21" forhjul,har mindre feil, er 60.000 billigere, motoren holder i massevis for meg og jeg synes den ser mer ut som en Adventure sykkel enn 1200GS.
R1200GS må ha tredjeparts aluvesker, tyngre, litt vanskeligere å ha med å gjøre utenfor veien, 19" forhjul og paralever forhjulsdemping som gjør dennbedre på asfalt. Hjuloppheng med aktive dempere ogvmer sofistikert ESA. Cruicekontroll og LED frontlykt. Mer moderne cockpit og kanskje enda mer komfortabel. Er 60.000 dyrere , motoren er ikke et must for meg og ser mer gateinspirert ut enn 800GSA. Har hørt om en del barnesykdommer allerede.
Jeg får bruke litt tid til tanker og komme med mer info etter hvert som det nærmer seg. :-)å
Det skal sies at jeg ikke vet fletta om disse syklene og svarer kun ut fra spesifikasjoner og det jeg leser.
Har for meg at 1200'en er mer myntet på langkjøring og kanskje på asfalt ja og at den har noe mer avansert elektronikk etc. men F800 høres jo morsommere ut og det ser ut til at denne passer deg bedre. Dessuten så sparer du 60.000,- og det er MANGE tanker med bensin og en hei dundranes flott sykkelferie :)
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Det hørest ut som du sikter mot skikkelig lange turer. Jeg tror 1200'en tåler vekt bedre og er en god porsjon mer komfortabel, spesielt om dere skal være to på sykkelen - men litt mindre egnet til off-road (det er ikke 800'en spesielt egnet til heller).Bringisen skrev:Siden det finnes en tråd om "Ny sykkel i 2013" så starter jeg en ny tråd for neste års modeller. Neste års modeller begynner å rulle ut fra samlebåndene allerede og vinteren nærmer seg skal vi tro nyhetsbildet i Norge.
Siden jeg åpner tråden er det sikkert ingen hemmelighet at jeg vil ha ny sykkel til neste sesong. Egentlig skulle jeg vente et år til siden jeg går på skole i tillegg til jobb, men tanken om at "man lever bare en gang" , "aldri utsett noe til i morgen som du kan gjøre i dag", samt at jeg har erfart de siste årene at jeg har mistet venner i alt for ung alder. Hvorfor utsette noe man vet kommer og man har lyst til?
Derfor setter jeg min sykkel for salg hos forhandler og er i kjøpemodus.
Valget står mellom to sykler , som i utgangspunktet er to forskjellige sykler.
BMW F800GS Adventure 2014(fullt spekket)
BMW R1200GS 2014 (dynamic pakke)
Fordeler og ulemper har begge så valget er ikke enkelt slik sett, men prisen er også 60.000,- forskjellig.
Tanker som svirrer er, 800GSA har alukofferter, er litt lettere, er enklere utenfor veien, 21" forhjul,har mindre feil, er 60.000 billigere, motoren holder i massevis for meg og jeg synes den ser mer ut som en Adventure sykkel enn 1200GS.
R1200GS må ha tredjeparts aluvesker, tyngre, litt vanskeligere å ha med å gjøre utenfor veien, 19" forhjul og paralever forhjulsdemping som gjør dennbedre på asfalt. Hjuloppheng med aktive dempere ogvmer sofistikert ESA. Cruicekontroll og LED frontlykt. Mer moderne cockpit og kanskje enda mer komfortabel. Er 60.000 dyrere , motoren er ikke et must for meg og ser mer gateinspirert ut enn 800GSA. Har hørt om en del barnesykdommer allerede.
Jeg får bruke litt tid til tanker og komme med mer info etter hvert som det nærmer seg. :-)å
Prøv begge !!
Hvilke barnesykdommer tenker du på? Til å være en helt ny modell har det vært veldig lite plunder med 12000gs'en.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Da kan jeg jo nevne (som i andre tråder) Yamaha XV950R, også kjent som "Bolt" fra USA.
Ny modell i Europa i 2014, jeg har forhåndsbestilt en hos Høiden :)
http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... v950r.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Ny modell i Europa i 2014, jeg har forhåndsbestilt en hos Høiden :)
http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... v950r.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Ny sykkel i 2014 ?
poulet_cavalier skrev:Det hørest ut som du sikter mot skikkelig lange turer. Jeg tror 1200'en tåler vekt bedre og er en god porsjon mer komfortabel, spesielt om dere skal være to på sykkelen - men litt mindre egnet til off-road (det er ikke 800'en spesielt egnet til heller).Bringisen skrev:Siden det finnes en tråd om "Ny sykkel i 2013" så starter jeg en ny tråd for neste års modeller. Neste års modeller begynner å rulle ut fra samlebåndene allerede og vinteren nærmer seg skal vi tro nyhetsbildet i Norge.
Siden jeg åpner tråden er det sikkert ingen hemmelighet at jeg vil ha ny sykkel til neste sesong. Egentlig skulle jeg vente et år til siden jeg går på skole i tillegg til jobb, men tanken om at "man lever bare en gang" , "aldri utsett noe til i morgen som du kan gjøre i dag", samt at jeg har erfart de siste årene at jeg har mistet venner i alt for ung alder. Hvorfor utsette noe man vet kommer og man har lyst til?
Derfor setter jeg min sykkel for salg hos forhandler og er i kjøpemodus.
Valget står mellom to sykler , som i utgangspunktet er to forskjellige sykler.
BMW F800GS Adventure 2014(fullt spekket)
BMW R1200GS 2014 (dynamic pakke)
Fordeler og ulemper har begge så valget er ikke enkelt slik sett, men prisen er også 60.000,- forskjellig.
Tanker som svirrer er, 800GSA har alukofferter, er litt lettere, er enklere utenfor veien, 21" forhjul,har mindre feil, er 60.000 billigere, motoren holder i massevis for meg og jeg synes den ser mer ut som en Adventure sykkel enn 1200GS.
R1200GS må ha tredjeparts aluvesker, tyngre, litt vanskeligere å ha med å gjøre utenfor veien, 19" forhjul og paralever forhjulsdemping som gjør dennbedre på asfalt. Hjuloppheng med aktive dempere ogvmer sofistikert ESA. Cruicekontroll og LED frontlykt. Mer moderne cockpit og kanskje enda mer komfortabel. Er 60.000 dyrere , motoren er ikke et must for meg og ser mer gateinspirert ut enn 800GSA. Har hørt om en del barnesykdommer allerede.
Jeg får bruke litt tid til tanker og komme med mer info etter hvert som det nærmer seg. :-)å
Prøv begge !!
Hvilke barnesykdommer tenker du på? Til å være en helt ny modell har det vært veldig lite plunder med 12000gs'en.
Om du skal bruke sykkelen mest til typiske Europaturer med 2 på hadde jeg valgt 1200. Om kjøringa foregår alene og kanskje endel på grus / off road hadde jeg valgt 800.
Selv veier jeg inn meg + sykkel på tur til + - 380 kg, og det er egentlig nok. Sykkelen er jo godkjent for 60kg til, men den er nok ikke noe god å kjøre da. Ihvertfall ikke ved inspirert kjøring, samt at motoren nok blir for dau.
Vektforskjellen er ikke så stor fra 1200GS til 800GSA, men den er jo litt slankere noe som gjør passering av bommer / trær / steiner osv lettere (ved off road kjøring).
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Jeg har kommet til punktet at jeg skal ha en ny 800gs eller 2014 gsa til våren. Men ser ikke de store forskjellene på syklene som "forsvarer" de ekstra $$ gsa koster?
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Thimian skrev:Jeg har kommet til punktet at jeg skal ha en ny 800gs eller 2014 gsa til våren. Men ser ikke de store forskjellene på syklene som "forsvarer" de ekstra $$ gsa koster?
Nå er det vel ikke så store prisforskjellen mellom GS og GSA ( om du kjøper den uten alt ekstra du kan få på).
Selv hadde jeg valgt GS og kjøpt på utstyr fra en tredjeparts leverandør.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Epylypzon skrev:Thimian skrev:Jeg har kommet til punktet at jeg skal ha en ny 800gs eller 2014 gsa til våren. Men ser ikke de store forskjellene på syklene som "forsvarer" de ekstra $$ gsa koster?
Nå er det vel ikke så store prisforskjellen mellom GS og GSA ( om du kjøper den uten alt ekstra du kan få på).
Selv hadde jeg valgt GS og kjøpt på utstyr fra en tredjeparts leverandør.
sant nok, bare 7500.- i grunnprisen.. Men hva får en igjen for det? Er det bedre vindskjerming på gsa kontra gs?
Det som heller med mot gsa er den større bensintanken med færre bensinfyllinger. Veldig terrengkjøring vil det ikke bli uansett. Men lurer på om gsa er drevet annerledes også? Toppfarten og forbruk er forskjellig...?
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Ja, både ogBjerknez skrev:Ut fra din egen konklusjon så har du vel mer eller mindre gitt svaret selv, så gå for en F800GS :)Bringisen skrev:Siden det finnes en tråd om "Ny sykkel i 2013" så starter jeg en ny tråd for neste års modeller. Neste års modeller begynner å rulle ut fra samlebåndene allerede og vinteren nærmer seg skal vi tro nyhetsbildet i Norge.
Siden jeg åpner tråden er det sikkert ingen hemmelighet at jeg vil ha ny sykkel til neste sesong. Egentlig skulle jeg vente et år til siden jeg går på skole i tillegg til jobb, men tanken om at "man lever bare en gang" , "aldri utsett noe til i morgen som du kan gjøre i dag", samt at jeg har erfart de siste årene at jeg har mistet venner i alt for ung alder. Hvorfor utsette noe man vet kommer og man har lyst til?
Derfor setter jeg min sykkel for salg hos forhandler og er i kjøpemodus.
Valget står mellom to sykler , som i utgangspunktet er to forskjellige sykler.
BMW F800GS Adventure 2014(fullt spekket)
BMW R1200GS 2014 (dynamic pakke)
Fordeler og ulemper har begge så valget er ikke enkelt slik sett, men prisen er også 60.000,- forskjellig.
Tanker som svirrer er, 800GSA har alukofferter, er litt lettere, er enklere utenfor veien, 21" forhjul,har mindre feil, er 60.000 billigere, motoren holder i massevis for meg og jeg synes den ser mer ut som en Adventure sykkel enn 1200GS.
R1200GS må ha tredjeparts aluvesker, tyngre, litt vanskeligere å ha med å gjøre utenfor veien, 19" forhjul og paralever forhjulsdemping som gjør dennbedre på asfalt. Hjuloppheng med aktive dempere ogvmer sofistikert ESA. Cruicekontroll og LED frontlykt. Mer moderne cockpit og kanskje enda mer komfortabel. Er 60.000 dyrere , motoren er ikke et must for meg og ser mer gateinspirert ut enn 800GSA. Har hørt om en del barnesykdommer allerede.
Jeg får bruke litt tid til tanker og komme med mer info etter hvert som det nærmer seg. :-)å
Det skal sies at jeg ikke vet fletta om disse syklene og svarer kun ut fra spesifikasjoner og det jeg leser.
Har for meg at 1200'en er mer myntet på langkjøring og kanskje på asfalt ja og at den har noe mer avansert elektronikk etc. men F800 høres jo morsommere ut og det ser ut til at denne passer deg bedre. Dessuten så sparer du 60.000,- og det er MANGE tanker med bensin og en hei dundranes flott sykkelferie :)

