Oljeforbruk Vstrom 650

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Oljeforbruk Vstrom 650

Legg inn av Ketil »

Hei!
Jeg registrerer at min Vstrom 650 bruker litt olje. Jeg kjører landeveien i Finnmark og etter dagsetapper på 40 mil i jevn touringfart (rundt 100 km/t) må det etterfylles en skvett olje. Sykkelen er en 2005 modell og har rullet ca 62 000 km. Jeg har brukt Castrol sin del-syntetiske 10-40 olje. Så mitt store spørsmål er altså om det er normalt at man må etterfylle olje, eller er det noe alvorlig galt??? Motoren er tørr og fin utvendig, og det er heller ikke olje i kjølevæsken.

Alle gode tips mottas med stor takk :-)

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: AW: Oljeforbruk Vstrom 650

Legg inn av sankyo »

Har en sånn V-strom jeg også. Det er helt vanlig. Det kan dreie seg om ca 0,3 l pr 100 mil. I det tyske V-strom forum er det snakk om opp til 0,5 l. Mer enn det bør det imidlertid ikke være.
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Oljeforbruk Vstrom 650

Legg inn av Ketil »

Hei!
Takk for kjapt svar og godt å høre at det da ikke er noe unormalt med min Vstrom. Forbruket ligger nok rundt det du anslår, jeg har ikke målt så nøyaktig ennå. Ellers må jeg si at jeg er svært godt fornøyd med min sykkel, perfekt for den varierende veikvaliteten vi har i nord.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljeforbruk Vstrom 650

Legg inn av kjellv »

Er oljeforbruket jevnt, eller øker det når det nærmer seg service?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Oljeforbruk Vstrom 650

Legg inn av SuperMorten »

Min 2004 V-Strom hadde også et jevnt høyt oljeforbruk. Tror det var så høyt at jeg tok det opp i en tråd her et sted.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljeforbruk Vstrom 650

Legg inn av kjellv »

Prøv å gå over til fullsyntetisk Castrol Power 1 Racing 5W-40 ved neste service. Denne er det Castrol har satt som førstevalg til sykkelen din.
http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7074859
Da jeg kjøpte TDMen i fjor hadde den et lite oljeforbruk. Jeg etterfylte litt mot slutten av sesongen, men aner ikke hva tidligere eier hadde gjort eller hvilken olje han hadde brukt. Jeg har kjørt 8000 i sommer på Power 1 Racing 5W-40 og har ikke registrert forbruk i det hele tatt.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Oljeforbruk Vstrom 650

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:02, redigert 1 gang totalt.

ZZR-Erling

Re: Oljeforbruk Vstrom 650

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvis den svetter 3dl på 1000km...skal det være rimelig vått..og drypper mye. Forbruket kommer nok av enten romme sylinderløp, slitte ringer eller slitte ventiltettinger, men kan fint holde seg slik i flere 10 000km skulle jeg tro, ja kanskje flere 100 000km uten økt forbruk.
PS: ha kjører jo delsyntetisk.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Oljeforbruk Vstrom 650

Legg inn av Ketil »

Hei igjen!
Tusen takk for gode innspill,kjempebra forum dette!

Har vel kjørt en drøye 500 mil siden siste oljeskift, det kan nok hende forbruket har tatt seg opp i det siste.

I følge håndboka skal jeg bruke 10-40 olje og regnet med det da var snakk om delsyntetisk, er nok ingen stor oljeekspert. Har hatt forståelsen av at helsyntetisk olje mest var for racing og turtallsmaskiner. Men prøver selvfølgelig det hvis det kan være en løsning for å unngå oljeforbruk. Nå er ikke dette et stort problem siden jeg følger med på forbruket, og blir det ikke verre vil jeg nok drøye ennå ei god stund før motoroverhaling vurderes.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Oljeforbruk Vstrom 650

Legg inn av ejs »

:thumleft

ALLE motorer bruker olje..
Oljeringene på stemplene får ikke med seg all olje,det som er igjen på sylinderveggene blir brent opp.
Dersom oljenivået ikke synker noe,da er jo den brente olja erstattet med urenheter,kondens . :scratch
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljeforbruk Vstrom 650

Legg inn av kjellv »

Ketil skrev:Hei igjen!
Tusen takk for gode innspill,kjempebra forum dette!

Har vel kjørt en drøye 500 mil siden siste oljeskift, det kan nok hende forbruket har tatt seg opp i det siste.

I følge håndboka skal jeg bruke 10-40 olje og regnet med det da var snakk om delsyntetisk, er nok ingen stor oljeekspert. Har hatt forståelsen av at helsyntetisk olje mest var for racing og turtallsmaskiner. Men prøver selvfølgelig det hvis det kan være en løsning for å unngå oljeforbruk. Nå er ikke dette et stort problem siden jeg følger med på forbruket, og blir det ikke verre vil jeg nok drøye ennå ei god stund før motoroverhaling vurderes.
De fleste moderne motorer har det nå best med helsyntetiske oljer. Særlig ville jeg anbefalt helsyntetisk på ALLE motorsykkelmotorer der det ikke av produsent/importør er sagt tydelig i fra at det SKAL brukes mineralsk.

En motorsykkelmotor er en liten og kompakt høyytelsesmotor. Den har liten masse (vekt) i forhold til effekt. En helsyntetisk olje tåler høyere temperatur enn mineralsk olje før oljen tar skade av det. Ingen er vel i tvil om at temperaturen motoroljen i en motorsykkelmotor utsetter seg for i løpet av sekunder kan stige veldig høyt. Det er altså ikke kjølevannstemperaturen jeg snakker om, den holder seg ganske stabil hvis termostaten fungerer som den skal. Men motoroljen har kontakt med sylindervegger, stempelringer, sylindertopp, ventiler og ventilstyringer. Dette er punkter som raskt kan bli ekstremt varmt under f eks en forbikjøring.

På en motor som har gått langt og begynner å bli "rom", ville jeg heller ha gått litt ned på skiftintervall og samtidig byttet filteret ved hvert oljeskift (ikke alle sykler krever det). Oljen er mer utsatt for forurensninger i en motor som har gått langt, men ikke nødvendigvis ha et høyere forbruk. Ikke før motoren er svært slitt i hvert fall.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Oljeforbruk Vstrom 650

Legg inn av RuneMC »

Min bruker litt olje. Ikke noe nøyaktig på det men etterfyller en dl eller to sånn ca hver 2000 km.

Har notert meg at hvis jeg kun kjører småkjøring til jobb og slikt så bruker den svært lite olje. Kjører jeg derimot langturer med turtall i 5-6000 området, så bruker den mer.
Min har nå straks gått 64000 km og har ikke merket noe til at den har blitt tørstere mhp oljeforbruk. Oljen er fullsyntetisk 10W-40 Biltema. Bytter olje hver 6K.

Oljen har holdt seg eksemplarisk fin etter siste oljeskift som også var med filter. Men det har nok mest å gjøre med at det er få km siden... det poengteres jo stadig at oljen har en oppgave i å samle opp forurensningene, så da er det nok bra at den er rimelig svart når neste oljeskift kommer. :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar