Adferd og risikovurdering i trafikken!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Carpa »

Inspirert av diskusjonen som foregår i snikendeugle sin logg tenker jeg vi heller kan ta dette i en egen tråd, høstens første pms tråd kanskje?

Det handler om adferd og risikovurdering i trafikken og noen av temaene jeg kan komme på nå er:
Drar du på bakhjulet på trafikkert vei?
Lanesplitter du selv om det ikke er stillestående/saktegående kø?
Tar du risikoer ved forbikjøring, f.eks kort avstand til møtende bil, i sving etc...

Føler du deg så trygg som sjåfør at du mener du har full kontroll og ikke utsetter deg selv og andre for fare når du gjør dette, eller er det adrenalinkicket som overstyrer fornuften?

Jeg for min del kan finne på å dra på litt ekstra når jeg kommer til en lang slette, og det er nok kick for meg :knegg
Og det har kanskje hendt at jeg av ren utålmodighet har tatt en forbikjøring som strengt tatt har vært litt for uoversiktlig.....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Relax »

Carpa skrev: Og det har kanskje hendt at jeg av ren utålmodighet har tatt en forbikjøring som strengt tatt har vært litt for uoversiktlig.....
:[-X
Gi'rei med det a!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Snikendeugle »

Carpa skrev: Drar du på bakhjulet på trafikkert vei?
Traffikert som i, mange biler på veien? nei. Men på forholdsvis tomme veier, ja har øvd litt.

Carpa skrev: Lanesplitter du selv om det ikke er stillestående/saktegående kø?
Ja, om ikke trafkken er i fartsgrensen på motorvei, men om det er f.eks 40-60 soner så splitter jeg somregel uansett- (Holder ikke samme nivå på generell splitting som i videoen jeg postet, sånt hører med til sjeldenhetene for å få litt kick :)
Carpa skrev: Tar du risikoer ved forbikjøring, f.eks kort avstand til møtende bil, i sving etc...
Sikkert mange bilister som tenker "for en dust MC fører som kjører forbi når det kommer motgående rett der borte", men de kjenner ikke til hverken fører eller sykkel, og vet ikke hvor fort en sykkel kan suse forbi en bil og hive seg inn i feltet igjen uten problemer.
Jeg lar være å ta eventuelle mer på kanten forbikjøringer om det er dårlig sikt, kommer trailer imot etc. Om det kun er biler i begge ender, da er alltid "backup" løsning å legge seg i mellom bilene. Ihvertfall med lille sykkelen min så er ikke det noe problem på en vanlig størrelse vei (ikke at jeg noen gang har vært i den situasjonen, men det har hendt jeg har revurdert og gått på bremsene istedenfor å fullføre forbikjøringen).
Når jeg kjører på Åkrene mellom Lillestrøm og Fetsund, ligger jeg somregel midt i veien hele tiden med blinkers på, med mindre det kommer trailere eller andre brede kjøretøy som ikke er verdt å prøve å skvise seg imellom.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Sted: Lillestrøm

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av maglil »

Noe en i hvert fall bør ha i bakhodet er denne paragrafen. Har inntrykk av at den benyttes av UP i mye større grad i dag ved førerkortbeslag enn for bare noen år siden.

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
Maglil

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Intruder »

Er nok av den forsiktige typen som har hjula godt plantet i bakken,ligger nå der og tøffer fremover,av og til tar jeg ei forbikjøring om nødvendig.Men at andre kan ha interesse av litt mer frisk kjøring får være deres sak..
Og...ser for sikkerhets skyld de fleste andre trafikanter som en eventuell risikofaktor....hvilket jeg også håper de tenker likedan...hmm..ble litt dumt detta da.. :sorry
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Kawagutten »

Bakhjulskjøring er det lite av men lanesplitting skjer jo en sjelden gang iblant og tar en vurdering av hver enkelt forbikjøring og lanesplitting så det ikke blir gjort med stor risiko.Har hatt en episode som jeg absolutt ikke vil gjenta.
Ellers er jeg trygg på min egen kjøring og mener jeg er mer på hugget enn de fleste så jeg kan tillate meg en del da jeg har gjort det til en vane å være ekstra på hugget.
Er sjeldent at det blir gitt på noe ekstra på rette strekninger men i svinger kan jeg holde en grei fart uten av å gå over min egen kjøreevne eller sykkelens egenskaper.
Kan vel bli litt leken jeg og som mange andre her tenker jeg :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Epylypzon »

Carpa skrev:Inspirert av diskusjonen som foregår i snikendeugle sin logg tenker jeg vi heller kan ta dette i en egen tråd, høstens første pms tråd kanskje?

Det handler om adferd og risikovurdering i trafikken og noen av temaene jeg kan komme på nå er:

Jeg for min del kan finne på å dra på litt ekstra når jeg kommer til en lang slette, og det er nok kick for meg :knegg
Og det har kanskje hendt at jeg av ren utålmodighet har tatt en forbikjøring som strengt tatt har vært litt for uoversiktlig.....
Drar du på bakhjulet på trafikkert vei?

Spørs hva du mener med trafikkert vei, om du mener midt i sentrum med biler / folk så :nei.
Om du mener langs andre bygdeveier osv så ja. Kjører nok ikke en tur uten å ha løfta framhjulet. Det går ihvertfall ikke med wr`en :-k

Lanesplitter du selv om det ikke er stillestående/saktegående kø?