800GS kjenner jeg fra før siden jeg i dag har en, men den nye har endel ting jeg har savnet på min. Så er det de 60.000 da

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Du er inne på noe som gjørde at tanken falt på 1200GS også, jeg jobber med å få kona med på flere turer og med 1200GS kan det lettere bli noen europaturer også. Det fører også til at grusturene/skogsturene blir skjeldnere. Selv om 800 kan laste mer er nok 1200 kanskje mer egnet for kjøring med vekt på.poulet_cavalier skrev:Det hørest ut som du sikter mot skikkelig lange turer. Jeg tror 1200'en tåler vekt bedre og er en god porsjon mer komfortabel, spesielt om dere skal være to på sykkelen - men litt mindre egnet til off-road (det er ikke 800'en spesielt egnet til heller).Bringisen skrev:Siden det finnes en tråd om "Ny sykkel i 2013" så starter jeg en ny tråd for neste års modeller. Neste års modeller begynner å rulle ut fra samlebåndene allerede og vinteren nærmer seg skal vi tro nyhetsbildet i Norge.
Siden jeg åpner tråden er det sikkert ingen hemmelighet at jeg vil ha ny sykkel til neste sesong. Egentlig skulle jeg vente et år til siden jeg går på skole i tillegg til jobb, men tanken om at "man lever bare en gang" , "aldri utsett noe til i morgen som du kan gjøre i dag", samt at jeg har erfart de siste årene at jeg har mistet venner i alt for ung alder. Hvorfor utsette noe man vet kommer og man har lyst til?
Derfor setter jeg min sykkel for salg hos forhandler og er i kjøpemodus.
Valget står mellom to sykler , som i utgangspunktet er to forskjellige sykler.
BMW F800GS Adventure 2014(fullt spekket)
BMW R1200GS 2014 (dynamic pakke)
Fordeler og ulemper har begge så valget er ikke enkelt slik sett, men prisen er også 60.000,- forskjellig.
Tanker som svirrer er, 800GSA har alukofferter, er litt lettere, er enklere utenfor veien, 21" forhjul,har mindre feil, er 60.000 billigere, motoren holder i massevis for meg og jeg synes den ser mer ut som en Adventure sykkel enn 1200GS.
R1200GS må ha tredjeparts aluvesker, tyngre, litt vanskeligere å ha med å gjøre utenfor veien, 19" forhjul og paralever forhjulsdemping som gjør dennbedre på asfalt. Hjuloppheng med aktive dempere ogvmer sofistikert ESA. Cruicekontroll og LED frontlykt. Mer moderne cockpit og kanskje enda mer komfortabel. Er 60.000 dyrere , motoren er ikke et must for meg og ser mer gateinspirert ut enn 800GSA. Har hørt om en del barnesykdommer allerede.
Jeg får bruke litt tid til tanker og komme med mer info etter hvert som det nærmer seg. :-)å
Prøv begge !!
Hvilke barnesykdommer tenker du på? Til å være en helt ny modell har det vært veldig lite plunder med 12000gs'en.
Jeg har ikke tatt sjansen på å prøve den nye 1200GS ennå i fare for å bli solgt med en gang, jeg har hatt en 1200GS fra 2006 tidligere og var veldig fornøyd med paralever konstruksjonen ved kjøring på vei. Jeg har i dag 800GS så jeg vet hva den er god for, her er opphenget bedre egnet for terrenget enn man skulle tro og jeg har hatt mange fine opplevelser med den.
Barnesykdommer jeg har lest om på nye 1200GS er, plutselig død motor, betjeningsbrytere som slutter å virke og ESA som kan tulle litt. Men jeg har ikke hatt tull med mine BMWer og man skal kanskje ikke legge for mye i disse sakene. Man hører om problemer men ikke om alle som er fornøyde

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Akkurat de tingene som du sier som gjør valget vanskelig, vet hva jeg gjør i dag men ikke hva jeg gjør mest til neste år eller året etter derEpylypzon skrev:poulet_cavalier skrev:Det hørest ut som du sikter mot skikkelig lange turer. Jeg tror 1200'en tåler vekt bedre og er en god porsjon mer komfortabel, spesielt om dere skal være to på sykkelen - men litt mindre egnet til off-road (det er ikke 800'en spesielt egnet til heller).Bringisen skrev:Siden det finnes en tråd om "Ny sykkel i 2013" så starter jeg en ny tråd for neste års modeller. Neste års modeller begynner å rulle ut fra samlebåndene allerede og vinteren nærmer seg skal vi tro nyhetsbildet i Norge.
Siden jeg åpner tråden er det sikkert ingen hemmelighet at jeg vil ha ny sykkel til neste sesong. Egentlig skulle jeg vente et år til siden jeg går på skole i tillegg til jobb, men tanken om at "man lever bare en gang" , "aldri utsett noe til i morgen som du kan gjøre i dag", samt at jeg har erfart de siste årene at jeg har mistet venner i alt for ung alder. Hvorfor utsette noe man vet kommer og man har lyst til?
Derfor setter jeg min sykkel for salg hos forhandler og er i kjøpemodus.
Valget står mellom to sykler , som i utgangspunktet er to forskjellige sykler.
BMW F800GS Adventure 2014(fullt spekket)
BMW R1200GS 2014 (dynamic pakke)
Fordeler og ulemper har begge så valget er ikke enkelt slik sett, men prisen er også 60.000,- forskjellig.
Tanker som svirrer er, 800GSA har alukofferter, er litt lettere, er enklere utenfor veien, 21" forhjul,har mindre feil, er 60.000 billigere, motoren holder i massevis for meg og jeg synes den ser mer ut som en Adventure sykkel enn 1200GS.
R1200GS må ha tredjeparts aluvesker, tyngre, litt vanskeligere å ha med å gjøre utenfor veien, 19" forhjul og paralever forhjulsdemping som gjør dennbedre på asfalt. Hjuloppheng med aktive dempere ogvmer sofistikert ESA. Cruicekontroll og LED frontlykt. Mer moderne cockpit og kanskje enda mer komfortabel. Er 60.000 dyrere , motoren er ikke et must for meg og ser mer gateinspirert ut enn 800GSA. Har hørt om en del barnesykdommer allerede.
Jeg får bruke litt tid til tanker og komme med mer info etter hvert som det nærmer seg. :-)å
Prøv begge !!
Hvilke barnesykdommer tenker du på? Til å være en helt ny modell har det vært veldig lite plunder med 12000gs'en.
Om du skal bruke sykkelen mest til typiske Europaturer med 2 på hadde jeg valgt 1200. Om kjøringa foregår alene og kanskje endel på grus / off road hadde jeg valgt 800.
Selv veier jeg inn meg + sykkel på tur til + - 380 kg, og det er egentlig nok. Sykkelen er jo godkjent for 60kg til, men den er nok ikke noe god å kjøre da. Ihvertfall ikke ved inspirert kjøring, samt at motoren nok blir for dau.
Vektforskjellen er ikke så stor fra 1200GS til 800GSA, men den er jo litt slankere noe som gjør passering av bommer / trær / steiner osv lettere (ved off road kjøring).


2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Det er mye bedre vær/vindbeskyttelse på GSA, større tank, ser bedre ut (etter min mening), setet er mye bedre. Så etter min mening er det verdt de ekstra 7500,- Man kan få mye fra tredjepartsleverandører, bare se på min 800GS. Men likevel blir det noe annet med orginalt, spør du megThimian skrev:Epylypzon skrev:Thimian skrev:Jeg har kommet til punktet at jeg skal ha en ny 800gs eller 2014 gsa til våren. Men ser ikke de store forskjellene på syklene som "forsvarer" de ekstra $$ gsa koster?
Nå er det vel ikke så store prisforskjellen mellom GS og GSA ( om du kjøper den uten alt ekstra du kan få på).
Selv hadde jeg valgt GS og kjøpt på utstyr fra en tredjeparts leverandør.
sant nok, bare 7500.- i grunnprisen.. Men hva får en igjen for det? Er det bedre vindskjerming på gsa kontra gs?
Det som heller med mot gsa er den større bensintanken med færre bensinfyllinger. Veldig terrengkjøring vil det ikke bli uansett. Men lurer på om gsa er drevet annerledes også? Toppfarten og forbruk er forskjellig...?

Toppfarten er redusert fra 205 til 195 km/t og det betyr nada. Forbruket er økt litt, men den større tanken øker rekkevidden fra 35 til 50 mil sies det.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Gratulererjongsanim skrev:Da kan jeg jo nevne (som i andre tråder) Yamaha XV950R, også kjent som "Bolt" fra USA.
Ny modell i Europa i 2014, jeg har forhåndsbestilt en hos Høiden :)
http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... v950r.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;



2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Bringisen skrev:Ja, både ogBjerknez skrev:Ut fra din egen konklusjon så har du vel mer eller mindre gitt svaret selv, så gå for en F800GS :)Bringisen skrev:Siden det finnes en tråd om "Ny sykkel i 2013" så starter jeg en ny tråd for neste års modeller. Neste års modeller begynner å rulle ut fra samlebåndene allerede og vinteren nærmer seg skal vi tro nyhetsbildet i Norge.
Siden jeg åpner tråden er det sikkert ingen hemmelighet at jeg vil ha ny sykkel til neste sesong. Egentlig skulle jeg vente et år til siden jeg går på skole i tillegg til jobb, men tanken om at "man lever bare en gang" , "aldri utsett noe til i morgen som du kan gjøre i dag", samt at jeg har erfart de siste årene at jeg har mistet venner i alt for ung alder. Hvorfor utsette noe man vet kommer og man har lyst til?
Derfor setter jeg min sykkel for salg hos forhandler og er i kjøpemodus.
Valget står mellom to sykler , som i utgangspunktet er to forskjellige sykler.
BMW F800GS Adventure 2014(fullt spekket)
BMW R1200GS 2014 (dynamic pakke)
Fordeler og ulemper har begge så valget er ikke enkelt slik sett, men prisen er også 60.000,- forskjellig.
Tanker som svirrer er, 800GSA har alukofferter, er litt lettere, er enklere utenfor veien, 21" forhjul,har mindre feil, er 60.000 billigere, motoren holder i massevis for meg og jeg synes den ser mer ut som en Adventure sykkel enn 1200GS.
R1200GS må ha tredjeparts aluvesker, tyngre, litt vanskeligere å ha med å gjøre utenfor veien, 19" forhjul og paralever forhjulsdemping som gjør dennbedre på asfalt. Hjuloppheng med aktive dempere ogvmer sofistikert ESA. Cruicekontroll og LED frontlykt. Mer moderne cockpit og kanskje enda mer komfortabel. Er 60.000 dyrere , motoren er ikke et must for meg og ser mer gateinspirert ut enn 800GSA. Har hørt om en del barnesykdommer allerede.
Jeg får bruke litt tid til tanker og komme med mer info etter hvert som det nærmer seg. :-)å
Det skal sies at jeg ikke vet fletta om disse syklene og svarer kun ut fra spesifikasjoner og det jeg leser.
Har for meg at 1200'en er mer myntet på langkjøring og kanskje på asfalt ja og at den har noe mer avansert elektronikk etc. men F800 høres jo morsommere ut og det ser ut til at denne passer deg bedre. Dessuten så sparer du 60.000,- og det er MANGE tanker med bensin og en hei dundranes flott sykkelferie :)I det ene øyeblikket er jeg fast bestemt på at egenskapene til 800GSA er det jeg bør se på, i neste øyeblikk er jeg sikker på at jeg "trenger" fordelene til 1200GS.
800GS kjenner jeg fra før siden jeg i dag har en, men den nye har endel ting jeg har savnet på min. Så er det de 60.000 da
Hva har den nye som du savner på din nåværende?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Bringisen skrev:Det er mye bedre vær/vindbeskyttelse på GSA, større tank, ser bedre ut (etter min mening), setet er mye bedre. Så etter min mening er det verdt de ekstra 7500,- Man kan få mye fra tredjepartsleverandører, bare se på min 800GS. Men likevel blir det noe annet med orginalt, spør du megThimian skrev:Epylypzon skrev:Thimian skrev:Jeg har kommet til punktet at jeg skal ha en ny 800gs eller 2014 gsa til våren. Men ser ikke de store forskjellene på syklene som "forsvarer" de ekstra $$ gsa koster?
Nå er det vel ikke så store prisforskjellen mellom GS og GSA ( om du kjøper den uten alt ekstra du kan få på).
Selv hadde jeg valgt GS og kjøpt på utstyr fra en tredjeparts leverandør.
sant nok, bare 7500.- i grunnprisen.. Men hva får en igjen for det? Er det bedre vindskjerming på gsa kontra gs?
Det som heller med mot gsa er den større bensintanken med færre bensinfyllinger. Veldig terrengkjøring vil det ikke bli uansett. Men lurer på om gsa er drevet annerledes også? Toppfarten og forbruk er forskjellig...?
Toppfarten er redusert fra 205 til 195 km/t og det betyr nada. Forbruket er økt litt, men den større tanken øker rekkevidden fra 35 til 50 mil sies det.
Hehe, smaken er som baken


Jeg liker deler fra tredjepartsleverandør bedre enn orginalt

Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Ny sykkel i 2014 ?
ESA, TCA , større tank, orginalt bedre sete, orginalt bedre skjerm, alu-kofferter, orginale LED lys.Epylypzon skrev:Bringisen skrev:Ja, både ogBjerknez skrev:Ut fra din egen konklusjon så har du vel mer eller mindre gitt svaret selv, så gå for en F800GS :)Bringisen skrev:Siden det finnes en tråd om "Ny sykkel i 2013" så starter jeg en ny tråd for neste års modeller. Neste års modeller begynner å rulle ut fra samlebåndene allerede og vinteren nærmer seg skal vi tro nyhetsbildet i Norge.
Siden jeg åpner tråden er det sikkert ingen hemmelighet at jeg vil ha ny sykkel til neste sesong. Egentlig skulle jeg vente et år til siden jeg går på skole i tillegg til jobb, men tanken om at "man lever bare en gang" , "aldri utsett noe til i morgen som du kan gjøre i dag", samt at jeg har erfart de siste årene at jeg har mistet venner i alt for ung alder. Hvorfor utsette noe man vet kommer og man har lyst til?
Derfor setter jeg min sykkel for salg hos forhandler og er i kjøpemodus.
Valget står mellom to sykler , som i utgangspunktet er to forskjellige sykler.
BMW F800GS Adventure 2014(fullt spekket)
BMW R1200GS 2014 (dynamic pakke)
Fordeler og ulemper har begge så valget er ikke enkelt slik sett, men prisen er også 60.000,- forskjellig.
Tanker som svirrer er, 800GSA har alukofferter, er litt lettere, er enklere utenfor veien, 21" forhjul,har mindre feil, er 60.000 billigere, motoren holder i massevis for meg og jeg synes den ser mer ut som en Adventure sykkel enn 1200GS.
R1200GS må ha tredjeparts aluvesker, tyngre, litt vanskeligere å ha med å gjøre utenfor veien, 19" forhjul og paralever forhjulsdemping som gjør dennbedre på asfalt. Hjuloppheng med aktive dempere ogvmer sofistikert ESA. Cruicekontroll og LED frontlykt. Mer moderne cockpit og kanskje enda mer komfortabel. Er 60.000 dyrere , motoren er ikke et must for meg og ser mer gateinspirert ut enn 800GSA. Har hørt om en del barnesykdommer allerede.
Jeg får bruke litt tid til tanker og komme med mer info etter hvert som det nærmer seg. :-)å
Det skal sies at jeg ikke vet fletta om disse syklene og svarer kun ut fra spesifikasjoner og det jeg leser.
Har for meg at 1200'en er mer myntet på langkjøring og kanskje på asfalt ja og at den har noe mer avansert elektronikk etc. men F800 høres jo morsommere ut og det ser ut til at denne passer deg bedre. Dessuten så sparer du 60.000,- og det er MANGE tanker med bensin og en hei dundranes flott sykkelferie :)I det ene øyeblikket er jeg fast bestemt på at egenskapene til 800GSA er det jeg bør se på, i neste øyeblikk er jeg sikker på at jeg "trenger" fordelene til 1200GS.
800GS kjenner jeg fra før siden jeg i dag har en, men den nye har endel ting jeg har savnet på min. Så er det de 60.000 da
Hva har den nye som du savner på din nåværende?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Ja, noe av deg er jeg enig i, og noe er jeg ikke enig iBringisen skrev:ESA, TCA , større tank, orginalt bedre sete, orginalt bedre skjerm, alu-kofferter, orginale LED lys.Epylypzon skrev:Bringisen skrev:Ja, både ogBjerknez skrev:Ut fra din egen konklusjon så har du vel mer eller mindre gitt svaret selv, så gå for en F800GS :)Bringisen skrev:Siden det finnes en tråd om "Ny sykkel i 2013" så starter jeg en ny tråd for neste års modeller. Neste års modeller begynner å rulle ut fra samlebåndene allerede og vinteren nærmer seg skal vi tro nyhetsbildet i Norge.
Siden jeg åpner tråden er det sikkert ingen hemmelighet at jeg vil ha ny sykkel til neste sesong. Egentlig skulle jeg vente et år til siden jeg går på skole i tillegg til jobb, men tanken om at "man lever bare en gang" , "aldri utsett noe til i morgen som du kan gjøre i dag", samt at jeg har erfart de siste årene at jeg har mistet venner i alt for ung alder. Hvorfor utsette noe man vet kommer og man har lyst til?
Derfor setter jeg min sykkel for salg hos forhandler og er i kjøpemodus.
Valget står mellom to sykler , som i utgangspunktet er to forskjellige sykler.
BMW F800GS Adventure 2014(fullt spekket)
BMW R1200GS 2014 (dynamic pakke)
Fordeler og ulemper har begge så valget er ikke enkelt slik sett, men prisen er også 60.000,- forskjellig.
Tanker som svirrer er, 800GSA har alukofferter, er litt lettere, er enklere utenfor veien, 21" forhjul,har mindre feil, er 60.000 billigere, motoren holder i massevis for meg og jeg synes den ser mer ut som en Adventure sykkel enn 1200GS.
R1200GS må ha tredjeparts aluvesker, tyngre, litt vanskeligere å ha med å gjøre utenfor veien, 19" forhjul og paralever forhjulsdemping som gjør dennbedre på asfalt. Hjuloppheng med aktive dempere ogvmer sofistikert ESA. Cruicekontroll og LED frontlykt. Mer moderne cockpit og kanskje enda mer komfortabel. Er 60.000 dyrere , motoren er ikke et must for meg og ser mer gateinspirert ut enn 800GSA. Har hørt om en del barnesykdommer allerede.
Jeg får bruke litt tid til tanker og komme med mer info etter hvert som det nærmer seg. :-)å
Det skal sies at jeg ikke vet fletta om disse syklene og svarer kun ut fra spesifikasjoner og det jeg leser.
Har for meg at 1200'en er mer myntet på langkjøring og kanskje på asfalt ja og at den har noe mer avansert elektronikk etc. men F800 høres jo morsommere ut og det ser ut til at denne passer deg bedre. Dessuten så sparer du 60.000,- og det er MANGE tanker med bensin og en hei dundranes flott sykkelferie :)I det ene øyeblikket er jeg fast bestemt på at egenskapene til 800GSA er det jeg bør se på, i neste øyeblikk er jeg sikker på at jeg "trenger" fordelene til 1200GS.
800GS kjenner jeg fra før siden jeg i dag har en, men den nye har endel ting jeg har savnet på min. Så er det de 60.000 da
Hva har den nye som du savner på din nåværende?

