Konfigurere GoPro for lange turer?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg skal jo på en vestlandstur til sommeren og leker litt med tanken på og filme HELE kjøreturen eller vertfall store deler av den, og da trenger jeg vel all den strømen jeg kan få, siden GoPro kanskje ikke er kjent for den beste batterilevetiden...

Jeg har sett på en slik "Eneloop Mobile Charger" som kan levere strøm til GoPro'en, men da må jeg skjære bort en del av plasten på det vanntette huset for å få inn pluggen.

Noen her som bruer/har brukt GoPro for de lengre turene som har noen tips og triks i ermet?

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Epylypzon »

Har filmet endel lengre turer med gopro, det er ikke bare batteri du trenger. Men også mange minnekort / ekstern lagringsmulighet. Jeg har 2 batterier til mitt. Så jeg skifter batteri og minnekort når minnekortet er fult. Så setter jeg batteriet til lading før neste stopp/skifte. Har i tillegg en mini pc og ekstern harddisk jeg overfører til.

Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Snikendeugle »

Skaff en powerlet / 12v sigarettenner uttak på sykkelen, så legger du en ladepakke i tankveske / sideveske som er koblet på strømmen. Ha også 1-2 ekstra batterier på rullering. Har hørt Gopro ikke er særlig å skryte av på batteri, så kan hende du må ha med maaange for å ha en pågående rullering. :P :p
2stk 64gb kort bør holde. Om ikke så kan du pit-stoppe og legge over alt på kortene til en pc.

Selv har jeg lekt litt med tanken om å føre en ledning igjennom jakken min og ut halsen, hvor jeg kan koble "meg" på sykkelen og koble til strøm i kameraet på hjelmen. Får se hva det blir til. Enkleste er nok å bare ha en ladepakke liggende i tankvesken med strøm som lader.

Forresten utrolig at Gopro enda ikke har fikset vanntette (ihvertfall værtette) kontakter uten å måtte ha på det gigantiske skallet rundt. :s
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av PCP »

En annen ting jeg fikk erfare med GoPro mellom Setesdalen og Dalen i sommer er at man bør følge litt med ved kjøring i regnvær. Jeg mistet store deler av et opptak fordi linsen på kamerahuset (det vanntette) dugget fullstendig opp, på innsiden.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Skaff en powerlet / 12v sigarettenner uttak på sykkelen, så legger du en ladepakke i tankveske / sideveske som er koblet på strømmen. Ha også 1-2 ekstra batterier på rullering. Har hørt Gopro ikke er særlig å skryte av på batteri, så kan hende du må ha med maaange for å ha en pågående rullering. :P :p
2stk 64gb kort bør holde. Om ikke så kan du pit-stoppe og legge over alt på kortene til en pc.

Selv har jeg lekt litt med tanken om å føre en ledning igjennom jakken min og ut halsen, hvor jeg kan koble "meg" på sykkelen og koble til strøm i kameraet på hjelmen. Får se hva det blir til. Enkleste er nok å bare ha en ladepakke liggende i tankvesken med strøm som lader.

Forresten utrolig at Gopro enda ikke har fikset vanntette (ihvertfall værtette) kontakter uten å måtte ha på det gigantiske skallet rundt. :s
Den Eneloop "ladepakken" er i ugangspunktet akkurat det jeg trenger og har sett video på youtube som viser at denen fungerer og får kameraet til å virke over 6 timer. Problemet med denne løsningen er at man må kutte hull til ladepluggen i det vanntette huset og da passer det dårlig med regn på turen.

Det beste er kanskje å kjøpe et ekstra batteri i tillegg til det jeg har samt to battery packs til Go Pro'en. Da har jeg ca. fire timer i praksis og det blir vel neppe mer enn fire timer med ren kjøring vil jeg tro pr. dag. Man skal jo stoppe litt også. Problemet er at dette blir jo ganske dyrt. 299,- for et ekstra batteri, og ca. 1.400,- for 2stk. battery backpacks til GoProen. Da snakker vi 1.700,- i tillegg. Oppå dette igjen så kommer en USB vegglader til 299,- som gjør at ladetiden blir halvert til ca. to timer. Med en slik lader kan jeg lade GoPro'en og to battery back packs samt evt. telefonen samtidig. Så vi snakker ca. 2.000,- her for å få dette til å virke optimalt, eller tilnermet optimalt vertfall...

Kunne jeg klart meg med denne Eneloop batteri banken som lader opp GoPro'en mens jeg kjører så holder som sagt GoPro'en i ca. 6 timer og kostnaden for en slik Eneloop bank er bare noen hundrelapper. Bakdelen er at jeg må kutte hull i det vanntette dekselet... Spørsmålet er om jeg gidder å filme så mye i regnvær uansett...

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av MLeikarnes »

Jeg har 12stk batterier til mitt gopro hd2, battery bacpac, usb lader for å lade batterier og 3-4 32gb minnekort. Dette varer en god stund! Har ikke fått tid til å koble opp 12v ladeuttak på DR'n enda men det blir det også, trenger kanskje ikke så mye batterier da...
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Bjerknez »

MLeikarnes skrev:Jeg har 12stk batterier til mitt gopro hd2, battery bacpac, usb lader for å lade batterier og 3-4 32gb minnekort. Dette varer en god stund! Har ikke fått tid til å koble opp 12v ladeuttak på DR'n enda men det blir det også, trenger kanskje ikke så mye batterier da...
Problemet med en slik løsning med mange batterier er at man må passe på at man ikke glemmer å bytte batteri etc. Det beste er å ha en strømkilde som varer noen timer. Skal bort på Clas'ern etterpå og se på en "batteribank" som man kan koble GoProen til som man kan ha på innerlomma. Dette forenkler jo en god del og er langt rimeligere. Minussiden er at man må skjære et lite hull i plastetuiet til GoPro'en, men jeg kommer nok uansett til å ikke gidde å filme i øsende regnvær. Da får jeg evt. heller bruke ett etui som er tett den stunden det skulle regne.

Man MÅ jo ikke på død og liv filme hvert eneste minutt heller da mye uansett blir redigert bort etc.

Men minnekort må jeg nok ha ja... Har bare et 32GB. minnekort i dag.

Hvordan er forresten det minnekortet jeg har i dag?
Det står følgende på kortet: "SanDisk Ultra 32GB MicroSD HC1" og er grått og rødt med hvit skrift.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Snikendeugle »

Med mindre du skal drive med scuba diving på motorsykkelen, så funker det nok å drille ut et hull, feste en kabel, og evt lage en gummi kanal for kabelen som er forholdsvis tett for regn.

Finnes garantert noen gode hjemmemekka løsninger på nett som en kan kopiere
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Med mindre du skal drive med scuba diving på motorsykkelen, så funker det nok å drille ut et hull, feste en kabel, og evt lage en gummi kanal for kabelen som er forholdsvis tett for regn.

Finnes garantert noen gode hjemmemekka løsninger på nett som en kan kopiere
Det har du helt rett i Snikendeugle :)

Skal teste en slik ekstern lader i dag for å se hvordan denne fungerer i praksis. hadde det vert fint om denne virket såpass at jeg fikk 4-5 timer med opptak på en lading. Da er jo problemet løst egentlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg kjøpt denne "nødladeren":
http://www.clasohlson.com/no/Universal- ... Ah/38-4844" onclick="window.open(this.href);return false;

Den funker som bare det og man kan filme mens den lader GoPro'en :)
Har satt den på filming nå, så er spent på hvor lenge denne klarer å holde liv i GoPro'en.

Dog er ikke batteripakken jeg kjøpte 100% oppladet, men jeg har for meg at når den er oppladet så skal den i teorien klare og fylle opp GoPro batteriet litt over fem ganger, i tillegg til en utlading på selve GoPro batteriet og det skulle tilsi 6x kapasiteten av et vanlig GoPro batteri.

Noe som igjen vil si at filmetiden bør komme opp i minst 6 timer før man bør tenke på lading.

Nå gjenstår det bare å lage ett hull i dekselet hvor ladekabelen skal inn, så er jeg i rute :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Bjerknez »

En liten oppdatering...

GoPro'en har nå stått på i en time og batteriindikatoren på kameraet er fortsatt fulladet i følge indikatoren og den ladebanken den er koblet til har fire dioder som viser hvor mye strøm det er igjen på denne og den er fortsatt på tre dioder igjen (det samme som når jeg startet den) så dette ser meget meget lovende ut. Problemet er at jeg ikke får testet det 100% da minnekortet blir fult leeeeenge før batteriindikatorene i det hele tatt begynner å røre på seg.

Dette var langt over forventning, og selv om kameraet stopper og filme grunnet fult minnekort, så skal jeg formatere minnekortet og fortsette filmingen helt til alle batterier er tomme, både GoPro batteriet og ladebanken.
Når det uhøytidelige resultatet foreligger i løpet av kvelden, så må man huske på at ladebanken jeg koblet til ikke var 100% ladet da bare tre av fire dioder lyste, men man tiden jeg kommer frem til vil nok være høyst reell for de aller fleste vil jeg tro.

Det skal sies at ladetiden for å lade opp den medfølgende ladebanken til 100% er i følge bruksannvisningen 12-14 timer. Men da harman altså strøm i massevis :)

Jeg har også i skrivende stund freset et hull i GoPro etuiet:
20131007_172715.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg klarte kunststykket å sovne på sofaen og jeg våknet for 20min. siden, men når jeg våknet så sto GoPro'en fortsatt på og batteriet var ganske tomt og den slukket for 10min. siden og ladebanken var tom (Merk at denne ikke var 100% oppladet) Dog filmet den ikke da minnekortet nok ble fult for ca. en time siden, men det tyder på at den vertfall MINST klarer 5 timer og jeg tipper den klarer opp mot 7 timer med fulladet ladebank og da er jeg mer enn fornøyd egentlig.

Ladebanken ligger nå til lading og jeg skal kjøre en mer riktig test i morgen. Skal også bestille meg større minnekort.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Bjerknez »

Da er det eksterne batteriet ladet opp 100% og det er også batteriet i GoPro kameraet. Har for 42 minutter siden startet opptak i oppløsningen 1080p/25fps hvor LCD skjerm kun slås på etter hver gang minnekortet er fullt for å formatere før skjermen slås av igjen.

Etter 42min. så er både batteriet til Gopro og det eksterne batteriet fult oppladet. Jeg regner med at 3 timer (som er tiden det tar før minnekortet er fult for første gang) går som en lek, så det blir ikke noe posting før om en liten stund.

EDIT:
Jeg ble såpass imponert og fornøyd etter at jeg gikk for denne løsningen at jeg klinte til med et eksternt batteri til som var litt kraftigere:
http://www.ianker.com/product/79AN7904-BA" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser for meg at det nåværende eksterne batteriet blir brukt til GoPro'en da det største minnekortet kun kan ta i mot maks 6.5 timer med video og da er det ikke noe poeng i å koble til et eksternt batteri som klarer og holde liv i GoProen i over 10 timer.

Det nye eksterne batteriet blir brukt til å lade opp mobiltelefon/GoPro/iPad og andre ting hvis jeg skulle finne på og gå tom for strøm langs min vei :)

Den sist bestillte batteripakken har en kapasitet på 12.000mAh og kan i praksis lade opp et GoPro batteri hele 12 ganger, eller en iPhone 6 ganger etc. Ja, den kan til og med lade opp min andre batteripakke to ganger, hehe.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Bjerknez »

GoPro'en har nå stått på opptak siden 06:45 og siden den eksterne batteripakken hele tiden holder GoPro batteriet oppladet, så er det nettopp denne batteripakken som vil gå tom først, før Gopro'en begynner å "tære" på sitt eget batteri som tillsier ca. 1-1.5 timer til.

Så langt så er den eksterne batteripakken helt full da alle lysdiodene fortsatt lyser så dette ser ut til å vare en stund... :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Bjerknez »

Holder tråden oppdatert...

Gopro'en har nå stått på opptak i 5 timer om nøyaktig 15minutter.
Batteriindikatoren på den eksterne batteripakken viser nå at den har gått ned ett hakk av fire i følge lysdiodene.

Svar