Går det i 40-50 og mindre så ja.

Tar du risikoer ved forbikjøring, f.eks kort avstand til møtende bil, i sving etc...

Jeg føler ikke selv at det er en risiko, men enkelte bilførere blir nok avogtil rimelig oppgitt ja.

Føler du deg så trygg som sjåfør at du mener du har full kontroll og ikke utsetter deg selv og andre for fare når du gjør dette, eller er det adrenalinkicket som overstyrer fornuften?

Jeg mener jeg har full kontroll, men det mener vel alle? Selvfølgelig er det adrenalinkicket som gjør at vi kjører "sånn"..
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Snikendeugle »

Fra revolver til spøk:

God helg :prop:

Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Blindern
Innlegg: 25
Registrert: 01 sep 2013, 13:51
Motorsykkelen din: Honda

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Blindern »

Har desverre dratt på bakhjulet i tett trafikk og tatt tvilsomme forbikjøringer. Men lite lanesplitting. Men har roet ned villmannskjøringa til et litt mer normalt nivå mener jeg da :)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av ega16 »

Vet ikke som er verst jeg, lanesplitte litt her og der og kjøre forbi treige biler, eller gjøre noe helt annet enn å kjøre :)

Her er en frøken som jeg kom over på vei til jobben her om dagen:

Bilde

[video]http://www.youtube.com/watch?v=lHuZId5M ... e=youtu.be[/video]

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Snikendeugle »

Haha! drøyt!
Må jo være temmelig kaldt uten hansker nå også 0_o
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av ega16 »

Snikendeugle skrev:Haha! drøyt!
Må jo være temmelig kaldt uten hansker nå også 0_o
Folk på scooter er immune mot alt! også kulde :)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av SuperMorten »

Til daglig forsøker jeg å kjøre relativt pent og pyntelig :knegg Det er mye politi på E18 og 1. pri for meg er at jeg skal hjem, med både helse og lommebok i god stand ved hjemkomst.

Ja, jeg lanesplitter, og har et par ganger tatt meg selv i nakken og lagt meg inn i rekka av biler. Når man sitter fokusert og lanesplitter, er det siste jeg tenker på å se på speedometeret. Et par ganger har det gått litt fort (60 - 70, og kanskje 80), men når jeg blir obs på det gir jeg meg mens leken er god :knegg

Bakhjulet?? Ja en eneste gang. Under Prehøstturen stoppet jeg ett eller annet sted for å ta et bilde. Det var etter det flotte gamle hotellet på Sunnmøre ett sted. Jeg ble "forlatt" av alle fordi jeg stoppet og tok et bilde. Når jeg da ga jernet, var det maks rulle på alle gir, og da var nok forhjulet i luften på både 2 og 3.. :-)å :knegg

Ellers bruker jeg veldig mye cruise-kontrollen (til å fra jobb ja..) Da forsøker jeg å ligge i en sånn hastighet at onkel ser en annen vei :prf Da kommer jeg relativt fort hjem, og motstår fristelsen til å øke og øke og øke og øke farten... Bare litt mer.. :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Elruts84 »

Morsomt å lese dette her.

Det er en grunn til jeg ventet med å ta MC lappen. Det var for å få av meg farts galningen.
Har hatt Kl. A førerkort i 2 dager og vil på ingen måte kalle meg erfaren.

Men når en har kjørt 1-2 timer og kommet godt inn i det er det, er det kjekt å dra litt på. Men mister en førerkort p.g.a fart så mister en lappen. Både A-B-C osv osv. Og for min del mister jeg da jobben som jeg bruker bil i det daglige.

Det er lett å si nå når jeg er litt rusten og uerfaren på 2 hjul, men har kanskje en annen farts holdning når jeg er blitt "varm" på sykkel. :-)

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Carpa »

Teksting når man kjører scooter, det er smart.....

Interessant lesing ja. Vi har forskjellige holdninger, og vi velger selv hvor mye risiko vi er villige til å ta i trafikken.
Jeg personlig vurderer nok risiko (i alt jeg gjør) mye mer nå enn før jeg fylte 20 år(da ble jeg mamma), og det er nok både på godt og vondt.

Man blir helt sikkert en flinkere sjåfør når man tar noe risikoer og tøyer grensene litt utenfor komfortsonen, men det er jo ikke alltid det går så bra når man gjør dette. Så jeg holder meg innenfor komfortsonen min når jeg er ute og kjører motorsykkel, fordi jeg har mange mennesker som er glad i meg og som ville blitt veldig triste om det skulle hende meg noe. Personlig er ikke min største skrekk å dø, den er å havne i en situasjon hvor jeg blir helt grønnsak.

Joda, jeg vet at det er risiko forbundet med å kjøre motorsykkel, vi er utrolig sårbare, men det er en risiko jeg er villig til å ta fordi det gir meg stor glede. Av den samme grunnen forstår jeg dere som utfordrer skjebnen litt mer enn jeg gjør :mc1

Skulle forøvrig ønske det var flere jenter med i slike diskusjoner, hadde vært interessant å høre litt om hva andre jenter tenker og mener om dette også for jeg tror faktisk gutter og jenter er ganske ulike når det kommer til slike ting som dette. Men på den andre siden så kjenner jeg mange gutter som synes det er alt for farlig å kjøre motorsykkel også :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar