For de av dere som liker å publisere rutene dere kjører/har kjørt på et kart for å vise andre etc. så har jeg nå klødd meg litt i hodet for å finne et tilfredstillende måte å gjøre dette på. Google Maps er et naturlig valg når det gjelder slikt, men jeg synes det er vanskelig å finne en 100% tilfredstillende måte å gjøre det på med Google Maps da jeg vil ha litt spillerom selv når jeg tegner opp en rute, samtidig som om strekene automatisk følger veien man velger.
Først og fremst så bør manlage seg en google konto hvis man ikke har dette fra før. Deretter går maninn på google maps og klikker på "Mne steder". MEN!... Hvis du nå klikker der hvor det står "OPPRETT KART" med store bokstaver, så får du opp et kart som ikke lar deg tegne streker som automatisk følger veien. Her har du kun mulighet til rette statiske streker og det er ikke pent.
Derfor skal du klikke på linken UNDER denne knappen som heter "Eller lag med klassiske mine kart" (se bilde)
Da får du opp en litt annen og mer funksjonell meny og klikker du på den lille knappen merket med en strek helt til høyre så kan du velge den midterste strektypen, og denne følger veien på en fin måte.
Legger man til et ikon langs ruten så kan man også skrive inn inforasjon om stedet samt legge inn et bilde som popper opp når noen klikker på ikonet. Man kan vist også legge inn en video, men det har jeg ikke helt fått til ennå...
Hvis dette er gammel nytt, så beklager jeg det, og hvis noen andre sitter med gode ideer med tanke på og lage slike ruter på kart, så kom med forslag. Jeg har letet litt og jeg kan ikke si at jeg så langt har funnet ut noe som gjør dette bedre enn google...
Tips om Google maps
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Tips om Google maps
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Motorsykkelen din: R 1200 RT - 2012
- Kontakt:
Re: Tips om Google maps
Holder på med noe av det samme som det du gjør, har filmet mye i sommer som skal leges på kartet i løpet av vinteren, på linken under som var et prosjekt jeg holdt på med sist vinter har jeg linket filmene til forskjellige veistrekker
https://maps.google.no/maps/ms?msid=215 ... c9e3&msa=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://maps.google.no/maps/ms?msid=215 ... c9e3&msa=0" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bjerknez
- Kontakt:
Kan ikke se noen filmer jeg da...
-
- Motorsykkelen din: R 1200 RT - 2012
- Kontakt:
Når du får opp kartet så trykker du på den veien du vil se. Så kommer filmen
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg vet, men det funker ikke med Firefox som jeg bruker. Det funker med IE, men den bruker jeg ikke.runevo skrev:Når du får opp kartet så trykker du på den veien du vil se. Så kommer filmen