Ifølge han jeg har kjørt med i 2 helger nå, på alt fra fine asfaltveier og til elvekryssinger og kjøring i steinrøyser så er ESA en på denne ikke brukbar. Veldig liten merkbar forskjell i de forskjellige innstillingene.
TCA en funker bra i enduromodus (tillater litt sladd).
Større tank: Bra, om ikke bedre enn tredjepart pga vekta lavere og lengre bak ( den er tung nok som den er forran).
Bedre sete: Ja, kanskje. Men ved aktiv kjøring på grus er det ingen fordel å sitte "nede" i sykkelen som man gjør med det setet. Da man fort skal flytte seg frem/bak på setet og reise seg opp og ned.
Bedre skjerm: den er jeg enig i.
Alu kofferter: Her liker jeg touratech sine bedre, lettere å montere ting utenpå de pga formen.
LED lys: Funker kun til å bli sett bedre, lyser ikke opp noe bedre. Her ville jeg valgt noen med xenon.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Enig i mye. Men ESA fungerer i følge tester meget bra på vei men kan ikke sidestilles med ESA som finnes på R1200GS. På grus har jeg hørt at den ikke gjør noe bedre men heller ikke verreEpylypzon skrev:Ja, noe av deg er jeg enig i, og noe er jeg ikke enig iBringisen skrev:ESA, TCA , større tank, orginalt bedre sete, orginalt bedre skjerm, alu-kofferter, orginale LED lys.Epylypzon skrev:Bringisen skrev:Ja, både ogBjerknez skrev:Ut fra din egen konklusjon så har du vel mer eller mindre gitt svaret selv, så gå for en F800GS :)Bringisen skrev:Siden det finnes en tråd om "Ny sykkel i 2013" så starter jeg en ny tråd for neste års modeller. Neste års modeller begynner å rulle ut fra samlebåndene allerede og vinteren nærmer seg skal vi tro nyhetsbildet i Norge.
Siden jeg åpner tråden er det sikkert ingen hemmelighet at jeg vil ha ny sykkel til neste sesong. Egentlig skulle jeg vente et år til siden jeg går på skole i tillegg til jobb, men tanken om at "man lever bare en gang" , "aldri utsett noe til i morgen som du kan gjøre i dag", samt at jeg har erfart de siste årene at jeg har mistet venner i alt for ung alder. Hvorfor utsette noe man vet kommer og man har lyst til?
Derfor setter jeg min sykkel for salg hos forhandler og er i kjøpemodus.
Valget står mellom to sykler , som i utgangspunktet er to forskjellige sykler.
BMW F800GS Adventure 2014(fullt spekket)
BMW R1200GS 2014 (dynamic pakke)
Fordeler og ulemper har begge så valget er ikke enkelt slik sett, men prisen er også 60.000,- forskjellig.
Tanker som svirrer er, 800GSA har alukofferter, er litt lettere, er enklere utenfor veien, 21" forhjul,har mindre feil, er 60.000 billigere, motoren holder i massevis for meg og jeg synes den ser mer ut som en Adventure sykkel enn 1200GS.
R1200GS må ha tredjeparts aluvesker, tyngre, litt vanskeligere å ha med å gjøre utenfor veien, 19" forhjul og paralever forhjulsdemping som gjør dennbedre på asfalt. Hjuloppheng med aktive dempere ogvmer sofistikert ESA. Cruicekontroll og LED frontlykt. Mer moderne cockpit og kanskje enda mer komfortabel. Er 60.000 dyrere , motoren er ikke et must for meg og ser mer gateinspirert ut enn 800GSA. Har hørt om en del barnesykdommer allerede.
Jeg får bruke litt tid til tanker og komme med mer info etter hvert som det nærmer seg. :-)å
Det skal sies at jeg ikke vet fletta om disse syklene og svarer kun ut fra spesifikasjoner og det jeg leser.
Har for meg at 1200'en er mer myntet på langkjøring og kanskje på asfalt ja og at den har noe mer avansert elektronikk etc. men F800 høres jo morsommere ut og det ser ut til at denne passer deg bedre. Dessuten så sparer du 60.000,- og det er MANGE tanker med bensin og en hei dundranes flott sykkelferie :)I det ene øyeblikket er jeg fast bestemt på at egenskapene til 800GSA er det jeg bør se på, i neste øyeblikk er jeg sikker på at jeg "trenger" fordelene til 1200GS.
800GS kjenner jeg fra før siden jeg i dag har en, men den nye har endel ting jeg har savnet på min. Så er det de 60.000 da
Hva har den nye som du savner på din nåværende?
Ifølge han jeg har kjørt med i 2 helger nå, på alt fra fine asfaltveier og til elvekryssinger og kjøring i steinrøyser så er ESA en på denne ikke brukbar. Veldig liten merkbar forskjell i de forskjellige innstillingene.
TCA en funker bra i enduromodus (tillater litt sladd).
Større tank: Bra, om ikke bedre enn tredjepart pga vekta lavere og lengre bak ( den er tung nok som den er forran).
Bedre sete: Ja, kanskje. Men ved aktiv kjøring på grus er det ingen fordel å sitte "nede" i sykkelen som man gjør med det setet. Da man fort skal flytte seg frem/bak på setet og reise seg opp og ned.
Bedre skjerm: den er jeg enig i.
Alu kofferter: Her liker jeg touratech sine bedre, lettere å montere ting utenpå de pga formen.
LED lys: Funker kun til å bli sett bedre, lyser ikke opp noe bedre. Her ville jeg valgt noen med xenon.

