ADVARSEL, falsk mail ang Paypal-konto.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

ADVARSEL, falsk mail ang Paypal-konto.

Legg inn av Jompa »

jeg fikk idag en mail ifra denne adressen paypal (tjeneste@paypal.kunde.no)
ang uvanlig aktivitet på kontoen min der jeg blir bedt om å fylle ut et vedlegg og returnere dette fortest mulig for å oppheve midlertidig sperring av konto.

Jeg har ingen paypalkonto..................
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: ADVARSEL, falsk mail ang Paypal-konto.

Legg inn av DrGreve »

Jompa skrev:jeg fikk idag en mail ifra denne adressen paypal (tjeneste@paypal.kunde.no)
ang uvanlig aktivitet på kontoen min der jeg blir bedt om å fylle ut et vedlegg og returnere dette fortest mulig for å oppheve midlertidig sperring av konto.

Jeg har ingen paypalkonto..................
Takker for den da jeg bruker paypal mye. Jeg har delt den på FB også.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: ADVARSEL, falsk mail ang Paypal-konto.

Legg inn av Snikendeugle »

Blir en lang liste om en skal advare mot all svindel på nett som florerer :))
Sunn fornuft kommer en langt med :prop:
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: ADVARSEL, falsk mail ang Paypal-konto.

Legg inn av DrGreve »

Snikendeugle skrev:Blir en lang liste om en skal advare mot all svindel på nett som florerer :))
Sunn fornuft kommer en langt med :prop:
Nå har jo historien vist oss at det finnes mange som er så godtroende at de egentlig burde holde seg borte fra nettet :)
Og siden denne er en ny variant, så skjønner jeg ikke problemet med å opplyse folk om det?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: ADVARSEL, falsk mail ang Paypal-konto.

Legg inn av Snikendeugle »

Nei, var ikke sånn ment :) Kjekt å opplyse om det, men samtidig så er det nesten umulig å "lære bort" å være kritisk på nett iblant. Var det jeg hintet til.

Supporterer en god del brukere på jobb, og værstingen av disse svindlene er nok sms tjenester som de melder seg på av gud veit hvilke grunner :p
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: ADVARSEL, falsk mail ang Paypal-konto.

Legg inn av Jompa »

Akkurat denne mailen så veldig "ekte" ut med "norsk" mailadresse.
Men da jeg prøvde å svare på mailen med noen spørsmål, fikk jeg feilmelding fra mailleverandøren.

Er ellers mangemillionær på div lotterier i omtrent hele verden. :roll
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: ADVARSEL, falsk mail ang Paypal-konto.

Legg inn av sotOle »

For meg, som utvilsomt er født i går, så setter jeg pris på slike advarsler.

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: ADVARSEL, falsk mail ang Paypal-konto.

Legg inn av Alas »

Får jeg slike mailer sender jeg dem som regel til "spoof at paypal", adrerssen står på paypal sine sider. Da kan de kanskje prøve å få slutt på slike ting, som regel får jeg ern bekreftelse på at det faktisk er spam , eller phishing-forsøk

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: ADVARSEL, falsk mail ang Paypal-konto.

Legg inn av SuperMorten »

Takker for advarsler. Jeg kan aldri advares for mye. Det holder meg skjerpet og på vakt :prf

MEN: Min filosofi er enkel. Alle som sender en epost og vil at jeg skal gi fra meg opplysninger, er i mitt hode kjeltringer. Ingen får noen opplysninger på forespørsel. Paypal har fått det de trengte da jeg registrerte meg. Dersom paypal en vakker dag ikke virker, registrerer jeg meg på nytt med et nytt kort, og ved at jeg selv skriver paypal.com i adressefeltet og ABSOLUTT IKKE bruker linken til en ellers suspekt epost, da disse lett kan ha laget en falsk side som ligner veldig på paypal sine sider. Har samme filosofi hos alle som ber meg om å "bekrefte opplysningene" mine.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: ADVARSEL, falsk mail ang Paypal-konto.

Legg inn av Snikendeugle »

Ganske mange på jobben her nå som fikk en ganske utspekulert en fra "handelsbanken" nå :)

Alle lenker i e-posten var hyperlinket til scam-nettsted, men viste seg som "handelsbanken.no". Og når en var inne på siden, så var layouten speilet fra handelsbanken sine nettsider, og alle linker på siden peket mot faktiske handelsbanken.no områdene.

Egentlig ganske enkelt å lage noe sånt, men de skal ha for at de legger LITT jobb i det ihvertfall ;-)


Ser at det samtidig kom noe for "Teller.no" som også pekte mot samme område.

EDIT: Ser ut som om de som driver dette har tatt over en svensk innebandy nettside hvor de har lagd de forskjellige scam sidene i skjul.

+1 for effort.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: ADVARSEL, falsk mail ang Paypal-konto.

Legg inn av Kawagutten »

Det er bra med slike advarsler spesielt i tiden fremover da mange handler på Ebay over vinteren og samtidig bruker Paypal.
Kan sikkert være fort gjort å trykke seg inn på feil link hvis en ikke er klar over dette.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: ADVARSEL, falsk mail ang Paypal-konto.

Legg inn av PCP »

Snikendeugle skrev:Nei, var ikke sånn ment :) Kjekt å opplyse om det, men samtidig så er det nesten umulig å "lære bort" å være kritisk på nett iblant. Var det jeg hintet til.

Supporterer en god del brukere på jobb, og værstingen av disse svindlene er nok sms tjenester som de melder seg på av gud veit hvilke grunner :p
Ja, dette du nevner om å lære bort har jeg også tenkt en del på. Har bygget og drifter en del datamaskiner for jobb, venner og kjente, samt for et knippe eldre mennesker. For mange er feks bare det å skulle skille en advarsel som kommer fra antivirus, Windows UAC, eller Java, fra en generert av en nettleser, eller et falskt antivirus-program nærmest en umulig oppgave, det ser jo nesten helt likt ut. En del av den yngre garde klikker gjerne bare "JA", "Videre", "OK, "Neste" på det meste i vilden sky, og ender dermed opp med 150+ kjørende prosesser, og nettsider som bare fyller nedre halvdel av nettleseren fordi man har 8 ubrukelige "toolbars" (som de ikke vet når kom eller hvorfor de har) i øvre halvdel. De fleste eldre jeg prøver å hjelpe er derimot mer forsiktig og engstelige, men de blir jo (naturlig nok) skremt helt vekk fra nettbanken og slår av hele maskinen etter å ha overanalysert ordlyden i feks en ny Java-versjonen eller Windows UAC. Det skrikes i rødt mot dem om sikkerhets-trussel, manglende personvern, endring av private filer, og kjør bare denne hvis du stoler 100% på "Nerdytech- navn" som ikke likner noe på banken de bruker, eller noen de stoler på. Å prøve å lære bort på en enkel lettfattelig måte når hva er trygt, og hvorfor, er ikke bare enkelt.

Men nok om det, advarsler som denne tråden er vel bare positivt, og bidrar til at man kan holde seg skjerpet.

Det er fort gjort å dumme seg ut, og mitt inntrykk er i alle fall at det har skjedd en betydelig dreining av trusselbildet de senere år. Vi har blitt vår egen største fiende ved tastaturet, "virus-angrep" blir mer uvanlig, mens det går mer og mer i såkalt "Social engineering". Vi blir lokket og lurt til å selv installere dritten, laste ned "nødvendig" "codec" for å se en filmsnutt, oppgi passord, kredittkort nr med CVC, eller å kjøpe sikkerhets-tjenester som bare er bløff. Eller det spilles på grådighet og håp om lettjente penger. Det siste trengs forsåvidt ingen datamaskin til da, er jo bare å se på alle T5PC-tullebukkene som trodde de var så mye smartere enn alle andre, og som heldigvis stort sett bare lurte seg selv...

Idag har det blitt veldig mye enklere å lure seg selv på denne måten, man trenger kun Internett, eller en telefon!

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: ADVARSEL, falsk mail ang Paypal-konto.

Legg inn av Busa Trond »

Jeg får jo noen slike seriøse "million" e-poster, nesten daglig :bb_p:
Men hvis jeg skulle finne på og åpne disse :prf , hva er det dem tar meg på da :scratch

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38168
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: ADVARSEL, falsk mail ang Paypal-konto.

Legg inn av AJ »

Busa Trond skrev:Jeg får jo noen slike seriøse "million" e-poster, nesten daglig :bb_p:
Men hvis jeg skulle finne på og åpne disse :prf , hva er det dem tar meg på da :scratch
Satser på at du stiller et seriøst spørsmål omkring dette...?
I så fall mener jeg at dette kan være en del av svaret:
Ingen fare med å åpne selve mailen.
Problemene oppstår gjerne i oppfølgingen. Dvs. om du svarer på spørsmål om å oppgi navn og adresse, tlf.nr. og - skræk & gru - kontonummer eller lignende, som lett kan få en svindler til å få den "lillefingeren" han trenger for å lure oss trill rundt.

Men hvis e-posten med millionløfter inneholder et vedlegg med suspekt navn og ikke minst enda mer suspekt fil-ending, kan det ende med forferdelse!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: ADVARSEL, falsk mail ang Paypal-konto.

Legg inn av Busa Trond »

Er det et navn som stemmer med kontonummeret dem er ute etter da?

Svar