Når det gjelder setet så er dette 10mm høyere samt at liksom tanken foran setet virker lavere, synes faktisk det ser ut til å fungere bedre enn den "vanlige" GS. Dessuten har GSA bedre fothvilere for gruskjøring. Alu kofferrtene til Touratech er sikkert bedre, men jeg synes BMW sine, som er laget av Touratech ser finere ut (smaksak)

Hvis du ser på videoer så funker faktisk disse orginale LED lysene ganske så bra i mørket også, men jeg er enig i at xenon fungerer nok bedre.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Ny sykkel i 2014 ?
på Finn fant jeg nettopp en nesten ny Harley Davidson til den nette sum av 410.000 kroner...
Men den bare vurderes solgt,antakelig lite prutningsmonn...hehe
Men den bare vurderes solgt,antakelig lite prutningsmonn...hehe
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Jeg har ekstremt lyst til å ryke på en GSX-R 1000, men tror jeg må ta fornuften til meg og bruke kapitalen jeg klarer å spare opp til å flytte ut. Er fortsatt mammadalt, og det føles litt flaut.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Sånn som det føles i dag, med kjerring, unger, gjeld, osv, skulle jeg ønske at jeg hadde bodd hjemme litt lenger..mortenolb skrev:Jeg har ekstremt lyst til å ryke på en GSX-R 1000, men tror jeg må ta fornuften til meg og bruke kapitalen jeg klarer å spare opp til å flytte ut. Er fortsatt mammadalt, og det føles litt flaut.


[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Jeg både bor hjemme OG har gjeld, da. Haha. Samler seg vel på 290 000 tilsammen, ca.SuperMorten skrev:Sånn som det føles i dag, med kjerring, unger, gjeld, osv, skulle jeg ønske at jeg hadde bodd hjemme litt lenger..mortenolb skrev:Jeg har ekstremt lyst til å ryke på en GSX-R 1000, men tror jeg må ta fornuften til meg og bruke kapitalen jeg klarer å spare opp til å flytte ut. Er fortsatt mammadalt, og det føles litt flaut.![]()
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Jo, var der engang jeg også. Flyttet hjemmefra i 1988mortenolb skrev:Jeg både bor hjemme OG har gjeld, da. Haha. Samler seg vel på 290 000 tilsammen, ca.SuperMorten skrev:Sånn som det føles i dag, med kjerring, unger, gjeld, osv, skulle jeg ønske at jeg hadde bodd hjemme litt lenger..mortenolb skrev:Jeg har ekstremt lyst til å ryke på en GSX-R 1000, men tror jeg må ta fornuften til meg og bruke kapitalen jeg klarer å spare opp til å flytte ut. Er fortsatt mammadalt, og det føles litt flaut.![]()


[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Høhø! Jeg flytta forsåvidt hjemmefra i 2008, men tilbake igjen i 2010! Flytta ut i forbindelse med skole, og var dårlig med penger etter det.SuperMorten skrev:Jo, var der engang jeg også. Flyttet hjemmefra i 1988mortenolb skrev:Jeg både bor hjemme OG har gjeld, da. Haha. Samler seg vel på 290 000 tilsammen, ca.SuperMorten skrev:Sånn som det føles i dag, med kjerring, unger, gjeld, osv, skulle jeg ønske at jeg hadde bodd hjemme litt lenger..mortenolb skrev:Jeg har ekstremt lyst til å ryke på en GSX-R 1000, men tror jeg må ta fornuften til meg og bruke kapitalen jeg klarer å spare opp til å flytte ut. Er fortsatt mammadalt, og det føles litt flaut.![]()
![]()
Får se på det som at jo lenger jeg venter med å kjøpe ny, jo billigere blir forsikringa på den, og jo lenger lever jeg! Regner nesten med å dø om jeg får meg GSX-R 1000. (Litt satt på spissen, men)
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Ny sykkel i 2014 ?
Hehe, gjeld har jeg også. Men ikke oppetter ørene
Med normal inntekt (ikke offshoreinntekt), så har jeg slått meg til ro med at jeg må ha gjeld om jeg skal ha det så moro som jeg vil ha det. Oii det var dårlig rettskrivning gitt.......
Jeg ser at årene flyr og jeg har opplevd å miste venner i ung alder, man har ingen garanti. Klart det er en drøm å kunne bli gjeldfri, men jeg vil heller risikere å dø med gjeld enn å dø gjeldfri og etter et fattig liv.


Med normal inntekt (ikke offshoreinntekt), så har jeg slått meg til ro med at jeg må ha gjeld om jeg skal ha det så moro som jeg vil ha det. Oii det var dårlig rettskrivning gitt.......

Jeg ser at årene flyr og jeg har opplevd å miste venner i ung alder, man har ingen garanti. Klart det er en drøm å kunne bli gjeldfri, men jeg vil heller risikere å dø med gjeld enn å dø gjeldfri og etter et fattig liv.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.